Star Wars Jedi: Fallen Order

Medlem
Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars-spelen kan nog räknas som sin alldeles egna genre vid det här laget. Med en hel galax av berättelser att hämta inspiration ifrån, så är det väl inte så konstigt heller att man gång på gång kan gå tillbaka till denna outtömliga källa av fantasi och kreativitet och hitta något nytt att göra spel av.

Sen att majoriteten av spelen som kommit det senaste årtiondet bestått av mobilspel baserat på mikrotransaktioner är väl en annan femma. Det finns ju faktiskt riktiga guldkorn där under högen av spel också, där man får allt från att flyga runt i sina favoritstjärnkryssare till att leka amiral för en hel flotta.

Men onekligen så tror jag de mest populära, åtminstone i eget tycke, är de där man får hoppa runt med en alldeles egen ljussabel. Dessvärre så har det varit ont om just sådana ett tag nu och en längre tid kändes det nästan som att spelutvecklarna ansåg det vara passé.

Åtminstone tills en liten, smått okänd spelstudio, utan någon egentlig erfarenhet av att göra filmiska, actionfokuserade spel, lyckades klämma ut sig kanske det mest välvävda och kompetenta Star Wars-spelet någonsin.

Jag pratar så klart om Respawn Entertainment och deras Star Wars Jedi: Fallen Order.

Ja, kungarna av förstapersonspangare tog sig an Star Wars och gick triumferande hem. Magikerna på Respawn gick alltså från att år efter år behöva skita ut Call of Duty och liknande spel på rad, till att göra något helt annat som inte alls passade in i deras katalog av spel och samtidigt sätter de en fullpoängare.

Och det är verkligen en fullpoängare. Ett spel så bra att jag tog mig igenom det tre gånger. Men för att lägga alla korten på borden, i total transparens, så körde jag det första gången på Playstation 4. Detta var en erfarenhet som var bortom all acceptans. Delvis p.g.a. att Playstation:et inte riktigt ville hänga med. Det var långa laddningstider och en framerate som inte alltid orkade hålla sig stabil. Detta kopplat med min katastrofala Samsung-TV som släpar efter med nästan en halv sekund gjorde fajter dubbelt så svåra som de kanske borde ha behövt vara.

Men uppenbarligen så fanns det något där som gjorde att jag ville komma tillbaka en gång till, denna gång på PC. Det har dock tagit mig ett tag att komma underfund med vad det var – för det var inte storyn, så mycket vet jag. Här har vi en generisk hjälteresa med de mest typiska karaktärerna vi någonsin beskådat. Och eftersom spelet utspelar sig mellan film 3 och 4, kan vi ganska säkert anta att inget särskilt stort kommer hända i slutändan. Inte för att det är ett problem i sig, nej, tvärt om, det hade varit kanon om man vågat berätta en lite mindre historia orelaterat till det stora hela i Star Wars. Men ack, nej, för det är Star Wars, och Star Wars måste alltid på något sätt relatera tillbaka till den store mannen i svarta kappan.

Däremot så blev jag ändå något så förtjust i spelets huvudkaraktär, Cal Kestis. Honom får vi lära känna väl under spelets gång, vi lär oss om hans förflutna, hur han hamnade där han är i livet, och det hela avrundas fint i spelets slut på ett värdigt sätt som känns som riktig utveckling. Dessvärre vet jag inte om jag kan säga att hans kompanjoner får riktigt samma dos av kärlek, utan de känns ändå som typiska spelkaraktärer där de egentligen bara existerar för att driva Cals berättelse framåt.

Cal och hans kompanjoner – däribland en vombat-liknande varelse med flera armar, en karaktär från Wolfenstein 2, en R2D2 i handväsksvänlig storlek, och någon som inte fick memot att goth-stilen är ute – reser runt på sina äventyr på ett rymdskepp kallat för Mantis. Detta skepp, tillsammans med Cals kläder, hans ljussabel och robotpartner, kan allt göras lite mer personligt med nya färgkombinationer du låser upp under spelets gång – så det gäller att kolla bakom varje hörn och in i varje vrå efter hemligheter. Även om man inte är intresserad av att matcha ljussabeln med byxorna man har på sig, så kan det vara värt att spana efter extra hälsa och andra godsaker.

