Horizon: Forbidden West - som flintastek hos en mästerkock

Medlem
Horizon: Forbidden West - som flintastek hos en mästerkock

Horizon: Forbidden West är lika bildskönt som föregångaren. Men lika djupt?

Att spela Horizon: Forbidden West inte helt olikt att bjudas hem till en Michelin-kock, bara för att severas flintastek med extra allt. Nog för att det är gott och jag blir mätt, men på något vis känner jag mig ändå snuvad på konfekten.

När jag en gång spelade Horizon: Zero Dawn fick jag intryck av att teamet på Guerilla, hela vägen från beslutsfattare till speltestare, haft en tydlig gemensam vision om vad spelet skulle vara. Om hur det skulle upplevas av mig som spelare. I mångt och mycket lyckades de också, för i sina bästa stunder var Zero Dawn fenomenalt. Så pass att jag fick gåshud varenda gång jag fick veta mer om ’The Old Ones’ och deras svunna civilisation. Jag vet förstås inte vilka spel Guerilla inspirerades av, men för mig är de temamässiga paralleller till Mass Effect lätta att dra. Mysterier kopplade till en sedan länge utdöd civilisation, och i slutändan artificiell intelligens och ond bråd död. Men i fallet Zero Dawn i levande öppen värld och med ranged combat i världklass.

Med det sagt hade spelet från 2017 förstås en del brister, inte minst dåligt utvecklad melee combat och tämligen torftiga karaktärsrelationer. Jag har också hört folk kalla spelet innehållsfattigt, även om det inte är något som kan hålla med om. Dessa brister var hur som helst lätta att förlåta, då spelet – i synnerhet dess stämning och story – var magnifik.

Fem års väntan och åttio speltimmar senare undrar jag om Guerilla i arbetet med Horizon: Forbidden West kanske fokuserade för mycket på ovan nämnda kritik och för litet på vad som gjorde Zero Dawn unikt. Kanske att de rent av sneglat på open world-fabriken Ubisoft snarare än rollspelsmästarna på BioWare. Spelet innehåller nämligen mer av nästan allt. Stidssystem. Arenor. Karaktärer. Relationer. Klättrande. Samlande. Vapen. Och mer. Men gör det verkligen spelet bättre? Är upplevelsen verkligen starkare nu än då? Svaret är ett rungande ”nja”.

Karaktärerna att samtala och umgås med har alltså blivit fler den här gången, vilket på sätt och vis är välkommet. Aloys resa genom Zero Dawn var trots allt förhållandevis ensam, i synnerhet efter den känslosamma prologen. Men så är alltså inte fallet den här gången, utan den här gången flockas vänner och allierade – nya som gamla – till Aloy och hennes mission. Någon större hjälp erbjuder de emellertid inte, eftersom de sällan eller aldrig följer med henne ut i världen. I stället agerar de för det mesta som en flock glorifierade hemmafruar, vilka inte gör annat än att kivas med varandra i väntan på att jag ska komma hem igen. Lite tråkigt, kan jag tycka. Kanske borde Guerilla ha löpt linan ut och tillåtit followers även ute i världen? Som en konsekvens av detta hemmafrusbeteende koncentreras dessutom snart sagt all dialog till hemmabasen, vilket resulterar i att även en dialogtorsk som jag emellanåt rullar med ögonen och vill lämna alltsammans för att ”köpa mjölk”.

Något som är en odiskutabel förbättring sedan Zero Dawn är emellertid systemet för närstrid, där spjutet förärats ett helt eget färdighetsträd med otaliga uppgraderingar och kombinationsattacker. De senare innebär att du, i rena rama Street Fighter-andan, genom knappkombinationer kan tjonga till fienderna med specialattacker. Läckert! I varje fall när det fungerar. Dessvärre lyckas jag aldrig riktigt förstå när man ska trycka på knapparna för att lyckas med attackerna, i stället slutar var och varannan attack med att jag dansar omkring som en alkoholpåverkad knatte-gymnast. Inte ens i tutorial mode förstår jag varför attackerna bara stundtals fungerar, identiska knapptryckningar till trots. Felet kan emellertid vara mitt; jag har trots allt inte rört en PlayStation-kontroll sedan 2019. Men om inte annat hade tydligare tutorials uppskattats.

