20 år senare - hur minns ni Sega?

Medlem

Jag minns ju framför allt arkadspelen. Sega har alltid varit kungarna i arkadhallar. Jag minns spel som Super Hang On, Virtual On, The Lost World: Jurassic Park, House of the Dead 2, 3 och 4 (just ettan hade jag dock aldrig lyckan att finna ute i det vilda), Sega Rally 1 och 2, Daytona USA, Virtual Tennis, Virtua Fighter, Virtua Cop och inte minst Craaaaazy Taxi. Namco kom god tvåa med Sega var definitivt nummer ett i arkadhallarna.

Medlem

Imponerande bump, mer än ett år! Halflife 3 confirmed?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

SEGA var en sån där låda som alla andra hade, enda gången jag spelade SEGA var när jag körde Outrun och Afterburner på arkadmaskin i Stockholm.

Medlem

Jag hade bara råd med en konsol per generation på den tiden, och valde alltid Nintendo eller Sony före Sega, så jag har tyvärr spelat ytterst lite både Saturn och Dreamcast. Det fanns alltid massor av spel till de formaten jag vet sugen på. Har mest spelat Master System egentligen, och den tyckte jag inte kom i närheten av NES. Sedan föredrog jag väl Nintendo på den tiden och tyckte alltid att Sega verkade lite stöddiga och dryga. Så tyvärr har jag missat mycket spelhistoria.

Däremot har jag spelat mycket Sega-spel i arkadhallar, som Afterburner, Outrun, Daytona, Sega Rally, Virtua Cop osv och tyckte alltid att Segas arkadspel var fantastiska.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Blev aldrig vän med Master System riktigt.

Vi har spelat en hel del Master System på sistone, senast Alien Syndrome, och jag kan nu säga att jag verkligen börjat fatta tycke för den här konsolen. Nintendo och Sega borde lätt kunna lägga till Master System till Switch Online. Känns som att 90% av alla spelen är från Sega själva ändå. De båda Fantasy Zone-spelen på är nog favoriterna.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Och nu senast blev det Danan: The Jungle Fighter till Master System. Ett intressant koncept, med summons och sånt, och okej i slutändan även om det inte nådde ända fram.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Mycket känslor kring Sega, en del positivt och en del negativt.

Minns när vi var riktigt små så hade alla NES 8-bit, förrutom 2 vänner där ena hade Atari (LOL! ospelbart...) och andra hade Sega Master System. Vi förstod att både NES och Master System var 8-bit, så de borde vara lika bra enligt oss, men Master System var skräp. Grabben som hade den var ju smått mytoman och påstod att det fanns fler spel som han bara inte ville visa, och 3D glasögonen gjorde att man var inne i spelet (vi fick heller aldrig testa de...)

Hade Mega Drive och SNES senare, megadrive fick vi billigt begagnat. Fanns en hel del bra titlar men inte alls samma lika som SNES som kändes överlägsen på det mesta. Mega Drive hade ju det där väldigt speciella ljudet och design(man måste uppleva det där och då). Samma sak där, en polare som var mytoman som försökte boosta hur mycket bättre dennes mega drive var än alla andras SNES, Amiga o PC's.

Inaktiv
Skrivet av Dajvan:

Uppväxt på Sega Mega Drive. Alla andra hade Nintendo. Lokala kiosken kunde man hyra diverse Mega Drive-spel över helgen så det var ett stort plus. Ångrar att jag sålde den och spelen :(.

Ska jag börja spelsamla så blir det Mega Drive och Dreamcast.

Varmast gick förutom Sonic, Hockey-spelen.
https://youtu.be/5vGlIxr-Ma8

Vi har haft samma uppväxt. Otaliga timmar framför Sonic och NHL. Var alltid LA Kings och slaktade med Gretzky, Sandström och Kurri.

Megadrive var en fantastiskt liten maskin.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Vi har haft samma uppväxt. Otaliga timmar framför Sonic och NHL. Var alltid LA Kings och slaktade med Gretzky, Sandström och Kurri.

Megadrive var en fantastiskt liten maskin.

Roligt att vi också fick några Hockeyspel på Sega Mega Drive baserat på bara Elitserien (idag kallat SHL). Skulle vara kul att se någon som besitter originalkartong till dessa upplagor.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elitserien_95

Medlem

20 år... jag minns inget av sega alls för 20 år sedan. De var ju helt passé då. Men däremot tidigare så...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

20 år... jag minns inget av sega alls för 20 år sedan. De har ju helt passé då. Men däremot tidigare så...

Samma här, men jag har lite minnen av att spela en hel del Altered Beast hos en polare på 90-talet. Det blev lite Sonic och Elitserien också.

Chefredaktör

Jag har så starka minnen från Phantasy Star. Oj vad jag fastande i det spelet!❤️

Medlem

Var det någon som kom ihåg Sega Force?

https://segaforce.ramis.se/

Gillade att läsa den när tiden begav sig, bjöd på stor portion humor. "grå lådspel"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av wololo:

Var det någon som kom ihåg Sega Force?

https://segaforce.ramis.se/

Gillade att läsa den när tiden begav sig, bjöd på stor portion humor. "grå lådspel"

Oja. Har alla tidningar sparade. Minns att de förutom grafik och ljud även bedömde spelen utifrån "irritationsnivå" där knäckebrödssmulor per kvadratcentimeter i sängen var ett sätt att beskriva hur irriterande spelet faktiskt var.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

20 år... jag minns inget av sega alls för 20 år sedan. De var ju helt passé då. Men däremot tidigare så...

Nja, de var inte helt passé i början av 2001 när spel som Phantasy Star Online och Shenmue II väntade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Dajvan:

Roligt att vi också fick några Hockeyspel på Sega Mega Drive baserat på bara Elitserien (idag kallat SHL). Skulle vara kul att se någon som besitter originalkartong till dessa upplagor.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elitserien_95

Det missade jag dock. I övrigt var det mycket hockey och främst NHL. Spelade man inte det på Mega Drive så bytade man hockeykort...Har fortfarande kvar en del godbitar till kort.

Medlem

Sega för mig när jag var liten var typ budget-Nintendo. Säkert inte ens billigare, men det var Nintendo man skulle ha. Förstod aldrig riktigt storheten med Sonic heller, föredrog Mario helt enkelt.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Det missade jag dock. I övrigt var det mycket hockey och främst NHL. Spelade man inte det på Mega Drive så bytade man hockeykort...Har fortfarande kvar en del godbitar till kort.

Lätt missat, jag hyrde flest av spelen på Mega Drive för det var för dyrt att köpa spelen, inklusive Elitserien-spelen jag nämnde. Kiosken i min byhåla gjorde det möjligt att sätta in en ny kassett.

Hittade min hockeykort-samling på vinden för ca. 3 veckor sedan. Har inte glott igenom dessa pärmar efter ca. 97. Riktig nostalgikick 🙂.

123
Skriv svar