Något som däremot absolut fångande in mig var miljöerna och platserna man får besöka – och jag önskar bara att det funnits mer. Att hoppa runt mellan olika planeter, alla väldigt olika från varandra, med hjälp av sitt skepp är ett smart sätt att få ett ganska litet spel att kännas mycket större än det faktiskt är. Men att inte ha med ett par extra planeter som är helt skilda från spelets narrativ känns som något av ett misstag eller en tappad möjlighet. Och fanns det nu inte tid eller pengar till det under spelets utveckling, varför inte göra det till DLC? 99kr för att besöka Tatooine och leta efter ett försvunnit Jedi-tempel eller något åt det hållet. Lösa lite pussel. Hitta en ny poncho. Döda en Krayt-drake. Ja, ni förstår. Sånt här skriver ju sig självt.

Åtminstone så var det vi fick kanon. Varje planet är välsmidd, vacker och unik. Jag är väldigt förtjust i Zeffo och dess berg och kalla miljö. Zeffo var även en av de större banorna, och mycket tid läggs på att springa runt på upptäcktsfärd, och så klart, springa fram och tillbaka i och med att du låser upp nya sätt att ta dig fram i världen i formen av nya krafter eller redskap till din fick-R2D2.

För det är väl kanske den hårda kärnan i spelet, något man helt enkelt måste acceptera om man vill åt resten: Spelet har mycket, och jag menar verkligen mycket, backtracking. Det vill säga, att behöva resa igenom ställen du redan varit. För väldigt kortfattat så kan nästan alla spelets narrativa steg beskrivas så här: Res till planet. Upptäck att du inte kan komma förbi en sak utan att besöka en annan planet först. Res dit istället. Hämta den här saken. Res tillbaka dit du precis var. Inse att du nu måste tillbaka där du just kom ifrån.

Och jag vet att det finns gejmers som verkligen, verkligen, hatar att behöva se samma plats två gånger. Och är du en av dem, så finns det inget i det här spelet som kommer att tilltala dig tillräckligt för att ta dig igenom allt det där – inte de väldigt tajta striderna, inte de vackra miljöerna, och absolut inte storyn. För så vida du inte är på din tredje varvning av spelet, och kan spelet in- och utvändes redan, så kommer det kännas väldigt överväldigande.

Men jag tror Respawn klurade ut detta redan under produktion, för det finns flertalet genomvägar att låsa upp som kortar ner vandringarna genom bekanta vyer avsevärt. Spelet slänger även in några så kallade randomized encounters då och då, alltså fiender som kan dyka upp lite var som helst, även om det kanske inte alltid är fullt logiskt hur de hamnade just där. Allt för att förhindra spelaren från att slita håret av skalen i frustration, när man återigen måste glida ner för den där förbannade isbanan på väg till den störtade stjärnkryssaren.

Nu, om man inte är bortskrämd av min beskrivning av spelets värsta sida, utan tycker det låter ganska spännande att vara en Jedi på drift, som driver runt i galaxen och slåss mot monster och rymdimperiet, kör hårt!

Låt dig inte bli skrämd av slagord som ”Dark Souls för Star Wars fans”. Jedi: Fallen Order har mycket mer gemensamt med Zelda-spelen än något från FromSoftware. Det är i grund och botten ett story-fokuserat action-äventyr om en pojke som upptäcker att han har en större plats i världen än han ursprungligen trodde. En klassisk berättelse, med andra ord, precis som jag sa tidigare. Och spelet vill att du ska få uppleva detta och kommer hjälpa dig ta dig igenom spelet. Är du den som prompt vill att spel ska vara ont-i-rumpan-svåra, ja, då finns det flertalet svårighetsnivåer du kan aktivera, perfekt för masochisten. Men i slutändan så är detta kanske det bästa Star Wars-spelet, eller nej, inte bara spel, utan bästa vad som helst över hela det breda spektrumet av underhållning som kommit på år och dar. Och att inte åtminstone prova vore att låta den mörka sidan vinna.

Star Wars Jedi: Fallen Order
5
Mästerligt
+
Äntligen får vi leka Jedi igen
+
Spektakulära platser att besöka
+
Trovärdig huvudkaraktär
+
Många småsaker att upptäcka
-
Förvirrande bandesign för den ovane
-
Det är en stor galax, varför är det så lite i den?
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Kan se likheterna med Souls spelen men Zelda? hmm.. Dock väldigt bra spel ja

Medlem

Håller helt med, förstod inte alls alla liknelser med FROM-spelen som kastades runt när spelet släpptes. Kanske för att man duckar fiender osv eller nåt, men i övrigt inte alls likt enligt mig. Vet iofs inte om jag tycker det är så likt Zelda heller, men kul spel oavsett och bra skrivet! Kul med fler medlemsrecensioner!

Medlem

Jag tyckte personligen att spelet var mellanmjölk. Skulle ge det 6/10 typ. Det var väldigt spretigt och ville vara så många olika spel samtidigt, och därför blev det bara halvbra på allt.

Det ville vara Soulsborne, men blev rätt så dåligt där faktiskt. Inte det minsta utmanande, tajt eller roligt efter några timmar. Här kunde de helt skippat likheterna och satsat på vanliga actionstrider som är så populärt i spel nu för tiden.

Världarna ville luras lite att de var öppna och intressanta, men det blev mest bara korridorer och allt var väldigt "speligt", kändes inte alls som en levande värld.

Det ville vara Uncharted, men snubblade gång på gång med ganska så ryckiga och kassa animationer.

Samlandet av grejer var det mest meninglösa som fanns i spelet. bara kosmetiska saker som inte gav ett smack till upplevelsen.

Nej tyvärr, detta var inte nått av de bättre spelen det året de kom, men helt klart godkänt, och värt att ta på en rea.

Medlem

Snygg skrivet, fin svenska. Och blev mer hype på att spela Fallen Order.


signatur

Memento Mori

Medlem

bra sagt, satte ord på mina egna åsikter! spelade på PS5 och hade ändå sjuka laddningstider, vilket gör att man tappar kämparglöden mellan försöken när det är svårt (körde svåraste inställningen).

tycker personligen att backtrackingen du nämner, i kombination med laddningstiderna, drar ned det till en 4:a. egentligen tror jag det är påfrestande mest för att kartan är rätt rutten. det känns som att någon verkligen ville prova en ny typ av kartdesign och hotade att sälja källkoden på webben ifall den kasserades efter QA-testningen...

man kanske är bortskämd med stora spel vid det är laget, men kändes också som att de snubblade precis innan sweet spot när det kommer till abilities, pussel och världen. hade velat ha 1-2 till force abilities, 1-2 till najsiga pussel förlagda till 1-2 ytterligare areas. i övrigt ett riktigt magiskt spel, precis som exempelvis God of War (2018) i samma anda som man kommer plocka upp igen om några år när man glömt storyn och vill återuppleva berättandet och gameplay.


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Har någon jämfört Fallen Order med From Softwares spel? De är inte ens i närheten av varandra. I sådana fall är God Of War som From Softwares spel också.

Medlem

Jag blev hooked direkt.
Mycket kom från musiken, storyn, atmosfären och spelstilen med handkontrollen.

Medlem

Bra recension i sin helhelt, men jag håller inte helt med Zelda vs Souls analysen.
Kanske för att OP lirade mera Zelda? Hur mycket DS har OP lirat?
Det är bl.a. just bandesignen som är + i helheten (även om det kan kännas förvirrande) och det finns massvis med att upptäcka i Souls Spelen, det är inget Zelda har en copyright på.
Så jag tror nog det är mest story och hur den berättas som är mera Zelda. DS låter ens vara i mörkret, så att säga, Här är det mera uppdenbart. För mekaniken och combat, den är definitift mera Souls än Zelda.

Medlem

Kanske man skulle köpa då. Är ju dessutom med i mars-rean på ps store nu, 109:-.

Medlem

Bra recension! Skrev också en medlemsrecension om Star Wars Jedi: Fallen Order och tyckte spelet var väldigt bra. Ser framemot Fallen Order 2.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Skribent

Bra recension! Men Respawn gjorde aldrig CoD. De har däremot gjort Titanfall 1 och 2.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Grym recension! Drog ner det gratis via EA Play och fastnade direkt, tyckte det var riktigt bra stämning från första stund.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra recension! Men Respawn gjorde aldrig CoD. De har däremot gjort Titanfall 1 och 2.

Respawn grundades så klart av Infinity Ward-exiler, vilket var väl vad jag refererade till. Kanske drog för många kreativa friheter i texten. 😙


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Skribent
Skrivet av Boomer:

Respawn grundades så klart av Infinity Ward-exiler, vilket var väl vad jag refererade till. Kanske drog för många kreativa friheter i texten. 😙

Jo du har rätt i att de kommer från Infinity Wards förstås.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Intressant att höra lite andra åsikter om spelet. För mig var spelet en knapp 4/5, många bra komponenter, men ingen av dessa var egentligen toppklass. Snygga miljöer och kul utforskande, men i övrigt ganska mediokert. Lite samma känsla som som jag hade med de senaste Tomb Rider spelen.

Jag tycker dock att det finns tydliga likheter med souls-spelen i form av combat, utforskande, och mini-bossar, men det är definitivt en snällare upplevelse (även på svåraste spelläget).

Dom kör Batman - Arkham Asylum-stuket på bandesignen, dvs. att man ska gå tillbaka flera gånger och "upptäcka" fler saker. I detta spel blir det bara förbaskat tråkigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

75-80% rabatt på Steam just nu om det är intressant (delux edition 80%, så blir samma pris för båda)... Blir liten sugen att köpa själv, om jag skall vara ärlig...

Medlem

Fin recension!

Vet inte vad det är med det här spelet. Jag tror hela tiden att jag redan köpt det någonstans. Måste kolla igen nu!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag blir väldigt nyfiken vad ni som anser att det liknar FROM-liren ser som likheterna? På vilket sätt är combat osv likt, jag upplevde det som rätt generisk combat som i "vilket spel som helst". Men jag spelade dock inte på högsta svårighetsnivån heller, kanske blir det mer likt då? Rent generellt tyckte jag nog att spelet är "precis som de flesta andra action-spel" och rätt välpolerat, jag upplevde liksom aldrig någon "shit det här känns som souls" alls. Det vore kul att få veta lite mer specifika detaljer kring vad det är ni tyckte var souls-likt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag blir väldigt nyfiken vad ni som anser att det liknar FROM-liren ser som likheterna? På vilket sätt är combat osv likt, jag upplevde det som rätt generisk combat som i "vilket spel som helst". Men jag spelade dock inte på högsta svårighetsnivån heller, kanske blir det mer likt då? Rent generellt tyckte jag nog att spelet är "precis som de flesta andra action-spel" och rätt välpolerat, jag upplevde liksom aldrig någon "shit det här känns som souls" alls. Det vore kul att få veta lite mer specifika detaljer kring vad det är ni tyckte var souls-likt.

Det som jag tycker liknar dark souls är själva "bonfire" punkterna som är utplacerade på kartorna. Att fiender respawnar och man får tillbaka sina healing när man vilar. Och att man kan uppgradera grejer vid dessa punkter. Man kan även uppgradera antalet heals precis som i dark souls. Att använda healing är också en liten animation som man får anpassa sig till i strider.

Sedan är striderna lite svårare än normalt, man kan inte bara springa fram och hacka loss med ljussvärdet. Man är tvungen att studera motståndarna lite eftersom man bara har en viss mängd healing. Man använder block och parry i striderna och det finns posture.

Det som skiljer är väl att detta är story drivet där alla fiender inte är dövstumma och att man hoppar/väljer mellan världar och att man inte har några Stats/olika vapen och att det finns lite platforming/pussel segment. Det är väl närmare Sekiro antar jag.

Medlem

Det blev lite för många kommentarer för att svara på alla enskilt så jag gör en summering så här, och hoppas att det dyker upp i era brevlådor.

1. Trevligt att det var så många som uppskattade texten. Älskar att skriva, och barndomsdrömmen var att bli PCGamer-skribent. Nu blev det inte riktigt så, men jag kan åtminstone göra detta.

2. Förstod att några av mina punkter i texten skulle bli kontroversiella. Framförallt kanske just Zelda / Dark Souls. Jag har inget att försvara mig med. Det var inte min mening att vara objektiv i bedömningen av spelet, utan jag lät bara tankarna strömma ut från fingrarna. Men sånt får man väl göra när man är amatör.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har någon jämfört Fallen Order med From Softwares spel? De är inte ens i närheten av varandra. I sådana fall är God Of War som From Softwares spel också.

Kan sätta en peng på att dom sneglat endel på God of War faktiskt!

Medlem

Spelade igenom på Xbox Game Pass och gillade det, mycket för handlingen och miljöerna. Dock var det lite oinspirerat med all back-tracking (som påminner mer om Metroid än Zelda, annars inga jämförelser) och skinsen en kunde samla på var inte jättespännande. Men i helhet ett mycket bra spel, skulle dock ge 4 för tycker inte det är perfekt heller. Ser fram emot uppföljaren!

Frilansare

Tack för recensionen!

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Dom kör Batman - Arkham Asylum-stuket på bandesignen, dvs. att man ska gå tillbaka flera gånger och "upptäcka" fler saker. I detta spel blir det bara förbaskat tråkigt.

Sen så var det inte grejer av intresse att samla heller egentligen, mycket var ju kosmetiskt svammel.
Innebär å andra sidan att man inte riskerar att missa så mycket heller.
Man vill dock i alla fall ha hälso-o-force uppgraderingarna givetvis.

Tyckte att de satte tonen och känslan bra i spelet annars, och ser fram emot uppföljaren med diverse förbättringar.

Välgjorda singleplayer spel kan man aldrig få nog av. Sci-fi och i det här fallet, Star Wars, är ju ett plus.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Boomer:

2. Förstod att några av mina punkter i texten skulle bli kontroversiella. Framförallt kanske just Zelda / Dark Souls. Jag har inget att försvara mig med. Det var inte min mening att vara objektiv i bedömningen av spelet, utan jag lät bara tankarna strömma ut från fingrarna. Men sånt får man väl göra när man är amatör.

Det är så man ska skriva, låta tankarna flöda ut till en text. Alla behöver inte hålla med, det gör inte att det är något fel på texten i sig. Tyckte själv att texten var bra även om jag inte håller med om allt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Klart det inspirerats av bland annat DS, de har de ju själva sagt. Vissa spelloopar som att fiender spawnar om och hur target-systemet funkar är ju otvivelaktigt taget nästan rakt av.

Jag gillade spelet, ganska oväntat typ av spel för att vara Star Wars. Hade kanske förväntat mig lite högre teknisk leverans av vissa saker när en AAA-studio baserar sitt spel på något som UE4.

phi
Medlem

Det ligger och skräpar på game pass men jag har inte orkat testa. Men kanske är dags.

Chefredaktör

Tack för fin recension!

12
Skriv svar