Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av stesva:

Är du nöjd med din SD såhär långt, får vänta till Q3 på min, har du några +- saker att berätta om?

Jag har tyvärr inte fått min ännu.
Men det finns användare här på FZ som har, dom får gärna skriva i tråden och berätta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är lite nyfiken på om jag kan använda en 4tb extern ssd som jag "snodde" från ett jobb jag gjorde åt en filmstudio för ett tag sedan. Funkar den att plugga in i en usb-hub och formatera bara? Hade den till ps4an innan och det funka utmärkt

Medlem
Skrivet av robbis:

Är lite nyfiken på om jag kan använda en 4tb extern ssd som jag "snodde" från ett jobb jag gjorde åt en filmstudio för ett tag sedan. Funkar den att plugga in i en usb-hub och formatera bara? Hade den till ps4an innan och det funka utmärkt

Ja det ska fungera


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haft min Steam Deck i exakt en vecka nu och här är mina två korvören.

Fantastisk maskin - om du är målgruppen
Min målbild över Steam Deck var allt som är bra med PC-spelandet i ett bärbart format och att komma bort från skrivbordet där jag redan sitter klistrad under arbetsdagarna. Playstation, Xbox och Switch lockar mig inte helt då inte mina typer av spel alltid finns där - mer renodlade PC-upplevelser blandat med obskyra indiespel som bara återfinns på Steam.

Här lyckas Deck:en fullt ut. Monster Train, Wildermyth och Death's Door rullar på lika bra som på stationära, kanske ännu bättre, från soffan framför en öppen brasa eller utomhus på balkongen.
Även mer krävande spel som Monster Hunter Rise, Red Dead Redemption 2 och vad jag förstår till och med Elden Ring tuggar på i 60 fps med de rekommenderade inställningarna.

Under den här veckan har jag enbart startat min stationära för en i stund Excel-simulatorn Football Manager och för gubbröj i Counter-Strike: Global Offensive.

Mitt mål om att komma ifrån skrivbordet har verkligen uppnåtts!

<3 Linux
Jag förundras gång på gång över att detta kan existera från ett stort bolag.
Här får man som användare helt styra och ställa utan att operera inom begränsade ramar.
Det går att installera in andra företags launchers, emulatorer eller varför inte lägga in ett kodverktyg, koppla in mus och tangentbord och vips så har du en fullt duglig ny arbetsdator. Det är på gränsen till otroligt att det inte är från en kinesisk gråzonsaktör och faktiskt från ett stort amerikanskt bolag.

För att testa öppenheten och Proton (som Steam Decks emulering bygger på) fungerar laddade jag hem en manuell Windows installer av ett GOG-spel via deras hemsida och allt jag behövde göra för att få det är snurra var att först lägga till installern som "non steam game" med "compatibility Proton" och efter att allt installerats göra detsamma för spelets ".exe" fil.

Ofärdig användarupplevelse
Det hackar lite när man navigerar i menyer, vissa spel kraschar efter att man kört i lång tid, Proton är inte perfekt i alla spel...

Det finns självklart mycket som kan bli bättre och det blir det också för varje dag som går. Valve har bara under den här veckan som gått släppt två uppdateringar och desto fler utvecklare som får tag tag på sin Steam Deck kommer göra att arbetet säkerligen går ännu snabbare sett till spelstöd och allmänt Linux-stöd.

Här hoppas jag även att Valve lägger till mer stöd för användarprofiler. Precis som det introducerades olika användargjorda kontrollscheman med Steam Controller finns det ett sug efter "om du använder dessa inställningarna i spelet med 5W och FSR aktiverat får du fortfarande 60 fps men batteriet håller i 1h längre".

En Switch för PC-gamers
Med allt det här sagt vill jag inte byta bort min speldator utan min Steam Deck är mer som en utökning av mitt intresse och jag blir en aning nervös när jag läser att man främst vill spela Forza, God of War osv... I många fall kanske en Xbox är bättre.

Steam Deck - 512GB
4
Mycket bra
+
Äntligen portabelt PC-spelande från en seriös aktör
+
Öppet system. Gör vad du vill!
+
Potential
-
Ofärdig användarupplevelse
-
Batterilängden i tunga spel
-
Teknisk/Linux kompetens för att få ut full potential
Det här betyder betygen på FZ
Medlem
Skrivet av Gneiss:

Haft min Steam Deck i exakt en vecka nu och här är mina två korvören.

Fantastisk maskin - om du är målgruppen
Min målbild över Steam Deck var allt som är bra med PC-spelandet i ett bärbart format och att komma bort från skrivbordet där jag redan sitter klistrad under arbetsdagarna. Playstation, Xbox och Switch lockar mig inte helt då inte mina typer av spel alltid finns där - mer renodlade PC-upplevelser blandat med obskyra indiespel som bara återfinns på Steam.

Här lyckas Deck:en fullt ut. Monster Train, Wildermyth och Death's Door rullar på lika bra som på stationära, kanske ännu bättre, från soffan framför en öppen brasa eller utomhus på balkongen.
Även mer krävande spel som Monster Hunter Rise, Red Dead Redemption 2 och vad jag förstår till och med Elden Ring tuggar på i 60 fps med de rekommenderade inställningarna.

Under den här veckan har jag enbart startat min stationära för en i stund Excel-simulatorn Football Manager och för gubbröj i Counter-Strike: Global Offensive.

Mitt mål om att komma ifrån skrivbordet har verkligen uppnåtts!

<3 Linux
Jag förundras gång på gång över att detta kan existera från ett stort bolag.
Här får man som användare helt styra och ställa utan att operera inom begränsade ramar.
Det går att installera in andra företags launchers, emulatorer eller varför inte lägga in ett kodverktyg, koppla in mus och tangentbord och vips så har du en fullt duglig ny arbetsdator. Det är på gränsen till otroligt att det inte är från en kinesisk gråzonsaktör och faktiskt från ett stort amerikanskt bolag.

För att testa öppenheten och Proton (som Steam Decks emulering bygger på) fungerar laddade jag hem en manuell Windows installer av ett GOG-spel via deras hemsida och allt jag behövde göra för att få det är snurra var att först lägga till installern som "non steam game" med "compatibility Proton" och efter att allt installerats göra detsamma för spelets ".exe" fil.

Ofärdig användarupplevelse
Det hackar lite när man navigerar i menyer, vissa spel kraschar efter att man kört i lång tid, Proton är inte perfekt i alla spel...

Det finns självklart mycket som kan bli bättre och det blir det också för varje dag som går. Valve har bara under den här veckan som gått släppt två uppdateringar och desto fler utvecklare som får tag tag på sin Steam Deck kommer göra att arbetet säkerligen går ännu snabbare sett till spelstöd och allmänt Linux-stöd.

Här hoppas jag även att Valve lägger till mer stöd för användarprofiler. Precis som det introducerades olika användargjorda kontrollscheman med Steam Controller finns det ett sug efter "om du använder dessa inställningarna i spelet med 5W och FSR aktiverat får du fortfarande 60 fps men batteriet håller i 1h längre".

En Switch för PC-gamers
Med allt det här sagt vill jag inte byta bort min speldator utan min Steam Deck är mer som en utökning av mitt intresse och jag blir en aning nervös när jag läser att man främst vill spela Forza, God of War osv... I många fall kanske en Xbox är bättre.

Steam Deck - 512GB
4
Mycket bra
+
Äntligen portabelt PC-spelande från en seriös aktör
+
Öppet system. Gör vad du vill!
+
Potential
-
Ofärdig användarupplevelse
-
Batterilängden i tunga spel
-
Teknisk/Linux kompetens för att få ut full potential
Det här betyder betygen på FZ

Tack för recensionen.
Den här borde du även lägga in under användar-recensioner så hamnar den på första sidan + att dom snackar om det på fragzone fredag. Kan vara intressant


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för recensionen.
Den här borde du även lägga in under användar-recensioner så hamnar den på första sidan + att dom snackar om det på fragzone fredag. Kan vara intressant

Ah. Bra tips! Vet inte om den är tillräckligt välskriven men för att generera lite buzz om inte annat i alla fall!

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Ah. Bra tips! Vet inte om den är tillräckligt välskriven men för att generera lite buzz om inte annat i alla fall!

Det finns inga krav på medlemsrecensioner 🙂
Jag har själv gjort npgra recensioner och jag är ett stolpskott nör det gäller skriva, var typ sämst i skolan.
Din recension, det är bra skriven 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns inga krav på medlemsrecensioner 🙂
Jag har själv gjort npgra recensioner och jag är ett stolpskott nör det gäller skriva, var typ sämst i skolan.
Din recension, det är bra skriven 🙂👍

Nu är den uppe!
Länkade tillbaka till tråden då den innehåller mycket bra information

Medlem

Java Minecraft på Steam Deck.
Får man en bra inblick hur det krävs hanfpåläggning när man lägger in non steam games och ändrar kontroller.

Fantastisk maskin


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Riktigt sugen på min steam deck. Passar mig perfekt när man har småbarn och bara vill slöspela i soffan på kvällarna. Men måste vänta till tidigast oktober, borde varit snabbare med reservationen 😝

Medlem

Uppdatering på min order nu och uppdaterad steamdeck butikssida. När jag beställde stod det Q2, sen ändrade dom till Q3, nu står det

"Your expected order availability: 3:e kvartalet (juli–september) 2022"

Medlem
Skrivet av robbis:

Uppdatering på min order nu och uppdaterad steamdeck butikssida. När jag beställde stod det Q2, sen ändrade dom till Q3, nu står det

"Your expected order availability: 3:e kvartalet (juli–september) 2022"

Det står Q2 Apr-jun för mig.
Det närmar sig 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Uppdatering på min order nu och uppdaterad steamdeck butikssida. När jag beställde stod det Q2, sen ändrade dom till Q3, nu står det

"Your expected order availability: 3:e kvartalet (juli–september) 2022"

Q2 kanske kändes bättre men antagligen så var du i slutet av Q2 och knuffades in en bit i Q3, men isåfall så lär du få den tidigt under Q3!

Men visst känns det som att man blivigt framknuffad typ 3 månader

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det står Q2 Apr-jun för mig.
Det närmar sig 👍

Lyllos! Sjukt att dom ändrade min Q2 till Q3, var ändå ganska tidig med att förboka. Men du hade inte köpt dyraste heller va? Ångrar mig lite att jag inte köpte billigaste och ett bra SD kort. Verkar ju bara vara bullshit med den snabba hddn iaf.

Medlem
Skrivet av robbis:

Lyllos! Sjukt att dom ändrade min Q2 till Q3, var ändå ganska tidig med att förboka. Men du hade inte köpt dyraste heller va? Ångrar mig lite att jag inte köpte billigaste och ett bra SD kort. Verkar ju bara vara bullshit med den snabba hddn iaf.

Nej jag har valt "mellan varianten"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Efter att ha använt den hyfsat mycket i ett tag nu så kan jag säg att den är mycket bekvämare att hålla i längre stunder än vad Switchen är pga. dom tjockare handgreppen, men avståndet mellan händerna gör en ändå trött i armarna ganska snabbt så jag ser till att ha stöd för armbågarna när jag spelar.

Att skärmen är så liten som den är gör att vissa spel fungerar bättre än andra, det kanske är åldern som gör sig påmind, men jag missar fiender då och då i Elden Ring för att dom är så förgrymmat små

Men det är en trevlig "liten" maskin och att ha steam bärbart är fantastiskt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag har valt "mellan varianten"

I see.. Kan ha något med att den dyra sålt bäst och är längre leverans då 😭😭😭

Medlem
Skrivet av robbis:

I see.. Kan ha något med att den dyra sålt bäst och är längre leverans då 😭😭😭

Jo den dyraste har varit populärast.
Även den alla som fått gratis för att recensera och sponsorer mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Efter att ha använt den hyfsat mycket i ett tag nu så kan jag säg att den är mycket bekvämare att hålla i längre stunder än vad Switchen är pga. dom tjockare handgreppen, men avståndet mellan händerna gör en ändå trött i armarna ganska snabbt så jag ser till att ha stöd för armbågarna när jag spelar.

Att skärmen är så liten som den är gör att vissa spel fungerar bättre än andra, det kanske är åldern som gör sig påmind, men jag missar fiender då och då i Elden Ring för att dom är så förgrymmat små

Men det är en trevlig "liten" maskin och att ha steam bärbart är fantastiskt.

Är sjukt avis. Vill ha min Nu!

Medlem

3DS Emulering.

Ska senare redigera första posten med länkar till instruktioner hur man emulerar allt och även kör icke steam spel dom tex epic game store mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det närmar sig.
Nösta vecka börjar det skickas ut mail för oss som har Q2 som leveransdatum

The last set of emails for Q1 have just been sent out! 🎉 If your expected order availability was Q1, be sure to check your email or the desktop Steam app.
Starting next week we will begin sending out order emails for Q2 (April-June) reservations.

https://twitter.com/OnDeck/status/1508483245163245572?t=TZ01-...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul! Blev flyttad till Q3 så jag har lite att vänta fortfarande, hoppas ni får er snart!

Medlem

Vilken månad är Q3 ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vilken månad är Q3 ?

Juli-augusti-september


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av piddau:

Kul! Blev flyttad till Q3 så jag har lite att vänta fortfarande, hoppas ni får er snart!

Det var samma för mig tyvärr... men å andra sidan hinner jag spara ihop lite mera pengar så jag kan köpa några spel jag varit sugen på att just spela på steamdeck vid releasen.

eld
Medlem

Nu fick jag mitt mail! har betalat och väntar in leverans!

Medlem

Känns som alla får mail nu utom jag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som alla får mail nu utom jag

Pffff, Q3! Så jag väntar med dig.

Medlem
Skrivet av eld:

Nu fick jag mitt mail! har betalat och väntar in leverans!

Vilken version blev det och vad kostade kalaset?

Medlem

Ny film från digital foundry


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar