Easy-mod till Elden Ring rör upp känslor - motståndare skapar Hard mod!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

HAHA! Exakt det jag kommit in på i "min tråd" om fanskarans elitism där majoriteten verkar ha inställningen "jag har fattat grejen med deras spel och de ska vara så svåra för jag kan hantera det kan du inte det fattar du ingenting om någonting och kan lika gärna gå och ägna dig åt stickning". Att någon blir så kränkt över att någon vill spela på lättare svårighetsgrad att de gör det ännu svårare säger ju ganska mycket haha. Men se det såhär: låt oss säga att spelet som det är nu vore att spela på medium, och så gick det att spela både lättare och svårare för dem som vill. Exakt samma spelupplevelse skulle alltså kunna uppnås för dem som vill det. Skulle tro att majoriteten ändå skulle motsäga sig det. För det passar inte deras elitistiska och snäva uppfattning av vad just denna spelupplevelse "ska vara". Ett argument var att det inte ska finnas svårighetsgrader alls bara en spelupplevelse. Men ponera då att majoriteten av alla spel som släpps vore ganska enkla. Perfekt för mig men alla de som vill ha svårare skulle få leta med ljus och lykta efter något obskyrt för att ha någonting att spela? Inte hade jag velat att de skulle få välja en högre svårighetsgrad bara för att det gick emot min uppfattning hur "spel ska spelas". För till skillnad från den lilla elitklubben vill jag att spel ska vara så inkluderande och involverande för så många som möjligt. Är det så hemskt? Varför kan folk inte bara chilla och njuta av sin spelupplevelse och låta andra spela på sina villkor utan att ta det som en personlig förolämpning? Tagga liksom.

Helt klart, är det inte mera intressant om folk som kör på en enklare svårighetsgrad ser andra klara spelet på svåraste och de blir motiverade att vilja lära sig hur de ska göra?
Och nej, varför skulle svårighetsgrader vara ett problem? Det viktiga är bara att inte förändra spelet för de befintliga fansen. Vad är problemet med det? Just ja, då är inte deras "exklusiva" klubb speciel längre :|... Jag har spelat och klarat alla FS spel (efter Deamons Souls dvs, deras PS1 spel har jag aldrig och kommer aldrig röra) förutom DS1 som jag helt ärligt tröttnade på, inte för att det var svårt utan för att jag inte visste om jag var på väg åt rätt håll, samt att jag har spelat många spel som är MYCKET svårare än vad FS spel är, jag har inget problem om ett spel har svårighetsgrader av den enkla anledninen av You do you.

Avstängd

Det finns moddar till allt och en mod likt denna väcker ju diskussion. Frågan är hur många som faktiskt kommer använda modden. Tror mer det är ett sätt att skapa rubriker.

Tror mycket av agget mot svårighetsgraden i From Software-spel kommer från vana av andra spel, förväntningar om hur ett spel ska vara och fördomar och en felaktig bild om hur dessa spel faktiskt är.

Det finns gott om spel som tar betydligt längre tid att spela igenom. Skillnaden är väl att man dör mycket i dessa spel.
Om man lyckas komma förbi tanken att det är slöseri på tid att dö och behöva döda samma fiender flera gånger så tror jag agget släpper lite. Typ öva lite mindfullness.
Man gör progress genom att lära sig mer om hur spelet och världen fungerar, att dö är en del av det. Det finns inget game over liksom. Det gör inget om man dör.

För man behöver heller egentligen inte "git gud". Jag har aldrig brytt mig om att lära mig "parry" i Dark Souls och jag har spelat igenom alla tre.
För mig är det utforskandet av världen som är det roliga, inte att lära sig attackmönster från bossar. Därför använder jag NPC-summons när det finns tillgängligt och i värsta fall summonar jag bara andra spelare som dödar bossarna åt mig.

Poängen med dessa spel är att man ska stöta på hinder och genom processen att försöka överkomma hindren så utforskar man världen och lär sig mer om den och hur alla system i den fungerar.
Om det bara gick att glida igenom spelet skulle man aldrig behöva utforska, testa nya builds eller lära sig hur saker fungerar.

I många spel lär man sig hur spelet fungerar första 10-30 minuterna och sen är det cruise control/autopilot resten av resan. I dessa spel kan man se det som att man lär sig hela vägen till slutet.

Medlem
Skrivet av Natrium:

För mig är detta något som inte bör finnas, Grejen med spelen från fromsoft är att det finns ingen svårighets grad antigen är du tillräckligt duktig för att ta dig igenom spelen eller inte. Och det kanske är gatekeeping men so be it. Alla spel måste inte vara för alla olika folk.

Det är en mod, inget som påverkar dig eller andra coola hard core-spelare på minsta vis.
Alla har samma möjligheter, vare sig det är tid att lägga ner, eller fysiksa, att nöta och bli super-bra.
Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?

Avstängd
Skrivet av puban:

Det är en mod, inget som påverkar dig eller andra coola hard core-spelare på minsta vis.
Alla har samma möjligheter, vare sig det är tid att lägga ner, eller fysiksa, att nöta och bli super-bra.
Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?

