Gold Box-seriens spektakulära och ikoniska D&D-rollspel kommer till Steam

Robot
Gold Box-seriens spektakulära och ikoniska D&D-rollspel kommer till Steam

Pool of Radiance! Curze of the Azure Bonds! "Ögats behållare"!

#gold-box, #pool-of-radiance, #steam


Chefredaktör

Pool Of Radiance! *nostalgirysningar*

Medlem

Men helskotta vilket mys, och jag som precis bunkrat upp med massa te.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Gnällkuk

Ögats behållare? Fick vi verkligen en sån översättning när det begav sig? Magiskt isf!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sköna 80-talsvibbar på conceptarten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Pool of Radiance i original låda till C64 finns nog i skåpet.. dungen kartor ritade på rutigt papper

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Sköna 80-talsvibbar på conceptarten.

De flesta är väl av kända D&D illustratörerna Larry Elmore och Keith Parkinson. Mycket t&a var det på den tiden. Som t.ex. Queen of the Spiders (Pools of Darkness) omslaget https://www.keithparkinson.com/product/queen-of-the-spiders-g...

Frilansare
Skrivet av trickeh2k:

Ögats behållare? Fick vi verkligen en sån översättning när det begav sig? Magiskt isf!

Nä inte officiellt, men på butiken Tradition i Sturegallerian i Stockholm hade de en stor handskriven skylt vid releasen: "Ögats behållare"! Tror inte det var ett dugg ironiskt heller
Sorry för smal referens.

Frilansare
Skrivet av Hanzo:

Sköna 80-talsvibbar på conceptarten.

Tycker ändå det håller måttet på något sätt! Ja, 80/90-tal med allt vad det innebär, men bra hantverk!

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

Nä inte officiellt, men på butiken Tradition i Sturegallerian i Stockholm hade de en stor handskriven skylt vid releasen: "Ögats behållare"! Tror inte det var ett dug ironiskt heller
Sorry för smal referens.

Aha, synd! Ja, det var onekligen en smal referens Lite som när man kollade på piratkopierade filmer back in the day och andra krävde svensk text. Custom Swesub gjorde dock ofta att jag hade svårt att hänga med i filmen för jag satt och garvade åt alla översättningar, stavfel och särskrivningar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nu snackar vi klassiker! Visserligen mera rullspel än rollspel i dessa tidiga äventyr, men fasiken vad fina dom är. Med lite nya bekvämligheter från Goldbox companion (https://gbc.zorbus.net) så är dom lätt spelbara än idag.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Ska man vara riktigt petig så räknas inte alla de där som Gold Box-spel - Eye of the Beholder, Dungeon Hack, Dark Sun/Menzoberranzan/Ravenloft är andra spelserier med andra spelmotorer.

Men! Det är att vara riktigt petig. Samtliga spel har enorm nostalgifaktor oavsett, och framförallt Eye of the Beholder 1 är fortfarande otroligt spelbart och kul. Tvåan är också väldigt bra men korsar gränsen till tortyr vad gäller svårighetsgraden i den senare delen av spelet.

Medlem

Champions of Krynn. Vilket guldspel. Kommer man kunna köra dessa på dagens datorer?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Frilansare
Skrivet av krislevin:

Champions of Krynn. Vilket guldspel. Kommer man kunna köra dessa på dagens datorer?

Tror att det är tanken med släppet, men en del pill kommer man nog inte undan.

Medlem
Skrivet av krislevin:

Champions of Krynn. Vilket guldspel. Kommer man kunna köra dessa på dagens datorer?

Eller hur. Att se ens Solamnic Knight sweepa genom horder av råttor och jättetusenfotingar i Throtls ruiner är inbränt i mig sedan barndomsben. Eller den första minibossen, en "Evil Cleric" som kastar Hold Person, osv etc!

Men ja, allt funkar finfint med DOSbox. Ännu bättre med Gold Box Companion.

Frilansare
Skrivet av Stephan:

Ska man vara riktigt petig så räknas inte alla de där som Gold Box-spel - Eye of the Beholder, Dungeon Hack, Dark Sun/Menzoberranzan/Ravenloft är andra spelserier med andra spelmotorer.

Men! Det är att vara riktigt petig. Samtliga spel har enorm nostalgifaktor oavsett, och framförallt Eye of the Beholder 1 är fortfarande otroligt spelbart och kul. Tvåan är också väldigt bra men korsar gränsen till tortyr vad gäller svårighetsgraden i den senare delen av spelet.

Du har rätt, men det behövdes ett begrepp som många hajar.
Saknar själv Buck Rogers-spelen!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Du har rätt, men det behövdes ett begrepp som många hajar.
Saknar själv Buck Rogers-spelen!

Förstår precis!

Jag spelade bara det första Buck Rogers, men oj vad bra det var. Speciellt det första uppdraget med det "övergivna" skeppet där ens party börjar klaga över mystiska symtom när man utforskar. Otroligt stämningsfullt!

Medlem

OMG OMG OMG * of Krynn!! OMG OMG OMG!

Skrivet av Joakim Bennet:

Du har rätt, men det behövdes ett begrepp som många hajar.
Saknar själv Buck Rogers-spelen!

Buck Rogers serien var guld värd också. Buck och Krynn serien var de bästa enl. mig.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Pool Of Radiance! *nostalgirysningar*

Får också rysningar av remaken som var en buggig jävla kaos. Skiten raderade mitt Windows 95 när jag avinstallerade. Eller ja avinstalleringsprogrammet körde del *.* /p eller något på c: för allt försvann på hårddisken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Får också rysningar av remaken som var en buggig jävla kaos. Skiten raderade mitt Windows 95 när jag avinstallerade. Eller ja avinstalleringsprogrammet körde del *.* /p eller något på c: för allt försvann på hårddisken.

Jag minns det! Det var på den opatchade (amerikanska, tror jag? Piratade du det? ) versionen - spelet frågade var man ville lägga spelkatalogen (T ex C:\Spel) och skapade själv underkatalogen till det. Avinstallationsprogrammet tog dock inte bort underkatalogen, utan den katalog man själv angivit, i det här fallet C:\Spel, med allt den innehöll. Väldigt kämpigt för de som installerade på C:\...

Skribent
Skrivet av Stephan:

Jag minns det! Det var på den opatchade (amerikanska, tror jag? Piratade du det? ) versionen - spelet frågade var man ville lägga spelkatalogen (T ex C:\Spel) och skapade själv underkatalogen till det. Avinstallationsprogrammet tog dock inte bort underkatalogen, utan den katalog man själv angivit, i det här fallet C:\Spel, med allt den innehöll. Väldigt kämpigt för de som installerade på C:\...

Jag piratade en del på den tiden, men just det spelet köpte jag faktiskt i Utah när jag var där på semester. Ja tekniskt gjorde ju installeringsprogrammet vad de skulle = Ta bort spelet. Men det tog bort allt annat också haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Älskade oxå Buck Rogers spelen... skulle gärna snappa upp det igen

Skribent
Skrivet av alx242:

Älskade oxå Buck Rogers spelen... skulle gärna snappa upp det igen

Visst var det den där kaninen med laserpistol?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja, de där har man ju lagt nåra timmar på när man var liten

Har redan de flesta av dem på GoG. Synd att Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor blev ett magplask, men med den vägen spelet fick ta så var det ganska väntat. Helle jeflar, insåg att det fasiken är över 20 år sen det släpptes Känns som betydligt färre >_<

Medlem

Hepp! Dom har jag i hyllan på original Dyra fanskap numera!

Själv väljer jag att lira dessa på C64/Amiga om jag nu ska spela dom. Men otroligt bra spel - önskar det gjordes fler av samma stil idag.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Men vafan @Joakim Bennet

Du kan ju inte göra en nyhet om gamla SSI-spel och utelämna mitt nyhetstips

...Förövrigt, kanske den bästa nyheten på länge här på FZ. Näst bästa efter att Bennet nappat på mitt nyhetstips..


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Frilansare
Skrivet av Roy Batty:

Men vafan @Joakim Bennet

Du kan ju inte göra en nyhet om gamla SSI-spel och utelämna mitt nyhetstips

...Förövrigt, kanske den bästa nyheten på länge här på FZ. Näst bästa efter att Bennet nappat på mitt nyhetstips..

Va, var då? Hittar inget! Peka mig i rätt riktning så kan dy få en postum hyllning i nyheten!

Medlem
Skrivet av Stephan:

Eller hur. Att se ens Solamnic Knight sweepa genom horder av råttor och jättetusenfotingar i Throtls ruiner är inbränt i mig sedan barndomsben. Eller den första minibossen, en "Evil Cleric" som kastar Hold Person, osv etc!

Men ja, allt funkar finfint med DOSbox. Ännu bättre med Gold Box Companion.

ja, jag minns timmarna på en gammal PC (i dagsläge samlarobjekt) man spelade Champions of Krynn på. Bland det roligaste jag haft. Grafiken spelade ingen roll, man blev insugen ändå och spenderade dagarna med att förgöra ondskan och dess hantlangare.

Gold Box Companion? Följer det med när man köper denna kollektion, må tro?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visst var det den där kaninen med laserpistol?

Uj, ja jag minns faktiskt inte. Det var mycket laserpistoler och rymdvarelser så det är inte omöjligt

1
Skriv svar