Diskutera - Piratkopierar du?

Medlem

Kanske?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

en del gamla spel/filmer/serier/musik går inte att få tag på utan att piratkopiera, tyvärr.

även om jag inte gör det själv har jag full förståelse för att folk piratar nyare serier och filmer. Det svenska utbudet på netflix och andra streamingtjänster är rent ut sagt patetiskt jämfört med t.ex i USA.

Medlem

Många många år sedan! Var killen i byn folk typ lånade brända dvder av en gång i tiden.
På tal om tid, kan man få mer tid så man ens hinner kolla/spela alla spel, filmer serier man har tillgång till vi de olika tjänsterna/backloggen???


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Sjukt längesen. Finns ingen anledning längre. Man kan ju återlämna de flesta spelen idag.

Medlem

Jag tycker hela grejen är intressant och inte nödvändigtvis fel. Nej jag laddar inte ner, har pengar att köpa allt jag vill ha och sen är det så få saker jag ens är intresserad av nu för tiden att jag ens orkar ta mig tiden..

Sist jag drog något var ett jävla ta sen, var nog Anthony Bourdains tv-serie som är omöjlig att få tag i (no reservations), och då är det ju bra att det finns. Hade gärna betalat för det men det gick ju inte.

Medlem

Gjorde det mycket när jag var ung och fattig, men så fort jag fick mitt första riktiga jobb pensionerade jag servern och började betala för mig. Älskar ju både film, tvserier och spel, så vill gärna bidra till de som jobbar med att skapa sådant fortsätter.

Medlem
Skrivet av zevile:

Nice try Säpo

Har säkerhetspolisen börjat jaga piratkopierare?

Medlem

Från att inte bara piratkopiera för eget bruk har jag även brutit mot lagen och gjort omoraliska saker som att syssla med försäljning, moddning / chipning.

men det är väll preskriberat?

Nu håller jag inte på med piratkopior alls.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej. Jag piratade i min ungdom när jag ändå inte hade råd att köpa prylarna. Nu när jag har pengar och allt är så pass tillgängligt ser jag inget behov.

Medlem

Piratkopierade mycket när man var tonåring, nu när man är äldre och bättre inkomst så köper man alla spelen. Man är mer villig att köpa uppföljare av spel som man har spelat förr. Om dom skulle släppa mer demo till spel, så tror jag att det skulle ge samma effekt.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Inte ett smack. Ser inte poängen alls, finns extremt många fantastiska tjänster som bevisligen fungerar bra.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av explorer:

Har säkerhetspolisen börjat jaga piratkopierare?

Det var ett litet skämt

Medlem
Redaktör
Skrivet av zevile:

Nice try Säpo

Hihi.

Så här då: ”Piratkopierar din kompis?”


signatur
Medlem

Jaga spioner istället för fildelare Säpo.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Netflix, HBO o co har gjort att behovet av piratkopiering sänkts rejält. Kanske kan hända en gång per år eller så, annars nej. Samma med musik sedan Spotify började.

Fotboll däremot....

Medlem

Nej, Netflix har gjort att jag slutat. De har tyvärr nästan aldrig de filmer eller serier man vill se så har tyvärr fått nöja mig med att se mer skit numera. Netflix egna grejer är dessutom ultra-woke så har i princip slutat konsumera film.

HBO och de andra är ungefär lika kassa som Netflix och jag tänker inte betala för fem olika tjänster för att kunna se det jag vill.

Medlem

Förr i tiden hade man ju inte råd, så då blev det ju en del
Nu för tiden kanske man laddar ner nån rulle ibland


signatur

Meep!

Medlem

Senast jag laddade ner något var typ 2006. Då fanns inte tillgängligheten på samma vis som idag. Men vill man få sin dator infekterad med virus och trojaner så är TPB en bra väg.

Ibland kanske man ville testa nått nytt spel som man sedan köpte om det var bra. Förr i tiden fanns inte Steam och Netflix, Spotify etc...

Köp legalt och slipp problem!

Medlem

Jag tankar filmer och serier som typ finns på Disney + eller amazon har fan inte råd med alla jävla tjänster.

