Oskarp bild - LG OLED C1

Medlem
Oskarp bild - LG OLED C1

Hej forumiter!

Köpte LG OLED C1 på Black Friday och har varit nöjd med bilden till spel som Assissins Creed Valhalla, Halo Infinite, Mass Effect Legendary Edition och Ghost Recon Breakpoint som jag spelat mycket på Xbox Series X. Har även plockat upp Final Fantasy XIII Ligtning Return på Gamepass och spelet ser strålande ut för sin ålder! Men sen köpte jag Tekken 7 och Watch Dogs 2 (också till Series X) och dom ser fasen ut som PSP spel? Har fixat med inställningar, stängt av HDR och speloptimeraren osv men ingenting gör bilden bättre! Kopplade nyss in PS4an och upptäckte då att precis ALLA PS4 spel jag testat ser ut som skräp, ink GTA V, RDR 2 och Horizon Zero Dawn. Ospelbart på min tv. Har även kopplat mellan min gamla Samsung från 2008 för att jämföra och den har skarpare bild än min nya C1?? Bilden ser lixom trasig ut, påklistrad och är oskarp. Som att den inte visar alla pixlar och färger eller nått? Sjukt mörk bild ibland också. Men detta är alltså bara på vissa spel skit skumt. Ändrar TVn sina inställningar av sig själv eller? Fattar inte. Var som sagt nöjd med bilden innan jag upptäckte detta men börjar fundera på om det är fel på TVn men borde inte alls spel se ut som skräp om TVn är trasig? Hoppas det är någon inställning som jag inte fattar. Någon som kan hjälpa mig?

Hälsningar,
Gamern som är noob med teknik.

Medlem

Spelen som ser skit ut är i 1080p, din tv är 4k.

Watch dogs 2 är 900p, vilket är lägre än 1080p, eftersom det skalas ifrån xbox one (ingen officiell series x version eller one x)


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

För xbox series x så bör alla spel släppta efter November 7, 2017 se bra ut (då släpptes xbox one x)


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Gen
Medlem

Gällande PS4 spelen kan du testa att gå in på menyn på TVn, sen bildinställningarna, Clarity och dra upp Sharpness Slidern till 50. Den gör underverk för mig i Horizon Forbidden West i Performance Mode (PS5), dock stjälper den i andra spel så testa dig fram. Om du kör Game Optimizer så se till att allt annat i Clarity menyn som tex TruMotion osv är avstängt.

Slutligen får man inte glömma att 1080p är 1080p och kanske inte skalas upp så bra av C1an.

Fick låna en polares Switch en kväll och minns att det blev väldigt pixligt då Switchen renderar i runt 720p vilket inte ser så bra ut på en 65 tums C1a. Dock är det helt enkelt ett faktum, 720p är en bra bit ifrån 4K.

Medlem

Läste på webhallen att man ska:
"Rekommenderar starkt att man knappar in "1 1 1 3 1 1 1" i följd på fjärrkontrollen och ändrar färgerna i Colorimetry (högst upp på listan) där man kör med BT2020 istället för auto för att få de allra bästa färgerna. Den vanliga standarden som typ alla TV-apparater kör med (av någon oklar anledning) är ju helt värdelös gällande färger får människor och saker att se själlösa ut... Detta har dock inget med TVn i sig att göra. Men som sagt passa på att ändra detta för att förbättra denna grymma produkt än mer. "

Vet inte vilka inställningar du gjort men detta kanske löser dina problem något

Medlem
Skrivet av Stevenbivenh:

Läste på webhallen att man ska:
"Rekommenderar starkt att man knappar in "1 1 1 3 1 1 1" i följd på fjärrkontrollen och ändrar färgerna i Colorimetry (högst upp på listan) där man kör med BT2020 istället för auto för att få de allra bästa färgerna. Den vanliga standarden som typ alla TV-apparater kör med (av någon oklar anledning) är ju helt värdelös gällande färger får människor och saker att se själlösa ut... Detta har dock inget med TVn i sig att göra. Men som sagt passa på att ändra detta för att förbättra denna grymma produkt än mer. "

Vet inte vilka inställningar du gjort men detta kanske löser dina problem något

Här har du en video från TV-gurun och fd. kaliberaren Vincent Teoh från HDTVTest som förklarar varför det inte är bra eller rekommenderat att göra som du beskriver, det är missinformation som har spridit sig på nätet. Att alltid tvinga BT2020-färgrymd kan förstås ge helt knasiga färger när källan inte är gjord för det. Lämna det på Auto, TV:n känner själv av vad korrekt färgrymd är och ändrar automatiskt till det.

https://www.youtube.com/watch?v=Cq_hh0rOArk&ab_channel=HDTVTe...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Sitter du närmare skärmen och/eller har gått upp i skärmstorlek?

Vanligt att man ser mer problem med äldre material (film, TV, spel) när man ser mer detaljer.

Medlem
Skrivet av teejee:

Sitter du närmare skärmen och/eller har gått upp i skärmstorlek?

Vanligt att man ser mer problem med äldre material (film, TV, spel) när man ser mer detaljer.

Har gått upp från 40 till 65, men sitter en bit ifrån. Har jämfört bilden med gamla TVn och även med datorskärmen och det är bara på C1 bilden ser trasig ut. Men ska testa lite av tipsen jag fått i tråden när jag är hemma igen (på resande fot just nu).

1
Skriv svar