En annan nyhet relaterad till det nya närstridssystemet är att du kan testa dina förmågor i Fighting Pits, där du först ställs inför några utmaningar innan du får ta dig an byns hårdaste hårding i en duell. Kul! Och än roligare skulle ha varit om jag fick allt att fungera.

De vapen och rustningar som står till Aloys förfogande har även de blivit fler, liksom möjligheten att uppgradera dem. Vän av ordning kanske tänker att utrustningen gick att uppgradera redan i Zero Dawn, med coils och weaves, vilket förvisso stämmer. Den möjligheten finns också kvar i Forbidden West, men har nu kompletterats med ytterligare ett system för uppgraderingar. Det genom att du levlar upp utrustningen vid en work bench, vilket innebär stora förbättringar – förutsatt att du orkar farma maskindelar i några timmar. För egen del kan jag känna att systemet med uppgraderingar och farmande hade gjort sig bättre i ett MMO än i ett storytungt rollspel, men each to their own. Som tur är går det att klara spelet utan att ägna särdeles mycket tid till uppgraderingar.

Många förändringar till trots är mycket sig också likt. Glesbygden terroriseras ännu av mekaniska vidunder som bjuder till härligt motstånd, oavsett om du angriper dem med spjut, båge eller något mer explosivt. Därtill finns de sedvanliga hunting grounds, där du kan ta dig an mekaniskt motstånd under något mer kontrollerade former, liksom bandit camps (numera kallade rebellfästen), samt cauldrons där du kan låsa upp overrides. De senare är emellertid inte kompletta, som i Zero Dawn, utan för att låsa upp allt måste du även farma delar från de maskiner du vill bemästra. Precis som med vapenuppgraderingarna anser jag att denna MMO-mässiga förändring tillför mer under kolumnen speltimmar än under den desto viktigare kolumnen spelglädje. Sidouppdrag finns det också gott om, och de håller över lag relativt god kvalitet. Variationen skulle dock ha kunnat vara bättre; det klassiska ”spåra som en witcher tills du hittar något att döda” återkommer för ofta. Bra röstskådespelare och ett hyggligt manus räddar emellertid uppdragen.

För att uppgradera vapen och rustningar behöver du farma maskindelar. Det innebär onekligen flera speltimmar, men mer spelglädje?

Alla förändringar och förbättringar till trots är det emellertid någonting som skaver när jag spelar Horizon: Forbidden West. Redan från ruta ett får jag en diffus känsla av att någonting saknas. Först är det svårt att sätta ord på vad som felas, men allteftersom jag får reda på mer om världen och Aloys nya uppdrag slår det mig dock: Den här gången känner jag mig förvånansvärt likgiltig inför de hemligheter som blottläggs och de avslöjanden som görs. Om det beror på att världens mystik redan skingrats en gång för alla i Zero Dawn eller på berättartekniska misstag vågar jag emellertid inte svara på. Resultatet är emellertid detsamma, att spelets huvudberättelse inte förmår engagera mig som föregångarens. Nog för att det stundtals blir spännande, men jag tappar hakan som i Zero Dawn. I ärlighetens namn känns det inte ens som om Guerilla har försökt återskapa stämningen eller mystiken från det första spelet. Kanske för att visionen är en annan den här gången? Oavsett vilket är det beklagligt. I synnerhet då jag läser terminalmeddelanden. I Zero Dawn gav de mig gång efter annan gåshud, emedan de i Forbidden West allt som oftast består av lättsam komik eller fluff. Ej heller ställs jag inför några stora frågor som får mig att sträckspela i jakt på svar. I stället är det glädjen i att förstöra maskiner och lojalitet till Aloy som får mig att fortsätta spela.

