Uppgift: Halva personalstyrkan har lämnat Perfect Dark-studion The Initiative

Robot
Uppgift: Halva personalstyrkan har lämnat Perfect Dark-studion The Initiative

Missnöje med toppstyrning, hävdar medarbetare.

#microsoft, #perfect-dark, #the-initiative, #xbox


Medlem

Oj vad varningsklockorna nu ringer ännu högre... :/


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Var väl en massa strul redan på n64-tiden som fick hälften av rare att lämna, blev dock ett bra spel. Sedan den där xbox-uppföljaren som.. inte var bra alls. Och sen detta, hypa upp typ 7 år för tidigt med en cgi-trailer som kunde vart vilket generiskt IP som helst.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det går bra nu.

MEG
Medlem

Vet inte hur det är hos företag som tillverkar spel men generellt så brukar man säga att hög personalomsättning inom ett företag visar att något är fel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

blev dock ett bra spel. Sedan den där xbox-uppföljaren som.. inte var bra alls.

Perfect Dark Zero menar du? Det var faktiskt ett av spelen som jag köpte en 360 för. Och jag har spelet då... Men jag har fortfarande inte spelat det. Jag vet inte varför, jag ville ju ha det, men när jag köpte det så blev det bara inte av att jag någonsin tog ut skivan ur fodralet ens. Jag har alltså haft Perfect Dark Zero i backloggen i runt 15 års tid nu.

Medlem
Skrivet av MEG:

Vet inte hur det är hos företag som tillverkar spel men generellt så brukar man säga att hög personalomsättning inom ett företag visar att något är fel.

Det, plus att man kopplar in en extern AAA-studio för att hjälpa till är verkligen inga bra tecken.
Men förhoppningsvis så reds det ut och vi får ett bra spel i slutändan!

Medlem

Ptja.. Rätt skakigt koncept på luddiga meriter från början ändå?

Minns att jag spelade Perfect Dark på N64 hos en kompis en hel helg och vi tyckte det var BÄST.
Men jag skulle inte kunna säga en enda grej som skulle göra det till en IP som unika och ikoniska drag eller något mythos man är involverad i...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

De värvade ganska hårt från andra kända studior. När så många lämnar och sedan pratar med folk de känner i branschen om att de inte trivdes kan det ganska snabbt bli svårt att rekrytera mer personal.

Det är väl därför man tvingades hyra in Crystal Dynamics antar jag.

Medlem

Jo många har lämnat. För många stjärnkockar gör ganska äcklig soppa. Ta alla svenska stjärnkockar och Mannerström skulle ta en näve full med dill "BEHÖVS MER DILL". Låt CD jobba. Låt The Initiative ge support.

Medlem

MS har ju inte direkt ett lysande track-record i att ta fram egna spel från grunden, förutom treenigheten halo/gears/forza. Företagskulturen och ledarskapet verkar inte klara av det helt enkelt. Enklare att köpa färdiga studios med tillhörande IPn istället.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo många har lämnat. För många stjärnkockar gör ganska äcklig soppa. Ta alla svenska stjärnkockar och Mannerström skulle ta en näve full med dill "BEHÖVS MER DILL". Låt CD jobba. Låt The Initiative ge support.

Mm tragiskt att ms inte fattade det tidigare


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freeman79a:

Jo många har lämnat. För många stjärnkockar gör ganska äcklig soppa. Ta alla svenska stjärnkockar och Mannerström skulle ta en näve full med dill "BEHÖVS MER DILL". Låt CD jobba. Låt The Initiative ge support.

Det är nog en del av det. Men också att en ordentlig studiokultur inte riktigt hann etablera sig innan Covid slog till och helt plötsligt skulle alla "stjärnkockar" sitta på videolänk och försöka göra något tillsammans vilket förmodligen inte gjorde det lättare.

Däremot så verkar planen ha varit att hålla sig "small and agile" hela tiden, starta upp projekt och sedan ta in andra studior för grovarbetet som man kan styra. De har t.ex bara 3 öppna positioner på studion, det är inte som att de behöver massa folk.

Perfect Dark är under full utveckling, och det här innebär nog inga krångel för spelet.


signatur

Jump in.

Medlem

Seniora personer som MS skröt om att ha anlitat slutar för de tyckte det var för toppstyrt, skriker verkligen "small and agile".


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Var väl en massa strul redan på n64-tiden som fick hälften av rare att lämna, blev dock ett bra spel. Sedan den där xbox-uppföljaren som.. inte var bra alls. Och sen detta, hypa upp typ 7 år för tidigt med en cgi-trailer som kunde vart vilket generiskt IP som helst.

Lämnade inte många när Nintendo sålde sina andelar till Microsoft? Dock ska det bli intressant vad Playtonic-Games pysslar med, då Rare-magin fanns tydligt i och med släppet av Yooka-Laylee: Impossible Lair (2D-spelet).

Inaktiv
Skrivet av Mortyman:

Jag har alltså haft Perfect Dark Zero i backloggen i runt 15 års tid nu.

Asså det är ett av mina favoritspel. Nåt med grafiken som känns fräscht fortfarande, mix mellan realism/cartoon. Sen är det sjukt svårt på Perfect/Dark-agent. Man kan sitta och nöta en bana hur länge som helst, testa olika vapen osv.

Pinsamt att erkänna men jag har lirat sen 2005 och fortfarande inte klarat det på Secret Agent. Kommer tillbaka till spelet regelbundet, nostalgi-faktorn är hög. Och svårt som satan (iofs är jag kass på shooters). Och man kan ju kolla på youtube taktik för att klara det på Dark Agent men kul att utforska själv.

Storyn är så dålig att det är komiskt, men det är charmigt, typ som att spelet är en ofrivillig parodi. Och steebox-edition är så jävla vacker. Ahhhh den är så fin!

1
Skriv svar