The Settlers försenat - igen

Robot
The Settlers försenat - igen

Skulle ha släppts om två veckor.

#the-settlers, #nyhetstips


Medlem

Tack gode gud. Såg lite på folk som spelade betan. Det var ju inget att hänga i granen direkt.

Medlem

"Feedback från den öppna betan gav utvecklarna insikt om att spelet inte levde upp till deras vision"

Hatar den där typen av utvecklarkommentarer, vad betyder det ens? Levde inte upp till deras vision, detta fick de fram från den öppna betan? Vad för information fick de då fram från den "stängda" betan och vad är det för vision som skall fixas och allt detta kom man på två veckor innan de skall släppa spelet? Som nu säkert kommer bli försenat i alla fall fram till sommaren...

Det är snarare så att ubisoft hade en vision som inte var så bra. Men det är lite så ubisoft verkar funka med alla sina remasters och reboots...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

"Feedback från den öppna betan gav utvecklarna insikt om att spelet inte levde upp till deras vision"

Hatar den där typen av utvecklarkommentarer, vad betyder det ens? Levde inte upp till deras vision, detta fick de fram från den öppna betan? Vad för information fick de då fram från den "stängda" betan och vad är det för vision som skall fixas och allt detta kom man på två veckor innan de skall släppa spelet? Som nu säkert kommer bli försenat i alla fall fram till sommaren...

Det är snarare så att ubisoft hade en vision som inte var så bra. Men det är lite så ubisoft verkar funka med alla sina remasters och reboots...

Tror det mer handlade om att det inte är ett lätt beslut att ta. Oavsett när information kom så finns det ju många aspekter att tänka på och med en stor publisher eller ägare som Ubisoft, lär ju vissa saker ta sin tid tyvärr.
Beroende på hur stor betan var lär de ha sjukt mycket data, kvalitativ och kvantitativ att gå igenom för att ta ett sånt beslut.

Medlem

Buu! Jag vill ju spela gamla goa settlers! Buut then again som shiggy sa, "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad"

Medlem
Skrivet av aholman:

Tror det mer handlade om att det inte är ett lätt beslut att ta. Oavsett när information kom så finns det ju många aspekter att tänka på och med en stor publisher eller ägare som Ubisoft, lär ju vissa saker ta sin tid tyvärr.
Beroende på hur stor betan var lär de ha sjukt mycket data, kvalitativ och kvantitativ att gå igenom för att ta ett sånt beslut.

I grunden, när det kommer till settlers så vill Ubisoft något, de har en vision som i princip inte stämmer med de spelare som vill ha ett nytt settlers. De kan testa hur mycket de vill, det är ju ganska uppenbart att om de inte hade haft den där öppna betan så hade de släppt spelet och sedan hade kritiken kommit, då var det inget fel på visionen, men man behöver inte ha en öppen beta för att förstå sådant här... man behöver inte så mycket data.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Helt rätt.


signatur

Niet.

Medlem

Riktigt skönt tycker jag. Hoppas på att de får in mer av det lugnare tempot som just Settlers innefattar.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Buu! Jag vill ju spela gamla goa settlers! Buut then again som shiggy sa, "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad"

Ja detta spel är verkligen inte gamla goa settlers. Riktigt usel AoE klon

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Buu! Jag vill ju spela gamla goa settlers! Buut then again som shiggy sa, "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad"

Du spelade aldrig betan. "gamla goa settlers" vibben var 95% bortblåst. Grafiskt snyggt men resten var ... riktigt uruselt faktiskt. Hoppas på rejäla förbättringar men då dom redan skjutit upp spelet 1-2 år och det blir såhär så har jag inga höga förväntningar.

Medlem

Skit bra för det där spelet de körde beta på var inte settlers någonstans... De behöver tänka om helt och hållet.

Medlem

Dom måste likt många andra utvecklare som gjort samma miss lära sig vart gränserna går. Gränsen för uppföljare som gör samma sak som föregångare fast med lite fräschare grafik. Jämfört med gränsen för när du gått för långt i ändringarna så du inte ens längre borde kalla det en uppföljare är inte direkt hårfin. Men uppenbarligen är det svårt att få till.

Det är så klart ok av dom att experimentera. Men går dom för långt ifrån föregångarna som en del tenderar att göra. Då kommer folk som gillade föregångarna bli väldigt förvånade. Kanske till och med irriterade när dom köper en uppföljare och förväntar sig något som ändå borde ha rätt mycket gemensamt med föregående spel.

I det här fallet så gissar jag att många förväntar sig "back to form" som utvecklarna själva sagt att det ska bli. Dvs något som då är bra mycket mer likt Settlers 3 eller 4 snarare än 5, 6 eller 7. Settlers 5 och 6 var även dom dåliga Age of Empires kloner och kändes verkligen inte som settlers nån av dom. Medans 7:an kändes mer som nån konstig hybrid av ett brädspel och element från settlers.

Nu när dom återigen verkar ha lyckats med ännu en Age of Empires klon så är folk lite upprörda, vilket jag har full förståelse för. Man får hoppas att dom återgår till ritbordet och "gör rätt" denna gång.