Nedanstående stycka kan eventuellt vara att betrakta som en spoiler, så hoppa över den om du är känslig.

Att spelet avslutas med en jättelik cliffhanger bidrar också det till en känsla av att ha snuvats på konfekten. Efter två arbetsveckors intensivt spelande förtjänar jag väl ändå ett ordentligt slut? Nog för att Zero Dawn också avslutades med en mindre cliffhanger, men den var inte av samma ogenerat uppenbara slag.

I slutändan finner jag det svårt, nästan omöjligt, att summera min upplevelse av Horizon: Forbidden West. Å ena sidan är det ett objektivt bra spel. Vackert, välpolerat, buggfritt och stundtals medryckande. Å andra sidan känner jag mig rent subjektivt besviken, då spelet erbjuder mer av allt – förutom det jag längtat efter i snart fem år.

Horizon: Forbidden West
4
Mycket bra
+
Makalöst vackert
+
Välpolerad gameplay
+
Förbättrad melee combat
+
Välskrivna sidouppdrag
+
En mer social Aloy
-
Borttappad stämning sedan Zero Dawn
-
Vissa MMO-inspirerade moment
-
Ett tråkigare soundtrack än Zero Dawn
Det här betyder betygen på FZ

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Inser att det är mycket som jag inte tar upp i recensionen. Nya folkslag. Otaliga nya verktyg. Undervattensäventyr. Maskin-schack. Och säkert ännu mer, som jag glömt eller missat. Kan väl bara konstatera att dessa ting varken gjorde till eller från för min spelupplevelse. De fungerade bara som utfyllnad invid den metaforiska flintasteken

Edit: Gällande de nya folkslagen. Tenakth tyckte jag om. Utaro kändes däremot tröttsamma. Lite för mycket av sjungande hippies för att jag skulle göra mer än att springa förbi dem och deras problem.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Ser fram emot att ge mig in i detta efter Valhalla

Medlem

Bra genomgång! Ettan var mer gripande, men där är små ljusglimtar, människoöden man stöter på. Dessa tillför kanske inte något till main story, men jag är en person som läser allt, så jag grips av det vemodiga/roliga i det mötet eller vyn som hologramversionen av Las Vegas.

istället är det Aloys bundsförvanter som får wow-känslan när de inser vad jorden var en gång, och hur det är nu. Jag spelar spel på det långa sättet, det är inte jätteviktigt att rusa mot målet och i Forbidden West finns det ju en massa saker att hitta på. så jag lullar runt, inte så medvetet och inte så snabbt. Jätteglad att Aloy (en bit in) får en gizmo som gör att hon kan andas under vattnet. Vattenbanor är kymiga tycker jag.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Redaktör

Tack för en finfin recension! Vi lyfter upp den på framsidan under dagen. Och tumme upp för rubriken.


signatur
Medlem

Härlig recension!

Tycker mycket av det du skriver påminner av mina egna tankar jag har kring spelet. Visst har de förbättrat jättemycket i jämförelse med föregångaren (speciellt cutscenes/NPCs känns rent generellt mer levande samt melee combat [, men kombinationerna var rätt bökiga]) dock så fann jag inte själva berättelsen lika tilltalande. Det började bra inledelsevis men någonstans så började det fallera och tyckte att djupet inte riktigt fanns där när jag hade nått slutet.

I slutändan så är det ett riktigt bra spel och rekommenderas till de som har tagit sig igenom Zero Dawn tidigare.

Medlem

Fin recension.

Jag klarade spelet (= Main Story) häromdagen. Otroligt vackert spel, bra gameplay. Jag kan dock inte riktigt sätta ord på det bra, men jag brydde mig aldrig riktigt om berättelsen. Side quests var väl utformade, men jag brydde mig inte om karaktärerna. När jag öppnar kartan ser jag bara en stor TODO-lista, och vid varje TODO står det exakt vad jag kommer få i ersättning när jag är klar. Det är en stor öppen värld, men världen finns bara för att jag ska ha något att förflytta mig på mellan A till B.

Story-spoilers:

Jag tycker generellt att berättelsen känns så abstrakt med rymdraketer, andra solsystem och planeter när det inte är någonting alls som man kan se eller uppleva. Twisten med Tilda kändes väntad. Misstänkte direkt att man vid något tillfälle skulle strida mot henne, och nu blev hon bokstavligen sista bossen. Samtidigt onödigt. Hon ville lämna jorden med mig efter Nemesis (originellt namn) var på ingång och det ändå var kört. Ok, vad sägs om att jag tycker det är en bra idé? Vi kan väl snacka om det, ta med mina närmaste kompisar och så åker vi. Det är också ett avslut på historien.

Gen
Medlem

Lirar spelet själv (klockat runt 30h) och håller med om det mesta. Väldigt bra skrivet!

Du nämnde inget om det tekniska? Många inklusive mig är förbannad på Guerilla gällande Performance Mode.

Angående Story så tycker jag den är relativt spännande:

jag har väl kommit till mitten eller något och är väldigt nyfiken på Zeniths och vilka Quen är samt vad Sylens sysslar med.

Medlem

Någon mer än mig som får lite ont i huvudet och ögonen av detta spel? Det känns alldeles för detaljerat och skarpt vilket gör det svårt att fokusera och urskilja på saker och ting.
Men detta kanske bara gäller första zonen? (Den med berg efter man gjort prologen)
Jag kör GT7 tillsvidare. Kanske är det bara jag som måste vänja mig. Inte lirat på TVn på 1,5 år eller mer.

Medlem
Skrivet av demagog:

Bra genomgång! Ettan var mer gripande, men där är små ljusglimtar, människoöden man stöter på. Dessa tillför kanske inte något till main story, men jag är en person som läser allt, så jag grips av det vemodiga/roliga i det mötet eller vyn som hologramversionen av Las Vegas.

istället är det Aloys bundsförvanter som får wow-känslan när de inser vad jorden var en gång, och hur det är nu. Jag spelar spel på det långa sättet, det är inte jätteviktigt att rusa mot målet och i Forbidden West finns det ju en massa saker att hitta på. så jag lullar runt, inte så medvetet och inte så snabbt. Jätteglad att Aloy (en bit in) får en gizmo som gör att hon kan andas under vattnet. Vattenbanor är kymiga tycker jag.

Du har rätt, en del spännande människoöden får man följa. Las Vegas har trevligt. Även en del Black Boxes är "behagliga" att lyssna på. Eller snarare obehagliga. Men på ett behagligt vis. Om du förstår vad jag menar.

Jag håller med om att det är roligt att lyssna på bundsförvanterna och deras tankar. I synnerhet när man hör dem prata om saker i bakgrunden, där och då kan spelet känns riktigt levande. Nästan så att jag tassar på tå för att höra dem tala till punkt innan jag fortsätter med mitt.

Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för en finfin recension! Vi lyfter upp den på framsidan under dagen. Och tumme upp för rubriken.

Tack och bock! Glad att rubriken gick hem; jag gick igenom många matrelaterade liknelser innan jag hittade den rätta

Skrivet av Gen:

Lirar spelet själv (klockat runt 30h) och håller med om det mesta. Väldigt bra skrivet!

Du nämnde inget om det tekniska? Många inklusive mig är förbannad på Guerilla gällande Performance Mode.

Tack, roligt att höra

Vad gäller det tekniska har jag läst att många upplever problem, allt från skimmer till fluktuerande ljussättning beroende på om man rör sig eller står stilla. Det är emellertid ingenting som jag har lagt märke till (eller ens kunnat se när jag försökt återskapa det). Därför har jag inte heller skrivit något om saken.

Skrivet av Ronzem:

Någon mer än mig som får lite ont i huvudet och ögonen av detta spel? Det känns alldeles för detaljerat och skarpt vilket gör det svårt att fokusera och urskilja på saker och ting.
Men detta kanske bara gäller första zonen? (Den med berg efter man gjort prologen)
Jag kör GT7 tillsvidare. Kanske är det bara jag som måste vänja mig. Inte lirat på TVn på 1,5 år eller mer.

Jag förstår vad du menar. De första timmarna upplevde jag att det var svårt att få kontrasten rätt. Blev något för ljus, för mörkt eller för färggrant. Efter att ha labbat med inställningarna för både TV, HDR och spelets reglage tycker jag dock att det blev riktigt fint. Eller så vande jag mig bara vid hur det ser ut.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Gen
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Någon mer än mig som får lite ont i huvudet och ögonen av detta spel? Det känns alldeles för detaljerat och skarpt vilket gör det svårt att fokusera och urskilja på saker och ting.
Men detta kanske bara gäller första zonen? (Den med berg efter man gjort prologen)
Jag kör GT7 tillsvidare. Kanske är det bara jag som måste vänja mig. Inte lirat på TVn på 1,5 år eller mer.

Testa att köra Prestandaläget, då blir allt grynigt och oskarpt. Håller med om att 4K/30fps läget är väldigt skarpt men samtidigt framhäver det allt det otroliga jobbet som Guerilla gjort med världen.

Skrivet av Nomman:

Vad gäller det tekniska har jag läst att många upplever problem, allt från skimmer till fluktuerande ljussättning beroende på om man rör sig eller står stilla. Det är emellertid ingenting som jag har lagt märke till (eller ens kunnat se när jag försökt återskapa det). Därför har jag inte heller skrivit något om saken.

Kör du Fidelity eller Performance mode? Vad har du för TV?

Medlem
Skrivet av Gen:

Testa att köra Prestandaläget, då blir allt grynigt och oskarpt. Håller med om att 4K/30fps läget är väldigt skarpt men samtidigt framhäver det allt det otroliga jobbet som Guerilla gjort med världen.

Kör du Fidelity eller Performance mode? Vad har du för TV?

Spelar ingen roll vilket läge
Känns lite bättre i 4K läget men klarar inte av 30fps.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Inser att det är mycket som jag inte tar upp i recensionen. Nya folkslag. Otaliga nya verktyg. Undervattensäventyr. Maskin-schack. Och säkert ännu mer, som jag glömt eller missat. Kan väl bara konstatera att dessa ting varken gjorde till eller från för min spelupplevelse. De fungerade bara som utfyllnad invid den metaforiska flintasteken

Edit: Gällande de nya folkslagen. Tenakth tyckte jag om. Utaro kändes däremot tröttsamma. Lite för mycket av sjungande hippies för att jag skulle göra mer än att springa förbi dem och deras problem.

Håller med. Utaru känns så jäääävla tråkiga medans Tenakth hade jag gärna sett mer av. Quen var lika drygt tråkiga som Utaru.


signatur

I drank what?

Gen
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Spelar ingen roll vilket läge
Känns lite bättre i 4K läget men klarar inte av 30fps.

Jag har långsamt börjat vänja mig vid 30fps läget (kört med det tre kvällar) Det ser så ofantligt mycket bättre ut än Performance på min TV. Sen är jag så jävla trött på Guerilla som vid varje patch säger att de "fortfarande jobbar på det". Tror inte de någonsin kommer fixa skiten. Hade jag vetat att det skulle bli så hade jag inte köpt PS5 versionen utan väntat på PC release.

Hcz
Medlem

Detta med melee combaten håller jag med om.
Det fungerar inte alls som det är tänkt gissar jag och hoppas att det blir bättre med nån uppdatering.
Har 60h i spelet och har klarat main+ en massa mer. Ska spela det lite då och då tills man har 100% det vet jag

Slutet som du säger är inte alls lika bra som i HZD men då det pratas om att det kommer DLC tar jag inte det lika hårt.

4/5 eller 8.5/10 är mitt betyg

Medlem

Bra recension! Ska börja äventyret med första horizon idag


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Nomman:

Inser att det är mycket som jag inte tar upp i recensionen. Nya folkslag. Otaliga nya verktyg. Undervattensäventyr. Maskin-schack. Och säkert ännu mer, som jag glömt eller missat. Kan väl bara konstatera att dessa ting varken gjorde till eller från för min spelupplevelse. De fungerade bara som utfyllnad invid den metaforiska flintasteken

Edit: Gällande de nya folkslagen. Tenakth tyckte jag om. Utaro kändes däremot tröttsamma. Lite för mycket av sjungande hippies för att jag skulle göra mer än att springa förbi dem och deras problem.

Håller med, sure det finns mer saker att göra på sidan av mainstoryn, men helt ärligt så intresserade det mig inte alls eftersom att det inte tillförde något i det stora hela. I ZD så hjälpte det till att förstå världen, hitta information om vad som hände tidigare m.m. Då det mysteriet är avklarat så kändes det inte alls lika intressant, sure jag gillar verkligen när de gick ner i bunkern i SF, de gjorde sista scenen helt rätt, visar inget men hintar om vad som finns där. Men jag saknade en hel del av upptäckandet som man gjorde i första spelet.
Underhållande, riktigt bra och stabilt, men inte lika intressant som ZD, bättre på vissa saker kanske men det tappade lite av mysteriet, kändes lite för mycket standard Sci-Fi.

Medlem

Ett väldigt överhypat spel enligt mig. Tråkigare story får man kolla efter. Dialogen är otroligt medioker. Kan räkna på en hand under alla mina 25+år tv spelande där jag tryckt bort cutscenes och dialog för de är så jäkla lamt, detta är en av dom.

Det som gör spelet lite underhållande är striderna med robotarna och att simma.

Jag vet inte vad det är men jag är inte super imponerad grafiskt av detta. Jag vet att spelet är snyggt men jag tror de är concept art som jag tycker är tråkig. Finner inget intresse i att utforska för världen.

Spelar på PS5 Quality Mode på 4k tv.
LG cx för o vara exakt.

Aja tur det finns spel för oss alla 🤗

2/5 för min del.

Medlem

Håller med dig i mycket. Det mesta har blivit bättre, men en sak har blivit sämre och det är storyn som bara är "okej". Det saknas twistar och de scener som ska vara "känslosamma" blir mest bara cringe.

Det är dock fruktansvärt underhållande strider och grafiken är top notch för det mesta, märks ändå att en del dinosar är återanvända och inomhusmiljöerna imponerar inte nått speciellt.

Det landar också på 4/5 för min del.

Medlem

Håller med om att huvudberättelsen är klenare i detta spel än i första spelet, helt klart det sämsta med Forbidden West, den tog aldrig riktigt tag i mig.

Av någon anledning så blev det avsevärt mindre lekande med Photo Mode också, tog knappt några bilder alls, medan Horizon: Zero Dawn mycket väl kan vara det spel jag har mest bilder från. Vet inte vad det beror på, spelet är knappast fult.

Medlem
Skrivet av Hcz:

Detta med melee combaten håller jag med om.
Det fungerar inte alls som det är tänkt gissar jag och hoppas att det blir bättre med nån uppdatering.
Har 60h i spelet och har klarat main+ en massa mer. Ska spela det lite då och då tills man har 100% det vet jag

Slutet som du säger är inte alls lika bra som i HZD men då det pratas om att det kommer DLC tar jag inte det lika hårt.

