AMD:s uppskalningsteknik FSR 2.0 blir tillgänglig på Xbox

Robot
AMD:s uppskalningsteknik FSR 2.0 blir tillgänglig på Xbox
NuZ
Testpilot

Jonny ligger fortfarande sömnlös om nätterna!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av NuZ:

Jonny ligger fortfarande sömnlös om nätterna!

Alltid! Fast jag är i en annan tidszon, så det är inte så farligt som det verkar Ni måste ju ha något att läsa till morgonkaffet eller på bussen till jobbet.

Medlem

Kul nyhet! MS har även släppt för en månad sedan uppdaterad version av deras shaderverktyg.
Next gen för oss xboxspelare börjar nog officiellt nästa år.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Alltid! Fast jag är i en annan tidszon, så det är inte så farligt som det verkar Ni måste ju ha något att läsa till morgonkaffet eller på bussen till jobbet.

Haha det tackar man för! Tåg för min del 👌


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av doversund:

Kul nyhet! MS har även släppt för en månad sedan uppdaterad version av deras shaderverktyg.
Next gen för oss xboxspelare börjar nog officiellt nästa år.

Håller tummarna!
Förhoppningsvis så är ju Starfield startskottet.

Ifall Fidelity FX fungerar bra så kan det ju ge konsolerna ett väldigt stort prestanda hopp.
Frågan är ju nu också om man kommer använda det för att pusha RT eller om man vill använda resurserna till annat.
Vill man börja standardisera RT så är det väl ett bra läge nu då kanske.
Tanken är väl att man bara ska programmera för RT i framtiden så att man inte behöver lägga tid på flera tekniker för varje spel, det blir väl en hel del dubbelt arbete.

Det är ju lite en del av anledningarna till att jag är negativ till Series S, men den kanske pallar med RT ok med skalningsteknik.
Har man köpt den så kanske inte bildkvalité är största fokus i alla fall och då kanske det till och med går att skala typ 720P för att få till bättre kompabilitet.

Medlem

Jag gillar inte detta.

Medlem

AMD börjar kicka in gearen. Kul att se.

De kanske norpade lite final touches ifrån Nvidia hacket


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Gött


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Håller tummarna!
Förhoppningsvis så är ju Starfield startskottet.

Ifall Fidelity FX fungerar bra så kan det ju ge konsolerna ett väldigt stort prestanda hopp.
Frågan är ju nu också om man kommer använda det för att pusha RT eller om man vill använda resurserna till annat.
Vill man börja standardisera RT så är det väl ett bra läge nu då kanske.
Tanken är väl att man bara ska programmera för RT i framtiden så att man inte behöver lägga tid på flera tekniker för varje spel, det blir väl en hel del dubbelt arbete.

Det är ju lite en del av anledningarna till att jag är negativ till Series S, men den kanske pallar med RT ok med skalningsteknik.
Har man köpt den så kanske inte bildkvalité är största fokus i alla fall och då kanske det till och med går att skala typ 720P för att få till bättre kompabilitet.

Jag tror även att VRS tier 2 kommer att se till att series S är relevant en betydligt längre tid än vad vi tror, problemet är att det är ingen utvecklare som använder sig av verktyget, utom på Gears 5 och Doom eternal.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av pazu:

Jag gillar inte detta.

Varför inte? Det är väl bara positivt om det finns en möjlighet att skala upp bildkvalitén när uppoffringar måste göras till förmån för bildfrekvens?

Medlem

Kanske får kan komma med två små rättelser...?

Tekniken heter FSR 2.0. FSR står för FidelityFX Super Resolution, där det inledande FidelityFX är ett samlingsnamn för ett antal olika open-source programvaror som spel kan använda, som t ex FidelityFX Super Resolution 2.0, FidelityFX Ambient Occlusion, FidelityFX Denoiser m fl. FidelityFX är samlingsnamnet, som sagt.
https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityf...

Det första spelet med FSR 2.0 är Deathloop, inte Forspoken. Fler spel ska komma under andra kvartalet, Forspoken kommer inte förrän i oktober. Ett intressant rykte är t ex att God of War ska få FSR 2.0, någon har tydligen gjort missen att lägga in det i menyn i en ny patch, men med gamla FSR 1.0, Skrivfel, eller jobbar de på det? FSR 2,0 ska ju vara lätt att lägga till i spel som redan har DLSS 2.x (less than 3 days), eftersom de bygger på samma grunder.
https://www.youtube.com/watch?v=X5Qa8we5484

En mer ingående artikel om FSR 2.0 finns här;
https://gpuopen.com/fidelityfx-superresolution-2/

Skribent
Skrivet av bopp:

Kanske får kan komma med två små rättelser...?

Tekniken heter FSR 2.0. FSR står för FidelityFX Super Resolution, där det inledande FidelityFX är ett samlingsnamn för ett antal olika open-source programvaror som spel kan använda, som t ex FidelityFX Super Resolution 2.0, FidelityFX Ambient Occlusion, FidelityFX Denoiser m fl. FidelityFX är samlingsnamnet, som sagt.
https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityf...

Det första spelet med FSR 2.0 är Deathloop, inte Forspoken. Fler spel ska komma under andra kvartalet, Forspoken kommer inte förrän i oktober. Ett intressant rykte är t ex att God of War ska få FSR 2.0, någon har tydligen gjort missen att lägga in det i menyn i en ny patch, men med gamla FSR 1.0, Skrivfel, eller jobbar de på det? FSR 2,0 ska ju vara lätt att lägga till i spel som redan har DLSS 2.x (less than 3 days), eftersom de bygger på samma grunder.
https://www.youtube.com/watch?v=X5Qa8we5484

En mer ingående artikel om FSR 2.0 finns här;
https://gpuopen.com/fidelityfx-superresolution-2/

Så går det när man läser alldeles för snabbt Stort tack för rättelsen, har uppdaterat artikeln.

Medlem
Skrivet av doversund:

Jag tror även att VRS tier 2 kommer att se till att series S är relevant en betydligt längre tid än vad vi tror, problemet är att det är ingen utvecklare som använder sig av verktyget, utom på Gears 5 och Doom eternal.

Har faktiskt inte hört så mycket om vad VRS kräver för hårdvara eller hur mycket det påverkar prestandan.

Sen så har väl olika spelmotorer olika skalningstekniker, men DLSS och FSR kanske fungerar bättre än tillexempel Unreal engines egna lösning.
Jag är i alla fall ganska säker på att de har egen skalningsteknik😅

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har faktiskt inte hört så mycket om vad VRS kräver för hårdvara eller hur mycket det påverkar prestandan.

Sen så har väl olika spelmotorer olika skalningstekniker, men DLSS och FSR kanske fungerar bättre än tillexempel Unreal engines egna lösning.
Jag är i alla fall ganska säker på att de har egen skalningsteknik😅

VRS är MS egna verktyg, vet ej om exempelvis Sony har något liknande, hur det går ihop med FSR blir intressant att se i framtiden.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

1
Skriv svar