Diskutera - Hur mycket får ett grafikkort kosta?

Medlem

Kan tänka mig 5-6000 för ett alldagligt kort.
Kan vara beredd att betala mer för prestanda, men nån lång bit över 10000 vette fan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

8-9K tycker jag egentligen ett high end borde kosta. Nu är dessutom BF serien död så då finns det ännu mindre incitament att skaffa ett nytt för egen del. Uppgraderade ofta grafikortet för att kunna fläska på vid nya BF releaser. Kanske blir en konsol nästan gång istället

Medlem

Köpte 1080ti med vattenblock för 12k för några år sedan. Jag har suttit och kollat på nyare kort. Det krav jag nu har är att ha just vattenkylning på dem så att jag får ut prestandan de lovar att de skall klara av.

Priset kan få vara vad det är; är det min hobby och jag vill ha viss prestanda så får jag lägga pengar på det. Dock är det svårt att motivera 22k för ett 3080ti med vattenblock när jag inte har problem med spelen jag spelar just nu.

När grafikkortet inte orkar mer/går sönder så kommer jag nog betala vad de begär i affären...

Medlem
Skrivet av delli:

Mat e ju sjukt dyrt, titta kilopriset på en del grönsaker frukt tex. Ska man ha lite ”lyxigare” tomater så e de billigare med oxfilé typ

knyter näven i fickan varje gång jag ska köpa paprika..

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

4-5k för ett något över medelbra presterande kort. Men jag har börjat bli gubbsnål och har en orealistisk bild av vad saker kostar. Exempelvis det hutlösa priset på ost, fy fan.

Ja för fean!!! +100:-/kg för Osten när blandfärsen/skinksteken/karrén kan kosta 39-59:-/kg. Liksom ett slaktad djur som levt 5-10 år kostar mindre i kilo än en mjölk produkt.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

köpte ny dator så passade på att köpa ett 3080ti som kostade nästan 20papp då, hade aldrig betalat den summan om jag bara var ute efter att köpa nytt grafikkort. och ganska bisarrt att grafikkortet är 50% av kostnaden på en top end dator.

Var tider när en cpu var dyrare än grafikkortet


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tydligen fått det kosta 9999:-. Men då hade jag väntat i sex år... Kanske cirka 1500 per år då?

Medlem

13k är väl maxgränsen men då får grafikkortet sluta med Ti. Nån måtta får det vara😁

Medlem

xx80 serien ska kosta runt 8000 sek vid releasen, sen sjunka med runt 1-2k varje år. Det är lagom.

Medlem

Köpte mitt RTX 3080 för 7999. Det tyckte jag var ett bra pris...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

knyter näven i fickan varje gång jag ska köpa paprika..

Paprika är väl för faaeen inte dyrt? 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Trodde min smärtgräns var 8k när jag köpte ett 2080, men nu sitter jag på ett 3080ti för 18k

Ångrar jag köpet? Nej, det är min hobby, betydligt billigare än mina polares skoterintresse


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

3000-4000 enough is enough


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

13k är väl maxgränsen men då får grafikkortet sluta med Ti. Nån måtta får det vara😁

2011 köpte jag ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB för 1859kr

Skämt åsido, min smärtgräns går åtminstone vid 8000kr då det var ungefär vad jag fick ge för mitt 6800XT. Men, jag skulle absolut inte tacka nej till 5-6000kr för ett 4070 till hösten/vintern.

Medlem

Köpte mitt nuvarande STRIX 1070 Ti för 4800 vilket jag tyckte var rimligt. Idag hade jag kunnat tänka mig att lägga kanske 7000 för 3080-prestanda. Verkar dröja ett tag till innan vi är där.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

k3m
Medlem

Jag blir förfärad när jag läser vad folk anser är rimliga grafikkortspriser. Och sånt här snack kommer ju fram till återförsäljarna som verkligen slickar sig om munnen. Och även om man anser att 8000kr är rimligt för ett vasst grafikkort, så borde man veta bättre än att gå o annonsera ut det.

Medlem

Dagens priser är ju helt ur tabell. Gav knappt 5 tusen för mitt PowerColor RX 5700 XT Red Devil. Känns rimligt. Då hamnar ett toppkort på ca 8. Relativt sett.

Dock skulle jag aldrig lägga 8 tusen på ett grafikkort. Och inte 12 tusen på en mobil heller. De blir gamla på tok för snabbt för de summorna.

Medlem

4000-5000 skulle jag säga. Dock blev det ett 3070 för 8000 efter en fin förtjänst på mitt gamla 2080 och ett halvår med 970


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

13k är väl maxgränsen men då får grafikkortet sluta med Ti. Nån måtta får det vara😁

Ti slutade vara avgörande efter 10-serien... Du sparar många tusen att skippa ti, för att tappa minimal prestanda...

Medlem
Skrivet av k3m:

Jag blir förfärad när jag läser vad folk anser är rimliga grafikkortspriser. Och sånt här snack kommer ju fram till återförsäljarna som verkligen slickar sig om munnen. Och även om man anser att 8000kr är rimligt för ett vasst grafikkort, så borde man veta bättre än att gå o annonsera ut det.

...PC masterrace skall vara för PC-masterrace, 'nough Said! 😄😄😄😄

Medlem

Köpte som sagt 1080 Ti för under 6000 kr när det var nylanserat... och det tyckte jag var löjligt mycket pengar för ett g-kort. Idag får man ge minst tre gånger så mycket för ett toppkort.

Medlem

För kosta vad de vill men om jag ska köpa nåt för det vara runt 2-3 tusen. Mitt GTX 960 (2GB vram) har betjänat mig väl i 7 år nu.

Medlem

inte mer än 6 lax, om man inte ha 3 st 4k skärmar. sitter man på en 1920-1080 är man bara korkad om man köper dyrare än så


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av k3m:

Jag blir förfärad när jag läser vad folk anser är rimliga grafikkortspriser. Och sånt här snack kommer ju fram till återförsäljarna som verkligen slickar sig om munnen. Och även om man anser att 8000kr är rimligt för ett vasst grafikkort, så borde man veta bättre än att gå o annonsera ut det.

Återförsäljarna och tillverkarna är väl medvetna om vad för priser folk är villiga att betala, oavsett om konsumenterna är vokala med deras åsikter om hur mycket de är villiga att spendera.

Priset reflekterar "Supply & Demand", och även där så ser vi att grafikkortspriset som har skjutits upp oerhört på senaste tiden har inte stoppat försäljningarna. I slutändan så är det pengarna som talar, och hittills talar pengarna att grafikkortspris på 13k är inte för mycket för att de ska bli slutsålda.

Min åsikt; finns egentligen inte någon maxtak för hur mycket ett GPU får kosta. Sen om jag kommer köpa ett för det priset eller inte beror på min situation och behov. I dagsläget skulle jag inte lägga 13k på ett GPU, då RTX 3080 som jag köpte för 8k räcker till det behovet jag har idag, och troligen i några år framåt. Eventuellt så kommer jag behöva GPU med mer VRAM, och när den dagen kommer så kommer jag köpa ett passande GPU för det priset som den ligger ute för.

Skulle jag ha ett behov av ett RTX 3090 som kostar 17k-25k, så skulle jag köpa det för 17k-25k beroende på vilken modell som skulle täcka behovet.

Medlem
Skrivet av Tjobb0:

Trodde min smärtgräns var 8k när jag köpte ett 2080, men nu sitter jag på ett 3080ti för 18k

Ångrar jag köpet? Nej, det är min hobby, betydligt billigare än mina polares skoterintresse

Herregud, från 8000kr till 18000kr. Och det är två år senare. Och inte ens dubbelt så snabbt (3080ti mot 2080).

Nej det går inte att motivera. Gå ner från 4K till 1440p med samma grafikinställningar och det räcker med den där RTX 2080. Sparat 10 000 kronor!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av k3m:

Jag blir förfärad när jag läser vad folk anser är rimliga grafikkortspriser. Och sånt här snack kommer ju fram till återförsäljarna som verkligen slickar sig om munnen. Och även om man anser att 8000kr är rimligt för ett vasst grafikkort, så borde man veta bättre än att gå o annonsera ut det.

"Slickar sig om munnen" haha.

Ja, jag är rädd att vi har ett nytt paradigm, där tillverkarna och försäljarna numera tar för givet att high-endkorten ska starta på 12000kr och uppåt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Medlem

Fattar inte varför tex ett 3060 kort kan kosta från ca 4000kr till 9000kr heller, vem köper den dyrare varianten


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

GTX 970 3000 kr

RTX 2080 6000 kr

Det är vad jag betalade nytt. Tyckte det var fräckt att höja priset 100% på ett par år bara.

RTX 4080 18000 kr ?

Efter ett par år till påslag på förmodligen 300%. Nej, tack, går över till Intels kommande.

För övrigt så går smärtgränsen vid 5995 kr dvs priset för PS5. För mellansegmentkort som de har döpt om till highend.

Medlem

5-6000 för ett 3080 skulle jag säga.
Dock har dagens priser fått en att sluta köpa när man egentligen inte behöver det.

mitt 1080 är och har varit sjukt prisvärt.

Att vissa tror att det är en fråga om hur mycket pengar man har är intressant, bara för att man har pengarna så behöver man inte göra en dålig affär.
Det kommer sluta med att du inte har några pengar

123
Skriv svar