"Cortana ser annorlunda ut i Halo-TV-serien eftersom tekniken gått framåt"

Robot
"Cortana ser annorlunda ut i Halo-TV-serien eftersom tekniken gått framåt"
Dex
Medlem

Tycker det är en tråkig och ganska onödig förändring, men man kan säkert leva med den.

Dock måste jag ju verkligen kommentera en av dom ansvarigas namn som artikeln handlar om! Kiki Wolfkill är ju ett helt fantastiskt namn! Det låter ju verkligen inte som ett riktigt namn utan känns mer som ett namn från en cool npc i ett spel!
Riktigt coolt namn

Skribent
Skrivet av Dex:

Tycker det är en tråkig och ganska onödig förändring, men man kan säkert leva med den.

Dock måste jag ju verkligen kommentera en av dom ansvarigas namn som artikeln handlar om! Kiki Wolfkill är ju ett helt fantastiskt namn! Det låter ju verkligen inte som ett riktigt namn utan känns mer som ett namn från en cool npc i ett spel!
Riktigt coolt namn

Haha, jag hade liknande tankar när jag skrev om henne här

Medlem

Ska man vara petig så var hon faktiskt lila i det första spelet

Skämt åsido så ska det bli spännande att se serien då dem åtminstone följer spelen när det gäller allt annat när det gäller utseende på Covenants, vapen och fordon osv. Första recensionerna verkar ju vara väldigt blandade.

eld
Medlem

Är det så svårt att säga "För att vi valde att ge Cortana den designen" ?

De får göra vad de vill med Cortona, och iom att serien har lite av en egen timeline så är det ju inget fel med det, men hennes förklaring låter verkligen hittepå.

Jag omformar argumentet lite och applicerar det på masterchief.

Masterchief är röd i tv serien för att tekniken har gått fram:

Medlem

Eftersom att det är en AI så borde hennes utseende och röst vara motiverat eftersom att hon är framtagen av forskare/utvecklare, hoppas att dem tänker på det när de utvecklade loren till serien.

Cortana kanske borde se och låta annorlunda ut beroende på vem som "använder" henne också, beroende hur långt de kommit tekniskt.
Simplare AI har väl standard och mallar medans mer avancerad bör vara anpassat så mycket som möjligt till användaren, tänker jag.

Hoppas på att de arbetat igenom konceptet och inte försöker cash-grabba på temat och det ytliga.

Dex
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Haha, jag hade liknande tankar när jag skrev om henne här

Haha hade missat att du hade skrivit det i den artikeln! Är ju så klockrent det namnet alltså! Vill ju ha det själv nu!

Medlem

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

De kunde bara säga att de vill ha sin egen look, för det är det de gör......

Att de princip har strutanat i den gamla designen och tror att fans inte kommer reagera luktar sonic filmen.

Medlem

Jag tyckte Halo 4 Cortana såg bäst ut. Jag gillade hennes ansikte, tyckte verkligen det passade med rösten och de lyckades bra att få henne att kännas "mänsklig" även fast hon är en AI. Sista delen var ett riktigt sorgligt moment vilket inte är direkt vanligt i Halo spelen, bästa scenen i hela serien imo. Gillar när saker blir lite emotional

Men folk hade väl lackat ur över att hon är naken eftersom att inget är for the art längre utan allt är "sexualiseringen/sexism". Fan vad det är trist att Twitter-narrativet fått sån makt över media.

Medlem

Tycker de kunde varit lite mer kreativa med designen för att undvika det där uncanny valley-effekten. Det är trots allt en AI och kan ges vilket utseende som helst, så jag hade gärna sett en design mer i stil med karaktärerna i Arcane.

Skrivet av Fiigaro:

Jag tyckte Halo 4 Cortana såg bäst ut. Jag gillade hennes ansikte, tyckte verkligen det passade med rösten och de lyckades bra att få henne att kännas "mänsklig" även fast hon är en AI. Sista delen var ett riktigt sorgligt moment vilket inte är direkt vanligt i Halo spelen, bästa scenen i hela serien imo. Gillar när saker blir lite emotional

Men folk hade väl lackat ut över att hon är naken eftersom att inget är for the art längre utan allt är "sexualiseringen/sexism". Fan vad det är trist att Twitter-narrativet fått sån makt över media.

Håller med om att TV-versionen inte är särskilt bra, men tror snarare det handlar om att när saker och ting kommer från spel till TV och en bredare massa så fungerar det mindre bra med design av och för kåta tonåringar. Jag uppskattar själv den kvinnliga formen och är på många vis mentalt en 12-åring, men allt har ju sin tid och plats.

KoP
Medlem

Det är väl bara en massa "simpar" som är upprörda över detta?

Medlem
Skrivet av Sille:

De kunde bara säga att de vill ha sin egen look, för det är det de gör......

Att de princip har strutanat i den gamla designen och tror att fans inte kommer reagera luktar sonic filmen.

Vilken av de gamla? Det länkades en bild där Cortana ser olika ut i varje spel som har släppts.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vilken av de gamla? Det länkades en bild där Cortana ser olika ut i varje spel som har släppts.

Halo 4, i min åsikt. Man ser hur teknik gick framåt får att hon skulle se snyggare och snyggare ut och når sin kulmen där, sen vänder det efter Halo 4 och blir istället mer och mer uncanny.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Wolfkill continues: "In this situation, it's so very different from the games in that she has to feel real. And by that, I don't mean feel like a real human. She has to feel like a real AI, a real hologram, and be a character that real people are acting against… That was really the impetus in designing her – how do we make her feel very tangible in this Halo world?"

Vadå måste hon inte "kännas verklig" i ett spel? Vad menar hon med "kännas som en riktig AI, ett riktigt hologram"? Vad fan vet vi om hur ett riktig AI/hologram "känns"? Märkliga kommentarer får jag säga.

Medlem

Det måste vara det dummaste resonemanget jag hört i nöjesindustrisammanhang.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vilken av de gamla? Det länkades en bild där Cortana ser olika ut i varje spel som har släppts.

Ja men de ser alla ut som en "digital" människa men den här looken ser ut som en människa.
Jag tycker 3 har den coolaste designen.

Medlem

Bara för att tekniken gått frammåt, så betyder ju inte det per automatik att allt ser snyggare ut.
Kolla bara på första resp andra versionen av Sonic-filmen.
Innan första släppet hade filmbolaget ingen som helst artdirection.

Tycker Cortana inte såg riktigt klok ut ifrån det man fått se hittills. Är ju inte likt källmaterialet precis.

Medlem
Skrivet av Razken:

Bara för att tekniken gått frammåt, så betyder ju inte det per automatik att allt ser snyggare ut.
Kolla bara på första resp andra versionen av Sonic-filmen.
Innan första släppet hade filmbolaget ingen som helst artdirection.
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/BXIW00jMC867LMubmqdRow8nzsE=/...

Tycker Cortana inte såg riktigt klok ut ifrån det man fått se hittills. Är ju inte likt källmaterialet precis.

Nej, de kan väl åtminstone få henne att likna Cortana? Om ingen hade sagt något så hade jag aldrig ens gissat att det där var hon...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nej, de kan väl åtminstone få henne att likna Cortana? Om ingen hade sagt något så hade jag aldrig ens gissat att det där var hon...

håller helt med, nästan typ någon som bara vill att hon ska see ut som sin dotter/fru.

Medlem

Jag har nästan spelat klart för ikväll, så när jag går och lägger mig så kommer jag riktigt grubbla över det här tills de första tårarna kommer...där efter kommer jag under den efterföljande halvtimmen trappa upp känslorna och riktig låta dem skölja över mig tills jag inte kan göra annat än att bita hårt i kudden för att dämpa mina ångestfyllda skrik tills solen går upp.

...eller så kanske jag bara lägger mig och sover, har inte riktigt bestämt mig än.

Medlem
Skrivet av Razken:

Bara för att tekniken gått frammåt, så betyder ju inte det per automatik att allt ser snyggare ut.
Kolla bara på första resp andra versionen av Sonic-filmen.
Innan första släppet hade filmbolaget ingen som helst artdirection.
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/BXIW00jMC867LMubmqdRow8nzsE=/...

Tycker Cortana inte såg riktigt klok ut ifrån det man fått se hittills. Är ju inte likt källmaterialet precis.

Blir ju fortfarande förskräckt över hur det kunde sett ut.
Ett ganska extremt exempel ändå på hur internet och fansen kan rädda en film, tror inte alls den hade gått så bra och ens fått en uppföljare ifall de inte ändrat designen.

Skrivet av Ender:

Jag har nästan spelat klart för ikväll, så när jag går och lägger mig så kommer jag riktigt grubbla över det här tills de första tårarna kommer...där efter kommer jag under den efterföljande halvtimmen trappa upp känslorna och riktig låta dem skölja över mig tills jag inte kan göra annat än att bita hårt i kudden för att dämpa mina ångestfyllda skrik tills solen går upp.

...eller så kanske jag bara lägger mig och sover, har inte riktigt bestämt mig än.

Näe jag tror att du är inne på rätt spår, man måste ju våga känna lite också.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nej, de kan väl åtminstone få henne att likna Cortana? Om ingen hade sagt något så hade jag aldrig ens gissat att det där var hon...

Tanken är väl att hon ska se ut som sin förlaga i serien, alltså Dr Halsey, vilket hon gör här. Hade varit konstigt om hon såg ut som spelets Halsey medan Halsey i serien såg helt annorlunda ut. Det är snarare de estetiska valen man gjort gällande hennes projektion som är problemet, dvs i spelet ser hon mycket mer tydligt ut som ett hologram och fokus ligger inte på att hon ska se realistisk ut.

1
Skriv svar