Som jag ser det är det bara fördomar mot spelet att man måste vara "hardcore-gamer" eller bli superbra.
Finns gott om cheesetaktiker i spelet och man kan även summona andra spelare att hjälpa en. Man kan stå där och titta på när de dödar bossarna åt en om man vill det.
Allt som krävs för en mer lättsam upplevelse finns redan tillgängligt i spelet.

Mods likt denna spelar bara på fördomarna om spelet enligt mig.

Medlem

Äntligen lite svårare...... såhär lv60 in oneshotar i princip alla bossar mig och de attacker som inte gör det tar 90% hälsa........ så detta blir alltså Elden Ring Dread mode?

One
Medlem

Är ett spel för svårt bör man väl inte börja gråta och få det anpassat? Men visst så ska man väl ha det 2022 alla sitter småfeta framför skärmarna och tilochmed där ska allt vara utan utmaning

Medlem

Finns det verkligen behov för hard mode? Är inte det vanilla spelet liksom

Medlem
Skrivet av Natrium:

För mig är detta något som inte bör finnas, Grejen med spelen från fromsoft är att det finns ingen svårighets grad antigen är du tillräckligt duktig för att ta dig igenom spelen eller inte. Och det kanske är gatekeeping men so be it. Alla spel måste inte vara för alla olika folk.

Jag är glad att du inte representerar alla From Software-fans. Trodde faktiskt de alla vara griniga jäklar som vill att det roliga ska vara helt på deras villkor, men sedan jag kommit lite mer in i communityn har jag sett att de allra flesta trogna fansen är hjälpsamma och förstående, och faktiskt har insikt nog att tänka att spelen har vissa brister, och att använda moddar för att underlätta totala nykomlingar in i spelet bara är något positivt eftersom spelaren då inte lägger ner kontrollern för gott efter den första halvtimmen.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag är glad att du inte representerar alla From Software-fans. Trodde faktiskt de alla vara griniga jäklar som vill att det roliga ska vara helt på deras villkor, men sedan jag kommit lite mer in i communityn har jag sett att de allra flesta trogna fansen är hjälpsamma och förstående, och faktiskt har insikt nog att tänka att spelen har vissa brister, och att använda moddar för att underlätta totala nykomlingar in i spelet bara är något positivt eftersom spelaren då inte lägger ner kontrollern för gott efter den första halvtimmen.

Haha, precis min bild utav fanskaran. Som att de sitter med en manual för att försvara spelen. "De ska vara svåra. Är de enklare förstörs allt någonsin. Tycker du tröskeln är för hög? Inte mitt problem, spelet är väl bara inte för dig men det är så det ska vara". Det verkar liksom indoktrinerat i deras armé av nördar på nätet som försvarar spel efter spel med näbbar och klor enligt samma melodi. Och så hade ju hela spelindustrin kunnat se ut - men vi hade varit kvar på typ 90-talet och konsoler hade väl sålt som Gamecube som mest. För det hade varit en betydligt mindre och "exklusivare" klubb. Men skönt att höra att även "innersta kretsen" börjar luckras upp något och öppna famnarna. Känns också bra att kunna lätta på de egna fördomarna om dem

Medlem
Skrivet av puban:

Det är en mod, inget som påverkar dig eller andra coola hard core-spelare på minsta vis.
Alla har samma möjligheter, vare sig det är tid att lägga ner, eller fysiksa, att nöta och bli super-bra.
Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?

haft detta snack förut. Då var spelet Sekiro.

Spelar ingen roll om det är en mod eller ej. Det påverkar oss, inte direkt men indirekt, skulle behövas skrivas en bok för att förklara varför men jag orkar inte bry mig tillräckligt för att förklara detta.

Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?
För att det är inte ett bra spel längre när det är lätt att gå igenom. Det förlorar helt syftet med spelet.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

haft detta snack förut. Då var spelet Sekiro.

Spelar ingen roll om det är en mod eller ej. Det påverkar oss, inte direkt men indirekt, skulle behövas skrivas en bok för att förklara varför men jag orkar inte bry mig tillräckligt för att förklara detta.

Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?
För att det är inte ett bra spel längre när det är lätt att gå igenom. Det förlorar helt syftet med spelet.

Summons eller spirit ashes har inte förstört för någon, även om de gör spelet mycket lättare.

Medlem
Skrivet av eld:

Summons eller spirit ashes har inte förstört för någon, även om de gör spelet mycket lättare.

Dom tillhör spelet. Med det sagt.. använda dom vet vi alla vad det anses som ^^

Medlem
Skrivet av Natrium:

haft detta snack förut. Då var spelet Sekiro.

Spelar ingen roll om det är en mod eller ej. Det påverkar oss, inte direkt men indirekt, skulle behövas skrivas en bok för att förklara varför men jag orkar inte bry mig tillräckligt för att förklara detta.

Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?
För att det är inte ett bra spel längre när det är lätt att gå igenom. Det förlorar helt syftet med spelet.

Ja, enligt DIG ja, men nu är inte din åsikt representativ för alla spelare.

Medlem

Har inga problem med olika svårighetsgrader, men för mig funkar svårighetsgraden i Froms spel som ett sätt att tvinga mig att lära mig spelet. Då menar jag inte enbart snabba reflexer, utan hur vapen, items, etc funkar. Ex i Bloodborne hade jag stora besvär med en boss tills jag smekte på eld på mitt vapen och då blev det hanterbart. Fortfarande svårt så att adrenalinet sprutade, men mer rimligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Varför i hela friden ska inte de så möjligheten att avnjuta ett bra spel?
För att det är inte ett bra spel längre när det är lätt att gå igenom. Det förlorar helt syftet med spelet.

Vad du, och andra med liknande argument (här och runtom på internet), verkar missa är vad ett lätt spel inte är en statisk fakta för hela mänskligheten. Vad du tycker är lätt kan någon annan tycka vara medelsvårt, eller t.o.m. jättesvårt, och vad du tycker är svårt kan någon annan fnysa åt. Vidare måste ni förstå att ni inte är Gud(ar) som bestämmer:

1). Vad som är för lätt i något spel

och 2). Vad syftet med olika spelares syfte med dess spelupplevelse

Visst, du kanske bara är ute efter att möta svåra fiender och jättesvåra bossar och du har köpt in dig på att det är själva spelkonceptet och det ska ingen ifrågasätta liksom den statiska svårighetsgraden. Men det är liksom ingen som vill ta det ifrån dig/er. Det är bara väldigt många som vill göra annat än att nöta fiendemönster för att få känna sig duktig och kunna skryta för sin vänkrets. Det är många som vill kunna njuta av natur, arkitektur och sen möta samma fiender och bossar men med lägre svårighetsgrad. Och då återkommer vi till det här med upplevelser. Bara för att det är enklare betyder det inte att det fortfarande bjuder på enormt motstånd för dem som spelar. För återigen, du har inte konsensus på hela mänsklighetens spelupplevelse. Och även om fienderna ger t.ex. mindre skada och mina attacker ger mer skada så skulle samma attackmönster etc behöva analyseras fortfarande så ingenting ni är oroliga för skulle försvinna skulle faktiskt göra det utan det är bara ett hittepåargument för att berättiga narcissistisk elitism. Ingen vill ta ifrån eller ändra din och många andras upplevelse. Utan bara utöka den så fler kan orka ta sig över tröskeln och spela mer. För kanske hade även jag skrivit en positiv hyllande recension om jag hade orkat ta mig vidare och upplevt mer av spelet och kanske hade ytterligare en femma, istället för en etta, satts. Who tf knows? Så som jag ser det är din, och likasinnade, bara skadlig för hela spelkulturen snarare än behjälplig. För liknande diskussioner förs i spel där det finns svårighetsgrader. "Spela på hard eller så upplever du inte spelet på riktigt". "Bara hard borde få existera".

Känns som om ni fått som ni velat hade Gamecube varit sista Nintendo-konsolen och de övriga inte sålt så mycket bättre själva. Det som varit kvar hade väl varit speedrunners och Ultra-hardcore-gamers som fått sina lystmäten mötta men inte många andra hade brytt sig. Film hade återigen varit mest inkomstbringande kulturella uttrycket och spelindustrin hade kört fast i 80-talet. Ni hade säkert stormtrivts.

Medlem
Skrivet av One:

Är ett spel för svårt bör man väl inte börja gråta och få det anpassat? Men visst så ska man väl ha det 2022 alla sitter småfeta framför skärmarna och tilochmed där ska allt vara utan utmaning

Och var exakt går den gemensamma gränsen för samtliga människor på hela jorden för när ett spel är utmanande och inte? Nån jag känner tog sig till Father Gascoigne innan han dog första gången i Bloodborne. Själv dog jag många gånger innan jag ens tog mig halvvägs. Var då spelet tråkigt för min kompis? Varför är Bloodborne så lätt?

"Git Gud" ja, men då är ju inte spelet kul längre? Ingen utmaning. Det som är utmanande för mig kanske inte är utmanande för dig. Ett easy mode kanske är lika svårt för mig som ett hard mode för dig. Är då inte spelet helt plötsligt exakt lika utmanande och roligt för oss båda?

Vore ju kul om Rocksmith alltid var inställt på att spela låtarna exakt som originalet. Du får helt enkelt lära dig spela gitarr på proffsnivå för att kunna spela spelet. Plonka några toner i fyrtakt är ju knappast skoj.

Apropå det kanske det bästa vore auto-balanserande svårighetsgrad. 10 dödsfall så bumpas def/att lite grann och sänks något för var 10:e fiende man dödar för att kolla om man lärt sig nåt. Då kan ingen fega ur men samtidigt slipper man gå in i väggen.

Medlem

Soulsspelen ska vara svåra. Den känslan man får efter att man äntligen fått ner bossen/klarat ett svårt område mm , det är ju den känslan som är spelet (enligt mig).
Så tar man bort det så tar man bort det som gör spelen så bra.

Man får ju göra som man vill förstås, men jag tycker att ni som funderar på att ladda ner modden bör tänka om och kämpa vidare. Känslan är så mycket bättre när man väl får ner det jävla svinet till bossjävel 😁

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja nästan som att om spelare kan spela ett spel som de vill spela för story och world building men vill inte genomlida spelets bullshit så påverkar det inte dig som spelar den"vanliga" svårighetsgraden. Men detta handlar uppenbart inte om det, FS fansen har alltid vara en grupp med elitiska spelare som inte vill att andra ska kunna uppleva vad de spelar, trots att FS spelen aldrig har varit svåra. Så fort man har lärt sig hur spelen fungerar så vandrar man igenom dem som om inget har hänt. Att han en svårighetsgrad som gör att fler personer kan spela det, fler personer kan uppleva världen så länge den inte påverkar den vanliga svårighetsgraden är inget problem, det skulle med all säkerhet göra så de kan sälja fler spel och få ännu större budget i framtiden. Men nej! DU MÅSTE SPELA SPELET SOM JAG GÖR! OM JAG SKA LIDA SÅ SKA DU LIDA!

Jag tillhör gruppen du nämner. Jag är långt ifrån "elitistisk". Har sjukt svårt att klara deras spel, stångar mig igenom dom, och får en skön känsla när jag klarar något.
Har "platinum" i alla FS spel utom just Elden Ring, men är på väg dit. Kör bara på konsol, så moddar finns inte.
Skulle inte bry mig det minsta om någon på PC moddar till det svårare eller lättare.
Faktum är att dom som gnäller mest om hur svårt det är verkar vara spelare på PC. Grov generalisering kanske, men på alla dom forum jag hänger på när det gäller allt om FS spel så är det överhängande PC spelare som vill ha ett val av svårighet i deras spel.

Vad jag gör när jag inte klarar något så kollar jag på dom eminenta speedrunners som finns och ser vad dom luskat ut.
Satt fast på "Melania" i dryga tio timmar, och fick inte in feelingen med min build. Kollade in en speedrunner, och fick ner henne på tredje försöket efter det.
Det är inte att vara elitistisk, utan bara att lära sig vad spelet har att erbjuda. Och det verkar som vi/jag som är insnöade på FS spel alla acceptera.

FS spel är inte svåra, jämför med te.x Super Meat Boy så är dom sjukt lätta. Btw Super Meat Boy har jag knappt lärt mig spela.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Jag tillhör gruppen du nämner. Jag är långt ifrån "elitistisk". Har sjukt svårt att klara deras spel, stångar mig igenom dom, och får en skön känsla när jag klarar något.
Har "platinum" i alla FS spel utom just Elden Ring, men är på väg dit. Kör bara på konsol, så moddar finns inte.
Skulle inte bry mig det minsta om någon på PC moddar till det svårare eller lättare.
Faktum är att dom som gnäller mest om hur svårt det är verkar vara spelare på PC. Grov generalisering kanske, men på alla dom forum jag hänger på när det gäller allt om FS spel så är det överhängande PC spelare som vill ha ett val av svårighet i deras spel.

Vad jag gör när jag inte klarar något så kollar jag på dom eminenta speedrunners som finns och ser vad dom luskat ut.
Satt fast på "Melania" i dryga tio timmar, och fick inte in feelingen med min build. Kollade in en speedrunner, och fick ner henne på tredje försöket efter det.
Det är inte att vara elitistisk, utan bara att lära sig vad spelet har att erbjuda. Och det verkar som vi/jag som är insnöade på FS spel alla acceptera.

FS spel är inte svåra, jämför med te.x Super Meat Boy så är dom sjukt lätta. Btw Super Meat Boy har jag knappt lärt mig spela.

De elitska personerna inom fanbases är alltid de som gör att folk blir att hata någonting, jag arbetar inom IT och har aldrig arbetat med större skitstövlar än folk som kör Linux och Cisco, de anser sig själva vara bättre för att andra inte kan vad de gör, även fast jag själv tar hand om och managerar både Linux maskiner och Cisco switchar, men de som mer eller mindre är specialister är lagom dryga att prata med. Det blir samma sak med en stor del av folk som spelar FS spel, kollar man på Steam eller på forum så finns det alltid folk som tycker att ingen ska spela spelen på något annat sätt än hur de spelar spelen, det är inte alla, men de är utan tvekan de mest högljuda. Förstår inte varför man inte vill att folk ska kunna spela spelen även om de skulle lägga in ett easy mode... eller kan det bero på att de skulle ge upp och välja en lättare svårighetsgrad?
Gällande PC så tror jag du har helt rätt, men det beror nog också på att deras portningar till PC är några av de mest urusla portningar som någon studio har gjort. Det känns som att de har slumpat vilka kontroller de har valt till tangentbordet, Elden Ring som exempel, du dodgar på Space (sure sure), du hoppar på F (WHAT!) du byter equipment på pil ner... Och jag vet vad du tänker, använd kontroller... DET GÅR I PRINCIP INTE! Deras spel känner inte igenom kontrollerna, lösningar som folk har är att ladda ner tredjeparts mjukvaror, att koppla ur tangentbord och mus ur datorn så ingenting annat känns igen av spelet... det är fan imponerande hur usla japanska studios är på att göra PC spel, och då ska vi inte prata med performance issues, deras spel ska spelas på konsol för de klarar uppenbart inte av att göra PC versioner. Och de lär sig uppenbart inte för Sekiro var också helt trasigt när det släpptes till PC :|.

Medlem
Skrivet av Esri:

De elitska personerna inom fanbases är alltid de som gör att folk blir att hata någonting, jag arbetar inom IT och har aldrig arbetat med större skitstövlar än folk som kör Linux och Cisco, de anser sig själva vara bättre för att andra inte kan vad de gör, även fast jag själv tar hand om och managerar både Linux maskiner och Cisco switchar, men de som mer eller mindre är specialister är lagom dryga att prata med. Det blir samma sak med en stor del av folk som spelar FS spel, kollar man på Steam eller på forum så finns det alltid folk som tycker att ingen ska spela spelen på något annat sätt än hur de spelar spelen, det är inte alla, men de är utan tvekan de mest högljuda. Förstår inte varför man inte vill att folk ska kunna spela spelen även om de skulle lägga in ett easy mode... eller kan det bero på att de skulle ge upp och välja en lättare svårighetsgrad?
Gällande PC så tror jag du har helt rätt, men det beror nog också på att deras portningar till PC är några av de mest urusla portningar som någon studio har gjort. Det känns som att de har slumpat vilka kontroller de har valt till tangentbordet, Elden Ring som exempel, du dodgar på Space (sure sure), du hoppar på F (WHAT!) du byter equipment på pil ner... Och jag vet vad du tänker, använd kontroller... DET GÅR I PRINCIP INTE! Deras spel känner inte igenom kontrollerna, lösningar som folk har är att ladda ner tredjeparts mjukvaror, att koppla ur tangentbord och mus ur datorn så ingenting annat känns igen av spelet... det är fan imponerande hur usla japanska studios är på att göra PC spel, och då ska vi inte prata med performance issues, deras spel ska spelas på konsol för de klarar uppenbart inte av att göra PC versioner. Och de lär sig uppenbart inte för Sekiro var också helt trasigt när det släpptes till PC :|.

Säger inte emot dig, men drar du inte lite för stora växlar när du jämför Linux/Unix elitister kontra vad spelare vill med sina spel?
Förstår dig helt. Jag är en liten undersköterska, och i detta sammanhang så har jag mött jävligt dryga personer som skött vårt system. Vilket är baserat på Windows.
Dom du nämner finns i alla läger.
Den skönaste techsupporten är dom som fattar att alla inte sitter på samma kunskap.

Gällande FS portningar till PC så kan jag inte säga mycket, pga jag spelar enbart på konsol. MEN, har förstått att dom allt ifrån optimala.
Men vi hamnar långt ifrån ämnet.
Svårighetsgrad....
Spelet, eller spelen, är byggda för ett visst motstånd. Och dom är inte svåra när man lär sig dom. Att PC har undermåliga versioner är bara tråkigt.

/Ironi
kanske en gång då pc master race inte är i effekt?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad du, och andra med liknande argument (här och runtom på internet), verkar missa är vad ett lätt spel inte är en statisk fakta för hela mänskligheten. Vad du tycker är lätt kan någon annan tycka vara medelsvårt, eller t.o.m. jättesvårt, och vad du tycker är svårt kan någon annan fnysa åt. Vidare måste ni förstå att ni inte är Gud(ar) som bestämmer:

1). Vad som är för lätt i något spel

och 2). Vad syftet med olika spelares syfte med dess spelupplevelse

Visst, du kanske bara är ute efter att möta svåra fiender och jättesvåra bossar och du har köpt in dig på att det är själva spelkonceptet och det ska ingen ifrågasätta liksom den statiska svårighetsgraden. Men det är liksom ingen som vill ta det ifrån dig/er. Det är bara väldigt många som vill göra annat än att nöta fiendemönster för att få känna sig duktig och kunna skryta för sin vänkrets. Det är många som vill kunna njuta av natur, arkitektur och sen möta samma fiender och bossar men med lägre svårighetsgrad. Och då återkommer vi till det här med upplevelser. Bara för att det är enklare betyder det inte att det fortfarande bjuder på enormt motstånd för dem som spelar. För återigen, du har inte konsensus på hela mänsklighetens spelupplevelse. Och även om fienderna ger t.ex. mindre skada och mina attacker ger mer skada så skulle samma attackmönster etc behöva analyseras fortfarande så ingenting ni är oroliga för skulle försvinna skulle faktiskt göra det utan det är bara ett hittepåargument för att berättiga narcissistisk elitism. Ingen vill ta ifrån eller ändra din och många andras upplevelse. Utan bara utöka den så fler kan orka ta sig över tröskeln och spela mer. För kanske hade även jag skrivit en positiv hyllande recension om jag hade orkat ta mig vidare och upplevt mer av spelet och kanske hade ytterligare en femma, istället för en etta, satts. Who tf knows? Så som jag ser det är din, och likasinnade, bara skadlig för hela spelkulturen snarare än behjälplig. För liknande diskussioner förs i spel där det finns svårighetsgrader. "Spela på hard eller så upplever du inte spelet på riktigt". "Bara hard borde få existera".

Känns som om ni fått som ni velat hade Gamecube varit sista Nintendo-konsolen och de övriga inte sålt så mycket bättre själva. Det som varit kvar hade väl varit speedrunners och Ultra-hardcore-gamers som fått sina lystmäten mötta men inte många andra hade brytt sig. Film hade återigen varit mest inkomstbringande kulturella uttrycket och spelindustrin hade kört fast i 80-talet. Ni hade säkert stormtrivts.

orkar inte läsa allt, men jag kan säga JAG bestämmer inte svårighetsgraden.. Fromsoft gjorde det och om dom vill ha det så svårt. vem är jag eller DU att ändra på det.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Spelet, eller spelen, är byggda för ett visst motstånd. Och dom är inte svåra när man lär sig dom. Att PC har undermåliga versioner är bara tråkigt.

Och om spelen hade haft extra svårighetsgrader för spelar som inte vill/har tid att lägga ner men är intressrade av storyn, världen påverkar inte upplevelsen för de som vill spela spelet för utmaningen, men som man ser i denna tråd, spelen har ingenting mer än sin svårighetsgrad enligt dessa fans, vilket helt ärligt är sorgligt, för ja, spelen är inte svåra. De har varit experter på att slösa på din tid när man måste ta sig till bossen om och om igen, tror att de hade kunnat göra bossarna ännu mera intressanta med checkpoints precis framför bossens dörr får då behöver du inte vara lika förlåtande, något de faktiskt har lärt sig i sina spel, kollar man på Deamons Souls jämfört med Dark Souls 3 så blev de snällare med checkpoints och det gjorde att bossarna faktiskt är roligare när man inte måste spendera 15min varje gång man ska ta sig till bossen.

Vill man dra det ett steg till så skulle man kunna ha 2st svårighetsgrader, en för de som endast vill uppleva världen och en för de som vill spela spelet som det var designat och achivements delas inte ut om du inte spelar det på "normal" och du kan inte ändra svårighetesgrad om du har gjort valet.

Medlem
Skrivet av Esri:

Och om spelen hade haft extra svårighetsgrader för spelar som inte vill/har tid att lägga ner men är intressrade av storyn, världen påverkar inte upplevelsen för de som vill spela spelet för utmaningen, men som man ser i denna tråd, spelen har ingenting mer än sin svårighetsgrad enligt dessa fans, vilket helt ärligt är sorgligt, för ja, spelen är inte svåra. De har varit experter på att slösa på din tid när man måste ta sig till bossen om och om igen, tror att de hade kunnat göra bossarna ännu mera intressanta med checkpoints precis framför bossens dörr får då behöver du inte vara lika förlåtande, något de faktiskt har lärt sig i sina spel, kollar man på Deamons Souls jämfört med Dark Souls 3 så blev de snällare med checkpoints och det gjorde att bossarna faktiskt är roligare när man inte måste spendera 15min varje gång man ska ta sig till bossen.

Vill man dra det ett steg till så skulle man kunna ha 2st svårighetsgrader, en för de som endast vill uppleva världen och en för de som vill spela spelet som det var designat och achivements delas inte ut om du inte spelar det på "normal" och du kan inte ändra svårighetesgrad om du har gjort valet.

Du har helt rätt när det gäller checkpoints. Där har dom bättrat sig massor. Vissa Bossar i forna spel har bara varit en grind att ta sig till.
Kan dock inte känna att dom någonsin slösat med min tid. Jag är nog så inbiten och så stort fanboy att jag bara köpt det.
Men som sagt, givetvis har jag gillat och känt av dessa förbättringar dom gjort.
Tycker dock endå att kravet vissa har på att FS ska införa olika svårighetsgrader bara är befängt. Tjatas det inte om att moderna spel alltid håller en i handen?
Utstakad väg utan hjärna?
Där ligger FS långt fram, man måste läsa på alla saker man hittar, lyssna på allt som sägs, för att senare bygga upp storyn i världen.
Att det sedan innefattar "hinder" av svåra bossar och passager med svåra vanliga mobs är bara en del av hela upplevelsen.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Du har helt rätt när det gäller checkpoints. Där har dom bättrat sig massor. Vissa Bossar i forna spel har bara varit en grind att ta sig till.
Kan dock inte känna att dom någonsin slösat med min tid. Jag är nog så inbiten och så stort fanboy att jag bara köpt det.
Men som sagt, givetvis har jag gillat och känt av dessa förbättringar dom gjort.
Tycker dock endå att kravet vissa har på att FS ska införa olika svårighetsgrader bara är befängt. Tjatas det inte om att moderna spel alltid håller en i handen?
Utstakad väg utan hjärna?
Där ligger FS långt fram, man måste läsa på alla saker man hittar, lyssna på allt som sägs, för att senare bygga upp storyn i världen.
Att det sedan innefattar "hinder" av svåra bossar och passager med svåra vanliga mobs är bara en del av hela upplevelsen.

Men hur påverkar lättare svårighetsgrader din upplevelse? Om de utvecklar spelen precis som de gör idag och lägger till en svårighetsgrad med en procent skillnad på HP och damage som bossar gör, det påverkar inte dig som spelar det som normalt, du har fortfarande kvar allt som du gillar och de lockar samtidigt in fler spelare som kanske inte har vågat spelat spelet som sen kan bli fans och köra spelet hur det var tänkt att köras.
Sen att de mer eller mindre döljer funktioner i spelet och förväntar sig att spelarna ska hitta det på något magiskt sätt är inte bra design, kolla t.ex. parry systemet i Bloodborne, jag spelade igenom hela spelet utan att ens ha reagerat på det, jag gjorde det någon gång av misstag men inget jag förstod hur det fungerade. Det har räckt med att ha en fiende som gör en parry mot någon annan, eller att du har en NPC som slåss emot ett monster och använder tekniken, spelet behöver inte "hålla handen" för att visa funktioner. Det är ingenting annat än dålig design, att ge spelarna alla verktyg och sen ge dem utmaningar där allt måste användas är ljusår bättre än vad FS gör.

Medlem
Skrivet av Natrium:

orkar inte läsa allt, men jag kan säga JAG bestämmer inte svårighetsgraden.. Fromsoft gjorde det och om dom vill ha det så svårt. vem är jag eller DU att ändra på det.

Självklart bestämmer varje utvecklare vad för spel de vill göra, jag säger bara det hade varit trevligare för så många om de inte varit så elitistiska i sin speldesign. Men nu säljer det som smör ändå så ingenting lär ju ändras på det så jag får vackert ignorera allting från dem framöver också. Vilket jag kan leva med, även om det är väldigt trist då det också påverkar spelklimatet i stort. Diskussioner som är likadana sen PS360-tiden börjar kännas utnött nu vilket är tröttsamt. Men ja, finns ju annat att spela så.

Medlem
Skrivet av Esri:

Men hur påverkar lättare svårighetsgrader din upplevelse? Om de utvecklar spelen precis som de gör idag och lägger till en svårighetsgrad med en procent skillnad på HP och damage som bossar gör, det påverkar inte dig som spelar det som normalt, du har fortfarande kvar allt som du gillar och de lockar samtidigt in fler spelare som kanske inte har vågat spelat spelet som sen kan bli fans och köra spelet hur det var tänkt att köras.
Sen att de mer eller mindre döljer funktioner i spelet och förväntar sig att spelarna ska hitta det på något magiskt sätt är inte bra design, kolla t.ex. parry systemet i Bloodborne, jag spelade igenom hela spelet utan att ens ha reagerat på det, jag gjorde det någon gång av misstag men inget jag förstod hur det fungerade. Det har räckt med att ha en fiende som gör en parry mot någon annan, eller att du har en NPC som slåss emot ett monster och använder tekniken, spelet behöver inte "hålla handen" för att visa funktioner. Det är ingenting annat än dålig design, att ge spelarna alla verktyg och sen ge dem utmaningar där allt måste användas är ljusår bättre än vad FS gör.

Lättare svårghetgrader påverkar mig personligen inte alls! Det är deras design helt enkelt. Varför ens diskutera det?

När det gäller Bloodborne så minns jag inte helt, men att du får tillbaka hälsa via motattacker var knappast dolt. Där har du helt fel.
Det var ju en del av hela mekaniken bakom alla konfrontationer i spelet, och som sagt inget dolt. Ingen sak som någon streamer kom på. Det var flaggat från start.
Och parry var jäkligt förklarat. Säg inget annat!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Lättare svårghetgrader påverkar mig personligen inte alls! Det är deras design helt enkelt. Varför ens diskutera det?

När det gäller Bloodborne så minns jag inte helt, men att du får tillbaka hälsa via motattacker var knappast dolt. Där har du helt fel.
Det var ju en del av hela mekaniken bakom alla konfrontationer i spelet, och som sagt inget dolt. Ingen sak som någon streamer kom på. Det var flaggat från start.
Och parry var jäkligt förklarat. Säg inget annat!

Varför ens diskutera? Det är därför denna tråd finns! Det är precis vad det handlar om! Om det inte påverkar dig, varför är folk förbannade över att folk gör moddar som gör spelet enklare?

Nej det gjorde det inte, ingenting av de mekanikerna förklaras av spelet, du förväntas hitta dem själv, rakt av dålig design och ingenting annat.

Medlem
Skrivet av Esri:

Varför ens diskutera? Det är därför denna tråd finns! Det är precis vad det handlar om! Om det inte påverkar dig, varför är folk förbannade över att folk gör moddar som gör spelet enklare?

Nej det gjorde det inte, ingenting av de mekanikerna förklaras av spelet, du förväntas hitta dem själv, rakt av dålig design och ingenting annat.

Påverkar mig inte alls. Har inte sagt ett ord om moddar, alla spelar som dom vill.
Angående Bloodborne så minns jag inte, men hälsa tillbaka via attacker hade jag som kunskap riktigt tidigt. Och knappast hört någon som klagat över det efteråt.
Blir kanske personlig här men verkar som du då du spelade Bloodborne helt missade det? Inte hört någon som inte förstod med "HP back on attack" i det spelet.
Kallades Rally i det spelet och var väldigt uppenbart.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Påverkar mig inte alls. Har inte sagt ett ord om moddar, alla spelar som dom vill.
Angående Bloodborne så minns jag inte, men hälsa tillbaka via attacker hade jag som kunskap riktigt tidigt. Och knappast hört någon som klagat över det efteråt.
Blir kanske personlig här men verkar som du då du spelade Bloodborne helt missade det? Inte hört någon som inte förstod med "HP back on attack" i det spelet.

Så vad gör du i en tråd som handlar om modar och svårighetsgrad? Då är du inte en del av problemet, tråden handlar om att folk blir förbannade över att det har skapats modar som gör Elden Ring enklare, vilket är varför jag ställer frågan, varför bryr sig folk om det skulle finns andra svårighetsgrader i FS spel om det ändå inte påverkar deras upplevelse?

Jag missade något som aldrig förklaras, aldrig visas, utan sprang på genom att av ren slump lyckas trycka på parry vid rätt tillfälle och upptäcka det igenom det. Mm, 10/10 design, skapa en core funktion av ditt spel som i princip krävs för att klara spelet (ja du klarar spelet utan den också) och sen visa den aldrig för spelarna in game utan förvänta dig att de springer på den när de spelar. Det här är ett av det största problemen med deras design, om något annat spel som inte kallar sig för "souls like" hade gjort liknande, aldrig förklara mechanics, ha extremt stela kontroller och oförlåtande boss design, så hade det sågats vid fotknöklarna, men så länge jag slänger på epiteten Souls-like, så är allt OK.
Det är en stor skillnad på att hålla handen på spelare och att inte visa någonting för dem, varken eller är bra och tyvärr så är FS spel på andra sidan av spektrumet. Har man spelat deras spel tidigare och känner till deras bullshit design så är det inget problem, är man ny till serien och hoppar in någonstans i mitten så är spelen verkligen inte vänliga. Skulle aldrig rekommendera någon att börja med Sekiro eller Bloodborne, utan rekommendera dem att börja med DS1 eller DS3 så de vänjer sig. Detta gjorde Nioh så mycket bättre, de visade hur spelets mechanics fungerade, sen var det upp till dig att lära dig förstå hur du nyttjar detta på bästa sätt, och du kan skippa det om du inte vill veta.

Medlem
Skrivet av Esri:

Så vad gör du i en tråd som handlar om modar och svårighetsgrad? Då är du inte en del av problemet, tråden handlar om att folk blir förbannade över att det har skapats modar som gör Elden Ring enklare, vilket är varför jag ställer frågan, varför bryr sig folk om det skulle finns andra svårighetsgrader i FS spel om det ändå inte påverkar deras upplevelse?

Jag missade något som aldrig förklaras, aldrig visas, utan sprang på genom att av ren slump lyckas trycka på parry vid rätt tillfälle och upptäcka det igenom det. Mm, 10/10 design, skapa en core funktion av ditt spel som i princip krävs för att klara spelet (ja du klarar spelet utan den också) och sen visa den aldrig för spelarna in game utan förvänta dig att de springer på den när de spelar. Det här är ett av det största problemen med deras design, om något annat spel som inte kallar sig för "souls like" hade gjort liknande, aldrig förklara mechanics, ha extremt stela kontroller och oförlåtande boss design, så hade det sågats vid fotknöklarna, men så länge jag slänger på epiteten Souls-like, så är allt OK.
Det är en stor skillnad på att hålla handen på spelare och att inte visa någonting för dem, varken eller är bra och tyvärr så är FS spel på andra sidan av spektrumet. Har man spelat deras spel tidigare och känner till deras bullshit design så är det inget problem, är man ny till serien och hoppar in någonstans i mitten så är spelen verkligen inte vänliga. Skulle aldrig rekommendera någon att börja med Sekiro eller Bloodborne, utan rekommendera dem att börja med DS1 eller DS3 så de vänjer sig. Detta gjorde Nioh så mycket bättre, de visade hur spelets mechanics fungerade, sen var det upp till dig att lära dig förstå hur du nyttjar detta på bästa sätt, och du kan skippa det om du inte vill veta.

Så jag får inte yttra mig i en fråga som inte berör mig?
Ser som sagt var inget problem med moddar. Jäkligt schysst att att dom finns på PC, något vi konsol plebs inte får ta del av.
Vad är ditt problem?
Gillar du inte spelet eller dess design, spela något annat då. Varför skriva en uppsats om hur illa du tycker om det?!
För mig är Elden Ring världens bästa spel som någonsin gjorts, moddar eller inte!
Ska jag bli ännu mer personlig emot dig så framstår du bara som narcissistisk. Ditt ord fram och det gäller punkt slut.
Släpp det och andas för fan!


signatur

“All thinking people are atheists.”

123
Skriv svar