4/5 eller 8.5/10 är mitt betyg

Ah, de har redan utannonserat DLCS? Trevligt! Jag har undvikt alla Horizon-nyheter de senaste månaderna för att inte bli spoilad. Kanske börjar bli dags att läsa ikapp nu

Skrivet av magma:

Bra recension! Ska börja äventyret med första horizon idag

Tack! Och gud vad avundsjuk jag är på dig som får uppleva det för första gången!

Skrivet av lars_kongo:

Håller med dig i mycket. Det mesta har blivit bättre, men en sak har blivit sämre och det är storyn som bara är "okej". Det saknas twistar och de scener som ska vara "känslosamma" blir mest bara cringe.

Det är dock fruktansvärt underhållande strider och grafiken är top notch för det mesta, märks ändå att en del dinosar är återanvända och inomhusmiljöerna imponerar inte nått speciellt.

Det landar också på 4/5 för min del.

Håller mer om allt du skriver. Särskilt om hur de misslyckas med de känslosamma scenerna. Synd! Annars brukar spelmediet vara ett var de som påverkar mig mest, men inte den här gången.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Mycket välskriven recension, trevlig läsning!

Själv kom jag in väldigt sent i Zero Dawn och numera kommit av mig, så vi får se om det blir till att lira detta någon gång i framtiden eller ej.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Tack för en bra recension. Tror den reflekterar hur jag skulle känna om jag lirade detta och nöjer mig med andra nya spel som finns eller snart kommer att finnas. Tiden är ju en bristvara. Kanske blir youtube ngn?

Medlem

Tycker att både ettan och tvåan hör hemma i kategorin "ubisoft-generic-openworld"-spel som hur jag än försöker inte lyckas fånga mitt intresse. Det är kanske ett okej spel att slösa tid på om man inte har något annat för sig, men om vi jämför med mästerverk som red dead redemption 2 är det svalt. Väldigt svalt.

Medlem

Trevlig recension. Kanske lite väl många "emellertid" i texten, men välformulerat och fyndigt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Trevlig recension. Kanske lite väl många "emellertid" i texten, men välformulerat och fyndigt.

Tack! Bra feedback! Emellertid är en av mina stora laster. Förr var det "dock". Jag måste nog lära mig att uttrycka mig lite rakare och inte ställa allt jag säger i kontrast till något annat


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Tycker att både ettan och tvåan hör hemma i kategorin "ubisoft-generic-openworld"-spel som hur jag än försöker inte lyckas fånga mitt intresse. Det är kanske ett okej spel att slösa tid på om man inte har något annat för sig, men om vi jämför med mästerverk som red dead redemption 2 är det svalt. Väldigt svalt.

Tur att vi alla tycker olika, jag fastnade aldrig för Red Dead 2, trots flera försök

Kan förstå vad du menar med generisk värld, även om jag inte håller med fullt ut. Men tycker att storyn och stämningen är makalös, framförallt i det första spelet. Då gör det inget att kartan har lite för många Ubisoftiga utropstecken och ikoner.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Tror att det generellt är svårt för uppföljare där orginalspelet var så pass bra, då "wow-faktorn" försvinner. Horizon: Zero Dawn, Batman: Arkham Asylum, Middle-earth: Shadow of Mordor etc. som jag har spelat har jag känt så med i alla fall, där spelen efter är väldigt bra och många gånger tekniskt mycket bättre, men den där "wow, allting är nytt och det är awesoooome!" är borta.

Med det sagt, trevlig recension och jag kommer garanterat att köpa detta för att dräpa mekaniska monster

Medlem
Skrivet av Nomman:

Tack! Bra feedback! Emellertid är en av mina stora laster. Förr var det "dock". Jag måste nog lära mig att uttrycka mig lite rakare och inte ställa allt jag säger i kontrast till något annat

Ja, det är en fälla som man lätt trampar i. Just emellertid överanvänds ofta i kursliterattur i högskoleutbildningar.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Ge mig till PC nu.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

12
Skriv svar