Spel känns orent att tanka, gillar att äga dom


signatur

Allätare

Medlem

Ja. De få gånger jag tycker om ett spel blir det köp, även ifall jag redan har spelat färdigt det.

Raka motsatsen till att förboka xD

Medlem

Det var ett av argumenten för att skaffa en C64, man kunde få spel av vänner helt gratis. Det var väl nästan en del av datakulturen i början att dela spel med varandra, dock köpte vi en hel del originalspel även till C64 & Amiga, då det var mer av en helhetsupplevelse med manualen och boxen. Red Storm Rising utan manualen är ju bara halva spelet eller Elite för den delen.

Delvis fortsatte man med piratkopior för man fick dom snabbare, men oftast köpte man originalspelet något senare. I början på 2000 talet (eller slutet av 90 talet) så fanns inget större behov att piratkopiera av finansiella skäl. Dock så käkade ju Ultima Online upp all tid för spel så hade inte tid att köpa och/eller piratkopiera andra spel

SH3 (från 2005) var dock ett spel man körde "warez" versionen på grund av kopieringsskyddet, men jag hade det som original innan jag skaffade cracken. Som sedan blev semi officiell (om jag inte minns fel) fix från UBISOFT's sida för att kunna fortsätta spela SH3 på Vista eller och/eller 64bit OS.

En sak man kan fundera på är om piratkopiering under 80-talet hjälpte att befästa dataspel som en hobby och skapa en marknad som växte där fler och fler även köpte spel... eller kanske bara en dålig ursäkt för något som var och är stöld?!?


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Under högstadiet och gymnasiet var det en del spel, filmer och serier som slank ned.
Nu är det endast filmer eller serier som inte finns tillgängligt på någon av de större streamingtjänsterna och singleplayer spel när plånboken tryter, men slutar oftast med att jag köper det via steam vid någon rea ändå.

Nej .


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Är jag osäker på om ett spel är bra eller ej så gör jag det. Gillar jag spelet så stödköper jag. Gillar jag det inte så kastar jag spelet och köper inte.

Innan Spotify så slangade jag ner musik hela tiden.

Piratar även South Park.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Där jag växte upp lärde man sig att aldrig gola ner sig själv, jag vet inte ens vad Piratkopiering betyder.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Brukade ladda hem serier och filmer när jag var yngre, runt Lost och Prison Break tiden. Även en del spel. Köpte ungefär 50% och piratade 50% då jag inte hade råd att köpa allt då men ville såklart spela

Nu har jag slutat helt sedan många år tillbaka. Spelar kanske 6-7 spel / år och köper hellre dessa så man får uppdateringar/ cloud saves etc. Sen vill jag inte ha massa skumma cracks och skit på datorn. Spelar mest konsol ändå så det är inte ens aktuellt att piratkopiera.

Tycket emulering är helt ok när det kommer till äldre spel. Har till exempel utökat biblioteket lite på min SNES mini.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Nej, Netflix har gjort att jag slutat. De har tyvärr nästan aldrig de filmer eller serier man vill se så har tyvärr fått nöja mig med att se mer skit numera. Netflix egna grejer är dessutom ultra-woke så har i princip slutat konsumera film.

HBO och de andra är ungefär lika kassa som Netflix och jag tänker inte betala för fem olika tjänster för att kunna se det jag vill.

Jag är av princip mot kopiering men börjat också alltmer, som med Netflix, tänka att man vill inte bidra med sina pengar till tjänster och kreatörer som allt oftare sprider värderingar som jag inte delar.


signatur

Memento Mori

Medlem

Aldrig spel, aldrig musik - finns ingen poäng nuförtiden. Film/serier kan hända, om de av någon idiotisk anledning inte släpps samtidigt i hela världen eller inte finns alls på tjänster i Sverige. Vill de inte ha mig som kund så slipper de, liksom.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Köper de spel jag vill ha och har en del streamingtjänster för film/serier men för att vara ärlig så är det mesta inom underhållningssektorn inte värt att piratkopiera ens nu för tiden.

Tack och lov för det fåtal pärlor som ändå fortfarande produceras så som Elden Ring.

Skriv svar