Diskutera - Piratkopierar du?

Medlem

Nä, det va när man va ung å fattig som man pysslade med sånt

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi gillrade en fälla så vi kan banna er alla.

Jag menade väl det, Tomas först!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av BadMF69:

Inte för att vara jävlig för jag förstår ju att du är sarkastisk Dom flesta bolag har ett kontrakt som gör att soundtrack's och filmklipp som sänds på Youtube är innom ramen av marknadsföring. ... Typ...

Det är ett väldigt stort "typ"

Men jag måste ändå göra antagandet att den mesta musiken som random personer slänger upp på youtube inte direkt är gjort på ett legalt sätt, fast jag lyssnar ju ändå!

Medlem

Förr så absolut. Men inte sen man började jobba och kan köpa spelen.

Medlem

Som så många andra redan har sagt. När jag var yngre och pengarna inte räckte till. Sen växer man upp och inser att "vänta lite nu, jag får pengar för att jobba och kan köpa saker. Jag får lön för att jobba, skulle jag inte få lön skulle jag nog bli arg... Piratkopierar jag får ju inte dom som har gjort produkten sina pengar, sin lön"

Så nej, inte längre. Betalar jag inte för det jag vill ha kommer det jag vill ha försvinna så småningom.

Håller dock med att det finns på tok allt för många streaming tjänster, så jag förstår dom som laddar ner film och serier.

Medlem

Har alltid piratkopierat, kommer alltid att piratkopiera.

Jag är sen 80-talist, växte upp med 56k modem, commandore och NES. Hissade piratflaggen tidigt på skolgården, började väl med att sälja piratade blandband med AC/DC på kasett som tidigt byttes ut mot CD-ROM. CD-spelaren slog ju igenom under slutet på 90talet, speciellt de värsting versionerna med "skakminne" som man kunde ha på bussen utan att det hackade.

Playstation 1 hade ju under sin storhetstid ett chip man kunde löda in, sedan kunde man spela brända spel som jag satt hemma på kvällarna och brände, 12 år gammal.

Även PCSpel brändes och givetvis skickade man med trainer till crackade Spel. Det mest sålda va nog The Sims med "nude" trainern som tog bort de pixlade gubbarna när de skulle duscha. Observera att jag vid denna tid inte tjänade storkovan, köpte mest JoLT och hubbabubba/jänka tuggummi för pengen.

I början användes Napster och KaZza, men mycket virus och skit, samt dåliga releaser speciellt på kazaa. Directconnect tog snabbt över ihop med FTP-clienter, Filezilla. Sedan kom ju den upphottade versionen DC++ som tjänstgjorde under många år. Torrents tog över mer och mer från ~2003/04 Ungifär. Kvällarna spenderades på Piratbyråns forum istället för att läsa fsiken eller om Alexander Flemming i biologiboken.

Hatet växte 2006, när Henrik Ponten (som nu gått bort) och polismyndighetnen, med påtryckningar från USA snodde ThePiratebays servrar, de låg väl hos banhof om jag inte minns fel. ThePiratebay var uppe redan dagen efter, medans polisens hemsida låg nere under nästan en vecka efteråt. Vill minnas att en 17åring blev tagen på bargärning efter att ha DDosat polisen.se, oklart om han blev dömd.

Anakonda , Gottfrid Svartholm Warg och gänget blev också så småningom åttalade i Sveriges mest havererade rättsövergrepp. Totalt katastrofal bevisning där man påstod att dela en torrentlänk var som att sno och sälja en bil. Det ledde till fällande dom pga USAs påtryckningar enligt mig. Kolla gärna upp dokumentären ThePiratebay (TPB) om ni missat den.

Nu 30år gammal + något år, fortsätter jag piratkopiera, högklassiga bluerayfilmer och trippel-AAA spel, betalade knäckta appar samt mjukvara som Autodesk/Solidwork med mera. Tjänar bra med kosing på mitt kneg så jag skulle kunna betala. Men rättshaveristen i mig påminner mig om att internet skall vara fritt och där spelbolag släpper ofärdiga spel så kommer jag i fortsättningen ladda hem spelen "gratis". De spel, som faller mig i smaken brukar jag faktist köpa för att gynna utvecklarna.

Avslutningsvis vill jag nämna att jag är otrolig stolt över att ha fått växa upp under denna tiden samt i Sverige där vi har gått i bräschen för att utveckla och forma internets framfart. Man har varit med under denna tiden där spel/internet/teknik/kommunikation har gått så otroligt snabbt.

