Obi-Wan Kenobi

Medlem
Obi-Wan Kenobi

Hello there!

25 maj smäller det på Disney+ då vi äntligen får återse Ewan McGregor i rollen som Obi-Wan Kenobi. Serien utspelar sig nån gång mellan Ep. III och IV när Jediorden är slagen i spillror och Obi-Wan lever i exil, på flykt från Imperiet. Ikväll släpptes första trailern, och den stora frågan är ju hur man ska kunna vänta i två och en halv månad.

Vad säger FZ, kan det bli för mycket Star Wars eller är ni lika hajpade som undertecknad?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Det här är nog det jag har varit hajpad på mest i Star Wars-väg på länge! Blev väldigt besviken när filmen lades ner kring kaoset med Solo och Episode IX.

Avstängd

Det kopplade inte för mig i början att den Obi-Wan "Hello there!" Kenobi tittar på i kikaren är Luke Skywalker som barn.

Vad jag förstått så är vissa exakt samma skådespelare (utöver Ewan McGregor) från första trilogin vilket lämpar sig här då de är ett par år äldre.

Alltid mysigt med Star Wars. Frågan är vad för karaktärsbåge Kenobi kommer att få. Kommer han att bli "upplyst" som Fett? Eller annat?

Medlem

Å ena sidan tycker jag inte att serien behövs - karln ska ju hålla sig gömd, inte bli hittad och råka i trubbel. Å andra sidan är Ewan det bästa från episod I-III… Lite hype rotade trailern fram ändå måste jag säga!


signatur

Konsolgubbe

Skribent

Hoppas på det bästa. Jag fastnade aldrig riktigt för The Mandalorian, men Obi-Wan är en sjukt bra karaktär, så det här blir förhoppningsvis bättre.

Skribent
Skrivet av Tubb3:

Å ena sidan tycker jag inte att serien behövs - karln ska ju hålla sig gömd, inte bli hittad och råka i trubbel. Å andra sidan är Ewan det bästa från episod I-III… Lite hype rotade trailern fram ändå måste jag säga!

Jag gissar det kommer handla om att han håller koll skyddar Luke och familjen, men kanske utan deras direkta vetskap. Sen även sig själv från Jedi-hunters. Kan tror att det är rätt turbullent de första åren innan han lägga upp benen på en pall och ta det lugnt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Å ena sidan tycker jag inte att serien behövs - karln ska ju hålla sig gömd, inte bli hittad och råka i trubbel. Å andra sidan är Ewan det bästa från episod I-III… Lite hype rotade trailern fram ändå måste jag säga!

Detta, även om jag gillar Ewan (Fast Alec Guinness är den bästa Obi-Wan) så "behövs" inte denna serie och så ogillar jag att dom vrider tillbaka klockan igen.
Jag vill att Star Wars skall gå framåt, inte bakåt. Tiden mellan Episod 2 och 4 är överfylld för länge sedan enligt mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Håller med om att det är en serie som kanske inte riktigt behövs eller bygger vidare något på SW världen. Men i slutändan, om den är välgjord och underhåller så är jag nöjd. Vid det här laget är jag rätt så less på Tatooine, väldigt mycket handling har varit just där, hoppas på att de undviker det i denna serie.

Medlem
Medlem

Ohh kan dem hålla mandalorians kvalitet så kommer Obi wan serien bli kungligt bra!

Chefredaktör

Det börjar lite mjölkande av "gamla" Star Wars...
Men va fan, jag älskade Mandalorian, och Book of Boba Fett hade ju sina stunder.
Så det är ju Pepp ändå!

Medlem

Äntligen mer öken!

Medlem
Medlem

Kanske dags att ta upp disney+ prenumeration mot sommaren igen då


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det blir säkert en riktig ökenvandring!!!!

Nej skämt o sido, inget jag kommer att se på en gång men i framtiden kanske om den är mer "vuxenserie" än vad yoda-serien var som var riktad åt yngre publik.

Avstängd

Nej nej nej. Jag är ett stort Star Wars-fan, men det Disney har gjort med Star Wars har förstört universumet för mig.

Om man bara skippade allt woke-trams så kanske att det finns en väg tillbaka. Men just nu känner jag fortfarande besvikelse och bedrövelse.

Medlem

Börjar känna mig mätt.

Gillade Mandalorian och delar av Boba, men det tar bort magin för mig att allting hela tiden ska förklaras.

Boba Fett var stencool i RotJ och hans död kändes perfekt. Behöver inte fylla alla "tomrum" från originalen.

Har inte sett någon av Solo eller de andra filler-filmerna just för att jag inte vill veta mer om Solo eller ritningarna av dödsstjärnan. Det förstör bara originalen för mig.

Mystiken är en del av charmen och originaltrilogin är i ärlighetens namn det enda Star Wars jag verkligen gillar.

Medlem

Jag ger min pepp inför det här omkring 0/5 i betyg.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Det finns alltid plats för mera Star Wars och inte minst Obi-Wan så det ska bli kul att få se honom igen. Äntligen får vi veta mer om hans äventyr efter ep III!

Avstängd
Skrivet av SverkerMagnusson:

Nej nej nej. Jag är ett stort Star Wars-fan, men det Disney har gjort med Star Wars har förstört universumet för mig.

Om man bara skippade allt woke-trams så kanske att det finns en väg tillbaka. Men just nu känner jag fortfarande besvikelse och bedrövelse.

Håller helt med, trailern såg ut som skräp. Å andra sidan har jag alltid varit totalt ointresserad av Star Wars så kan inte bry mig mindre.

