Köpa spel på skiva eller digitalt ?

Medlem
Köpa spel på skiva eller digitalt ?

Vad tycker ni är fördelen med antingen eller ?
Var köper ni era spel, tacksam för tips, digitalt och fysiskt !!

Medlem
Skrivet av PeWe-61:

Vad tycker ni är fördelen med antingen eller ?
Var köper ni era spel, tacksam för tips, digitalt och fysiskt !!

PC köper jag bara digitalt men när det kommer till konsol är det enbart fysiskt som gäller. Äger dock bara switch av konsolerna just nu dock då jag inte tänker investera i varken ps5 eller xbox series x. Gamepass på pc funkar alldeles utmärkt så man inte behöver de nya konsolerna om man har en bra pc. Sedan kör jag mycket stadia också och har köpt (hyrt) cyberpunk och valhalla där.

Medlem

Köper nästan uteslutande fysiskt. Ofta billigare än digitalt, tar mindre plats på hårddisken och så finns det ett andrahandsvärde också

Medlem

Köper mest digitala spel på rea och fysiska vid release för att spara ett par hundralappar. Dessutom har jag möjligheten att sälja spelet om jag ej finner spelet i smaken vilket minskar risken för missnöje. Sedan kan jag alltid sälja spelet vidare när jag är färdig med det. Det enda dryga med fysiska spel är att de måste installeras och uppdateras till senaste versionen vilket kan ta tid och försvårar även möjligheten att spela direkt vid inmatning av disken. Men om du kan planera ditt spelande och installera med god framförhållning, har jag inga problem med det fysiska spelformatet.

Skribent

Köper uteslutande digitalt. Jag vet inte hur många år sedan det var jag köpte ett fysiskt spel. Jag försöker i möjligaste mån undvika att ha så mycket fysiska prylar, eftersom de tar upp plats, samlar damm, är bökiga att ta med om man ska flytta etc.

Fragtjuv

Nu för tiden köper jag bara digitalt. Jag tycker att det är smidigare. Många polare köper fysiskt fortfarande eftersom de har spelsamlingar på ett helt annat sätt men mina vinylskivor tar upp alldeles för stort plats.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Knalle:

Köper nästan uteslutande fysiskt. Ofta billigare än digitalt, tar mindre plats på hårddisken och så finns det ett andrahandsvärde också

Detta summerar mitt resonemang ganska bra när det gäller konsolspel. Egentligen hade jag hellre kört hundra procent digitalt, men dyrare spel som inte kan säljas vidare gör att jag kör fysiskt.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Köper nästan uteslutande fysiskt. Ofta billigare än digitalt, tar mindre plats på hårddisken och så finns det ett andrahandsvärde också

Min inställning till det hela också

Medlem

Till konsol köper jag nästan bara fysiskt. Elden Ring är det senaste köpet. Det var 240kr billigare i fysiskt än digitalt. Om man då sen säljer spelet för kanske 300kr när man är klar med det så har man sparat 540kr jämfört med att köpa det digitalt.

Multiplicera det med antal spel du köper per år så blir det en hel del.

Hade gärna köpt fler digitala spel då det känns smidigt men för mig kostar det 5-6000kr extra per år så för det priset är digitalt långt ifrån värt det.

Medlem

Som många är inne på, 100% fysiskt till ps5an. Man är bara dum om man köper digitalt.

Spel jag är helt klar med slänger jag ut på tradera för 1kr och går +/-0 mot inköpspris då folk budar som galningar.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

I början på förra generationen köpte jag fortfarande fysiska kopior. Men i takt med att det blev lättare att utöka lagringen på PS4an blev det fler digitala köp. Och eftersom jag är en person som inte bara spelar ett spel åt gången tycker jag att det är smidigt att inte behöva byta skiva varje gång jag ska spela något annat.

Skrivet av Jonny Myrén:

Köper uteslutande digitalt. Jag vet inte hur många år sedan det var jag köpte ett fysiskt spel. Jag försöker i möjligaste mån undvika att ha så mycket fysiska prylar, eftersom de tar upp plats, samlar damm, är bökiga att ta med om man ska flytta etc.

Jag börjar mer och mer tänka så också. Men jag samlar på bra filmer på blu-ray och så föredrar jag fortfarande att läsa böcker analogt. Sen har jag en del Lego som jag tänkte jag skulle ha uppställt i lägenheten.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Eh, ni måste ändå patcha spelet day-1 väl? Och är det inte så att skivan många ggr har en kod och sedan går det bara snabbare att installera det kanske? Det är inte som att ni kan stoppa in spelen i en annan ps5a och spela direkt som back in the days?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

Köper alla AAA titlar på skiva. Mindre spel är det inte så noggrant med så det blir oftast digitalt.

Spelar oftast bara igenom dagens spel 1 gång så skulle i princip kunna köpa allt digitalt.

Medlem

Till PC så köper jag jag uteslutande digitalt, senast fysiska var nog Cyberpunk 2077.
Till Switch så köpet jag det mesta fysiskt med undantag för de spel som endast finns digitalt


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Eh, ni måste ändå patcha spelet day-1 väl? Och är det inte så att skivan många ggr har en kod och sedan går det bara snabbare att installera det kanske? Det är inte som att ni kan stoppa in spelen i en annan ps5a och spela direkt som back in the days?

Jo, det går utmärkt att använda skivan på flera PS5-maskiner. Det har aldrig varit endast en kod på mina senaste 20 fysiska köp till konsollen. Sedan går det ganska snabbt att installera från skivan, ofta är det 100gb eller så som installeras sedan laddas day1 patchen hem sem är man redo.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Till Pc enbart digitalt (har inte ens skivläsare längre..).

