MMA och kampsport

Medlem

Noll intresse för MMA/UFC, men har tränat lite tidigare, kändes härligt att kunna springa 100 meter utan att få håll. Har haft nytta av lite falltekniker och annat i vardagslivet sedan dess.

Skrivet av scaryfoot:

Såg en video på Youtube där en MMA-fighter sa att om han mötte två killar på stan som vill slåss, så vänder han hellre och sticker därifrån.

Det är också en sund lärdom, kan du placera några meter mellan dig och nån som vill slåss så gör hellre det. Kan bli dyrt att ligga på sjukhus med bruten arm och inte kunna arbeta. Bästa är att inte placera dig i en situation som gör att du kan råka illa ut.

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Haha, ok! Dom tränar sånt i våra lokaler med. Satan vad det låter i golvet.


signatur

I am the black wizards.

Skribent

Gjorde ju predictions för helgens match mellan Hermansson Vs. Strickland. Gick väl lite så där..


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Olander:

Haha, ok! Dom tränar sånt i våra lokaler med. Satan vad det låter i golvet.

Låter i golvet? Vad sysslar de med egentligen? XD


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Ichinin:

Noll intresse för MMA/UFC, men har tränat lite tidigare, kändes härligt att kunna springa 100 meter utan att få håll. Har haft nytta av lite falltekniker och annat i vardagslivet sedan dess.

Det är också en sund lärdom, kan du placera några meter mellan dig och nån som vill slåss så gör hellre det. Kan bli dyrt att ligga på sjukhus med bruten arm och inte kunna arbeta. Bästa är att inte placera dig i en situation som gör att du kan råka illa ut.

Vi håller ju gratis självförsvar för tjejer på söndagar och mycket av den träningen går ut på att de-eskalera och kunna ta sig därifrån. Eventuellt försvara, ta sig upp och kunna avlägsna sig. Att gå på offensiven är det sista vi lär ut, även om de verktygen är bra att ha som last resport. Kan du springa, så spring!


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Låter i golvet? Vad sysslar de med egentligen? XD

Jag vet inte, jag kör kyokushin. Det är bara ljudet från spruckna käkar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Kul tråd , tränar inte hade planer innan jag pajade knät för många år sen.

Följt följt mma sen typ pancrase på 90 talet typ, innan kollade man ju lite på karate typ när dolph lundgren tävlade även kollat lite på kyokushin mest för att en föredetta arbetskollega tävlat i det samt även varit funktionär på tävlingar så fick lite storys från den tiden.

Så klart kollar på en del k1 och pride, men hade så svårt för freak fighterna men typiskt japan.

Jag är den passiva mma fan, bryr mig inte om hur fighters skitsnackar inför fight eller allt runtomkring , själva fighten är det som gäller.

Tyvärr inte haft möjlighet att gå många några större events, största jag varit på var UFC99 i köln tyskland.

Problemet med mma generellt är ju att det är underhåll/martial art tävling , vilket innebär att riktig matchmaking där skillen är lika får vika för vad organisationen tror sig kan dra in i många fall.

Btw bas ruttens försvars videos får mig att garva varje gång


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Notumforce:

Kul tråd , tränar inte hade planer innan jag pajade knät för många år sen.

Följt följt mma sen typ pancrase på 90 talet typ, innan kollade man ju lite på karate typ när dolph lundgren tävlade även kollat lite på kyokushin mest för att en föredetta arbetskollega tävlat i det samt även varit funktionär på tävlingar så fick lite storys från den tiden.

Så klart kollar på en del k1 och pride, men hade så svårt för freak fighterna men typiskt japan.

Jag är den passiva mma fan, bryr mig inte om hur fighters skitsnackar inför fight eller allt runtomkring , själva fighten är det som gäller.

Tyvärr inte haft möjlighet att gå många några större events, största jag varit på var UFC99 i köln tyskland.

Problemet med mma generellt är ju att det är underhåll/martial art tävling , vilket innebär att riktig matchmaking där skillen är lika får vika för vad organisationen tror sig kan dra in i många fall.

Btw bas ruttens försvars videos får mig att garva varje gång

Jag efterfrågar riktigt liga-tänk och tror att Bellator delvis kör det. Men man skulle kunna göra en liga och brackets under året, sen finalerna på nyårsafton (likt PRIDEs Nyårs Event). Toppa varje gala med superfights där de sätter upp match som fansen vill se, dock räknas inte dessa i rankingen. För jag förstår att man samtidigt vill sätta ihop matcher mellan populära fighters, och då skulle ju superfights lösa det problemet. Men att ha en riktigt liga och turnering över året där den som vinner klättrar till toppen hade varit awesome.

Bas är kung - "Bada Bing!"


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag efterfrågar riktigt liga-tänk och tror att Bellator delvis kör det. Men man skulle kunna göra en liga och brackets under året, sen finalerna på nyårsafton (likt PRIDEs Nyårs Event). Toppa varje gala med superfights där de sätter upp match som fansen vill se, dock räknas inte dessa i rankingen. För jag förstår att man samtidigt vill sätta ihop matcher mellan populära fighters, och då skulle ju superfights lösa det problemet. Men att ha en riktigt liga och turnering över året där den som vinner klättrar till toppen hade varit awesome.

Bas är kung - "Bada Bing!"

Man har väl försökt med typ mma liga förut, var det inte nån organisation där bas var en av lag ledarna typ kan för mitt live inte komma på vad den hette, pat miletich var team ledare för en av dom andra lagen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Notumforce:

Man har väl försökt med typ mma liga förut, var det inte nån organisation där bas var en av lag ledarna typ kan för mitt live inte komma på vad den hette, pat miletich var team ledare för en av dom andra lagen

International Fight League tror jag de hette? Ideen var bra och tror många av vinnarna där hamnade i UFC senare. Önskar bara de större organisationerna kunde göra en liknande satsningt, speciellt när de tjatar om att MMA ska vara en seriös sport.

Tänk själv om NHL satt och bestämde vilka som "förtjänade" final matchen varje år, baserat på hur många fans och hur mycket trashtalk lagen har fört mellan sig. Det skulle ju bli skitlöjligt. Men i boxning och MMA är det tydligen helt ok att ha ett sådant system


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

International Fight League tror jag de hette? Ideen var bra och tror många av vinnarna där hamnade i UFC senare. Önskar bara de större organisationerna kunde göra en liknande satsningt, speciellt när de tjatar om att MMA ska vara en seriös sport.

Tänk själv om NHL satt och bestämde vilka som "förtjänade" final matchen varje år, baserat på hur många fans och hur mycket trashtalk lagen har fört mellan sig. Det skulle ju bli skitlöjligt. Men i boxning och MMA är det tydligen helt ok att ha ett sådant system

ah just det "IFL" ja jag håller med.

Kolla på senaste underhålls fighterna mellan div mma fighters och jake paul , så sjukt korkat men han har ju inget att förlora så länge han vinner han drar ju in löjligt mycket pengar på att andra vill se han förlora


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Notumforce:

ah just det "IFL" ja jag håller med.

Kolla på senaste underhålls fighterna mellan div mma fighters och jake paul , så sjukt korkat men han har ju inget att förlora så länge han vinner han drar ju in löjligt mycket pengar på att andra vill se han förlora

Man får ju ge honom att han spelar korten smart. Tar MMA-fighters som är på gränsen eller passerat bästföredatum som i grunden är brottare. Sen betalar dem mer pengar än vad UFC skulle ge dem. Woodley slår åtminstone hårt och har ok striking, men Askren hade inget i boxningsringen att göra. Sen marknadsför det som Boxning Vs. MMA när det egentligen är Boxning Vs MMA med boxningsregler, för han har nog ingen intention att steppa in i oktagonen även om han hintar om det. Tror inte heller han har någon lust att möta MMA-fighters som lyckats bra i boxningen så som Anderson Silva. Tror han skulle slå luft där tills hans kondition tar slut och sen bli knockad i senare ronder.

MEN sen måste jag också ge honom kredd för att han försöker ändra lönerna för fighters och att det verkar faktiskt vara något han genuint brinner för. Finns många förbättringar där som skulle behövas, både löner och försäkringar för framför allt UFC-fighters.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var någon tråd som jag hjälpte till att spinna iväg i off-topic tidigare när vi började diskutera MMA istället för det rådande ämnet. Jag är ju själv både kampsportare, MMA-intresserad och skribent på Kimura.se. Så nu tänker jag att jag startar en tråd om detta här för alla som är intresserade att se folk i för små brallor som slåss i en bur.

MMA, kampsport, allt är tillåtet här (utom 12-6 elbows).

Kan börja, vad tror ni om det tredjemötet mellan Dustin Poirier och Conor McGregor?

LET'S GET IT ON!

Svårt att säga hur Connor funkar efter "bulken" och skadan i Juli på UFC264, tror Dustin kanske har det ändå, om han inte slappnat av sen förra titelförsvaret mot Oliveira, det är tärande att vara mästare verkar det som då alla är ute efter en.
Dustin gillar ju att vara aktiv och gå matcher så ofta han kan.

Connors två senaste har varit förluster mot just Poirier, senaste var i Juli då det var ett stopp från läkare där han skadade benet.

Så han har varit under återhämtning sedan Juli, men Connor är ju inte den som ger sig i första taget, han verkar inte bry sig om motgångar. Det är ju möjligt att vila sig i form utan att få ring-rost, tror nog ändå att Connor varit så pass aktiv som han kan vara, han kommer nog inte pensionera sig förrän han gör det som mästare eller förlorar titeln som mästare.

Kommer bli spännande oavsett, jag är ändå ganska intresserad av MMA men tycker det har varit lite mycke drama till och från.

Båda killarna brukar ju imponera / briljera när de är i oktagonen, det kommer bli spännande.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Låter i golvet? Vad sysslar de med egentligen? XD

Judo kanske, det är ju mycket kast med människa i den disciplinen? Den varsamma vägen =), tycker Judo är det våldsammaste jag sett inom kampsport, det och Kendo.

Skribent
Skrivet av haiko:

Svårt att säga hur Connor funkar efter "bulken" och skadan i Juli på UFC264, tror Dustin kanske har det ändå, om han inte slappnat av sen förra titelförsvaret mot Oliveira, det är tärande att vara mästare verkar det som då alla är ute efter en.
Dustin gillar ju att vara aktiv och gå matcher så ofta han kan.

Connors två senaste har varit förluster mot just Poirier, senaste var i Juli då det var ett stopp från läkare där han skadade benet.

Så han har varit under återhämtning sedan Juli, men Connor är ju inte den som ger sig i första taget, han verkar inte bry sig om motgångar. Det är ju möjligt att vila sig i form utan att få ring-rost, tror nog ändå att Connor varit så pass aktiv som han kan vara, han kommer nog inte pensionera sig förrän han gör det som mästare eller förlorar titeln som mästare.

Kommer bli spännande oavsett, jag är ändå ganska intresserad av MMA men tycker det har varit lite mycke drama till och från. Båda killarna brukar ju imponera / briljera när de är i oktagonen, det kommer bli spännande.

Jag är osäker på Conor nu, det känns lite som han förlorat glöden. Han har ju försökt köra både good guy-stuket och bad guy-stuket med Poirier och förlorat båda gångerna. Men det är ju lätt att slappa när du sover på en hög med benjamins. Jag tyckte Conor hade lite finess på sitt skitsnack i början, "Who the foock is that guy?" och allt det där, Men nu känns det bara desperat. Tänker på tjatet om att Poirers fru har skickat han DMs på instagram etc. Han borde kanske bara lägga av och satsa på det han gör på sidan om istället. Menar han tog sporten till höjder ingen annan har gjort tidigare så han har en plats i historieböckerna redan.

Skrivet av haiko:

Judo kanske, det är ju mycket kast med människa i den disciplinen? Den varsamma vägen =), tycker Judo är det våldsammaste jag sett inom kampsport, det och Kendo.

Ja vi gör ju lite takedowns också, måste ju ta fighten till marken på något vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

UFC 271 i helgen, titelmatch mellan Israel Adesanya och Robert Whittaker. Vem tror ni på? Här är mina predictions på huvudmatchen och co-main.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

UFC 272, jag har varit förkyld så jag har bara gått igenom main event. Colby "Chaos" Covington Vs. Jorge Masvidal.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

UFC 272, jag har varit förkyld så jag har bara gått igenom main event. Colby "Chaos" Covington Vs. Jorge Masvidal.

https://youtu.be/ogn2iNHT2Ak

En av årets bästa matcher, tror colby vinner i andra eller max tredje ronden👊😊

Skribent
Skrivet av Oscar20000:

En av årets bästa matcher, tror colby vinner i andra eller max tredje ronden👊😊

Jag tror Colby vinner men att det blir mer utdraget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror Colby vinner men att det blir mer utdraget.

Vem håller du på då?

Medlem

Tror också på Colby men Masvidal är bättre stående och har bra takedown defense. Blir spännande.

Synd att det inte blev Makachev som fick hoppa in mit RDA. Känns som en blivande champ i lättvikt. Dos Anjos hade nog fått det riktigt tufft. Blev ju slaktad av Khabib.

Medlem
Skrivet av boneless:

Tror också på Colby men Masvidal är bättre stående och har bra takedown defense. Blir spännande.

Synd att det inte blev Makachev som fick hoppa in mit RDA. Känns som en blivande champ i lättvikt. Dos Anjos hade nog fått det riktigt tufft. Blev ju slaktad av Khabib.

Jag tror att Colby kommer att återgå till sin brutala press och då får masvidal bekänna färg om konditionen. Absolut att masvidal är en skickligare striker vid distans-trading som har en chans att knocka vem som helst men colby somnade inte ens av att käken avslagen av den som slår hårdast i divisionen.

Medlem

Gammal gubbe här som följde UFC 1 till kanske 90 nånting, oerhört fascinerad över när olika fight "kulturer" möttes, även i pride. Karate vs sumo osv. Tank Abbott tyckte jag var kul tex. För att han var en bärs och bar fighter, men annars en Bully som man inte hade velat ha att göra med, crocop var en annan favorit som däremot verkade ganska ödmjuk. Nuförtiden tittar jag bara för vad som mig är stora fighter. En kollega som är fanatisk uppdaterar mig dock 😉

Skribent
Skrivet av Oscar20000:

Vem håller du på då?

Masvidal, är rätt trött på Colbys persona. Även om han säger roliga saker ibland så var ju gårdagen presskonferens bara pajjig. Han avbröt typ alla, kallade en journalist fet och om han skulle svara på frågorna så krävadw han 10 armhävningar. Tyckte det var över gränsen, presskonferenserna är trots allt där för att vi journalister ska ställa frågor.


signatur

"Writer and Fighter"

Backloggens befriare

Tänk om Masvidal kunde sänka Colby. Men tror inte det. Colby är ju tyvärr väldigt duktig.


signatur

Ad hoc addendum

Skribent
Skrivet av keffkebab:

Tänk om Masvidal kunde sänka Colby. Men tror inte det. Colby är ju tyvärr väldigt duktig.

Ja, om inte Usman varit mästare hade Colby haft bältet. Det är få fighters som kan hantera hans pressure och han kan ligga på pedalen i 5 ronder utan problem. Det är som om du skulle slå på ett fusk i UFC-spelet och ta bort stamina mätaren...


signatur

"Writer and Fighter"

Backloggens befriare
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, om inte Usman varit mästare hade Colby haft bältet. Det är få fighters som kan hantera hans pressure och han kan ligga på pedalen i 5 ronder utan problem. Det är som om du skulle slå på ett fusk i UFC-spelet och ta bort stamina mätaren...

Mm, tack gode värld för "Marty from Nebraska".


signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Garry Tonon förlorade sin titelmatch och nu pratar hela kampsportsvärlden om hur benlås inte funkar i MMA. Jag som grappler har förstås en egen åsikt om detta.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Själv kör jag bara kickboxning, så BJJ är som att lyssna på kinesiska eller nåt, fattar ingenting!

Tänkte iaf tipsa om att imorgon möts Hafthor Björnsson, världens starkaste man 2018 som även spelar The Mountain i Game of Thrones och Eddie Hall, världens starkaste man 2017 - i en boxningsmatch.

Ska bli intressant att se två personer som vardera består av 150 kg muskler boxas. De har båda tränat inför denna fight i typ 2 år så de kommer inte vara kompletta noobs heller.

Hejar på Hafthor som verkar ha lite mer traditionell boxningteknik men tror det kan bli svårt att möta Eddie Hall som visserligen är kortare och mest kör rallarsvingar men som verkar vara betydligt mer explosiv än Thor.

Farornas Konung

Kollade på Hung Man Choi mot Bob Sapp i en K1 fight förut! Mycket underhållande måste jag säga..

Skriv svar