The Legend of Zelda: Ocarina of Time kan bli invald i spelens Hall of Fame

Robot
The Legend of Zelda: Ocarina of Time kan bli invald i spelens Hall of Fame

Link och gänget har fått en historisk nominering.

#Hall-of-fame, #Nintendo, #The-Legend-of-Zelda


Medlem

Hur kan candy crush vara i samma liga som Ocarina of time? Candy Crush är en spin off på bejeweled

Medlem

I den listan så var det inte så svårt för mig att hitta vinnaren i alla fall, spelade Ocarina of Time i helt rätt tid. Resident Evil spelade jag först mycket senare när flera uppföljare hade kommit och hade inte lika stor påverkan på min egen smak. Det är något med Nintendos spel när man är 10-15 (och äldre såklart), det är ren och skär spelmagi, och då speciellt Legend of Zelda och Mario-spelen.

Medlem

Verkar ganska amerikaniserat. Exempelvis är redan John Madden Football med i Hall of Fame medan exempelvis det betydligt större Fifa inte är det. Även många andra spel saknas till förmån för NFL. Såsom Elder Scrolls, Resident Evil, Baldur's Gate, Diablo, Castlevania, Call of Duty, Mega Man med flera.

Skribent
Skrivet av Paladia:

Verkar ganska amerikaniserat. Exempelvis är redan John Madden Football med i Hall of Fame medan exempelvis det betydligt större Fifa inte är det. Även många andra spel saknas till förmån för NFL. Såsom Elder Scrolls, Resident Evil, Baldur's Gate, Diablo, Castlevania, Call of Duty, Mega Man med flera.

Jag ska kolla någon gång när jag har tid hur de väljer ut spel och om Hall of Fame har olika "wings" som de har i andra sammanhang. Dvs olika kategorier för olika spel. Detta kan ju påverka hur de väljer ut. Om de har en Rollspels-wing så kanske Elder Scrolls och Baldur's Gate blir nominerade dit senare t.ex.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Paladia:

Verkar ganska amerikaniserat. Exempelvis är redan John Madden Football med i Hall of Fame medan exempelvis det betydligt större Fifa inte är det. Även många andra spel saknas till förmån för NFL. Såsom Elder Scrolls, Resident Evil, Baldur's Gate, Diablo, Castlevania, Call of Duty, Mega Man med flera.

Tråkigt att de inte kan vara objektiva, det tar ju bort lite av grejen med en Hall of Fame, kan jag tycka.
Sen har vi det här med objektiva spelrecensioner, det tar bort halva grejen med en recension i stället.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Hot take: Ocarina of time är bästa Zelda-spelet


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Hot take: Ocarina of time är bästa Zelda-spelet

Nej, Link to the past är bästa och hör sen!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Absolut värt en plats, var ett stort steg för spel överlag när Ocarina of time släpptes. Minns det som igår, har många fina minnen.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hot take: Ocarina of time är bästa Zelda-spelet

Håller med, tycker helt klart att det bör väljas in i Hall of Fame.

Medlem

I den listan kan jag tycka att såväl Resident Evil som Civilization är bättre alternativ än den ospelbara röra som är Ocarina of Time. Fanns gott om spel som gjorde "3D action" bättre än Zelda när OoT släpptes.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

I den listan kan jag tycka att såväl Resident Evil som Civilization är bättre alternativ än den ospelbara röra som är Ocarina of Time. Fanns gott om spel som gjorde "3D action" bättre än Zelda när OoT släpptes.

Så OoT där man springer, klättrar, slåss med svärd, skjuter pilbåge, rider och simmar i en öppen värld i full 3d är ospelbart men Resident Evil där man med tank-styrning stakar sig fram i ett antal förrenderade rum skulle vara mer spelbart?

Medlem

Även om pusselspel också är spel kan jag inte riktigt se att det skulle ha samma dignitet som Ocarina of Time. Vilket jag såklart vill se vinna av dessa kandidater. Men jag kan tycka det är lite förlegat och omsprunget av Breath of the Wild - vilken jag hade hellre sett invald nu. Med det sagt är jag förvånad att OoT inte blivit invald för längesedan.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Så OoT där man springer, klättrar, slåss med svärd, skjuter pilbåge, rider och simmar i en öppen värld i full 3d är ospelbart men Resident Evil där man med tank-styrning stakar sig fram i ett antal förrenderade rum skulle vara mer spelbart?

RE har släppts uppsminkat men spelmekaniskt oförändrat till olika format 2002, 2009 samt 2015 och visat sig vara precis lika spelbart nu som då. Konceptet med tank-styrning används dessutom än idag till skillnad från mer eller mindre varenda aspekt av OoT. Eller ja, Nintendo sitter väl kvar och tvingar folk att klicka sig genom hela storyn i from av textbubblor utan VA än idag, annars är det mesta ersatt av bättre alternativ.

Medlem
Skrivet av kebbe:

RE har släppts uppsminkat men spelmekaniskt oförändrat till olika format 2002, 2009 samt 2015 och visat sig vara precis lika spelbart nu som då. Konceptet med tank-styrning används dessutom än idag till skillnad från mer eller mindre varenda aspekt av OoT. Eller ja, Nintendo sitter väl kvar och tvingar folk att klicka sig genom hela storyn i from av textbubblor utan VA än idag, annars är det mesta ersatt av bättre alternativ.

Tycker inte att det stämmer. Zelda var och är grymt spelbart. Ex lock on på fiender används i spel idag och det är mer eller mindre exakt så som det användes i OOT.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

RE har släppts uppsminkat men spelmekaniskt oförändrat till olika format 2002, 2009 samt 2015 och visat sig vara precis lika spelbart nu som då. Konceptet med tank-styrning används dessutom än idag till skillnad från mer eller mindre varenda aspekt av OoT. Eller ja, Nintendo sitter väl kvar och tvingar folk att klicka sig genom hela storyn i from av textbubblor utan VA än idag, annars är det mesta ersatt av bättre alternativ.

Och OoT släpptes även till Gamecube 2003 och fick sedan en remake på 3ds 2011.
En remake som om jag inte kollade fel nu sålt bättre än någon Resident Evil-remake.

Mycket av det som introduceras i OoT används än idag i många andra spel.

Många Open World-spel har i grunden väldigt liknande gameplay, rida runt och utforska en öppen 3d-värld. Typ The Witcher, Red Dead, Elden Ring.

Att man kan låsa på fiender så man strafear runt dem används också i många tredjepersonsspel och det var OoT först med.

Hur många spel idag använder tank-styrning och fasta kameravinklar?

Medlem

Vad man verkligen har försökt tycka om OoT sen det kom, jag menar många många spelare anser detta vara ett mästerverk. Alla dom kan ju inte ha fel? Eh JO! Tydligen kan dom det... spelet är trasigt. Kameran helt värdelös och jag tror att det absolut var en "milestone" när spel skulle gå över till 3D men ett bra spel är det absolut inte. Just my opinion!

Medlem
Skrivet av Maggot:

Vad man verkligen har försökt tycka om OoT sen det kom, jag menar många många spelare anser detta vara ett mästerverk. Alla dom kan ju inte ha fel? Eh JO! Tydligen kan dom det... spelet är trasigt. Kameran helt värdelös och jag tror att det absolut var en "milestone" när spel skulle gå över till 3D men ett bra spel är det absolut inte. Just my opinion!

Kommer ihåg när det släpptes, hade inte en N64 på den tiden, men hade en kompis som hade köpt det och han älskade det och kunde inte sluta prata om det. När jag väl testade det så spelade jag i kanske 2h och tröttnade. Det tog mig säkerligen 4-5 år innan jag skaffade det till GameCube i en Zelda collection, det måste nog vara det mest överskattade spelet igenom tiderna. Sure om det var ditt första Zelda så förstår jag att man gillar det, men utav 3D zelda spelen så är det spelet jag gillar minst, följt av WindWaker (endast p.g.a. att världen är helt tom). TBH så tycker jag att 3D zelda spelen överlag är jävligt mediokra. Men sure, det inspirerade säkert många, men när det gäller 3D spel så om något spel som passar där så är det Mario 64, det gjorde verkligen skillnad på 3D spel.

Medlem

Ett mästerverk, klart det ska förevigas i ett hall of fame!

Medlem

Bland det bästa som någonsin gjorts!

Medlem

Ja, det är en klassiker, välförtjänt!

Medlem

Trist. Ocarina of time är spelet där Zelda gick från mästerverk till medioker. Det är spelet som förstörde serien, där dödsrosslingarna började. A Link to the past är så ofantligt mycket bättre.

Medlem

Att det inte redan är i Hall of Fame är märkligt tycker jag!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Hoppas det blev invald det och mario 64 satte standarden för hur 3d spel från den tiden skulle vara visst grafiken är ålderdomligt men själva mekaniken är fortfarande bra

Avstängd
Skrivet av Vampir:

Hoppas det blev invald det och mario 64 satte standarden för hur 3d spel från den tiden skulle vara visst grafiken är ålderdomligt men själva mekaniken är fortfarande bra

Musiken och atmosfären är också grym, speciellt i Forest Temple och Spirit Temple.

Mysigt värre:

Medlem

Candy Crush...är den nomineringen att jämföra med Eurovisions traditionella inslag av trallande clowner som brukar dyka upp minst en gång varje år?

Medlem
Skrivet av Ender:

Candy Crush...är den nomineringen att jämföra med Eurovisions traditionella inslag av trallande clowner som brukar dyka upp minst en gång varje år?

Det handlar väl om genomslag. Candy Crush var ju spelet som drog in ickespelare. Fler har nog spelat CC än de flesta andra titlarna på listan.

1
Skriv svar