Diskutera - Piratkopierar du?

Medlem

Följande är såklart en ren hypotetisk frågeställning:

Under skolåren var man potentiellt ekonomiskt begränsad och därför var piratkopiering enda möjligheten till att ta del av viss kulturell underhållning?
När man sedan fick en stadig inkomst så försvann denna begränsning och kanske piratkopieringen med den?

Om det idag inte finns någon laglig väg att ta del av viss underhållning så antar jag att det potentiellt kan leda vissa individer till att söka upp denna via andra vägar?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nice try, Antipiratbyrån.

Förr i tiden, teoretiskt (jag vet inte säkert eftersom det är olagligt så jag har aldrig gjort det) så drogs .iso filen hem, mount, install, byta .exe mot den crackade varianten, spela.

idag med allt online är det, återigen teoretiskt, jag har ingen aning, krångligare.

@fz ni borde föra en omröstning med detta, där man anger sitt ålderspann också. Skulle tro det var precis som alltid, unga utan pengar piratar mycket mer än äldre med en lön.

Aha, jag tänkte att det var själva nedladdlingsprocessen som blivit krångligare och förstod inte hur 😁. Spel piratar jag aldrig nu, har ingen anledning till det då dom är så lättillgängliga ändå. Sist var väl när jag hade en Xbox 360 med RGH. DET kunde vara ganska krångligt att få till ibland 😅


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Förutsätter att ni ruckar lite på regel § 1.3 i den här tråden, @Tomas Helenius?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag piratar inget medvetet sedan jag började jobba. Om man inte räknar adblock i telefonen för att spara surf.

Medlem

Piratkopierar i regel bara om det är något som är svårt att få tag i på laglig väg, oftast gamla saker. Dagens streamingtjänster och Game Pass har gjort att det inte längre känns värt att piratkopiera, och spel är ju i regel ändå så buggiga vid release, så det är inte mycket jag känner att jag måste ha dag 1.

Medlem

Inte ett enda spel sedan Steam började med återlämning av spel man inte gillar.

Medlem

Inte på över ett årtionde, numera är tiden bristvaran inte pengarna....

Medlem

Det måste ha varit vid milleniumskiftet. Jag köpte ett spel som skivspelaren inte på något sätt godkände kopieringsskyddet på. Fick köra en .ISO med Daemon Tools få att kunna spela. Folk som piratade hade inget problem, men någon fix för betalande kunder kom inte vad jag minns.

Medlem
Skrivet av zevile:

Det finns 8340 olika abonnemang baserade strömningstjänster och folk är fortfarande chockade att folk piratkopierar!
Såg nån serie eller film nån gång där första delen fanns på en tjänst och andra delen på en annan tjänst? Alltså man kan ju bli tokig.
2 klick så har man hela filmen/serie på nedladdning i oftast bättre kvalité än vad dessa strömningstjänster erbjuder.

Och säkert bättre översättningar än på t.ex Viaplay! Det är så klart inte de själva som översätter, men kvaliteten på undertexterna är (många gånger) sååå långt under acceptabel nivå. Många gånger löjligt uppenbart att stora delar är rakt översatt med nån programvara..

Medlem

Kan inte komma ihåg när jag senast piratkopierade ett spel, har i alla fall inte kopierat något sen jag skaffade Steam 2008.

Däremot kopierar jag en hel del musik och film/tv serier. Är mest japanska grejer och jag kompenserar genom att lägga rätt mycket pengar på merchandise (har över 100 Gundam och liknande model kits t.ex).

Medlem

Förr i tiden på WArez tiden ja Men nu så köper jag spel på steam när dom har rea Blir en hel drös med spel då som hamnar i backloggen

Medlem

Jag har inte piratkopierat på säkert 12 år, jag gillsr känslan av att betala för min underhållning och veta att spelföretag eller vad det nu handlar om faktiskt kan få en chans att tjäna pengar på sitt jobb

Medlem

Har inte piratkopierat något på över 10-15 år. Känns bättre att spela ett spel eller se en film som jag betalat för, även om det är via streaming.

Med det sagt, jag har väldigt stora rom- och ISO-samlingar för gamla spelkonsoler som jag håller uppdaterade som någon slags hobby. Men jag tänker att det inte ”räknas”.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag varken bekräftar eller dementerar det.

Fast då behöver man ju inte kommentera heller


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag piratkopierar all film och serie. Lär aldrig sluta med det. Kvaliteten är så mycket bättre än streamad media. Det finns inga artificiella regionlås när avsnitt släpps etc.
För att rätta mig själv, dagen jag byter till icke piratkopierad media är dagen man kan ha ett abonnemang med hela utbudet och med högsta kvalitet. Tills dess kan de idioterna fortsätta skjuta sig i foten.

Har ett netflix konto igång som barnen använder mest. Jag blir illamående av hur dålig kvaliteten är på bilden.

Spel piratkopierade jag alltid förr, förutom om man var tvungen att köpa pga sub eller online licens eller liknande.

Numera så drar jag ofta ner en kopia på ett spel först, eftersom demo inte finns. Om jag gillar det så köper jag det för att stödja utvecklarna. Å andra sidan så är ~20% av alla spel jag spelar AAA titlar. Spelar nästan exklusivt indie då moderna AAA spel helt enkelt är gjorda för bebisar och kommer trasiga 9 av 10 ggr.

Speciellt VR spel piratkopierar jag först och köper sedan. Älskar VR men man måste kunna sålla för att inte bli lurad.

Musik lyssnar jag på sällan. Det blir oftast på youtube då

Mmm, förstår inte riktigt att det skulle vara bättre kvalité på pirat vs streamad media... Jag har Netflix, HBO, HBO plus, Disney Plus, ViaPlay, SF Anytime... Alla ger kanonbild på min 4k tv. Kanske du ska köpa en ny tv istället?...
Regionlås? Skaffa en VPN. Använder det hela tiden då jag jobbar som resande. Den jag använder har funkat i alla länder hitintills. T.om Kina även om jag va tvungen att göra visa saker i appen innan jag gick innanför gränsen.


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av eld:

Lyssnade på ett soundtrack på youtube senast idag.

Inte för att vara jävlig för jag förstår ju att du är sarkastisk Dom flesta bolag har ett kontrakt som gör att soundtrack's och filmklipp som sänds på Youtube är innom ramen av marknadsföring. ... Typ...


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av KoP:

Det var länge sedan man piratkopierade. Främst var det på C64'an då man koppade band kors och tvärs emellan polarna och sedan under Amiga eran då X-Copy gick varmt.

Sen hände det väl också att man ringde div. BBS'er och snackade till sig access till dom dolda download sektionerna där det bjöds på div. wares.

X-Copy <3 Minns den tiden.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Science 451 med flera. <3


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av BadMF69:

Mmm, förstår inte riktigt att det skulle vara bättre kvalité på pirat vs streamad media... Jag har Netflix, HBO, HBO plus, Disney Plus, ViaPlay, SF Anytime... Alla ger kanonbild på min 4k tv. Kanske du ska köpa en ny tv istället?...
Regionlås? Skaffa en VPN. Använder det hela tiden då jag jobbar som resande. Den jag använder har funkat i alla länder hitintills. T.om Kina även om jag va tvungen att göra visa saker i appen innan jag gick innanför gränsen.

Lol, HBO ser ju hemskt ut.

Medlem
Skrivet av Albinsson:

Finns ingen anledning att piratkopiera längre. Alla legala alternativ är mycket enklare och dessutom inte särskilt kostsamma.

För mig finns det två anledningar... enkelheten och kostnaden.

Istället för att betala för flertalet olika streamingtjänster så kan man ladda ned materialet från en torrentsida. Yay!

Man sparar ju några sköna tusenlappar om året där iallafall.

Medlem

20 år sen kanske var senast. Finns bättre alternativ idag, även om dom kostar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Maybeeeeee


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Medlem

Finns många anledningar till varför man piratkopierar:
1. Istället för 100 olika tjänster - Piratebay, the 1 tjänst to rule them all!
2. Enkelheten - Gå in på TPB, browsa toplistor mm >>>>>>>>>>>> miljard gånger sweetare än att sega runt i bedrövliga, laggiga, sega jävla interface på 10-20 talet olika streamingtjänster.
3. Kostnaden - Obviously
4. Tillgång till ALLT

Medlem

Själv är man fast i att köpa kasetter (just nu Nintendo Switch) för det var spel för mig när jag var mindre. Vill äga spelen och kan aldrig tänka mig streaming på den fronten. Gillar känslan att sätta i en kasett för då spelar man just det spelet. Är det 100 alternativ (digitalt) att välja på stirrar jag mest i skärmen och hoppar mellan spelen. Synd att inte det är save-funktion på kassetterna nuförtiden samt att man ändå i slutändan köper DLC som inte hamnar på kasetten. Digitalt köper jag nästan bara om det är på rea.

Gällande musik och film är jag inte lika kräsen även om jag köper blu-ray på mina absoluta favoriter - i synnerhet om det är filmer som är pre streaming-eran. Det ser fint ut i bokhyllan att ha det allra bästa :). Det är väl lite som de som har kvar LP-skivor fastän att man kan streama dem i FLAC-format nuförtiden.

Piratkopierar gör jag inte sedan länge. Det var ingen big-deal när det väl begav sig. Att åka hem till kompisar för att LANA krävde ju tex piratkopiering så att alla tex fick samma version av spelet. Alla ägde ju inte och internet fanns ju sällan att tillgå på dessa partyn. Dessutom ÄLSKADE man musiken från crack och cd-key generatorerna. Det var en del av LAN-känslan. Avnjöts bäst med en Joltcola… Så i den bemärkelsen saknar man piratkopiering. Tiden som var offline och slutet med vänner och nya bekanta i fysiskt form.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Ja, det händer. Men samtidigt så har jag köpt betydligt fler spel än jag har spelat. Tror ärligt talat att jag inte skulle köpt något av spelen jag piratat, men däremot så tror jag att jag köpt vissa spel därför att jag piratat dem.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av BadMF69:

Mmm, förstår inte riktigt att det skulle vara bättre kvalité på pirat vs streamad media... Jag har Netflix, HBO, HBO plus, Disney Plus, ViaPlay, SF Anytime... Alla ger kanonbild på min 4k tv. Kanske du ska köpa en ny tv istället?...
Regionlås? Skaffa en VPN. Använder det hela tiden då jag jobbar som resande. Den jag använder har funkat i alla länder hitintills. T.om Kina även om jag va tvungen att göra visa saker i appen innan jag gick innanför gränsen.

Gå du över bäcken för att hämta ditt vatten om du vill, jag hindrar inte dig

Medlem

Ska vara något riktigt speciellt för att få mig piratkopiera idag. Spel köper när jag vill. Filmer tittar jag oftast på vad som finns, om det finns något. Musik har jag aldrig brytt mig om.
Tror det sista jag piratkopierade var någon dokumentär som jag inte såg hur jag skulle få tillgång till annars.

Medlem

Aldrig piratat spel. Nästan aldrig. Inte på 10 år iaf.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av BadMF69:

Mmm, förstår inte riktigt att det skulle vara bättre kvalité på pirat vs streamad media... Jag har Netflix, HBO, HBO plus, Disney Plus, ViaPlay, SF Anytime... Alla ger kanonbild på min 4k tv. Kanske du ska köpa en ny tv istället?...

Hahaha, har du tittat på en 4K Blu-Ray någon gång? Eller ens en vanlig Blu-Ray? Ta valfri och jämför med HBO som du tydligen tycker är fint, så ska du se att skillnaden är enorm. Du kan få samma kvalitet när du laddar ner. En vanlig full-HD Blu-Ray är hästlängder finare än Netflix "4K" 🙂


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Förutsätter att ni ruckar lite på regel § 1.3 i den här tråden, @Tomas Helenius?

Vi gillrade en fälla så vi kan banna er alla.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar