OneSwarm vs. Ipred, FRA & Storebror?

Inaktiv
OneSwarm vs. Ipred, FRA & Storebror?

Idag är fritt fram för storebror att spionera på all öppen internettrafik för att sedan bötfälla med fantasisummor osv.

Är det fortfarande lagligt att använda ett program som krypterar och döljer personer på internet?

Läste på denna sidan att OneSwarm skulle vara slutet för Ipred.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Läste om OneSwarm i metro för en tid sedan och blev lite nyfiken. Det verkar kunna skydda dig, men endast om du delar filer mellan dina kontakter som man kan ha. Delar man som med torrentprogrammen så syns man som vanligt.
Eller har jag förstått det fel?

(skall försöka hitta citatet)

Allt står här men är faktiskt fortfarande osäker på vad som menas. Använder inte programmet själv och att bara läsa den teoretiska biten blir lite klyddigt upplever jag:
http://oneswarm.cs.washington.edu/faq.html

Inaktiv

Ok, men det verkar inte helt meningslöst iaf.

Btw ostmjuk, vi är nog de enda som fortfarande har på tomteluvan!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

haha, så sant. Vårsolen har tittat fram i landet så vi får nog ge oss snart va?

(Uppdaterade det förra inlägget btw)

Inaktiv

Japp, skall se till att uppdatera min avatar snart.

Läste FAQ, verkar som torrent inte funkar då.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Fungerar inte det här "Tor" bra för anonymitet på nätet?

tor projekt


signatur

Rawr

Medlem

oneswarm är ett p2p baserat nätverk men man vet inte vem som delar ut vad. WRONG!!!!

Man kan fortfarande se vilken ip man kopplar upp sig mot så oneswarm är som Direct connect.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Ok, men det verkar inte helt meningslöst iaf.

Btw ostmjuk, vi är nog de enda som fortfarande har på tomteluvan!

Just det ja Eddie måste bli avtomtifierad snart. :/

Dmon, ja bara för man kan se IPen så är det precis som DC. Inte riktigt, enligt faqen funkar det bara att vara gömd om man delar mellan vänner (icke torrent) i programmet, vad spelar det då för roll om du kan se IPen? Om det ska fungera som det ska gäller det ju att du har kompisar du litar på.

Sen har jag för mig när jag läste om det tidigare att när du laddar ner nånting från en kompis så går inte filerna direkt från kompisen till dig utan en massa omvägar innan det kommer till dig för att förklara det enkelt.

Medlem
Skrivet av dmon:

oneswarm är ett p2p baserat nätverk men man vet inte vem som delar ut vad. WRONG!!!!

Man kan fortfarande se vilken ip man kopplar upp sig mot så oneswarm är som Direct connect.

Det är väl så att du endast ser IP på dom i din friendslist men inte på folk i deras lista? Så länge man endast bjuder in personer man litar på i sin friendslist så kommer aldrig någon utomstånde att se din IP. Dock måste man kryssa i detta eftersom det finns options på att visa sin IP även för vänner i andras listor, och detta är i checkat i options har jag märkt när man lägger in programmet från första början.

Inaktiv

Annars så har Flashback en IP döljare, kanske är något att prova på


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Inaktiv
Skrivet av Crawller:

Fungerar inte det här "Tor" bra för anonymitet på nätet?

tor projekt

Testade detta men internet blev så grymt segt,
det tog ibland 30 sekunder att få upp en sida på fz.se.

Det som var lite kul var att Google inte hade någon aning om var jag kom ifrån så språket bytte varje gång man besökte sidan!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

OneSwarm skulle helt klart kunna ge käppar i hjulen för upphovsrättsmakarna då det är endast dina vänner som kan se din ip.

Det jobbiga (men också det som gör OneSwarm säkrar än andra nätverk) är att man måste ge alla sina vänner sin nyckel, och de måste ge sina nycklar. Har man inte utbytt nycklar så kan du förvisso se ett anslutningsförsök, men omöjligtvis veta vad trafiken innehåller. Dvs för att någon ska kunna infiltrera din vänskapskrets så måste både du ge folk en nyckel, och de måste ge sin nyckel.

Även om någon skulle kunna infiltrera din vänskapskrets så är informationen de kan se begränsad, då den bara innehåller information som rör den personen som infiltrerat nätverket. Allt annat är fortfarande krypterat.

Det som gör OneSwarm så effektivt gentemot Ipred är följande rader saxade från en svensk hjälpsida:
"Varje gång ett IP-paket passerar en klient i nätverket så byts IP-addressen ut. Du ser alltså aldrig några andra deltagare i svärmen än dina egna vänner."

Det som gör OneSwarm kass är beroendet av dina vänner. Om ingen av dina vänner är online, så kan du inte söka filer.

Så varför inte göra en tråd här på FZ där man utbyter nycklar med varandra för Oneswarm? På något sätt så litar jag mer på någon som snackar skit i ett forum än någon som i DC helt öppet frågar i chatten vart senaste svenska filmen går att ladda hem

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl så att du endast ser IP på dom i din friendslist men inte på folk i deras lista? Så länge man endast bjuder in personer man litar på i sin friendslist så kommer aldrig någon utomstånde att se din IP. Dock måste man kryssa i detta eftersom det finns options på att visa sin IP även för vänner i andras listor, och detta är i checkat i options har jag märkt när man lägger in programmet från första början.

Om det inte är så att man relayar på något vis via sin polare, så ser du alla anslutningar som din dator gör...kanske inte i OneSwarm...men garanterat i t.ex. din brandvägg som speccar aktuella conns. Så döljs det bara i programmet så är den metoden helt värdelös.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Har läst att ip döljare ska vara riktigt sega är det någon som har testat flashbacks? Den ska tydligen inte vara lika seg.

Medlem

Jag tycker OneSwarm fungerar bra. Helt klart över förväntan.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

Om vi gör en FZ-OneSwarm för FZ-användare. Kan vi inte avbelasta FZ:s filserver och samtidigt få bort några härligt blinkande annonser då?

Bara en tanke.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar