Elgrill - frälsning eller bara skräp?

Medlem
Elgrill - frälsning eller bara skräp?

Hej bullen!
Som rubriken säger, är en elgrill något att ha?

För att förekomma så vet jag givetvis att kolgrill är det enda rätta men tyvärr inte ett alternativ.
Bor i lägenhet med en liten balkong. Förbjudet av fastighetsägaren att grilla med öppen låga.
Dessutom liten balkong så grillen måste kunna plockas undan för att spara plats.

Sneglar i så fall på Weber. De verkar vinna alla tester.
Betalar hellre lite mer och får något bra än att behöva tumma på kvaliteten.

Så ni som testat elgrillar, blir det gott käk? Eller funkar stekpannan lika bra?

Med vänlig hälsning
En hungrig själ

Medlem

Det blir bra bara slå till, bättre än n inget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

phi
Medlem

Skulle aldrig orka med en kolgrill igen efter en Weber Q 2400. Enkelt, smidigt och minst lika bra och inte bättre än alla kolgrillar.

Har kikat på att uppgradera till en Pulse 2000 men den kommer med en högre prislapp däremot.

Medlem

Jag har en Weber Puilse 2000 och jag är nöjd med den.
Köttet blir bra varje gång när jag använder medföljande termometer men man får inte samma grillsmak som med en kolgrill då det inte blir någon rök men det är fortfarande gott.

Medlem

Det blir gott käk och smakar utmärkt. Kanske är lite mer ”grill feeling” med en vanlig kolgrill, annars ser jag inget negativt.

Medlem

Elgrillar fungerar OK.

Man offrar lite rökighet i smaken för att få till smidig och enkel grillning. Det smakar lite godare med kol, men med el slipper man röka ner sig själv och hela grannskapet.

Bärbar kolgrill på gården

Jag har också en balkong som vi inte får grilla på men jag gör så att jag grillar ute på gården med min egna bärbara Weber kolgrill (där jag kör bricketter).

Jag har med vattenkanna ut och håller mig konstant nära grillen, då det vanligen leker ett 5-10 tal barn på gården.

Jag brukar också låta mina smågrabbar få hjälpa till med logistiken att bära in/ut tallrikar och så. Då slipper jag täcka över med aluminiumfolie för att hålla värmen.

Efter allt är grillat och klart täpper jag för alla ventiler och spär 2-3 liter vatten i grillen. På med locket och in och käka. Detta ångkokar grillen och gör gallret lätt att diska rent. Grillen är inte någon brandfara längre och ingen vidare rolig att leka med ens för busiga barn. Man får anstränga sig både för att bränna sig och välta grillen.

Efter man käkat är det bara att hälla ur vattnet i gräsmattan och bära in grillen. Bricketterna behöver sedan luftas i ett par dagar innan de är fit for fight igen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag har aldrig provat elgrill så ska väl inte uttala mig egentligen, men vad är vitsen med det jämfört med att steka köttet? Största anledningen till att jag grillar är för att få röksmak på köttet.

Inaktiv
Skrivet av sweclockern:

Jag har aldrig provat elgrill så ska väl inte uttala mig egentligen, men vad är vitsen med det jämfört med att steka köttet? Största anledningen till att jag grillar är för att få röksmak på köttet.

Smakmässigt - ingen.

Inlevelsemässigt däremot. Otroligt skön känsla att kunna stå utomhus i solen och laga mat och njuta av den aktuella årstiden.

Medlem

Elgrill meningslöst, kan som sagt grilla eller köra skiten i i ungen istället. Lite som att göra foliepaket på grillen, tillför inget som en ugn redan gör..

Laga maten i ugnen och njut på balkongen med en öl medans maten tillagas.


signatur

IDKFA

Medlem

En bra (och dyr) elgrill ger 95% grillsmak och är enormt mycket smidigare än kol/gas. Det viktigaste med grillandet är kvar, dvs laga mat utomhus i solen med en öl i näven. Dessutom mycket enklare att få jämn temperatur. Kommer aldrig byta tillbaka till kol/gasol igen.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

En bra (och dyr) elgrill ger 95% grillsmak och är enormt mycket smidigare än kol/gas. Det viktigaste med grillandet är kvar, dvs laga mat utomhus i solen med en öl i näven. Dessutom mycket enklare att få jämn temperatur. Kommer aldrig byta tillbaka till kol/gasol igen.

Det är just det jag funderar på, köttet tillagas genom att det tillförs värme på en yta, till skillnad från en kolgrill där tillagningen sker genom hetta och rök från kolet. Jag tänkte på det igår, så lite kul att tråden dök upp idag! Jag har fortfarande svårt att se hur en elgrill kan ge grillsmak? För mig är grillsmak rökighet, hur smakar grillat annars?
Jag har alltid en öl i näven när jag grillar också, det hör nästan till Sen kan jag tänka mig att det är enklare att få till en jämnare temperatur med elgrill.
Jag har balkong och älskar grillat, så självklart har jag kollat lite på elgrillar, men ser ingen vits med det mot att gå ut på gården och tända mina "bärbara" grill.

Medlem

Funkar bra, päronen körde med elgrill på balkongen i deras hyreslägenhet, vilket var krav då. Du slipper dessutom köpa kol och sprit för att få igång grillen och slipper också vänta på att kolen ska "brinna av" innan du kan slänga på köttbitarna.

KoP
Medlem

Beror på vilken typ av elgrill man är ute efter, öppen eller stängd. Har både en öppen och en stängd. Den öppna är väl lite si å sådär, lite långsam. Den stängda, en OBH Nordica Optigrill XL är jävligt grym och snabb och används väl ca. en gång i vecka.

Dock föredrag jag att grilla på kol/briketter pga att smaken blir så mycket bättre.

Medlem

Är väl inget fel med elgrill egentligen, maten blir ju desamma enligt mig, men doften från en kolgrill är oslagbar!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Det är just det jag funderar på, köttet tillagas genom att det tillförs värme på en yta, till skillnad från en kolgrill där tillagningen sker genom hetta och rök från kolet. Jag tänkte på det igår, så lite kul att tråden dök upp idag! Jag har fortfarande svårt att se hur en elgrill kan ge grillsmak? För mig är grillsmak rökighet, hur smakar grillat annars?
Jag har alltid en öl i näven när jag grillar också, det hör nästan till Sen kan jag tänka mig att det är enklare att få till en jämnare temperatur med elgrill.
Jag har balkong och älskar grillat, så självklart har jag kollat lite på elgrillar, men ser ingen vits med det mot att gå ut på gården och tända mina "bärbara" grill.

det ryker om elgrill också och du har ett lock, så nog blir det röksmak.

Medlem

Vi köpte en prisvinnande elgrill från weber förra sommaren. Vi sålde den efter två användningar eftersom vi inte tyckte att den tillförde något. Jag anser att det blir precis samma resultat som att använda en grillpanna på spisen.

Medlem

Det droppar fett från köttet ner på värmen och då skapas rök som ger röksmak. Däremot får du inte lika mycket då kolen i sig skapar egen rök. Om du inte får använda nåt annat så kör på en elgrill. Klart bättre än stekpanna så länge den blir varm nog. Gott med grillat!

Jag har haft två olika elgrillar då det i teorin skulle kunna betyda grillning på balkongen.
Första var en billig från Biltema, tror den kostade 299 eller något i den stilen. Använde den en gång...

Andra var en fetingmodel från Weber, den kostade ungefär en nolla till och fungerade till skillnad mot den första. Det tog däremot betydligt längre tid än att grilla som vanligt och locket var tvunget att vara nedfällt för att få fart på den, summa sumarum var att även den var otillfredställande - som någon skrev ovanför så kan man lika gärna steka med en grillpanna istället.

Medlem

Jag har haft både elgrill och grillpanna och tycker det är bättre att bara steka som vanligt, även om man skulle marinera med liquid smoke som ger rökigheten. Det är helt enkelt inte samma sak. Varken smakmässigt eller upplevelsemässigt. Jag har 2 kolgrillar, 1 större som jag har ståendes bredvid altanen och 1 mindre portabel som jag lätt kan ta med mig i bilen om man vill ut en sväng.

Med det sagt så är det svårt att ge rekommendationer då mycket är subjektivt: vad är det man vill få ut? För en som vill "grilla" på balkongen kanske det räcker med elgrill och en skvätt liquid smoke. För den som vill grilla i parken eller på resan men inte vill skaffa en riktig grill kanske det är bättre med dom där engångsgrillarna. (Även om det kanske inte är miljövänligt...) För den som älskar att grilla och vill ha hela upplevelsen och en geniun grillsmak, ja då kan jag bara rekommendera en kolgrill av valfri storlek.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Pappa har haft samma grill sedan 1976 - kol for life.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Blandade åsikter som förväntat när man avhandlar den här typen av livsavgörande frågor.
Men tack för era svar! Ska suga lite på karamellen.

I dagsläget har jag en mindre weber som jag bär ut på gården vid grillning. Men det blir ju en jäkla logistik...

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det droppar fett från köttet ner på värmen och då skapas rök som ger röksmak. Däremot får du inte lika mycket då kolen i sig skapar egen rök.

Precis, om vi tar in lite fakta här så är det precis detta som skapar grillsmaken. Kol ska faktiskt inte avge egen rök, isåfall ska man ha rökflis/chunks. Och det bryr sig inte om ifall värmen skapas av el, kol eller gas.

Med det sagt så är många el och även en del gasgrillar dåligt konstruerade för detta.
Någon form av flavorizer bars behövs så fettet inte bara droppar förbi värmekällan och hamnar i botten av grillen.
Tillräcklig effekt behövs med och givetvis ett lock.
Jag har inte använt webers elgrillar men skulle tro att de är bra utformade för det, särskilt som de får väldigt bra betyg i tester.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

phi
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis, om vi tar in lite fakta här så är det precis detta som skapar grillsmaken. Kol ska faktiskt inte avge egen rök, isåfall ska man ha rökflis/chunks. Och det bryr sig inte om ifall värmen skapas av el, kol eller gas.

Med det sagt så är många el och även en del gasgrillar dåligt konstruerade för detta.
Någon form av flavorizer bars behövs så fettet inte bara droppar förbi värmekällan och hamnar i botten av grillen.
Tillräcklig effekt behövs med och givetvis ett lock.
Jag har inte använt webers elgrillar men skulle tro att de är bra utformade för det, särskilt som de får väldigt bra betyg i tester.

Precis detta.

I de flesta blindtester som jag kollat på youtube så kunde folk inte avgöra vad som var gasol-, kol- eller elgrillat och i vissa fall tyckte folk att elgrillat var bättre. Nu handlade det om specifikt Webers elgrillar.

Medlem

kan du inte pusha för att installera en sån där murad pjäs ute på gården? var och varannan gård verkar har en sådan.

Medlem
Skrivet av phi:

Precis detta.

I de flesta blindtester som jag kollat på youtube så kunde folk inte avgöra vad som var gasol-, kol- eller elgrillat och i vissa fall tyckte folk att elgrillat var bättre. Nu handlade det om specifikt Webers elgrillar.

Det är ofta mycket snack så, folk vet inte skillnad, bara säger det.
Så fort man sätter en bindel runt ögonen och binder fast de i en stol så vet de inte heller om en tårta är gjord på oatly eller vanlig mjölk.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av phi:

I de flesta blindtester som jag kollat på youtube så kunde folk inte avgöra vad som var gasol-, kol- eller elgrillat och i vissa fall tyckte folk att elgrillat var bättre. Nu handlade det om specifikt Webers elgrillar.

Skrivet av Hipshot:

Det är ofta mycket snack så, folk vet inte skillnad, bara säger det.
Så fort man sätter en bindel runt ögonen och binder fast de i en stol så vet de inte heller om en tårta är gjord på oatly eller vanlig mjölk.

Det är ju så att man "äter" med både ögon och lukt också. Även om det inte är en kraftig röksmak i själva matbiten så kan ju lukten från grillen/brasan och upplevelsen i sig göra att det smakar bättre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alla som grillat riktigt mycket vet (eller borde veta) att det är fettet och köttsaften som ger smak. Sen kan man modifiera det med rubs och annat som tar bort den riktiga köttsmaken.
Men kolröken ger bara smak om du kör med lock eller förstör köttet genom att låta fettet smälta för mycket och droppa ned på kolen så det bildas mycket rök.

El duger gott - likväl som grillpanna. Med svårt att få ut spisen på balkongen.

Se bara till att du inte stör grannarna. Bjud in dem vetja


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Avstängd

Ett stort rungande Nej!

Att grilla med elgrill är som att onanera utan porr. Svin B!

Medlem
Skrivet av superlim:

kan du inte pusha för att installera en sån där murad pjäs ute på gården? var och varannan gård verkar har en sådan.

Det har vi en men många som delar på den så ofta upptagen. Inte riktigt kompis med den heller.
Grillar ibland med min lilla "portabla" kolgrill på gården men det är just att slippa springa ut jag vill ifrån.
Så stökigt att hålla på i köket uppe i lägenheten medans man samtidigt behöver hålla koll på grillen ett par minuter bort.

Därför jag funderar på om en elgrill på balkongen kan vara lösningen. Men blir inte resultatet bra så kan det ju kvitta.

Medlem

Att gå över till elgrill tar ju bort halva känslan direkt, lika kul som att åka elmoppe.

1
Skriv svar