Medlem

Nu är de två första avsnitten ute! Vad tycker ni hittills? Kom ihåg att spoilertagga för säkerhets skull.

Jag tycker Ewan McGregor är fenomenal i sin roll, och han gör verkligen ett kanonjobb med att spela samma åldrande, ensliga Obi-Wan som Alec Guinness gestaltade i tiderna. Allt sitter där det ska, från den sköra rösten till sättet han tummar på skägget när han funderar.

Hoppas vi får se mycket mer av inkvisitörerna. Riktigt sluga råskinn som känns extra intressanta efter att man har stött på deras kollegor i Fallen Order. Kanske de var med i Rebels också?

Jaktscenerna var däremot rejält B och kändes som en repris av Mos Vespa i The Book of Boba Fett.

Hur som helst är jag sjukt taggad på att se mer Darth Vader! Hur vansinnigt var inte slutet på avsnitt 2?!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Tyckte de första avsnitten var under medel, dock riktigt kul att se Ewan Mcgregor igen som Obi wan, men det var väl det enda. Återigen påmind att det är Disney som äger SW då många av scenerna känns barnsliga och mediokra. Är dock försiktigt hoppfull att Vader kan göra det intressant i senare avsnitt

Moderator | Testpilot
Skrivet av abso:

Tyckte de första avsnitten var under medel, dock riktigt kul att se Ewan Mcgregor igen som Obi wan, men det var väl det enda. Återigen påmind att det är Disney som äger SW då många av scenerna känns barnsliga och mediokra. Är dock försiktigt hoppfull att Vader kan göra det intressant i senare avsnitt

På vilket sätt var de mer barnsliga än vad vi får i original och preque-trilogierna?

För egen del var jag väldigt nöjd. Det kändes segt, men det är nog för att man är van att under tiden man såg de här avsnitten (som innehåller mycket karaktärsbyggande) så var man klar med en vanlig Star Wars-rulle.

Slutet i andra avsnittet fick mig att hoppa till och jag är taggad på att se mer!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

dom var bra, genomtänkta och påkostade. dem två avsnitt jag har sett.
fast den där dinsey woke onda karaktären gillade jag inte. vet ej om det var för så woke eller dåligt skådespeleri.
spoiler* jag menar den där vite mannen med streck i pannan var ju fan så mycket läskigare än va parkour tjejen från slummen var.
mina två ören. hoppas ni inte tar bort detta.

Skribent
Skrivet av abso:

Tyckte de första avsnitten var under medel, dock riktigt kul att se Ewan Mcgregor igen som Obi wan, men det var väl det enda. Återigen påmind att det är Disney som äger SW då många av scenerna känns barnsliga och mediokra. Är dock försiktigt hoppfull att Vader kan göra det intressant i senare avsnitt

Fast Lucas gjorde ju saker barnsliga redan innan Disney. Om vi bortser från Jar-Jar Bings och hur Anakin "råkade" förstöra sköldgeneratiorn i slutet av Episode 1 så ska vi inte glömma Ewokerna och C3PO. Det har alltid varit en barnslighet och lekfullhet i SW.

Tyckte serien börjar bra, men slutet av avsnitt två gör mig väldigt frågande.

Att de dödade av Grand Inquisitor var märkligt då han lever i Rebels-serien. Den utspelar sig ju under samma period som Obi-Wan och är en av serierna som är canon.

och visste ni...

Hon som säljer droger till Obi-Wan är McGregors riktigt dotter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av abso:

Tyckte de första avsnitten var under medel, dock riktigt kul att se Ewan Mcgregor igen som Obi wan, men det var väl det enda. Återigen påmind att det är Disney som äger SW då många av scenerna känns barnsliga och mediokra. Är dock försiktigt hoppfull att Vader kan göra det intressant i senare avsnitt

Tror mer det handlar om att du har blivit äldre

Medlem

Jaktsekvenserna gjorde mig fysiskt obekväm med hur dåliga de var, det var som om de inte ens försökte komma ikapp förrän de hade fyllt tillräckligt med runtime. Håller med om det som sagts om en viss antagonist, oklart om det beror på manus eller skådespeleri men det är ingen Trilla Suduri direkt.

Annars är jag ganska nöjd, det är en fröjd att se Obi-Wan McGregor igen och de har lyckats bra med den generella atmosfären i serien.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Helt OK. Lite fundersamma scener och grejer dock. Dock jävligt besviken över att den torra batmanparkoursithbruden dödade den mest intressanta karaktären direkt...

Inaktiv

Sett två avsnitt nu, tycker det är bra. Betydligt bättre än Boba (som sög) Fett och inte gick att se klart. Kanske smaksak men Fett gjorde ingenting för mig medans detta faktiskt har något spännande.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zero303:

dom var bra, genomtänkta och påkostade. dem två avsnitt jag har sett.
fast den där dinsey woke onda karaktären gillade jag inte. vet ej om det var för så woke eller dåligt skådespeleri.
spoiler* jag menar den där vite mannen med streck i pannan var ju fan så mycket läskigare än va parkour tjejen från slummen var.
mina två ören. hoppas ni inte tar bort detta.

Har man inte mycket mer att säga än "Det var en kvinna med i serien som är mörkhyad. Woke och dåligt" behöver man egentligen inte skriva något överhuvudtaget.

Jag tyckte inte om henne heller. Men det handlar om skådespeleriet och att hon kändes väldigt endimensionell.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar