Ukraina-diskussioner

Medlem
Ukraina-diskussioner

Jag har nu läst några låsta trådar om invasionen av Ukraina.

Varför låstes dessa? De flesta verkar kunna diskutera normalt men några få användare verkar göra sitt yttersta för att styra diskussionen i "fel" riktning och få Ryssland att se så bra ut som möjligt. Det känns nästan som att de vill få trådarna låsta.

Varför låser man trådarna istället för att varna/stänga av de som gör att trådarna spårar ur?

En så pass stor händelse borde väl rimligen kunna diskuteras i "allmänt snack"? Att "ge upp" för att det dyker upp några troll känns lite ovärdigt.

Moderator | Testpilot

Finns ett par anledningar, men se mitt svar i den senaste tråden. Vill man snacka om det finns det andra plattformar för sådant.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Varför går det inte att stänga av de som får diskussionen att spåra ur några dagar då?

Det ser ju underligt ut när det uppenbarligen finns personer som inte vill föra en vettig diskussion som får "hålla på" utan att det händer något?

Redaktör
Skrivet av Margy:

Varför går det inte att stänga av de som får diskussionen att spåra ur några dagar då?

Det ser ju underligt ut när det uppenbarligen finns personer som inte vill föra en vettig diskussion som får "hålla på" utan att det händer något?

Det går förstås att stänga av folk. Men det innebär en hel del jobb att bedöma, förklara, diskutera och hålla koll på vad som ska vara tillåtet och inte. Och hur vi än gör kommer vissa bli missnöjda och tycka att vi borde gjort si eller så istället.

Vi är först och främst en spelsite, där ska våra resurser i huvudsak läggas. Även om jag är väl medveten om att vi är ett ställe där folk gillar att snacka om annat också.


signatur
Medlem

Allmänt snack
Prata om (nästan) vad du vill

Kanske dags att uppdatera den där texten så att det blir tydligt att vi trots allt bara får diskutera spel, andra former av underhållning, mat och dryck, eller vädret.

Eller samma kommentar utan sarkasm, det kanske är dags att skriva in i forumreglerna att ni inte tillåter diskussioner om politik eller samhällsfrågor, då det är sådana trådar som hela tiden tycks låsas.

Även om ni för det mesta gör ett bra jobb, så tycker nog även jag att trådar låses lite för ofta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Frilansare
Skrivet av Akronym:

Allmänt snack
Prata om (nästan) vad du vill

Kanske dags att uppdatera den där texten så att det blir tydligt att vi trots allt bara får diskutera spel, andra former av underhållning, mat och dryck, eller vädret.

Eller samma kommentar utan sarkasm, det kanske är dags att skriva in i forumreglerna att ni inte tillåter diskussioner om politik eller samhällsfrågor, då det är sådana trådar som hela tiden tycks låsas.

Även om ni för det mesta gör ett bra jobb, så tycker nog även jag att trådar låses lite för ofta.

Hej!

Trådar låses när de spårar ur, med aggressivitet, oförskämdheter och påhopp. Och såklart om de innehåller rena lagvidrigheter.
Vi har modererat i 20 år nu, så vi kan ganska snabbt se varthän en tråd barkar. Och då låser vi, för den allmänna fridens skull. Det finns inget uttalat förbud mot politik. Men vi vill bibehålla en bra stämning här. Det finns mängder av andra forum för politik där man har taggarna utåt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hej!

Trådar låses när de spårar ur, med aggressivitet, oförskämdheter och påhopp. Och såklart om de innehåller rena lagvidrigheter.
Vi har modererat i 20 år nu, så vi kan ganska snabbt se varthän en tråd barkar. Och då låser vi, för den allmänna fridens skull. Det finns inget uttalat förbud mot politik. Men vi vill bibehålla en bra stämning här. Det finns mängder av andra forum för politik där man har taggarna utåt.

Först av allt så vill jag säga att jag har inga problem med något av det du skriver, och som jag sa, för det mesta så tycker jag att ni gör ett jättebra jobb.
Men så ser man kommentarer som följande:

"Här snackar vi i huvudsak spel. Vill ni verkligen föra en diskussion om något politiskt, igen, använd er i regel av en annan plattform."

"Känns som att det finns bättre ställen att diskutera det här va? Låser."

Ovanstående är saxat ur två nyligen låsta trådar om det politiska läget och skrevs av moderatorn som låste tråden.

Och ur den här tråden.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Finns ett par anledningar, men se mitt svar i den senaste tråden. Vill man snacka om det finns det andra plattformar för sådant.

Blir lite ledsen då.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Akronym:

Först av allt så vill jag säga att jag har inga problem med något av det du skriver, och som jag sa, för det mesta så tycker jag att ni gör ett jättebra jobb.
Men så ser man kommentarer som följande:

"Här snackar vi i huvudsak spel. Vill ni verkligen föra en diskussion om något politiskt, igen, använd er i regel av en annan plattform."

