Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

Känns som denna recensionen mest ska agera som en nål i ögat på oss som gillar elden ring och souls-spelen, särskilt dina plus och minus i slutet haha.

Köper dock att det inte är för alla, men för att citera dig "där Nintendo velat attrahera så många som möjligt och bjuda in dem till en lummig sagovärld med rättvisa strider" så skulle jag snarare säga att det är i elden ring som striderna är rättvisa, att det är en stor jäkla drake betyder faktiskt någonting och det är att till slut lyckas döda bossarna som är den stora drivkraften, känslan av vinst är så mycket större när det bjuder på en utmaning.

Jag köper hela din poäng med storlek, men jag förstår inte riktigt känslan när man är så låst vid att bara gå in och slå besten på anklarna upprepade gånger. Inlevelsen och interaktionen känns, för mig, väldigt undermålig och styltig. Hade man gjort detta i en film exempelvis hade man ju haft en större repertoar av moves och kampen hade varit väldigt mycket mer "trovärdig", även om det är drakar osv man pratar om.

Bortser man helt ifrån interaktionen eftersom svårighetsgraden är så oförlåtande och känslan av vinst så fullkomlig?

Geeks Gaming
Skrivet av anon_79617:

Är inte jättemycket för souls-spel själv men det här var som att läsa en psykos lmao

Återigen så speglar det spelet ganska bra i mitt tycke

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Soulsborne spel är inte min kopp Te. Jag tycker de alla är skräp. Men det är ju min egen åsikt vilken är lika mycket värd som många av de superfans som skriker sig hesa då de har motsatt åsikt. (Ja, jag har spelat dem). Smaken är helt enkelt som baken. Jäkligt delad och det är OK.

Jag skulle dock inte våga skriva en recension som detta på grund av hur "hängivna" superfans brukar vara. Det är lätt hänt att det blir mobbingstämning. Så all heder åt trådskaparen @gertzy som vågade. Tråkigt att se att folk inte kan agera mer som vuxna i rummet i den här tråden.

Du får ju ändå erkänna att det är jävligt satisfying att se dessa fans salta tårar rinna ned för kinderna när någon bashar på deras favorit genre?

Här kommer ännu en känga till fansen:
Det är 2022 och From Software har fortfarande inte lärt sig att göra en bra PC-port.

Jag vet dock hur det känns, alla soulfans. Jag var en dyrkare till DICE och deras Battlefield-serie sedan BF2. Jag vet hur ett brutet spel känns på release

Medlem

Ja, jag borde gett det ett plus för att vapnen inte går sönder. Det irriterar mig både i BoTW och New Horizons. Glömde bort det i all frustration men det är trots allt en fördel! Men hästarna är inte lika söta så det går plus minus noll.

Edit: redigerade in det då det faktiskt är väldigt skönt att slippa! Gillade att en kunde laga mat och smida vapen i BoTW men hållbarheten var ju som om det vore importerat från billig Kina-sida.

Medlem

Jag undrar lite vad som hände.
Både Sekiro och Dark souls 3 peakade med ~120k spelare. Elden ring har peakat med 950k, största SP-spelet någonsin på steam. Det har väl varit lite känt att soulsborne-fansen är en egen lite bubbla i spelvärlden. Men vad drog in alla utanför till denna hype? Var det tiden? Marknadsföringen? Bristen på open world spel till pc? Jätte kul att många vågar sig på fromsoftwares spel men fattar att det inte är för alla


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av magma:

Fick mig att tänka på https://www.youtube.com/watch?v=itjmKlYjUak

Är ju lite "trial and error". Har själv dött x flera på samma plats tills jag bytte strategi och då gick det.

Haha Vaas, klockrent, thanks for the laugh 😋


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av heady89:

Förstår inte riktigt poängen med den här typen av recensioner ? Det är skrivet av någon som inte verkar gilla denna typ av spel alls.

Lite som att en person som hatar simulatorer sätter sig och recenserar nästa FORZA eller DCS och bara hammrar på hur komplext det är eller hur denne inte har tid eller ork och klagar på att man åker av i varje kurva eller hur man kan spendera 30minuter på att få igång planet.. det blir liksom inte ens en någorlunda rättvis bild/bedömning av spelet för vad det är eftersom man hatar hela konceptet.

Med det sagt är det lika ointressant om det bara är 100% fanboyism som genomsyrar en recension där man inte försöker reflektera lite mer "objektivt".

Haha, jag visste ju med mig att jag inte skulle gilla denna men av någon anledning ville jag se om det fanns befog till all hype. Har bara testat något gammalt Souls-spel på PS3 way back men minns att det bara var frustration och tårar då också. Men om man ska hitta någon "mening" med denna recensionen - vilket jag inte tänkte att den hade alls när jag skrev den - så är det väl just att det är ett perspektiv från någon ej redan frälst. Se om någon "blind" kan komma in och känna Gud röra vid en genom spelet. För mig blev det definitivt inte så. Men sen har du ju knappast långt bort från recensioner från väl insatta som hyllar spelet och ger det full poäng så vad hade varit meningen med ytterligare en sådan? Det hade enligt mig varit än mer värdelöst.

Medlem
Skrivet av delli:

Agree, skall det vara ett spel som är bäst genom tiderna så bör det även vara spelbart för alla.

Så då är typ Knack bästa PS-spelet genom tiderna? då det är spelbart för alla?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ställer frågan även här...

Ni som hatar/ogillar Elden Ring, vilket spel anser ni vara det bästa (kanske genom tiderna) spelet som släppts under de senaste 5-10 åren? Nämn ett.

Frågar av ren nyfikenhet, tänker inte starta en diskussion.

Jag säger då RDR2 utan tvekan. Är det spel där jag verkligen älskat både miljöer, story, ljud, kännt för karaktärer osv. Många tycker att det är "segt" men jag håller inte med, det är mästerligt enligt mig i vilket fall. Sen älskar jag typ wild-west grejor överlag så ja det gör inte saken sämre (Brukade kolla massa western filmer/serier som grabb på Super-channel osv haha) Hatar inte alls elden ring, bara ett spel jag känner att jag skulle bli för frustrerad av helt enkelt pga att det är för svårt för mig thats all. Gillar kolla andra lira det dock, kollar just nu theradbrads och det är inte ens hans "typ av spel" men han har då matat på med videos ett tag


signatur

Nothing is power without Control

Geeks Gaming
Skrivet av Gertzy:

Men hästarna är inte lika söta så det går plus minus noll.

Du får ogilla spelet hur mycket du vill, men ge f*n i att antyda att torrent inte är fiiin å snel hest!! Där går gränsen

Medlem

Ändå en rolig recension tycker jag. Nog precis sådär många skulle känna om de tvingades testa spelet, det är ju helt klart ett nischat spel för en specifik grupp. Jag har lovat mig själv att testa om det hamnar på gamepass eller liknande någon dag då det var många år sedan jag testade något souls-spel. Jag ogillar dock generellt de flesta spel där man ska dö hela tiden och nöta samma sak om och om igen eller där man ska "lära sig varje fiendes mönster" osv, så jag förväntar mig inte att bli frälst. Men det är fortfarande helt möjligt, så jag vill gärna testa. Det vore ju GULD om jag skulle bli frälst jag med. Jag misstänker att hela den här genren kan vara sådär att man tycker det är skit, skit, skit.... skitroligt. Alltså där man behöver komma över en hög jävla tröskel för att börja gilla det, men när man väl är där så är man fast. Och där många inte tar sig över tröskeln då den är flera meter hög utan istället ger upp och spelar annat som är roligt direkt istället.

Medlem

Tack för en underhållande recension! 😂

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Jag säger då RDR2 utan tvekan. Är det spel där jag verkligen älskat både miljöer, story, ljud, kännt för karaktärer osv. Många tycker att det är "segt" men jag håller inte med, det är mästerligt enligt mig i vilket fall. Sen älskar jag typ wild-west grejor överlag så ja det gör inte saken sämre (Brukade kolla massa western filmer serie som grabb på Super-channel osv haha) Hatar inte alls elden ring, bara ett spel jag känner att jag skulle bli för frustrerad av helt enkelt pga att det är för svårt för mig thats all. Gillar kolla andra lira det dock, kollar just nu theradbrads och det är inte ens hans "typ av spel" men han har då matat på med videos ett tag

Håller helt med! Efter Breath of the Wild är nog RDR2 det spel jag håller högst från senaste år. Ett riktigt mästerverk! Tycker inte heller det är segt på något sätt. Mer western-spel till folket!

Moderator | Testpilot

Hehe, rolig recension.

Ska jag säga något så är "PS3-grafik" den tröttaste kommentaren som används. Kolla upp Demons Souls på PS3 och jämför med Elden Ring, det är natt och dag - långt ifrån lika

Demon's Souls:

Elden Ring:

Tack för recensionen!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag köper hela din poäng med storlek, men jag förstår inte riktigt känslan när man är så låst vid att bara gå in och slå besten på anklarna upprepade gånger. Inlevelsen och interaktionen känns, för mig, väldigt undermålig och styltig. Hade man gjort detta i en film exempelvis hade man ju haft en större repertoar av moves och kampen hade varit väldigt mycket mer "trovärdig", även om det är drakar osv man pratar om.

Bortser man helt ifrån interaktionen eftersom svårighetsgraden är så oförlåtande och känslan av vinst så fullkomlig?

Vet inte hur mycket du själv har spelat Elden Ring eller andra soulsborne, men åtminstone för mig är upplevelsen av respektive boss betydligt större än att jag bara går in och slår dem på anklarna. Att lära sig en boss mönster och dess attacker är a och o. I princip alla bossar i dessa spel kan du slå på fingrarna utan att förlora ett uns hp såvida du är duktig nog och lärt dig hur dem fungerar, misstag straffas. Exempelvis drakars eld dödar dig på ett uns i elden ring om du inte rör dig (vilket känns fett rimligt). Sen har du förmågan att lamslå bossar på olika sätt och på så vis straffa dem genom att hugga dem i ögat etc vilket ger det hela en väldigt satisfying och cinematisk touch tycker jag. Jag tror jag förstår hur du menar, men repertoaren i dessa spelen är ju hur du själv väljer att spela, väldigt annorlunda att se hur t.ex. en magiker tar sig an en strid jämfört med någon som bär tung rustning och svärd.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Håller helt med! Efter Breath of the Wild är nog RDR2 det spel jag håller högst från senaste år. Ett riktigt mästerverk! Tycker inte heller det är segt på något sätt. Mer western-spel till folket!

Tycker det är intressant att du tycker styrningen i Souls spel känns märklig, men du anser att RDR2 ett mästerverk.

Styrningen i Rockstar spel känns ju som att du styr en karaktär i ett rutbaserat nät ala Tibia där du trycker framåt och gubben tar 18 kliv innan han stannar.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kolla upp Demons Souls på PS3 och jämför med Elden Ring.

Fyra nyanser av brunt och grått. Det är aldrig sommar eller vinter, hela jävla tiden är det sen höst! Varför?!

Finns det ingen ondska mitt på sommaren?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hehe, rolig recension.

Ska jag säga något så är "PS3-grafik" den tröttaste kommentaren som används. Kolla upp Demons Souls på PS3 och jämför med Elden Ring, det är natt och dag - långt ifrån lika

Demon's Souls: https://youtu.be/RTbnvIvfiFM?t=477

Elden Ring: https://youtu.be/JldMvQMO_5U?t=383

Tack för recensionen!

Fast demons souls såg ju ut som ett ps2-spel redan då (lägger ingen värdering i det).


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Gen
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Hela spelet är easy mode om du jämför med deras tidigare titlar.
Har haft som svårast med vanliga fiender och inte bossar. Men vanliga fiender kan du springa förbi och undvika.

Känns inte som du spelat någon av deras tidigare titlar och undrar faktiskt om du ens spelat Elden Ring.

Att det är Easy Mode beror mycket på att man har mer yta samt att Torrent faktiskt gör det hela enklare, se bara Tree Sentinel hur otroligt mycket lättare han är på hästrygg än till fots. Tycker varje Souls spel jag kört haft några enkla, några svåra och några supersvåra och det gäller här också. Men eftersom Elden Ring har många fler bossar än ett vanligt Souls spel så blir det naturligt att man träffar på fler enkla, fler svåra och fler supersvåra. Runebear, Night's Cavalry och speciellt Fallingstar Beast är bossar man kan möta relativt tidigt och som är sjukt svåra vid lvl 20-30 eller vad man är då. En sak som är bra mycket enklare i Elden Ring är alla "checkpoints" som ligger nära bossruns. Något man avskyr i Souls spel är just bossruns.

Skrivet av Izuel:

Ni som skriver fullpott och maxpoäng, Är detta spel det bästa ni kan tänka er i spelväg? Finns det inget att göra bättre eller som saknas eller som kan läggas till? Jag bara antar att det lär komma ett elden ring 2, 3 osv...

Finns perfekta spel? Skulle ge det 4,5/5 då det finns smådetaljer som jag hade velat få fixat.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Så då är typ Knack bästa PS-spelet genom tiderna? då det är spelbart för alla?

Nu lugnar vi oss innan Knack dras in diskussionen. Vissa kor är heliga.

Medlem
Skrivet av Jasselito:

Du får ju ändå erkänna att det är jävligt satisfying att se dessa fans salta tårar rinna ned för kinderna när någon bashar på deras favorit genre?

Här kommer ännu en känga till fansen:
Det är 2022 och From Software har fortfarande inte lärt sig att göra en bra PC-port.

Jag vet dock hur det känns, alla soulfans. Jag var en dyrkare till DICE och deras Battlefield-serie sedan BF2. Jag vet hur ett brutet spel känns på release

Vilken barnslig kommentar. Jag är ett hängivet souls-fans och tycker det är synd att pc-porten är i sånt dåligt skick, nu spelar jag på ps5 där det flyter på bra och har inga egna erfarenheter av hur dålig porten faktiskt är. Men det är just sådana kommentarer som dina man ser i överflöd, som inte tillför något och endast skrivs för att provocera de som trots spelets eventuella brister gillar det.

Det är inte fans som gråter över att någon inte gillar deras spel, ytterst få verkar gnälla över det. Istället ser jag så många kommentarer från de som av någon anledning inte bara hatar Elden Ring, utan hatar att människor tycker att spelet är bra. Som lämnar kommentarer som din och andra i stil med, "grafiken ser ut som på PS3, är souls-fans helt blinda?!" och "Hur kan någon gilla det här spelet, det suger i jämförelse med BOTW??!!" (som om BOTW flyter på bra på den enda konsol det är producerat för?).

Jag vill inte försvara Elden Ring, jag har full förståelse för att människor fullkomligt hatar spelet av olika anledningar men att skriva störtlöjliga kommentarer som inte tillför något, utan bara försöker provocera är bara barnsligt och onödigt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Fast demons souls såg ju ut som ett ps2-spel redan då (lägger ingen värdering i det).

Jämför valfritt PS3-spel. Inte ens Last of Us som är en av de snyggare rent grafiskt kommer ens nära när det kommer till upplösning, kvalitén på effekterna, skuggorna eller ljuset. Även om du skulle spela PS4-versionen i 1080p är det inte ens i närheten.

Två helt olika spel men enda stället där Last of us är bättre skulle möjligen vara animationer för karaktärerna och ansiktet, men det är inte något som Elden Ring ens har fokus på då det knappt är någon story.