Till PS5 i stort sätt enbart skivor. mycket billigare om inte PS Store har någon mega-rea. Vill köra digitalt, men oftast högre pris och 0 andrahandsvärde gör det svårt att motivera (har vägarna förbi affärer rätt ofta ändå, så förlorar ingen tid).

Medlem

Köper allt på skiva och har en halvstor samling med konsoler och spel. Nu när man är på gång att flytta så känns spelsamlingen som ett stort hinder. När jag tittar på ny bostad så funderar jag på var mitt dedikerade spelrum skall vara. Vi snackar 100.000-tals extra i kostnad för att jag skall få plats med mina Xbox360 spel som jag ändå aldrig spelar 🤪

Medlem

Spelar nästan uteslutande på PS5 och kör endast digitalt. Inte köpt på skiva sen början av PS4-eran.

Lite dyrare men bekvämligheten är helt klart värt det för mig. Riktigt skönt att inte behöva ha massa skivor skräpandes med.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

…så föredrar jag fortfarande att läsa böcker analogt.

Samma här. Dessutom är en välfylld bokhylla den snyggaste möbeln man kan ha i sitt hem, oavsett om den domineras av fack- eller skönlitteratur.

Medlem

Försöker köpa så många spel som möjligt fysiskt, men tyvärr försvinner charmen med fysiska versioner mer och mer då fler och fler bara skickar med en kod där du laddar ner spelet istället. Saknar även tiden då man fick en fet manual man kunde sitta och läsa medan spelet installerades. Nu måste man istället ta sig igenom 30-60 minuters tutorials för att lära sig spelet.

Så jag föredrar fysiska kopior även om jag köper dem allt mindre.

Medlem

Senast jag hade en dvd-läsare på datorn var 2008. Så där har det varit enbart digitalt sen dess.
På konsol försöker jag köra fysiskt just för andrahands köp/sälj/byte


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

På konsol så blir det alltid på skiva/fysisk. När jag känner mig klar med spel så säljer jag dom på Tradera. På så sätt kan de flesta spelupplevelserna kosta mig runt hundringen, och ibland mindre.
Om jag ska köpa nya spel så kollar jag alltid på Prisjakt efter bästa pris.

Medlem

100% digitalt på PC:n

50/50 på PS4:an (skönt att slippa höra CD-spelaren)

80/20 på Switch (mer fysiskt)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

It's not a lake, it's an ocean

95 procent fysiskt på konsol. "Jag älskar att äga", som den gamla Muf-sloganen var. Men jag inser att fysiskt kommer försvinna vad det lider, vilket är trist. Fast det är ändå inte riktigt vad det en gång var när man fick instruktionsbok, kartor och annat smått och gott i kartongen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har köpt bara på skiva till konsol när det vart möjligt. Men nu har min ståndpunkt börjat få sprickor. Börjat få tankar på att en del av de nya skivorna går ändå inte bara installera o köra i offline. Se Halo Infinite där bara MP delen ligger på skivan...blir liksom samma känsla som om man bara hade ett tomt skivfodral i hyllan med en kod för digital nerladdning. Min känsla av att "äga" är som bortblåst.
Då återstår bara de 2 argumenten för skiva ;
1. Pris
2. andrahandsvärde/möjligt att sälja

Ja nu har även jag fått tankar på att gå över till digitalt om priset är det rätta

Medlem

På PC köper jag 100% digitalt.

På konsol köper jag 100% fysiskt, dels så är känslan av att ha något fysiskt i handen väldigt härlig. Jag vet att vad som än händer så kommer jag ha kvar det där spelet. Samtidigt tycker jag att det är en viktig signal att skicka till tillverkarna att vi faktiskt är en hel del som fortfarande vill ha fysiska produkter, bevarandet av spel som kultur är något som också blivit viktigare för mig genom åren.

Skribent
Skrivet av OAKTHYR:

I början på förra generationen köpte jag fortfarande fysiska kopior. Men i takt med att det blev lättare att utöka lagringen på PS4an blev det fler digitala köp. Och eftersom jag är en person som inte bara spelar ett spel åt gången tycker jag att det är smidigt att inte behöva byta skiva varje gång jag ska spela något annat.

Jag börjar mer och mer tänka så också. Men jag samlar på bra filmer på blu-ray och så föredrar jag fortfarande att läsa böcker analogt. Sen har jag en del Lego som jag tänkte jag skulle ha uppställt i lägenheten.

Asså det är ju kul att samla, men försöker skala ned på sånt där jag inte känner någon direkt behållning med att äga det fysiskt, som spel, film och tv-serie.

LEGO och sånt går ju inte att återskapa i digital form – där vill man verkligen känna på bitarna och faktiskt bygga – så sånt är verkligen värt att behålla

Medlem

Fysiskt så att jag kan sälja eller låna ut när jag är klar, om det inte är någon nyckel som förbrukas.

Medlem

Fysiskt, lätt och snabbt att sälja vidare.

Medlem

Enbart digitalt. Fysisk box blir det bara om jag hittar något gammalt spel som jag bara vill spela, annars aldrig. Köper inte direkt, väntar tills en rea kommer, sen köper jag.

Har passerat gränsen för 400 spel på Steam nu så känner att jag inte har någon större orsak att köpa fler spel. Har trots det en lista på saker jag vill spela, men som inte är "JAG MÅSTE HA" utan det blir som sagt enbart på en rejäl rea.

Skriv svar