Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

Frilansare
Skrivet av Kris:

Finns det inga krav eller regler ja då kan vi förvänta oss allt mellan himmel och jord. Jag förstår att du blir glad. Det är svårt att engagera människor till vissa aktiviteter idag.

Men du, var skriver jag att det inte finns några regler eller krav? Kom igen. Det är klart att vi på redaktionen läser och tycker till. Det är en kritisk medlemsrecension med glimten i ögat.

Tycker du att vi skulle ha raderat den?

Frilansare
Skrivet av Gen:

Samtidigt känns det fel att ge en 1a eller 0a bara för att man avskyr ett spel. Man måste titta på helheten tycker jag. Många tyckte att CP2077 var världens sämsta spel men det hade trots allt flera aspekter som var välgjorda.

Hade vi på redaktionen behandlat ett spel såhär, som betalada professionella skribenter, så hade jag förstått din invändning. Men inte i det här fallet. Det är en medlemsrecension, med glimten i ögat. Som vill driva lite med alla hyllningar till spelet. Inklusive FZ:s egen.

Medlem
Skrivet av magma:

Varför låsa ett spel på enbart en väg?

För att det är den upplevelsen From Software vill leverera, antar jag. I diskussionen om "easy mode" tycker jag det framgår ganska tydligt att många har en väldigt spikad idé av svårighetsgrad i spel, där det enbart ses som en neutral inställning och inte något som kan användas kreativt och ingå i utvecklarnas vision med spelet.

Och From Software verkar ju inte befinna sig i en situation där de behöver oroa sig om att locka nya spelare.

Medlem
Skrivet av Kris:

Man måste ju kunna kategoriseras utifrån vad innehållet faktiskt är. Vad som helst kanske inte kan rymmas inom kategorin medlemsrecension.

Men det är ju en medlem, som har recenserat en produkt, därav Medlemsrecension?
Jag förstår inte vad du hakar dig upp på. Medlemmen tyckte inte om spelet, gav sin ärliga review och du ogillar det eller va?
Du behöver inte läsa om recensionen påverkar ditt omdöme av spelet. Men ha i åtanke att alla tycker inte likadant.

Jag ber om ursäkt i förväg om jag missat vad du egentligen klagade på men det är 6 sidor (just nu) och jag orkar inte scrolla igenom för att hitta din första kommentar.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ja men då är vi ju på samma sida?
Estetik = Skitbra. Grafik = Bra, men kunde varit bättre såhär 2022.
Känns lite som spelutvecklare stannat runt 2013-2015 i grafikmässigt och väntar på nästa stora kliv (typ UE5?).

Jag har spelat Elden Ring i 8h.

Alltså, för att klargöra:
Jag säger inte att det är fult (så fanboysen kan lugna sig nu). Jag säger att jag förväntade mig ett mycket större hopp sedan föregående spel.

Jag har full förståelse för att alla inte tycker att det är världens snyggaste spel, men det är precis din sista mening som jag tycker folk missar. Ett litet hopp framåt i det grafiska (för det är det, allt annat är lögn) är ett stort kliv när världen är så mycket större än föregångarna. Har spelat mängder med open world-spel som är "snyggare" med sämre design och design överträffar alltid effekter när du (som du själv skrev) ska spendera rätt många timmar i världen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Samtidigt känns det fel att ge en 1a eller 0a bara för att man avskyr ett spel. Man måste titta på helheten tycker jag. Många tyckte att CP2077 var världens sämsta spel men det hade trots allt flera aspekter som var välgjorda.

Håller med, tycker också att det är helheten som man måste titta på.

Medlem

Personligen tappar jag hakan flera gånger i timman över hur vackert jag tycker spelet är.

Tycker att man ska vända på det där med att man bara dör hela tiden, då det snarare handlar om att man utvecklas hela tiden. För det är en stor del av deras morot, att känna att man blir bättre. Och angående svårighetsgrader så är jag rätt säker på att vem som helst kan klara av From Softwares titlar, bara man tar sig själv i kragen, sätter sig upp i soffan och vågar(orkar) bli lite utmanad.

Medlem
Skrivet av jonmlr:

Personligen tappar jag hakan flera gånger i timman över hur vackert jag tycker spelet är.

Tycker att man ska vända på det där med att man bara dör hela tiden, då det snarare handlar om att man utvecklas hela tiden. För det är en stor del av deras morot, att känna att man blir bättre. Och angående svårighetsgrader så är jag rätt säker på att vem som helst kan klara av From Softwares titlar, bara man tar sig själv i kragen, sätter sig upp i soffan och vågar(orkar) bli lite utmanad.

Håller med. Sen finns det redan dolda svårighetsgrader i levlandet. Finns ingen begränsning i vilken level du "bör" vara på boss X eller boss Y, fastnar du kan du antingen träna genom att bli bättre eller träna din karaktär att bli starkare. Alla kan klara deras spel och alla gör det på olika sätt, det är en styrka i spelen, ingen svaghet. Men jag tror som du säger, de icke frälsta tycker att du bara dör hela tiden, de frälsta tycker att du utvecklas av varje försök.

Medlem

Har suttit och läst den här tråden och skrattat mig genom arbetsdagen Märk väl, att jag själv spelar Elden Ring och tycker det är fantastisk på alla vis, och har tidigare lirat Bloodborne som också är jävligt bra. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det finns en stor humor när folk ska rycka ut och försvara FromSoftware och Soulsborne med näbbar och klor. Den gode @Gertzy rör upp känslor här!

Det är trots allt ett spel. Är det verkligen nödvändigt att investera i det emotionellt så till den grad att man blir förnärmad när någon kritiserar det? Hela den här diskussionen med att alla som inte gillar FromSoftwares spel inte "förstått storheten" och liksom degraderas till någon slags okunnig pöbel är väldigt nedlåtande och det tänker jag aldrig ställa mig bakom.
Recensionen bör med tanke på hur den skrivits tas med en nypa salt. Det är ju uppenbart författat med glimten i ögat? Nej, nej, istället höjs röster för att recensionen inte hör hemma här. Vad är det för inställning egentligen? Ta det piano, allihop! Fattar inte hur kritik av ett spel kan väcka uppståndelse likt det här bland vuxna människor.

Medlem
Skrivet av Jasselito:

Verkade som att du ändå tog åt dig?
Du kan tycka som du vill, det rör mig inte i ryggen men min kommentar var inte onödig eller barnslig

Och nej. Jag hatar inte Elden Ring eller människorna som tycker att spelet är bra.
Jag tycker det är komiskt hur vartenda souls-fan (speciellt From Software fan boys) höjer svärden så fort en fluga kommer för när. Lugna er, era vita riddare.

För att förtydliga: jag ogillar spelet, inte de som gillar spelet. Att det inte är för mig betyder inte att jag klankar ner på dem som uppskattar det för vad det är. Om någon tar åt sig personligen kan jag bara säga att det verkligen inte var min intention att göra detta personligt. Jag gillade det inte, och det måste vissa lära sig leva med - precis som jag lever med alla hyllningar som jag finner way over the top. Men det är ju bara för att jag inte ser vad de ser. Men det är fine with me. För allt behöver inte vara för mig. Det finns andra alternativ jag kan vända mig till utan att tänka mer på det här spelet. Lämna det till dem som älskar det istället. Viva mångfalden!

Medlem

Tycker inte det finns någon vidare elitism bland soulsnördar, tycker snarare det är alla hatare som påstår att det finns elitism, att det skulle vara exkluderande pga brist av svårighetsgrader osv. Personligen spelar jag nästan bara ut och garanterat bara om soulsspel inga andra spel kan hålla mig fastnaglad och få mig att komma tillbaka framför rutan som dessa. Självklart har elden ring vissa brister och dessa spel är såklart inte för alla. Jag spelar inte assasins creed (har försökt med oddesey) eller far cry (spelade 1och2), tyckte botw var högst en3a ä. Och vissa gillar inte fromsofts spel. Det är helt ok, förstår dock ej att så många människor känner att dom måste gå in och klaga på spelet i tid och otid och vilja stöpa om det till något helt annat. Folk som inte gillar formeln eller estetiken, vad är meningen med det. Jag kommenterar och klagar verkligen inte på spelserier jag inte gillar, förstår inte vad man får ut av det.

Medlem
Skrivet av Kris:

Finns det inga krav eller regler ja då kan vi förvänta oss allt mellan himmel och jord. Jag förstår att du blir glad. Det är svårt att engagera människor till vissa aktiviteter idag.

Om du inte sett det så saxar jag in här från "Guide till att skriva recensioner i forumet":

Innan du börjar!
Kom ihåg att du bestämmer över textens innehåll och utformning. Din recension kan vara toklång, jättekort, bildtung- eller bildlös, video, punktlistor.. ja, du fattar! Det viktiga är att den är rolig för dig att skapa och intressant för andra att ta del av. Självklart gäller våra trivselregler även i denna del av forumet!

Så för att förtydliga: jag är medlem på forumet, inte betald del av redaktionen för att professionellt framställa åsikter om TV-spel. Jag har getts fria tyglar för denna recensionen - precis som alla andra - och ingenstans stod det någonting om att recensionen måste påminna om den sedvanliga från redaktionen eller vara någon slags akademisk avhandling för att godkännas. Det måste du, och andra kritiker av min medlemsrecension, förstå. Vill man läsa mer seriösa recensioner av spelet är de inte speciellt svåra att hitta. Kan rekommendera Google annars. Men som jag ser det uppfyllde jag kraven att den skulle "vara rolig för mig att skapa" och "intressant för andra att ta del utav". Alla kanske inte gillar den, men med sex sidor in har den väl ändå väckt något slags intresse. Så ser inte att jag skulle ha brutit mot några regler eller krav du så desperat famlar efter. Så...

Medlem

Tack för ett gott skratt, älskar själv Elden Ring


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

Det är en bedrift att lyckas likna Elden Ring vid Animal Crossing 😂 Men jag förstår faktiskt kopplingen.

Själv föredrar jag spel utan svårighetsgradsinställning då jag tycker det tar bort från inlevelsen att kunna påverka världen genom menyval. Det är lite som att använda fuskkoder. Sen är det förstås inte kul när spel får en att känna sig kass, men en annan är ju så envis att man kör på tills det går.

Medlem

Det är ju inte som Elden Ring står eller faller på den här recensionen, verkar mest röra upp massa känslor. Otroligt många om grafiken som From Software spelare aldrig brytt sig om innan.

eld
Medlem
Skrivet av Tung:

Det är ju inte som Elden Ring står eller faller på den här recensionen, verkar mest röra upp massa känslor. Otroligt många om grafiken som From Software spelare aldrig brytt sig om innan.

Det visuella är väl ändå en av nyckeldelarna till ett fromsoftware spel?

Medlem

Gillar spelet väldigt mycket men skulle gärna ha lite ikoner som visar var det finns uppdrag ..dit man ska. Nu har man ju ingen aning utan far ba runt utan att veta vad man ska göra 🤔

Medlem
Skrivet av eld:

Det visuella är väl ändå en av nyckeldelarna till ett fromsoftware spel?

Det grafiska har alltid varit något From Soft varit "dåliga" på, men det tematiska och estetiska har dom varit väldigt bra på. Dom är fan skräp på att driva sina lir smooth igenom alla spelserier, bloodborne comes to mind.

eld
Medlem
Skrivet av Tung:

Det grafiska har alltid varit något From Soft varit "dåliga" på, men det tematiska och estetiska har dom varit väldigt bra på. Dom är fan skräp på att driva sina lir smooth igenom alla spelserier, bloodborne comes to mind.

Grafik ska ju vara en helhet av det visuella, men många verkar blanda ihop personlig smak, det tekniska, och det estetiska.

Breath of the wild är ju inte i moderna sammanhang tekniskt imponerande, och tar vi något som journey som är otroligt vackert så är det ju verkligen inget tekniskt i det spelet.

Men när det estetiska tar otroligt övertag och det tekniska fortfarande är dugligt så borde ju det kunna summeras som "bra grafik", dvs: breath of the wild har bra grafik, journey har bra grafik, elden ring har bra grafik.

Moderator | Testpilot
Skrivet av iceblood:

Gillar spelet väldigt mycket men skulle gärna ha lite ikoner som visar var det finns uppdrag ..dit man ska. Nu har man ju ingen aning utan far ba runt utan att veta vad man ska göra 🤔

Precis det jag gillar personligen. Gör att man får utforska och hitta saker själv istället för att man bara springer efter markörer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Tekniskt är det mer avancerat än Botw, det kan man inte säga annat om men estetiken är ju en helt annan sak, jag tycker Botw är det vackraste mest smakfulla spel som någonsin gjorts, min smak. Måste fråga också; du tyckte Master Mode var på tok för enkelt? Jag är hyfsat bra på just Botw och för mig var det väldigt svårt. Jag är kanske inte så hyfsad som jag trott😉

Håller verkligen med om estetiken i BOTW, helt fantastisk. Just ljuset är helt magiskt, slår allt annat enligt mig.

Märkligt med tanke på svag hårdvara, men men.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av eld:

Grafik ska ju vara en helhet av det visuella, men många verkar blanda ihop personlig smak, det tekniska, och det estetiska.

Breath of the wild är ju inte i moderna sammanhang tekniskt imponerande, och tar vi något som journey som är otroligt vackert så är det ju verkligen inget tekniskt i det spelet.

Men när det estetiska tar otroligt övertag och det tekniska fortfarande är dugligt så borde ju det kunna summeras som "bra grafik", dvs: breath of the wild har bra grafik, journey har bra grafik, elden ring har bra grafik.

Elden ring har inte bra grafik eller motor, det är ingen åsikt det är ett faktum.

eld
Medlem
Skrivet av Tung:

Elden ring har inte bra grafik eller motor, det är ingen åsikt det är ett faktum.

vad är grafik?

Medlem
Skrivet av eld:

vad är grafik?

Grafikmotorn som dom själva utvecklar är inte bra och dom använder den inte bra. Det "ser" likadant ut som Dark souls 2 och dom använder samma animationer i Elden Ring. Det funkar absolut och är helt okej, men att säga att det är otroligt vackert är för att estetiken i spelet är bra inte att grafiken är bra.

Alla djur i Elden ring ser ut som stora dockor och lemmar med annat är otroligt fula på vissa modeller, det är inte snyggt grafiskt.

Medlem
Skrivet av Tung:

Grafikmotorn som dom själva utvecklar är inte bra och dom använder den inte bra. Det "ser" likadant ut som Dark souls 2 och dom använder samma animationer i Elden Ring. Det funkar absolut och är helt okej, men att säga att det är otroligt vackert är för att estetiken i spelet är bra inte att grafiken är bra.

Alla djur i Elden ring ser ut som stora dockor och lemmar med annat är otroligt fula på vissa modeller, det är inte snyggt grafiskt.

På vilket sätt är grafikmotorn inte bra och på vilket sätt använder dom den inte bra?

Det ser verkligen inte likadant ut som Dark Souls 2, Dark Souls 2 hade mycket lägre upplösning på texturer och generellt var modellerna gjorda med mindre polygoner för att datorer och konsoller var inte så kraftfulla som nu. Även ljushantering har förbättrats mycket sen Dark Souls 2. Specialeffekter är också bättre gjorda nu.

Osäker på vad du menar med att alla djur ser ut som stora dockor, så ser det inte ut när jag spelar i alla fall.. Det jag sett i spelet är enhetligt och håller samma nivå hitintills. (21ish lagda på spelen).

En modell som det känns som att dom återanvänt är slemmet som kan trilla ner från tak o tugga på dig, känns inte som den ändrats alls från vad jag minns. Kanske tråkigt men vet inte om den kan göras på så många olika sätt...

eld
Medlem
Skrivet av Tung:

Grafikmotorn som dom själva utvecklar är inte bra och dom använder den inte bra. Det "ser" likadant ut som Dark souls 2 och dom använder samma animationer i Elden Ring. Det funkar absolut och är helt okej, men att säga att det är otroligt vackert är för att estetiken i spelet är bra inte att grafiken är bra.

Oftast när folk nämner grafikmotor så vet de inte riktigt vad som är fel på den och börjar prata om assets istället, att det ser likadant ut som tex dark souls har mer med utvecklaren att göra än vilken motor de använder.

Men då får du vara lite tydligare med vad du menar med grafk, är det shaders? är det mängden polygoner? pop-ins? raytracing? detalj i världen? ambient occlusion? pixlar?

Skrivet av Tung:

Alla djur i Elden ring ser ut som stora dockor och lemmar med annat är otroligt fula på vissa modeller, det är inte snyggt grafiskt.

Vi bortser från att de flesta vanliga djuren är helt normala i elden ring, jag tror du pratar om monster.

Men det är ju det bästa! sjukt obehagligt när saker medvetet har fel proportioner!

Det är dock en del av estetiken, inte grafiken.

Gen
Medlem
Skrivet av Tung:

Grafikmotorn som dom själva utvecklar är inte bra och dom använder den inte bra. Det "ser" likadant ut som Dark souls 2 och dom använder samma animationer i Elden Ring. Det funkar absolut och är helt okej, men att säga att det är otroligt vackert är för att estetiken i spelet är bra inte att grafiken är bra.

Alla djur i Elden ring ser ut som stora dockor och lemmar med annat är otroligt fula på vissa modeller, det är inte snyggt grafiskt.

Jag har inte spelat Dark Souls 2, däremot har jag varvat Dark Souls 3 och känner igen flera animationer därifrån, dock inte alla. Utvecklarna själva har ju sagt att Elden Ring är en spirituell uppföljare till Dark Souls vilket förklarar varför man känner igen vissa animationer. Detta faktum är inget nytt och återfinns i flera spel.

Att grafikmotorn inte är "bra" som du håller jag inte med om förutom på två punkter:
1. Streaming av data verkar ske i sektioner istället för kontinuerligt vilket förklarar den stutter som uppstår mellan områden. Inte det bästa alternativet kanske, å andra sidan uppstår denna stutter sällan då "områden" verkar stora.
2. Det verkar finnas vissa instanser där 3D motorn blir överbelastad av något slag dvs någonstans skapas en flaskhals som effektivt stryper fpsen oavsett inställningar i 4K upplösning (har inte testat detta tillräckligt mycket än). Hittat två, tre skogspartier där detta händer efter runt 40h speltid.

Medlem

Jag känner att min punkt med att folk frenetiskt försvarar grafiken i ett spel där grafiken inte är det viktigaste står sig rätt bra.

Jag har spelat Elden Ring och jag tycker det ser bra ut, det gör absolut ingenting mer grafiskt än att se bra ut.

Alla monster som är djur, björnar vargar m.m ser fan ut som skräp. Att påpeka att dom "ska" se ut så för att det blir läskigt, sure you do you.

Det är dessutom svårt att driva och harvar runt på 55-60 FPS vilket är helt jävla otroligt dåligt om det nu ska vara ett "svårt spel" Bloodborne hade samma problem och det är ingen som tar den diskussionen utan pekar på att storyn är så djup.

Det här är from soft fanboys I ett jävla nötskal

eld
Medlem
Skrivet av Tung:

Jag känner att min punkt med att folk frenetiskt försvarar grafiken i ett spel där grafiken inte är det viktigaste står sig rätt bra.

Jag har spelat Elden Ring och jag tycker det ser bra ut, det gör absolut ingenting mer grafiskt än att se bra ut.

Alla monster som är djur, björnar vargar m.m ser fan ut som skräp. Att påpeka att dom "ska" se ut så för att det blir läskigt, sure you do you.

"ser fan ut som skräp"

Det är en hyperbol, björn tex:

Eller hundar:

Skrivet av Tung:

Det är dessutom svårt att driva och harvar runt på 55-60 FPS vilket är helt jävla otroligt dåligt om det nu ska vara ett "svårt spel" Bloodborne hade samma problem och det är ingen som tar den diskussionen utan pekar på att storyn är så djup.

Det här är from soft fanboys I ett jävla nötskal

Nej men det är ju ingen hemlighet, men när självaste valve kan gå in och fixa problemet med hiccupsen externt så säger det ju mer om att from software inte fixat problemen, snarare än att tex. motorn är trasig från grunden.

Vet inte vad du pratar du om när det kommer till bloodborne. Framepacing och framerate samt horribla laddningstid var ju alla medvetna om, det var ingen som hyllade den delen utan snarare satt och drömde om patcharna som skulle fixa detta.

Så missförstå mig inte, jag säger inte att spelet är utan tekniska problem, det har en rejäl mängd av dessa.

Geeks Gaming
Skrivet av eld:

Eller hundar:

Toché 😂

Skriv svar