Trevlig helg. Power to the players //Apan

Medlem

Det händer. Men väldigt sällan. Förutom med ett undantag som jag skriver sist.

För 10 år sedan blev jag klar med studier och har sedan dess piratat typ ...ett spel? Nej två.

Serier och filmer har hänt, men numera nästan aldrig. JLA (inte Snyder versionen utan gamla) är sista filmen jag minns.

Men jag torrentar och gratis-streamar UFC (MMA) typ en gång i veckan.
Jsg vill inte.pynta ut flera hundra i månaden för något jag ändå inte orkar se live för att det typ alltis är mitt i natten för oss svenskar

Medlem

Vissa filmer och vissa serier ja, det är oundvikligt.

Spel, väldigt sällan det händer nu för tiden. Innan jag skaffade mitt första jobb
tankade jag mest (2006).

Medlem
SHARING IS CARING

News Flash! Till alla streaming företag ! Om ni skall fungera inom EU så måste ni ordna så att undertexter på alla språk inom EU finns!!!!!! SHARING IS CARING!. Hail p2p Otherwise in EU !!!

Inaktiv

Inte spel längre.
Men film och serier dagligen.
Orkar fan inte ha abonnemang på varenda streamingtjänst.
Men sen är det mesta inom serier skräp nu ändå där politiska agendor går före original-material exempelvis och man måste trycka in så många minoriteter som möjligt, vare sig de kan skådespela eller inte.

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Men sen är det mesta inom serier skräp nu ändå där politiska agendor går före original-material exempelvis och man måste trycka in så många minoriteter som möjligt, vare sig de kan skådespela eller inte.

Medlem

När jag var yngre ja, men inte längre. Vi har allsköns abonnemang så finns liksom ingen mening med det längre. Följer heller inte någon serie som gör att jag ens skulle vara lockad längre.

Typ det enda i serieväg som jag konsumerar i dagsläget är Husdrömmar, På Spåret och Bäst i test 😅 Fyfan vad gammal jag kände mig nu när jag skrev det där...

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Förutsätter att ni ruckar lite på regel § 1.3 i den här tråden, @Tomas Helenius?

Näpp! Alls bannas.

Om Uber orkar.


signatur
Medlem

Spel och Musik: Nej, inte på många år.

Filmer: Ibland. Kollar inte speciellt mycket på filmer längre men det blir väl en handfull per år. Är det någon film jag verkligen vill se brukar jag gå på bio.

Serier: Ja, många. Jag vill inte prenumerera på 10+ olika streamingtjänster och ändå inte ha tillgång till allt jag vill kolla på. Hade Netflix för ett antal år sedan och Amazon Prime då och då, men utbudet har ju bara blivit sämre (=mer utspridd) sedan dess så jag piratar alla serier jag kollar på.

Avstängd
Medlem

Gällande filmer vill jag ofta se gamla kultfilmer och klassiker, dessa finns extremt sällan komplett hos streamingtjänster eller så saknar dom väsentliga delar av filmserien (jönssonligan, wallander och liknande svenska serier)

Det blir mycket enklare att lösa det den andra vägen. Allt finns komplett där, med texter och bra kvalité oftast så... Det får bli så.

Är också riktigt jävla less på att söka igenom 7? 8? streamingsidor för att se om en enda har filmen jag vill se i stunden.

Gällande spel, jag har mer eller mindre slutat spela dagens spel, för ett år sedan var det SJÄLVKLART att jag bara skulle ha Dying Light, pirat eller inte skiter jag i...
Har inte ens tittat närmare på spelet, jag känner bara hur intresset dalar tyvärr.
Sällan jag laddar ner, och fastnar jag för det då beslutar jag mig direkt för att köpa det.
Farming Simulator är ett typiskt sådant spel. Testa först. Köp sen.

Musik har jag aldrig laddat ner.

Medlem

Well, i've made my confession! Make your!
Varför skapades denna tråd? Bakgrund, syfte och vad tyckte ni om resultat?

Medlem

Jag "piratkopierar" enbart spel och filmer som inte går att få tag på via laglig väg. Vill dom inte sälja mig spelet så kan dom inte hävda förlorad inkomst när man laddar ner det istället.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Gissa om det vart fest när "mobilt bredband" införskaffades 2007! #Fuck56K #Vischan 😂

Seglar med svart flagg endast på väldigt nischade äldre musikalbum, mestadels från japan.

