400 personer jobbar nu på Baldur's Gate 3

Robot
400 personer jobbar nu på Baldur's Gate 3

Vilket kan jämföras med Divinity: Original Sins 50 personer.

#Baldurs-gate-3, #Larian-studios


KoP
Medlem

Behövs det verkligen 400 pers som jobbar på ett spel? ఠ_ఠ Måste ju finnas en hel del resurser som inte bidrar nämnvärt i den stor massan utav folk.

Kommer ihåg när jag satt igenom sluttexterna till Far Cry 6. Det tog säkert en kvart och tillsist började jag nästan garva med tanke på den stora massan folk som passerade i text.

Nu kanske det bara är jag dom är gammal och grå och tänker tillbaka på tiden då ett team spelutvecklare sällan överskred 10-20 pers. :'D

Skrivet av KoP:

Behövs det verkligen 400 pers som jobbar på ett spel? ఠ_ఠ Måste ju finnas en hel del resurser som inte bidrar nämnvärt i den stor massan utav folk.

Kommer ihåg när jag satt igenom sluttexterna till Far Cry 6. Det tog säkert en kvart och tillsist började jag nästan garva med tanke på den stora massan folk som passerade i text.

Nu kanske det bara är jag dom är gammal och grå och tänker tillbaka på tiden då ett team spelutvecklare sällan överskred 10-20 pers. :'D

Behövs och behövs... Om de har en massa pengar för löner så är det jättelätt att hitta arbetsuppgifter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Och ändå går det så långsamt, kvalité inte kvantitet.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kommer ihåg när jag satt igenom sluttexterna till Far Cry 6. Det tog säkert en kvart och tillsist började jag nästan garva med tanke på den stora massan folk som passerade i text.

Jo men i stora spel så är det ju oerhört mycket personer som kan ha väldigt små roller som också läggs till i creditsen. Tänk om studion som gör spelet behöver motion capture och spelar in en dag med en ny leverantör.

Det kan innebära nya skådespelare, nya propskapare, ny personer som ska sköta all utrustning samt sminköser/assistenter, producenter och närvarande övrig personal som ska vara med och se att allt går rätt till som högre uppsatta eller stuntkoordinatorer.

Listan kan bli mycket längre av en simpel anledning.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Behövs och behövs... Om de har en massa pengar för löner så är det jättelätt att hitta arbetsuppgifter.

Det är också så att har man massa pengar och massa folk som jobbar på spelen, så måste man även ha massa folk som INTE jobbar med spelen, folk som jobbar med folk och folk som jobbar med att sortera bollar i bollhav.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hmmm Den här storyn känner jag igen.. Dom anställde hutlöst många inför CP2077 och på relasedagen var det inte så många som applåderade..
Dom gör nog inte samma tabbe...
håller tummarna för Larian

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Hmmm Den här storyn känner jag igen.. Dom anställde hutlöst många inför CP2077 och på relasedagen var det inte så många som applåderade..
Dom gör nog inte samma tabbe...
håller tummarna för Larian

Nää, för vi (den stora massan av folk) hade löjligt skojs och var upptagna med att spel spelet. Detta antagandet kommer med stöd från recensioner från Steam och sett ur min egna upplevelse. Statistiken från Steam pekar mot att 76% har varit positiva i överlag till spelet.

Edit: Det positiva man kan ta ur detta, är att de satsar i alla fall på spelet. Sen om det blir lyckat, det återstår att se. Detta spel bör nog inte rakt av jämföras med de äldre titlarna ur serien Baldurs Gate, kan jag tycka. Jao, just för att känslan för de gamla spelen är byggd på en snart glömd mystik.

Nog för att man vill dras dit ändå. Att jämföra det gamla mot det nya.

Medlem

Bara på internet och sociala medier kan man vara extremt missnöjd över att en otroligt klassisk speltitel har stora resurser till sin tillgång.

Medlem
Skrivet av KoP:

Behövs det verkligen 400 pers som jobbar på ett spel? ఠ_ఠ Måste ju finnas en hel del resurser som inte bidrar nämnvärt i den stor massan utav folk.

Kommer ihåg när jag satt igenom sluttexterna till Far Cry 6. Det tog säkert en kvart och tillsist började jag nästan garva med tanke på den stora massan folk som passerade i text.

Nu kanske det bara är jag dom är gammal och grå och tänker tillbaka på tiden då ett team spelutvecklare sällan överskred 10-20 pers. :'D

Det märks ju att de stora utvecklarna ofta har det svårt att få ihop spelen utan hypar upp det mest och så faller det platt. Är många mindre utvecklare som lyckas bättre! Bara att titta på Activision/Blizzard, EA/Dice, Ubisoft som släpper samma spel om och om igen med mer och mer folk inblandade för varje iteration och dyrare omkostnader och ändå så blir spelen sämre och sämre och buggigare och buggigare. Man skulle kunna säga -Ju fler kockar, desto sämre soppa. Nu tror jag på larian eftersom jag spelat väldigt mycket BG3 och D:OS1&2 så vet att det kommer bli bra.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Bara på internet och sociala medier kan man vara extremt missnöjd över att en otroligt klassisk speltitel har stora resurser till sin tillgång.

Ja vissa är aldrig nöjda

Medlem
Skrivet av robbis:

Det märks ju att de stora utvecklarna ofta har det svårt att få ihop spelen utan hypar upp det mest och så faller det platt. Är många mindre utvecklare som lyckas bättre! Bara att titta på Activision/Blizzard, EA/Dice, Ubisoft som släpper samma spel om och om igen med mer och mer folk inblandade för varje iteration och dyrare omkostnader och ändå så blir spelen sämre och sämre och buggigare och buggigare. Man skulle kunna säga -Ju fler kockar, desto sämre soppa. Nu tror jag på larian eftersom jag spelat väldigt mycket BG3 och D:OS1&2 så vet att det kommer bli bra.

Nå, en mindre skala folk i en mindre studie drivs nog mer enhetligt utav passion, än $$$ till el och bröd.

Medlem

Det har hänt lite sen C64-tiden. Kommer ihåg att credits på den tiden var en på grafik, en på kod och en på musik


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

KoP
Medlem
Skrivet av Ariath:

Det har hänt lite sen C64-tiden. Kommer ihåg att credits på den tiden var en på grafik, en på kod och en på musik

Och ibland var det bara en person som stod för kod, grafik och ljud. Dvs hela tjobanget.

Men tja, det går ju aldrig att jämför då med idag men jag tror ändå att spelmakarteam idag skulle må bättre utav att vara färre som är involverade i utvecklingen och som någon sa i tråden: Ju fler kockar dessto sämre soppa.

Skrivet av robbis:

Det märks ju att de stora utvecklarna ofta har det svårt att få ihop spelen utan hypar upp det mest och så faller det platt. Är många mindre utvecklare som lyckas bättre! Bara att titta på Activision/Blizzard, EA/Dice, Ubisoft som släpper samma spel om och om igen med mer och mer folk inblandade för varje iteration och dyrare omkostnader och ändå så blir spelen sämre och sämre och buggigare och buggigare. Man skulle kunna säga -Ju fler kockar, desto sämre soppa. Nu tror jag på larian eftersom jag spelat väldigt mycket BG3 och D:OS1&2 så vet att det kommer bli bra.

Det vet jag inte om din analys stämmer. EA fick väl exempelvis goda framgångar med It Takes Two?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det vet jag inte om din analys stämmer. EA fick väl exempelvis goda framgångar med It Takes Two?

Men det är inte gjort av EA själva eller DICE utan Hazelight som är ett litet företag!

Skrivet av robbis:

Men det är inte gjort av EA själva eller DICE utan Hazelight som är ett litet företag!

Du pratade bara om att de släpper spel och EA släppte det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Och ändå går det så långsamt, kvalité inte kvantitet.

Äh vadå långsamt, dom flesta moderna spelen tar 3 till 5 år att färdigställa.
Utvecklingstiden är helt normal i det här läget.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du pratade bara om att de släpper spel och EA släppte det.

Nej jag pratade om de stora utvecklarna, inte om hur dom agerar distributörer till andras spel. Skulle definitivt inte ge cred till EA för att det gått så bra för It takes two utan det är HELT och hållet Hazelights förtjänst!

Skrivet av robbis:

Nej jag pratade om de stora utvecklarna, inte om hur dom agerar distributörer till andras spel. Skulle definitivt inte ge cred till EA för att det gått så bra för It takes two utan det är HELT och hållet Hazelights förtjänst!

Klart EA ska ha cred för ett spel de släppt. Något annat vore konstigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Klart EA ska ha cred för ett spel de släppt. Något annat vore konstigt.

Ja så kan man ju tycka... Men så tycker inte jag. Men jag är inte som alla andra heller.

Skrivet av robbis:

Ja så kan man ju tycka... Men så tycker inte jag. Men jag är inte som alla andra heller.

Nåja, det finns jättemånga därute som älskar att kasta dynga på de stora spelföretagen och mer än gärna bortser från när de gör bra grejer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nåja, det finns jättemånga därute som älskar att kasta dynga på de stora spelföretagen och mer än gärna bortser från när de gör bra grejer.

Fast dom har ju inte gjort bra grejer, det var ju fortfarande Hazelight som gjorde bra grejer

Skrivet av robbis:

Fast dom har ju inte gjort bra grejer, det var ju fortfarande Hazelight som gjorde bra grejer

Hazelight hade inte kunnat göra något ifall de inte varit backade av EA.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Hazelight hade inte kunnat göra något ifall de inte varit backade av EA.

Tvivlar jag inte en sekund på att dom klarat utan EA! Someone, please help me out!

Medlem

Har nog lagt 30h på Baldur's Gate 3 än så länge, och jag gillar verkligen spelet hittills. Nu får det ligga i malpåse tills det blir färdigt tror jag.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Har nog lagt 30h på Baldur's Gate 3 än så länge, och jag gillar verkligen spelet hittills. Nu får det ligga i malpåse tills det blir färdigt tror jag.

Sitter i samma sits. Går in ibland och skapar en ny karaktär för att stilla lite nyfikenhet men spelar aldrig längre än till början av spelet. Early access strategin som Larian har borgar ju lite för att det inte ska bli helt skit när det väl släpps. Längtar…

1
Skriv svar