Nästa World of Warcraft-expansion avtäcks nästa månad

Robot
Nästa World of Warcraft-expansion avtäcks nästa månad

Långköraren fortsätter att tuffa på.

#Blizzard, #World-of-warcraft, #nyhetstips


Medlem

Har inte spelat den senaste expansionen än, hoppas på att den kommer att ingå i Gamepass. Gör den inte det får jag se om jag hoppar denna. Skulle i så fall bli den första jag inte spelar sedan 2007.

Medlem

Hoppas verkligen de tar ett steg tillbaka till hur klasser mm fungerade förr.
Annars ser jag hellre fram emot WoTLK classic


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

En revamp av Azeroth med fokus på det som gjorde WoW stort, och en stor ändring i klassdesign så kommer jag ge det en ärlig chans.

Men blir det mer av samma "megasuperbadguy we never heard of before" så är det nog tack och hej för mig.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Hur många är det som spelar fortfarande? Och hur länge kommer de hålla på? Fascinerande ändå att det fortfarande är aktivt och att det kommer nya expansioner efter så lång tid.

Medlem

Tror wow hade tjänat på att lägga ner super gud mega fienderna och gå tillbaka som vanilla var med många mindre lokala konflikter istället. Kommer bli spännande att se vilken väg de tar.

Medlem

Jag slutade spela WoW när jag tog steget ner till casual och det inte längre gick att spela casual.
När jag la all min speltid på WoW och raidade 12-16h i veckan så var det skitkul. Men när jag sen tänkte att jag bara skulle spela lite dungeons, LFR samt PVP och uppleva världen så blev det väldigt snabbt väldigt tråkigt. Det gick inte längre att farma honor för att köpa PVP gear och när jag väl loggade in så bestod speltiden bara av: vilka world quests måste jag göra nu för att få så mycket X som möjligt.
För en casual spelare så var Blizzards implementation av farma/uppgradera vapen, ringar, trinkets, capes det sämsta valet de kunde ha gjort.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Hur många är det som spelar fortfarande? Och hur länge kommer de hålla på? Fascinerande ändå att det fortfarande är aktivt och att det kommer nya expansioner efter så lång tid.

Läste någon siffra på 5 miljoner aktiva prenumeranter hyfsat nyligen. Men den artikeln hade ingen källa så ta det med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

En revamp av Azeroth med fokus på det som gjorde WoW stort, och en stor ändring i klassdesign så kommer jag ge det en ärlig chans.

Men blir det mer av samma "megasuperbadguy we never heard of before" så är det nog tack och hej för mig.

Detta. Det har ryktats om att de faktiskt ska ta ett steg tillbaks och inte ha en megasuperbadguy, utan fokusera mer på återuppbyggandet av Azeorth osv. Återigen, bara rykten. Men det låter sjukt nice i alla fall.
Börjar bli lite tradigt med den ena superbadguyen som avbyter den andra hela tiden bara.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Hur många är det som spelar fortfarande? Och hur länge kommer de hålla på? Fascinerande ändå att det fortfarande är aktivt och att det kommer nya expansioner efter så lång tid.

Det är ju definitivt inte som toppen på över 10 miljoner, men dom tjänar garanterat fortfarande pengar.

Medlem

Skulle va trevligt om dom inte över komplicerar alla farming system, Shadowlands var en stor gryta på den fronten.

Skribent

Vet att det är många som längtar efter "world revamp" med uppdaterade zoner i Azeroth och mindre lokala hot. Något jag inte heller skulle tacka nej till. Frågan är bara om det inte är enklare för Blizzard att sälja in nästa expansion hos allmänheten med "besök nya kontinenten X och besegra superduperbadguy!" Vi får se i april!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Många har hoppats ett tag på Dragon Isles, vi får se om deras önskan går i uppfyllelse.

Medlem

För några veckor sedan loggade jag faktiskt in för första gången sen typ januari 2021. Med lite distans till spelet kan jag nu verkligen se vilket haveri det är. Massor av "system" som kastas på spelaren för att man ska vilja plöja ner så mycket tid som möjligt, lootsystem som är en katastrof, klasser som helt saknar personligt och fördummat in i absurdum. En story som helt tappat all form av charm och numera mer eller mindre bara är copy-paste mellan de olika expansionerna. De sociala delarna är döda sedan länge och världen lockar inte alls till äventyr som tidigare.

Fan.

Jag brukade älska den där jävla världen, men nu gör det bara ont.

Medlem

Undrar vad temat blir den här gången? Själva Existensen är korrupt och måste utplånas i en 25-manna raid? NPC-erna organiserar sig mot programmeringen och gör uppror?`
Jag gissar på att det iaf blir massa nya factions att grinda rep med för en ny mount. Spänningen är...olidlig.

Medlem
Skrivet av greb1989:

För några veckor sedan loggade jag faktiskt in för första gången sen typ januari 2021. Med lite distans till spelet kan jag nu verkligen se vilket haveri det är. Massor av "system" som kastas på spelaren för att man ska vilja plöja ner så mycket tid som möjligt, lootsystem som är en katastrof, klasser som helt saknar personligt och fördummat in i absurdum. En story som helt tappat all form av charm och numera mer eller mindre bara är copy-paste mellan de olika expansionerna. De sociala delarna är döda sedan länge och världen lockar inte alls till äventyr som tidigare.

Fan.

Jag brukade älska den där jävla världen, men nu gör det bara ont.

Agree. Personligen tycker jag att Legion hade varit det perfekta stället att avsluta WoW på, då det ändå knöt ihop den röda tråden från alla spelen. Älskade den.

Efter det hade Blizzard (ifall man låtsas om att alla problem på företaget inte fanns) kunnat fokusera på en evolution av spelet och uppgraderat det till ett WoW2. Istället började man slita och dra i spenorna på kassakon, och resten är historia.

MEG
Medlem

Har upptäckt Eso, det är så mycket bättre och roligare, kommer aldrig att gå tillbaka till WoW


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Ender:

Agree. Personligen tycker jag att Legion hade varit det perfekta stället att avsluta WoW på, då det ändå knöt ihop den röda tråden från alla spelen. Älskade den.

Efter det hade Blizzard (ifall man låtsas om att alla problem på företaget inte fanns) kunnat fokusera på en evolution av spelet och uppgraderat det till ett WoW2. Istället började man slita och dra i spenorna på kassakon, och resten är historia.

Åh, Legion. Det var så bra. Hade varit ett perfekt slut.
Egentligen tog spelet slut för mig där, BfA och Shadowlands var mest ett tvingat spelande.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Många har hoppats ett tag på Dragon Isles, vi får se om deras önskan går i uppfyllelse.

Tidigare trovärdiga källor och dataleakers pekar ju mot detta, känns som det mest troliga spåret för tillfället.

Skrivet av greb1989:

För några veckor sedan loggade jag faktiskt in för första gången sen typ januari 2021. Med lite distans till spelet kan jag nu verkligen se vilket haveri det är. Massor av "system" som kastas på spelaren för att man ska vilja plöja ner så mycket tid som möjligt, lootsystem som är en katastrof, klasser som helt saknar personligt och fördummat in i absurdum. En story som helt tappat all form av charm och numera mer eller mindre bara är copy-paste mellan de olika expansionerna. De sociala delarna är döda sedan länge och världen lockar inte alls till äventyr som tidigare.

Fan.

Jag brukade älska den där jävla världen, men nu gör det bara ont.

Jag håller helt med dig, även om jag personligen hade Legion som min senaste expansion. Hade spelat sedan en utländsk beta (vet fortfarande inte hur min polare fick in oss i den..) och därefter EU-beta och vanilla-release men det blev allt svårare att motivera månadskostnaden. Jag är ändå nörden som satt och läste alla questtexter, in-game-böcker, köpte alla fysiska böcker och spenderade dagarna med att läsa på WoWwiki om de politiska relationerna mellan olika regioner. Mina favoritstorys i WoW inkluderar fortfarande hur Stormwind svek Defias brotherhood efter att de återuppbyggt staden, Scarlet Crusades nedfall efter att de infiltrerats av en Dreadlord och bakgrundshistorien till Southshore, Stormgarde m.fl. Kosmiska ägg, eviga varelser och interdimensionella resor har väldigt lite att göra med de där fantasy-strategispelen och därefter MMOt som jag en gång förälskade mig i.

"Jag brukade älska den där jävla världen, men nu gör det bara ont." träffar alldeles för nära vad jag själv känner.

De senaste gångerna jag loggade in blev jag mest mer besviken varje gång. Dels är det säkerligen det sociala som klämmer - istället för att se 20+ IRL-bekanta online var där inga och att lära känna nya spelare är det ingen mening med sedan cross-realm och LFD/LFR-funktionerna anlände. Dels har man ju garanterat själv ändrats - 35+ åriga Ugly_Bob har ju ett heltidsjobb, en sambo, två barn, fem flyttar och ett lite annat perspektiv på livet mer innanför västen än vad Mini_Bob hade för 18 år sedan. Men jag kan nog ändå säga att spelet rent objektivt är annorlunda nu än vad det var förr. Kanske hade jag inte uppskattat att ha det som förr, kanske hade jag surat över att behöva leta grupp till dungeons i storstäder eller att behöva farma res-gear och potions inför varje raid istället för att som senast dra igång en ljudbok, hitta en random grupp utan voicechat och med hjälp av en eller två abilities dra igenom det på LFR-läget utan större problem.

Men det stora tappet för mig är berättelsen. I mina ögon borde WoW ha slutat efter WotLK, eller som senast efter Cataclysm. Det kändes som att de initialt hade en berättelse att förtälja men att spelets popularitet innebar att de inte kunde sluta och sedan började de hitta på saker allteftersom. Factions, raser och även klasser känns extremt homogena och de verkar ha ett behov av att överträffa sig själv hela tiden. Men det är kanske fullt förståeligt, svårt att motivera att "Highlord & Cosmic Gladiator Bob, Azeroth's Champion, Kingslayer [...]" ska valla får eller hjälpa en bonde med sin ost som rullat iväg. Men för mig var det en lite trevligare tid helt enkelt

Avstängd

Fascinerande hur många som alltid ska hata på wow som att de är personligt förolämpade varje gång det nämns. Själv har jag inte lirat på något år men är givetvis taggad och ser fram emot att testa en ny wow expansion 😌

Medlem
Skrivet av greb1989:

För några veckor sedan loggade jag faktiskt in för första gången sen typ januari 2021. Med lite distans till spelet kan jag nu verkligen se vilket haveri det är. Massor av "system" som kastas på spelaren för att man ska vilja plöja ner så mycket tid som möjligt, lootsystem som är en katastrof, klasser som helt saknar personligt och fördummat in i absurdum. En story som helt tappat all form av charm och numera mer eller mindre bara är copy-paste mellan de olika expansionerna. De sociala delarna är döda sedan länge och världen lockar inte alls till äventyr som tidigare.

Fan.

Jag brukade älska den där jävla världen, men nu gör det bara ont.

Huvudet på spiken! Har spelat WoW från 2005 till början av BfA. Jag kunde bara inte tycka om Shadowlands efter att ha spelat Classic. Classic var en rolig tidstjuv som man njöt av att förlora sig själv i, medan retail har noll respekt för din fritid och snärjer in dig i de eländiga systemen du nämner.

Testade FFXIV efter det och det kändes som att komma ur ett toxiskt förhållande. Jag har inte spelat aktivt på flera månader nu, men spelet finns kvar och väntar på mig när jag vill fortsätta istället för att jag ska känna mig tvingad att logga in och progressa hela tiden. Med tanke på Blizzards stora braindrain ifjol har jag inga förhoppningar på att nästa inkrement blir nån kioskvältare heller.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Äh! Jag vill också ha ett mera anknutet World of Warcraft till medeltiden. Ja, som Vanilla och TBC och WOTLK.

Det är ju där Troll och Gnomes m.m. görs till memes och något annat enkelt att relatera till. Allra helst ska alltså WoW liras på en nivå som går längst med marken, utan en massa allt för udda fasoner som gör sig helt oförståeliga och orelaterade till det gamla universumet.

Medlem
Skrivet av abso:

Tror wow hade tjänat på att lägga ner super gud mega fienderna och gå tillbaka som vanilla var med många mindre lokala konflikter istället. Kommer bli spännande att se vilken väg de tar.

Ja precis som Vanilla där man slogs mot Eld gudar och C'thulu monster istället, mycket mindre gud fiender

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Ja precis som Vanilla där man slogs mot Eld gudar och C'thulu monster istället, mycket mindre gud fiender

Jasså.. vad det till hen vi samlade en massa kläder åt? Back in the day.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Läste någon siffra på 5 miljoner aktiva prenumeranter hyfsat nyligen. Men den artikeln hade ingen källa så ta det med en nypa salt.

Och en av dem är jag.
Tycker fortfarande wow är trivsamt att rida runt med en liten alt och slå ihjäl grisar medan man tex lyssnar på någon pod.

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Ja precis som Vanilla där man slogs mot Eld gudar och C'thulu monster istället, mycket mindre gud fiender

Exakt, när de hade vett nog att hålla sig till sin håla under mark och inte slita sönder halva världen eller genomborra klotet med svärd.

Medlem

Lirat nästa varje expansion hittills. Det är alltid skitkul första månaden när allt är nytt och det finns bra content. Men sedan tröttnar man när det är 6+ månader till mer content, trots att man betalar 125:- i månaden.

Medlem

Senaste expansionerna fick mig att spy över hur mycket dailes och kompakt nya världarna blivit.
Det blev som ett jobb, för att komma vidare. Inte kul i att ha ett extra jobb att komma hem till.
Mekaniken var också urusel kopplat till dina abilities.
Klasserna var inte de klasser som dom var från början.
Allt var stelt och sterilt runt omkring.
Bad feeling generellt över de senaste expansionerna.

Längesedan det var dags för blizzard att göra om wow helt och hållet.
Finns mycket som har hänt inom mmorpg världen. Dags att plocka in nya aspekter.

1
Skriv svar