Elden Ring är inte ett bra exempel om vi ska snacka bäst grafik på senaste tiden, men att kalla det för "PS3/360"-grafik är konstigt, galet, och en fortsatt trött kommentar då det inte ens stämmer på något plan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får ogilla spelet hur mycket du vill, men ge f*n i att antyda att torrent inte är fiiin å snel hest!! Där går gränsen

Haha sorry, menade inte att basha så menade bara att jag oftare stannar upp i Breath of the Wild för att beundra vildkreaturen. Och får en annan relation till dem när jag lyckats ta mig an dem och sen fått kämpa för att befreanda dem.

Medlem

Antingen så älskar man Dark Souls eller så avskyr man Dark Souls.

Eftersom Elden Ring är en kopia av Dark Souls så behöver jag inte ens testa det för jag vet redan att jag kommer att hata det.
Inte för att det är svårt utan för att jag ogillar spelstilen och världen överlag.

Dock så gillade jag konstigt nog Bloodborne, det måste jag erkänna. Det kändes som Dark Souls fast ändå inte. Jag vet inte hur jag ska förklara det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Aletheides:

Jag skulle dock inte våga skriva en recension som detta på grund av hur "hängivna" superfans brukar vara.

Det tror jag vad jag vill om med tanke på hur negativ du var i forumet rörande Cyberpunk redan innan fiaskot.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Tycker det är intressant att du tycker styrningen i Souls spel känns märklig, men du anser att RDR2 ett mästerverk.

Styrningen i Rockstar spel känns ju som att du styr en karaktär i ett rutbaserat nät ala Tibia där du trycker framåt och gubben tar 18 kliv innan han stannar.

Ja, väldigt intressant hur olika vi kan uppleva det! Har varken problem med kontrollen i GTA V eller RDR2. Tycker de är väldigt exakta och upplever den inte alls som dig. Väldigt intressant som sagt!

Skrivet av cybo:

Fyra nyanser av brunt och grått. Det är aldrig sommar eller vinter, hela jävla tiden är det sen höst! Varför?!

Finns det ingen ondska mitt på sommaren?

Haha ja, de verkar ha inspirerats av Tomas Alfredson istället för Wes Andersson

Frilansare

Så, nu slutar vi tracka varandra, låt den fina diskussionen fortsätta! Inget snack om "salta tårar" eller att någon är barnslig. (Älskar för övrigt fyra nyanser av brunt, som ovan)

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av cybo:

Fyra nyanser av brunt och grått. Det är aldrig sommar eller vinter, hela jävla tiden är det sen höst! Varför?!

Finns det ingen ondska mitt på sommaren?

För att typ hela trailern i inlägget du svarar på är från startområdet, Limgrave. Det finns vinter i spelet också, och diverse andra miljöer. Sol & bad betvivlar jag dock.

Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ställer frågan även här...

Ni som hatar/ogillar Elden Ring, vilket spel anser ni vara det bästa (kanske genom tiderna) spelet som släppts under de senaste 5-10 åren? Nämn ett.

Frågar av ren nyfikenhet, tänker inte starta en diskussion.

Witcher 3 - senaste 10 åren
Divinity Original sin 2 - senaste 5 åren

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det tror jag vad jag vill om med tanke på hur negativ du var i forumet rörande Cyberpunk redan innan fiaskot.

Jag har mig veterligen inte postat en recension om Cyberpunk på FZ. Det är nog ganska lätt att konstatera då jag inte postat någon som helst medlemsrecension på FZ

Det är även ganska lätt att kritisera Cyberpunk tidigt då CDPR tidigt var ute och gav detaljerade löften om vad som skulle finnas i det färdiga spelet. Det visade sig sedan vid release att alla dessa löften och beskrivningar av spelsystem inte stämde med verkligheten. Jag tror det är ganska brett accepterat vid det här laget hur Cyberpunk releasen gick till och att det inte var väl skött.

Man ser även vid den tiden att folk som var superfans av Cyberpunk försvarade det in i döden på forum. Även där tummades det på vad man kan tycka är gränserna för anständigt och OK beteende online.

Skriv svar