Gnällkuk

Frågan är ju om de får gå tillbaka till ritbordet och göra ett typ nytt spel? Var det ens någon som tyckte att det här spelet hade någon form av potential efter att ha fått spela det? Ibland undrar jag vad det är för "visionärer" som arbetar på dessa företag och hur de kom fram till att "jo, det här känns bra. det kör vi på!". Diskrepansen mellan vad spelare förväntar sig och vill ha och visionen hos vissa utvecklare lämnar minst sagt en drös med frågor.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Hipshot:

"Feedback från den öppna betan gav utvecklarna insikt om att spelet inte levde upp till deras vision"

Hatar den där typen av utvecklarkommentarer, vad betyder det ens? Levde inte upp till deras vision, detta fick de fram från den öppna betan? Vad för information fick de då fram från den "stängda" betan och vad är det för vision som skall fixas och allt detta kom man på två veckor innan de skall släppa spelet? Som nu säkert kommer bli försenat i alla fall fram till sommaren...

Det är snarare så att ubisoft hade en vision som inte var så bra. Men det är lite så ubisoft verkar funka med alla sina remasters och reboots...

Jag misstänker att deras vision var att spela på nostalgiflöjten och kamma in lätta pengar från en extremt köpstark 30-50 år gammal generation. Det finns ingen kärlek bakom detta spel utan bara massproducerad cynism.

Medlem

"Tunga besked för dig som sett fram mot att bygga nytt."

Tunga besked? Nej, det här är det bästa beskedet. Efter att den tidigare designern som jobbade på de första The Settlers-spelen av okänd anledning lämnat så har spelet tagit en helt ny vändning. Istället för att gå tillbaka till rötterna och bygga en koloni-sim med djupa produktionskedjor så har de totalt förstört spelet och gjort om det till nån sorts Age of Empires Light-version.

Jag har väntat i flera år på en bra uppföljare i serien och hade gott varit villig att betala 1000 spänn för ett riktigt bra The Settlers, men det här senaste som uppvisats hade jag inte ens spelat om det så vore gratis. Hade de släppt The Settlers 1 som man spelade 1993-94 på Amiga fast med upphottad grafik så hade det varit ett bättre spel än det här åbäket. Fast det första The Settlers är redan ett bättre spel oavsett. Det är fanimej tragiskt hur de förstört spelet sedan de visade upp det för ett par år sedan.

Gör om, gör rätt. Ubisoft har uppenbarligen satt folk i beslutandeposition eller en speldesigner som inte har en aning om vad de håller på med. Så trist då detta var kanske mitt mest efterlängtade spel för tillfället. Men jag väntar hellre 2 år till bara de går tillbaka till det som visades upp för ett par år sedan, som var troget de gamla spelen i serien.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mortac:

"Tunga besked för dig som sett fram mot att bygga nytt."

Tunga besked? Nej, det här är det bästa beskedet. Efter att den tidigare designern som jobbade på de första The Settlers-spelen av okänd anledning lämnat så har spelet tagit en helt ny vändning. Istället för att gå tillbaka till rötterna och bygga en koloni-sim med djupa produktionskedjor så har de totalt förstört spelet och gjort om det till nån sorts Age of Empires Light-version.

Jag har väntat i flera år på en bra uppföljare i serien och hade gott varit villig att betala 1000 spänn för ett riktigt bra The Settlers, men det här senaste som uppvisats hade jag inte ens spelat om det så vore gratis. Hade de släppt The Settlers 1 som man spelade 1993-94 på Amiga fast med upphottad grafik så hade det varit ett bättre spel än det här åbäket. Fast det första The Settlers är redan ett bättre spel oavsett. Det är fanimej tragiskt hur de förstört spelet sedan de visade upp det för ett par år sedan.

Gör om, gör rätt. Ubisoft har uppenbarligen satt folk i beslutandeposition eller en speldesigner som inte har en aning om vad de håller på med. Så trist då detta var kanske mitt mest efterlängtade spel för tillfället. Men jag väntar hellre 2 år till bara de går tillbaka till det som visades upp för ett par år sedan, som var troget de gamla spelen i serien.

Hårda ord men jag instämmer till fullo. Produktionskedjan är ju för tusan en stor del av seriens identitet - det som gör Settlers till Settlers och inte något annat RTS. Att skippa den och fokusera på krigande etc... Nej tack. Kalla spelet för något annat i så fall istället för att dra ett gammalt fint IP i skiten för några extra dolans.

Inaktiv

Betan sög. Ingen förlust.
Men vill ha mer lugna builders!
Nån som minns Cultures spelen? Det vill jag ha en ny version på!

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag misstänker att deras vision var att spela på nostalgiflöjten och kamma in lätta pengar från en extremt köpstark 30-50 år gammal generation. Det finns ingen kärlek bakom detta spel utan bara massproducerad cynism.

Alltså, felet är att Ubisoft tror att de kan göra ett Age of Empires av Settlers och de har tänkt på det ett bra tag nu, redan settlers 5 gick åt det hållet, delux.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

bra, för denna nya iterationen av the settlers är inte alls i gammal anda, är en helt annan genre

1
Skriv svar