"Känns som att det finns bättre ställen att diskutera det här va? Låser."

Ovanstående är saxat ur två nyligen låsta trådar om det politiska läget och skrevs av moderatorn som låste tråden.

Och ur den här tråden.

Blir lite ledsen då.

Som nämnt innan, politik får man snacka om så länge det inte spårar ur. Det påpekas gång på gång och ofta är det samma personer det gäller som för dessa diskussioner.

Sanningen är då att FZ, i huvudsak, är en sajt om spel. Vill man verkligen prata om sådant där så finns det bättre ställen att göra det på obehindrat än just FZ.

När det kommer till större trådar blir det helt enkelt för mycket att hålla på att läsa allt och städa bort alla kommentar som ska bort. Det kan låta som att då behöver man mer moderatorer, men då låser vi den hellre om folk inte sköter sig och sedan hänvisar (i alla fall jag) till annan plattform som passar bättre för sådana diskussioner.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som nämnt innan, politik får man snacka om så länge det inte spårar ur. Det påpekas gång på gång och ofta är det samma personer det gäller som för dessa diskussioner.

Sanningen är då att FZ, i huvudsak, är en sajt om spel. Vill man verkligen prata om sådant där så finns det bättre ställen att göra det på obehindrat än just FZ.

När det kommer till större trådar blir det helt enkelt för mycket att hålla på att läsa allt och städa bort alla kommentar som ska bort. Det kan låta som att då behöver man mer moderatorer, men då låser vi den hellre om folk inte sköter sig och sedan hänvisar (i alla fall jag) till annan plattform som passar bättre för sådana diskussioner.

Okej. Jag håller inte nödvändigtvis med om att det är den bästa lösningen. Men då har jag ett svar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nu hade vi häromdagen till och med en av de personer som fått dessa diskussioner att spåra ur som försökte att få insamlingstråden till Röda Korset gå åt fel håll med ett extremt underligt inlägg - ingen avstängning.

Är det för att personen stöder FZ via Patreon?

Vi ser folk som stängs av för konsolkrigande men när andra tar en uppenbar underlig ställning i riktiga krig där människor avlider händer inget?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Margy:

Nu hade vi häromdagen till och med en av de personer som fått dessa diskussioner att spåra ur som försökte att få insamlingstråden till Röda Korset gå åt fel håll med ett extremt underligt inlägg - ingen avstängning.

Är det för att personen stöder FZ via Patreon?

Vi ser folk som stängs av för konsolkrigande men när andra tar en uppenbar underlig ställning i riktiga krig där människor avlider händer inget?

Kort och gott blir man avstängd om man inte följer våra regler och inte bättrar sig efter diverse tillsägelser. Exakt vad som sägs stannar givetvis mellan oss och användaren.

Kan påpeka att de som stängs av för "konsolkrigande" är ofta samma personer som återanvänder med samma konton där vi ofta bannar dem direkt. För det första ska man inte ha mer än ett konto på sajten, och har man redan blivit bannad är man givetvis inte välkommen tillbaka.

Nej, man kommer givetvis inte undan för att någon stöttar oss monetärt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare
Skrivet av Akronym:

Först av allt så vill jag säga att jag har inga problem med något av det du skriver, och som jag sa, för det mesta så tycker jag att ni gör ett jättebra jobb.
Men så ser man kommentarer som följande:

"Här snackar vi i huvudsak spel. Vill ni verkligen föra en diskussion om något politiskt, igen, använd er i regel av en annan plattform."

"Känns som att det finns bättre ställen att diskutera det här va? Låser."

Ovanstående är saxat ur två nyligen låsta trådar om det politiska läget och skrevs av moderatorn som låste tråden.

Och ur den här tråden.

Blir lite ledsen då.

Jag förstår att allt inte känns helt konsekvent alla gånger. Det är klurigt att moderera en sajt! Men nästan alltid beror låsningar på att det ballar ur, eller att vi vet att det kommer göra det snart. Oavsett hur motiveringen ser ut.

Tack för all feedback hur som helst, och tack för att du hänger här och läser.

Inaktiv

Det som jag blir ledsen för om vi går in på Ukraina är att om en medlem skriver om det och har satt upp regler för att det inte ska spåra ur så dyker vissa medlemmar upp och tråden spårar ur.
Men när FZ gör likadant så är det ingen som vågar göra något liknande.
Känner mig väldigt ledsen och besviken över det.

Medlem

Kanske inte så mycket diskussion men ändå ett gott skratt - och ibland måste en skratta åt eländet får att stå ut med dess realitet!

1
Skriv svar