Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Gen
Medlem
Skrivet av nixpix:

Så är det med alla stavar i spelet. Meteorite staff har ju S scaling så den e grymt bra early till mid game. Jag körde den genom första halvan av spelet typ, sen bytte jag till en av de andra. De andra stavarna seglar förbi med råge i scaling när man uppgraderat dom en aning. Och du är långt från endgame när du börjar hitta sånna smithing stones Ett tips är att kolla här på scaling om du inte vill "slösa" smithing stones i förtid:

Förvisso krävs just +5 för att Azur's ska hoppa upp till S scaling Men när jag tjuvkikade på de ställen som har +5 stenar så kände jag inte igen något och allt verkade vara norrut (kollade inte meganoga). Har bara tagit 4e story bossen så ligger väl lite efter så sett

Jag hoppas som sagt snabbt kunna hitta Miner's Ball Bearing för att kunna köpa dem och då kunna testa lite olika stavar. Vill helst hitta Lusat's men den kräver mycket i Mind för att man inte ska ha för stora MP problem. Har bara 30 i Mind och måste faktiskt börja lägga lite mer i Vigor då jag hört att det annars blir riktigt jobbigt senare i spelet

Skrivet av NordhNet:

Detta har jag märkt ibland. Mitt spel hinner dock inte starta igen då den förra sessionen inte avslutats så jag får bara ”spelet körs redan”.

Undrar om den kanske råkat dubbelregistrera något tryck när man väljer att avsluta? 🤔

Nja det kan jag inte tänka mig. Minns inte att det var så när spelet släpptes och heller inte efter första patchen. Tror jag fick detta problemet efter andra patchen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Förvisso krävs just +5 för att Azur's ska hoppa upp till S scaling Men när jag tjuvkikade på de ställen som har +5 stenar så kände jag inte igen något och allt verkade vara norrut (kollade inte meganoga). Har bara tagit 4e story bossen så ligger väl lite efter så sett

Jag hoppas som sagt snabbt kunna hitta Miner's Ball Bearing för att kunna köpa dem och då kunna testa lite olika stavar. Vill helst hitta Lusat's men den kräver mycket i Mind för att man inte ska ha för stora MP problem. Har bara 30 i Mind och måste faktiskt börja lägga lite mer i Vigor då jag hört att det annars blir riktigt jobbigt senare i spelet

Nja det kan jag inte tänka mig. Minns inte att det var så när spelet släpptes och heller inte efter första patchen. Tror jag fick detta problemet efter andra patchen.

Prince of Death staff ser spännande ut i mina ögon och ger en mer varierad spelstil.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Dubbla dolkar är så jävla kul men också väldigt svårt. Är ovan med att behöva komma så nära.

Medlem

Alltså.. e på ng+ å har hittat så mkt nya saker å platser som jag missade första genomköraren. Herregud, fortfarande golvad 170 timmar in !

Medlem

Är det någon som kör detta på ett 1080 GTX? Hur fungerar det?

eld
Medlem
Skrivet av Fluffo:

Är det någon som kör detta på ett 1080 GTX? Hur fungerar det?

Problemfritt för mig, lite mindre framedrops jämfört med de som har det värst, men kan ha med kombinationen av annan hårdvara att göra också, kan ha rätt höga settings i 1440p också, får 55-60 fps

Medlem

Det här spelet blir ju bara bättre och bättre! 😲 Mina förväntningar var redan skyhöga från början men nu, 41 timmar in...jä%#vlar vilket spel... Ville bara skriva av mig lite här i forumet.

Medlem
Skrivet av fingalf:

Exakt samma här! Innan spelet släpptes funderade jag på att köpa en fysisk journal att anteckna grejer i men sket i det av någon anledning… Var lite väl insyltad innan jag insåg att det faktiskt hade varit en jävligt bra idé 😅

Ska finnas en app som håller reda på alla quests och dom framgångar man gjort
Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

Medlem
Skrivet av micke52:

Ska finnas en app som håller reda på alla quests och dom framgångar man gjort
Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

Penna och papper har funkat rätt bra för min del. Det blir mycket grejer att hålla reda på. Antecknar bra ställen för att farma olika ingredienser, tunnlar och grottor man hittat men ej 100%. Uppdatera en att-göra-lista för varje område. Blir mycket antecknande, en app hade vart fint!