Då och då händer det att man vill testa något spel som man inte är riktigt vill att lägga pengar på utan att testa först.
Och eftersom demos är fjärran från vad de brukade vara, så tar jag mig friheten att segla kring bukten ibland.

Medlem

Har varit historiskt svårt att hitta filmer med hög bitrate, 4K och HDR, med engelsk undertext. Vissa filmer går inte ens att få tag på laglig väg som t ex Aliens, där 1080p är max.

Så att påstå att streamingtjänsterna dugit i 10-15 år tid är en sanning med modifikation. Visst är utbudet större idag och kvaliteten börjar komma ikapp, men ska man ha Prime, HBO Max, Netflix, Disney, Apple, Paramount, viaplay, Cmore osv hamnar man runt tusen i månaden, vilket ska jämföras med spotify som samlat allt på ett ställe.

Flera av tjänsterna har dessutom hyrfilmer utblandat, så då ska man iaf betala för att se senaste filmerna där. Trots att det är så många tjänster så är utbudet ganska begränsat, långt ifrån alla stöder alla kriterier ovan och om något inte är PK tas det bort.

Ingen tänker heller på låginkomsttagare och de med sjukersättning, eller de med Soc, som knappt går runt. Noll rabatter osv, så jag kan förstå de som känner att det blir ohållbart med så många olika tjänster.

Medlem

Film & serie-streamingtjänster har gjort det bekvämt. Det tråkiga är att dess kvalite suger jämfört med Bluray.

När det gäller musik så är Tidal bäst, når iaf upp till FLAC-kvalite.

Medlem

Köper alla spel.

När det kommer till film så använder jag självklart streamingtjänster (har många olika som jag betalar för) men ska jag se film på min dedikerade hemmabio så vill jag ha lossless-ljud och då krävs fysiska skivor eller en remux.
Skulle gärna se streaming lik Kaleidescape men där kostar hårdvaran över 30000kr.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Medlem
Skrivet av Molotov:

Från att inte bara piratkopiera för eget bruk har jag även brutit mot lagen och gjort omoraliska saker som att syssla med försäljning, moddning / chipning.

men det är väll preskriberat?

Nu håller jag inte på med piratkopior alls.

Du med?

Medlem
Skrivet av KoP:

Det var länge sedan man piratkopierade. Främst var det på C64'an då man koppade band kors och tvärs emellan polarna och sedan under Amiga eran då X-Copy gick varmt.

Sen hände det väl också att man ringde div. BBS'er och snackade till sig access till dom dolda download sektionerna där det bjöds på div. wares.

Ja BBS`s tiden var riktigt spännande och längtar tillbaks till den

Medlem

Jag betalar om det är möjligt. Pengar har jag, och bra content vill jag sponsra. Argumentet att det finns för många streamingtjänster köper jag inte. De har ju inga bindningstider, så bara att byta när man vill se något annat.

Med det sagt händer det ibland att jag laddar ner content som inte finns tillgängligt i Sverige. Typ filmer som ligger på bio för länge. (Tenderar att köpa dem sedan, när de släpps på riktigt.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nej.
Om inte medelålders gubbar med fast inkomst ids betala för sig - vilka ska göra det då?
Det fanns en tid när det med viss rätt kunde motiveras med begränsad tillgänglighet , framför allt när det gällde musik, men nuförtiden och enda möjligheten att hitta vissa plattor var Knaverlisa - men den tiden är sen länge förbi.

Medlem

Tycker det är så lätt med alla streaming tjänster på film och musik och abonnemang på spel så vill jag testa eller se något kostar det typ 100spänn så varför bråka med annat? Går även mycket på bio nu igen och en film kostar 150-170kr att se så det är definitivt mindre prisvärt än streaming alternativen.

Är det något speciellt Så blir det oftast ett köp och är det import sån gäller på tex. Blurays är det extra kul att ha i hyllan. Så tycker jag också det är lite roligt med fysiska releaser med extra material som ofta skalas bort när det streamas.

Medlem

Sällan nu mer. Blir främst serier som släpps ett avsnitt i veckan trots att den är avslutad sedan länge i USA. Eller serier man följer som tar en jäkla tid att släppa nya säsonger i Sverige.

Rättfärdigar det med att jag till trots kommer betala för exempelvis HBO löpande ändå bara det att jag kan se on demand via piratsajter.

Medlem

Film någon gång ibland annars betalar jag för mig.

Önskar jag hade kunnat piratkopiera spel till Ps5, mest för att spelen där är så omotiverat dyra. Betalar gärna för mig annars som sagt.

Skriv svar