Ge mig boktips!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Ingen som rekommenderat 50 shades of gray än?

https://media.giphy.com/media/3oAt21Fnr4i54uK8vK/giphy.gif

(Yes im obv joking)

Visste inte det var något du av alla skulle läsa. Man lär sig något nytt varje dag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare
Moderator | Testpilot

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vilka böcker är era favoriter på storytel? Har börjat läsa Jack Reacher, bra böcker hittills. Men hade gärna läst lite fantasy också. Och skräck.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

"Remembrance of earth's past" av Liu Cixin

Kanske mer känd efter namnet på första boken "The three-body problem".
En väldigt unik och rätt absurd sci-fi trilogi som tar nya grepp och annars rätt uttjatade teman.
Det håller inte hela vägen, men det är en sån intressant historia att det gör inget, och när böcker är bra är de RIKTIGT bra!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vilka böcker är era favoriter på storytel? Har börjat läsa Jack Reacher, bra böcker hittills. Men hade gärna läst lite fantasy också. Och skräck.

Jag tipsar alltid om stjärntrilogin av Lars Wilderäng. Galet bra! Dock inte fantasy men lite åt scifi-hållet iallafall


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Läste nyligen igenom Stadsserien av Per Anders Fogelström

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stadserien

Börjar med Mina Drömmars Stad, böckerna sträcker sig över 2 generationer på 100 år i Stockholm. Blev snabbt några av mina favoritböcker.

Medlem

Ett tips på fantasy med ett intressant magisystem och bra världsbygge är The Mistborn Trilogy av Brandon Sanderson.

Ett tips på spännande sci-fi med levande karaktärer är The Spin Saga Trilogy av Robert Charles Wilson. Tror han vann Hugo Awards för bästa novell med första boken.

Medlem
Skrivet av prozpect:

Två böcker som fick mig att, i vuxen ålder, återgå till att börja läsa böcker igen vart Ready Player One samt Armada. Bägge skrivna av Ernest Cline och med tanke på spelintresset man har haft genom hela livet vart de riktigt underhållande att ta sig igenom.
De vart så bra så nu letar jag febrilt efter fler böcker inom samma kategori... Någon som har något tips?

Vill man ha något som är lite mer "haha"-roligt så är The Hitchhiker's Guide to the Galaxy alltid lika rolig att öppna upp. Åtminstone om man besitter samma sorts dåliga humor som Douglas Adams

Ready Player One lyssnade jag på som ljudbok. Otroligt bra! Kunde knappt sluta lyssna. Filmen var dock en besvikelse efter att ha lyssnat på ljudboken.

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Ett tips på fantasy med ett intressant magisystem och bra världsbygge är The Mistborn Trilogy av Brandon Sanderson.

Ett tips på spännande sci-fi med levande karaktärer är The Spin Saga Trilogy av Robert Charles Wilson. Tror han vann Hugo Awards för bästa novell med första boken.

Mistborn tyckte jag om! Särskilt den första boken.

Vet du hur man tar sig an resten av Sandersons verk? Han har ju skrivit massor, men jag begriper inte vilka serier som hänger ihop. Har du något tips?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vi har en bokklubb här på FZ, surfa in på:

https://www.fz.se/forum/trad/430568-fz-bokklubb

- och kolla in alla bra tips

Kan inte komma åt, behörighet saknas får jag bara

Skrivet av noyart:

Kan inte komma åt, behörighet saknas får jag bara

Samma här, vet inte vad som hänt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Mathmage:

Ett tips på fantasy med ett intressant magisystem och bra världsbygge är The Mistborn Trilogy av Brandon Sanderson.

Ett tips på spännande sci-fi med levande karaktärer är The Spin Saga Trilogy av Robert Charles Wilson. Tror han vann Hugo Awards för bästa novell med första boken.

Måste också tipsa om Kingkiller Chronicles av Rothfuss då också. Ännu bättre magi än Brandon Sanderson och en rik men mer normal värld.

Jag tog och gick med i Brandon Sanderson nya Kickstarter nu i helgen också 😃 Kolla upp det om ni inte vet vad gubben har hittat på nu.

Medlem

Expeditionary Force av Craig Alanson! Lång bokserie, har du att göra hela sommaren! Upptäckte den förra (eller förrförra?) året och sträckläste samtliga.

Bobiverse-serien av Dennis E Taylor också värd även om jag inte gillade senaste. Börjar med boken som heter "We are legion".

Skrivet av Nomman:

Mistborn tyckte jag om! Särskilt den första boken.

Vet du hur man tar sig an resten av Sandersons verk? Han har ju skrivit massor, men jag begriper inte vilka serier som hänger ihop. Har du något tips?

Man kan läsa alla serier fritt från varandra. Kopplingarna mellan böckerna är mest bara easter eggs och återkommande karaktärer. Du har väl läst det i rätt ordning, men för min del var t.ex. att de poängterade ut hur någon hade en massa ringar på händerna (=Terris) i Stormlight Archives. Det är inget som förstör om man inte förstår alla referenser.

Elantris (1 bok + 2 små), Mistborn (6 + 2), Warbreaker (1) och Stormlight Archives (4 + 2) är alla i samma "universum".

Om du redan har läst Mistborn så skulle jag rekommendera Stormlight Archives. Det är ett mastigt verk, men värt att läsa. Jag gillade Elantris, men det är många som tycker den boken är sämre än resten.

Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jag köpte hela bokserien på Kindle, men har inte blivit av än, just för att det är en sånt mastodontverk. Känner att om jag öppnar porten till deras universum så kommer jag att vara där ett tag. Men alla säger, precis som du, att det är så väldigt bra.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Inte fiktivt:

Ålevangeliet av Patrik Svensson. Om en man och hans far och hur ålfisket var en del av hans uppväxt. Varannat kapitel är fakta om ålen, och varannat om hans uppväxt. Jag känner att jag kanske säljer in det dåligt i den här texten men den vann en del priser. Vet inte hur gammal du är som läser det här men jag relaterar min pappa och vad vi gjorde ihop och vad jag nu hittar på med mina söner nu när det är jag som är pappan i deras berättelse. Lär finnas på de flesta streamingtjänster.

Historisk deckare:
Romarblod av Steven Saylor: huvudpersonen är en "hund", en spårare av saker som inte syns. Inte direkt respekterad av Roms elit men ändå i hemlighet anlitad. En ny försvarsadvokat, Cicero, har fått ett fall som ingen annan vill ha och vänder sig till huvudpersonen. Boken bygger på ett av Cicerors första dokumenterade fall och i slutet går författaren genom faktan bakom boken. Det finns flera böcker i serien men det har inte blivit av än att jag gett mig på dem.

Helt påhittat och i framtiden, det vi kallar Sci-Fi:

Murderbotböckerna av Martha Wells: En försvars-android som har hackat sin beteendemodul (bland annat så den kan ladda ner tv-serier). Väljer , trots hackningen att jobba kvar som person-skydd till bland annat forskare. Snabb rolig action.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Man kan läsa alla serier fritt från varandra. Kopplingarna mellan böckerna är mest bara easter eggs och återkommande karaktärer. Du har väl läst det i rätt ordning, men för min del var t.ex. att de poängterade ut hur någon hade en massa ringar på händerna (=Terris) i Stormlight Archives. Det är inget som förstör om man inte förstår alla referenser.

Elantris (1 bok + 2 små), Mistborn (6 + 2), Warbreaker (1) och Stormlight Archives (4 + 2) är alla i samma "universum".

Om du redan har läst Mistborn så skulle jag rekommendera Stormlight Archives. Det är ett mastigt verk, men värt att läsa. Jag gillade Elantris, men det är många som tycker den boken är sämre än resten.

Lite easter eggs och annat låter bara roligt, då måste jag hålla utkik efter det när jag ger min på övriga serier

Men inser nu att jag bara är halvvägs genom Mistborn. Jag var helt övertygad om att serien tog slut efter The Hero of Ages. Kändes som en så bra avrundning att jag inte ens googlat efter en fortsättning. Så det känns ju ganska uppenbart att det är där jag ska fortsätta med tre böcker ytterligare

Om Stormligt Archives är mastigt är det nog perfekt för mig. Tycker om att få gotta in mig med samma karaktärer och teman under en längre period. Det får bli nästa efter Mistborn


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Om du gillar deckare skulle jag rekommendera Dennis LeHane's böcker om privatdeckarna Kenzie och Gennaro. Dom utspelar sig i Boston med omnejd och har ofta väldigt brutal handling, roligt skriven dialog och intressanta fall. Gone, baby gone är första boken i serien. Innehåller även en av mina favoritkaraktärer, Bubba Rogowski, som är Kenzie's barndomsvän och är ungefär lika obalanserad och våldsam som Trevor i GTA 5 men också före detta soldat, två meter lång och stark som en oxe.

Om du gillar fantasy skulle jag rekommendera David Eddings tio böcker om Belgarion. Dom är förmodligen inte lika komplexa som många andra fantasy serier men dom är den första serien jag läste och jag tycker fortfarande att dom är läsvärda. Handlar om en klassisk kamp mellan det onda och det goda med en hel del komiska inslag.

Om du gillar sci-fi kan jag rekommendera trilogin Den söndrade jorden. Den är väldigt olik något annat jag har läst och texten hoppar en del mellan nutid och dåtid. Den första boken heter Den femte årstiden och handlar om vad som händer när Fader Jord ännu en gång släpper löst en femte årstid, vilket är en period av massiva vulkanutbrott och massdöd. Det kan tyvärr ta lite tid att komma in i världen och handlingen eftersom allt inte förklaras i början av boken utan du får mer pussla ihop hur allt hänger ihop under böckernas gång.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av Nomman:

Lite easter eggs och annat låter bara roligt, då måste jag hålla utkik efter det när jag ger min på övriga serier

Men inser nu att jag bara är halvvägs genom Mistborn. Jag var helt övertygad om att serien tog slut efter The Hero of Ages. Kändes som en så bra avrundning att jag inte ens googlat efter en fortsättning. Så det känns ju ganska uppenbart att det är där jag ska fortsätta med tre böcker ytterligare

Om Stormligt Archives är mastigt är det nog perfekt för mig. Tycker om att få gotta in mig med samma karaktärer och teman under en längre period. Det får bli nästa efter Mistborn

Mistborn 3 är ett avslut, men sen börjar en ny story i samma värld i en annan tid. Det ska till slut vara 3 stycken serier med 3 böcker var.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Mistborn tyckte jag om! Särskilt den första boken.

Vet du hur man tar sig an resten av Sandersons verk? Han har ju skrivit massor, men jag begriper inte vilka serier som hänger ihop. Har du något tips?

Om inte alla så åtminstone de stora populära böckerna/serierna är väldigt löst sammanhängande i den meningen att alla utspelar sig i universumet Cosmere.

Om man är helt ny till Brandon Sandersons böcker så skulle jag börja med Mistborntrilogin. Notera att det finns flera böcker än tre i Mistbornserien. De som följer efter de tre första utspelar sig i en annan tid med andra karaktärer och kan läsas oberoende av de första tre tycker jag. Tror att de efterföljande böckerna ingår i en pågående serie. Har bara läst två av dem om jag inte minns fel. Man kan fortsätta läsa resten av Mistbornböckerna efter de tre första böckerna eller prova något annat av Sanderson. Jag skulle nog vilja rekommendera att släppa Mistborn efter de tre första och gå vidare till t.ex. Warbreaker. Den är självstående och kan även läsas som den första boken and Sandersons böcker.

Vidare kan man börja läsa på serien Stormlight Archive. Varning dock! Det är en pågående serie och vem vet hur många år vi måste vänta tills alla delar är ute. Jag har bara läst de två första böckerna men de är riktigt bra.

Det finns en hel del kortare fantasyromaner av Sanderson också. De tycker jag att man kan läsa efter att man läst några av de större böckerna/serierna. De är bra men inte alls i samma skala som t.ex. Stormlight Archive eller Mistborn. Bland de kortare rekommenderar jag då främst Emperor’s Soul som vann Hugo Awards för bästa kortroman 2013.

Av ungdomsböckerna har jag knappt läst något så jag kan inte uttala mig om dem.

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Jag tipsar alltid om stjärntrilogin av Lars Wilderäng. Galet bra! Dock inte fantasy men lite åt scifi-hållet iallafall

Tack för tips, det ska kollas upp!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vad gäller fantasy så är ju Joe Abercrombies böcker väldigt läsvärda. Bara att börja med The Blade Itself och om man gillar den fortsätta därifrån. Väldigt duktig på att skriva minnesvärda karaktärer, kan jag tycka.

Personligen gillar jag även R. Scott Bakkers "Second Apocalypse"-serie, men det är lite mer av en vattendelare och inte något för alla. Mörka böcker med många jävliga karaktärer, religion och en hel del filosofi.

12
Skriv svar