Medlem
Skrivet av Maggot:

Penna och papper har funkat rätt bra för min del. Det blir mycket grejer att hålla reda på. Antecknar bra ställen för att farma olika ingredienser, tunnlar och grottor man hittat men ej 100%. Uppdatera en att-göra-lista för varje område. Blir mycket antecknande, en app hade vart fint!

https://shatteredring.com/app/
Denna är det tror den kostar lite är inte säker. Ja det är mycket att hålla reda på

Gen
Medlem
Skrivet av Kris:

Prince of Death staff ser spännande ut i mina ögon och ger en mer varierad spelstil.

Får ta en titt på den.

Skrivet av Maggot:

Det här spelet blir ju bara bättre och bättre! 😲 Mina förväntningar var redan skyhöga från början men nu, 41 timmar in...jä%#vlar vilket spel... Ville bara skriva av mig lite här i forumet.

Så jäkla svårt att sluta spela bara Kört 4h30m i sträck idag, plus 2 timmar tidigare under kvällen och hade lätt kunnat lägga tre timmar till men måste verkligen lägga mig. Lagt 56h totalt och vet att det finns massvis kvar.

Medlem

Är det någon story i detta spel eller bara att slakta och levla?


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av eld:

Problemfritt för mig, lite mindre framedrops jämfört med de som har det värst, men kan ha med kombinationen av annan hårdvara att göra också, kan ha rätt höga settings i 1440p också, får 55-60 fps

nice tack tack! Låter som om det fungerar bra.

Medlem
Skrivet av Crank:

Är det någon story i detta spel eller bara att slakta och levla?

Det finns story, dock så är den inte "in your face", utan mer mer kryptisk och utspridd. Finns vissa som klagar på att det är svårt att komma in i storyn eftersom man måste lite aktivt prata med NPCer och följa dialoger för att förstå sig på den.

Dock så kan man spela spelet som "Slakta och levla" och ignorera storyn om man så vill och ändå vara ett bra spel

Medlem
Skrivet av Maggot:

Det här spelet blir ju bara bättre och bättre! 😲 Mina förväntningar var redan skyhöga från början men nu, 41 timmar in...jä%#vlar vilket spel... Ville bara skriva av mig lite här i forumet.

Drygt 140 timmar in och det tar aldrig slut... Helt otroligt!

Medlem

Slänger in en karta på i vilken ordning man ska ta områdena.

https://eldenring.wiki.fextralife.com/file/Elden-Ring/game_pr...

195 h in och har precis kommit till område 18.

Geeks Gaming
Skrivet av Gen:

Nja det kan jag inte tänka mig. Minns inte att det var så när spelet släpptes och heller inte efter första patchen. Tror jag fick detta problemet efter andra patchen.

Jag har haft det sen launch men det är lite av ett ickeproblem för mig så jag har inte brytt mig.
När jag stänger av elden ring så är jag tok-klar för dagen och antagligen försummat både familj, hälsa och tider jag skulle passat

Medlem

Spöade M, Blade of miquella i ng med spirit summon. Känner mig inte riktigt nöjd, som att jag inte klarat henne på ett hederligt sätt.
Så nu försöker jag på NG+ utan summon. Fan vad hon är en Sekiroboss, så rolig och beroendeframkallande fight men jösses vad jag dör med mina 42 vigor😆


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det finns story, dock så är den inte "in your face", utan mer mer kryptisk och utspridd. Finns vissa som klagar på att det är svårt att komma in i storyn eftersom man måste lite aktivt prata med NPCer och följa dialoger för att förstå sig på den.

Dock så kan man spela spelet som "Slakta och levla" och ignorera storyn om man så vill och ändå vara ett bra spel

Får se vad som blir nästa spel Elden eller Cyberpunk, tycker Elden ser lite samma samma ut hela tiden men svårt att få rätt uppfattning av att bara se på youtube.

Och så får man lite goat simulator feeling när man ser hästen hoppar mer för höga bergskanter 😂


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Behöver lite vapen råd jag kör nu en Confessor lv 35 kör nu med broadsword men behöver ett bättre, vilket är det bättre en uchigatana som är hyfsat snabb eller en Claymore

Medlem
Skrivet av micke52:

Behöver lite vapen råd jag kör nu en Confessor lv 35 kör nu med broadsword men behöver ett bättre, vilket är det bättre en uchigatana som är hyfsat snabb eller en Claymore

Jag gillar Twinblade.

Medlem

Ok har inte provat dom men ser många som har dom

Medlem
Skrivet av micke52:

Behöver lite vapen råd jag kör nu en Confessor lv 35 kör nu med broadsword men behöver ett bättre, vilket är det bättre en uchigatana som är hyfsat snabb eller en Claymore

Kör samma o h är väll lvl80.
Använder fortfarande broadsword, inge riktigt hittag nåt annat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ok. Jag har uppgraderat claymore till +7 men tycker greatswords är för tunga tror jag går till baka till broadsword så länge dom är lättare och snabbare

Medlem

Är vanligtvis den största fanboyen av FromSoft spel men nu ska jag faktiskt klaga, ett känt klagomål men ett jag tycker vi pratar för lite om, speciellt i Elden Ring! En journal? Hade det varit för mycket? Bara i Dark Souls är det svårt att hålla reda på NPC:er och questlines, men nu är det 10x ggr fler. Jag minns inte ens namnet på hälften av dom jag mött eller vart jag/dom ska någonstans. Så i uppföljaren, kan ni väl ta med en journal som i det minsta säger vart npc:en har tagit vägen? (Jag vet att dom infört markörer på kartan, men det hjälper inte när jag inte minns vad folk heter)

Geeks Gaming
Skrivet av Laddemannen:

Är vanligtvis den största fanboyen av FromSoft spel men nu ska jag faktiskt klaga, ett känt klagomål men ett jag tycker vi pratar för lite om, speciellt i Elden Ring! En journal? Hade det varit för mycket? Bara i Dark Souls är det svårt att hålla reda på NPC:er och questlines, men nu är det 10x ggr fler. Jag minns inte ens namnet på hälften av dom jag mött eller vart jag/dom ska någonstans. Så i uppföljaren, kan ni väl ta med en journal som i det minsta säger vart npc:en har tagit vägen? (Jag vet att dom infört markörer på kartan, men det hjälper inte när jag inte minns vad folk heter)

Japp, hade kunnat vara så enkelt att kunna gå tillbaka i dialogerna med npc:erna.
Behöver inte vara mer än så.

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Kör samma o h är väll lvl80.
Använder fortfarande broadsword, inge riktigt hittag nåt annat

Skrivet av micke52:

Ok. Jag har uppgraderat claymore till +7 men tycker greatswords är för tunga tror jag går till baka till broadsword så länge dom är lättare och snabbare

Jag har kört med bloodhounds fang ett tag nu och känner att det är ett bra mellanting mellan ett gigantiskt stort svärd och en snabb katana.
Dess special är också väldigt bra

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Är vanligtvis den största fanboyen av FromSoft spel men nu ska jag faktiskt klaga, ett känt klagomål men ett jag tycker vi pratar för lite om, speciellt i Elden Ring! En journal? Hade det varit för mycket? Bara i Dark Souls är det svårt att hålla reda på NPC:er och questlines, men nu är det 10x ggr fler. Jag minns inte ens namnet på hälften av dom jag mött eller vart jag/dom ska någonstans. Så i uppföljaren, kan ni väl ta med en journal som i det minsta säger vart npc:en har tagit vägen? (Jag vet att dom infört markörer på kartan, men det hjälper inte när jag inte minns vad folk heter)

Jag personligen hoppas inte att de inför något som säger vart NPCs är (innan man har upptäckt och pratat med dem), speciellt inte att en journal skulle säga vart de ska ha förflyttat sig. Hela poängen att slumpat möta NPC man träffat på annat ställe är att få världen kännas mer levande. Inget minimap-pilpekande HUD som tar bort allt som har med utforskande att göra.

Hela poängen med att inte ha en journal eller questlog är just för att det ska kännas organiskt, att du som spelare själv väljer att antingen skriva ner du anser är viktigt att komma ihåg eller försöka komma ihåg i minnet och hoppas man inte glömmer bort, om man bryr sig om questsen.

Det sista jag vill är en questlog, för då känns spelet mer som en checklista man måste göra innan man går till ett nytt område. Kände så när jag spelade Witcher 3, kände samma när jag spelade Valhalla. Så fort jag har flera quests som är uppdelade till Optional och Main, så kände jag mer eller mindre "tvång" att göra alla optional innan jag gick vidare.

Nu får man kryptiska dialoger som t.ex. "Jag kommer inte prata med dig, jag har redan gett halv medaljong till en annan person!" som jag får antingen skriva ner, försöka komma ihåg eller ignorera. Jag gillar det, och det är en grej som alltid har varit en faktor som gjort att jag gillar FromSoft spel. Och nu finns det en trend att visa upp sina IRL journaler som folk skapar där de beskriver vart de har varit, vad de har sett och gjort. Det gör det roligt och följa då andras framsteg i journal-form som man annars skulle inte ha sett.

Nu vet jag att alla har sin egna åsikt, ville bara dela med mig min. Jag tycker det finns en charm av ett äventyrsspel som inte har en log på allt och alla, utan om man vill notera något som får man göra det själv. För mig ger det ett mer RPG-känsla jämfört med t.ex. Star Wars Jedi: Fallen Order där du har en droid på ryggen som noterar allt så att du kan bara gå in i menyn för att läsa, dessutom så är de oftast utfyllt med text som man inte själv skulle ha skrivit.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag personligen hoppas inte att de inför något som säger vart NPCs är (innan man har upptäckt och pratat med dem), speciellt inte att en journal skulle säga vart de ska ha förflyttat sig. Hela poängen att slumpat möta NPC man träffat på annat ställe är att få världen kännas mer levande. Inget minimap-pilpekande HUD som tar bort allt som har med utforskande att göra.

Hela poängen med att inte ha en journal eller questlog är just för att det ska kännas organiskt, att du som spelare själv väljer att antingen skriva ner du anser är viktigt att komma ihåg eller försöka komma ihåg i minnet och hoppas man inte glömmer bort, om man bryr sig om questsen.

Det sista jag vill är en questlog, för då känns spelet mer som en checklista man måste göra innan man går till ett nytt område. Kände så när jag spelade Witcher 3, kände samma när jag spelade Valhalla. Så fort jag har flera quests som är uppdelade till Optional och Main, så kände jag mer eller mindre "tvång" att göra alla optional innan jag gick vidare.

Nu får man kryptiska dialoger som t.ex. "Jag kommer inte prata med dig, jag har redan gett halv medaljong till en annan person!" som jag får antingen skriva ner, försöka komma ihåg eller ignorera. Jag gillar det, och det är en grej som alltid har varit en faktor som gjort att jag gillar FromSoft spel. Och nu finns det en trend att visa upp sina IRL journaler som folk skapar där de beskriver vart de har varit, vad de har sett och gjort. Det gör det roligt och följa då andras framsteg i journal-form som man annars skulle inte ha sett.

Nu vet jag att alla har sin egna åsikt, ville bara dela med mig min. Jag tycker det finns en charm av ett äventyrsspel som inte har en log på allt och alla, utan om man vill notera något som får man göra det själv. För mig ger det ett mer RPG-känsla jämfört med t.ex. Star Wars Jedi: Fallen Order där du har en droid på ryggen som noterar allt så att du kan bara gå in i menyn för att läsa, dessutom så är de oftast utfyllt med text som man inte själv skulle ha skrivit.

Många bra poänger, helt klart, men dom kan väl i det minsta ge oss alternativet att be dem repetera det dom säger?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag har kört med bloodhounds fang ett tag nu och känner att det är ett bra mellanting mellan ett gigantiskt stort svärd och en snabb katana.
Dess special är också väldigt bra

Tack får prova den fick den härom dagen

Skriv svar