Diskutera - Vad tycker du om Twitch och spel-streams?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Spelvärlden.

Fast man kan ju se på spel via andra plattformar också. Vad är det som gör twitch unikt var kanske det jag borde frågat?

Jag har själv inte orkat sätta mig in i twitch eftersom jag inte sett någon anledning till det.

Medlem

Kollar aldrig på det, det upplägget de flesta streamers kör känner jag inget som helst intresse för att titta på. Ska jag kolla gameplay ser jag hellre ren gameplay utan dialog och massa grejer som snurrar överallt. Annars är det producerade videos på youtube som gäller. Typ Linus Tech Tips, Viva La Dirt League, Adam Savages tested, Ryan George och Alec steele.

Medlem

Har inte tid. Tittar bara på previews/trailers på nya spel för att se om de är bra. Följer en del folk på tuben redan, avsnitten där är 10-20 minuter långa, mer har jag inte tid för. Tittar på Twitch ibland, men det har varit nästan bara konserter med diverse band som streamat under pandemin.

Medlem

Det händer att jag ser på någon enstaka IRL-streams där de tex glider runt i något annat land. Är inte så intresserad av spelstreams eller twitch i övrigt, räcker ganska bra med någon recension här ifrån.

Förövrigt; en platform där människor lätt kan dela med sig av det dom gör i sina liv oavsett om det gäller spel eller inte är väl fantastisk. Teknik som ger fler möjligheter till mänskligheten.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Varför är just twitch en anledning att sluta vara patreon?
Är väll bra att siten kan bredda sitt utbud lite.

Jag är övertygad om att twitch tar fokus från dom saker FZ faktiskt gör bra.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Twitch har gjort under för spelvärlden, men du får gärna försöka visa på motsatsen

Källor på det?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Fast man kan ju se på spel via andra plattformar också. Vad är det som gör twitch unikt var kanske det jag borde frågat?

Jag har själv inte orkat sätta mig in i twitch eftersom jag inte sett någon anledning till det.

Ja, det finns Youtube också, men det finns en anledning till att ingen gått ifrån Twitch utan att få en enorm summa pengar.

Det är väl inget som gör Twitch särskilt unikt, det har bara blivit de facto standarden. Det finns antagligen mängder med saker bakom kulisserna som gör att de håller sig stora, som man inte ser som tittare. Personligen tycker jag hemsidan i sig själv är långt bättre än Youtube.

Skrivet av anon_326443:

Källor på det?

Ja, mig själv.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Ja, det finns Youtube också, men det finns en anledning till att ingen gått ifrån Twitch utan att få en enorm summa pengar.

Det är väl inget som gör Twitch särskilt unikt, det har bara blivit de facto standarden. Personligen tycker jag hemsidan i sig själv är långt bättre än Youtube.

Ja, mig själv.

Case closed.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Case closed.

Ja, jag håller med. Svårt att diskutera om du inte kan tillföra något


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag kollar inte heller på Twitch.

Det är för krångligt. I jämförelse med youtube går det inte bara klicka på länken och titta. Jag stänger ner direkt när Twitch vill att man loggar in eller laddar ner en app.

Jag gillar att ni kör Fragzone Fredag på youtube. Då slipper man krångla med login/app-förfrågningar.

När det kommer till live-streams så kollar oftast på Fragzone Fredag eller när någon nära vän streamar ett spel.

FZ Fredag är speciellt. Jag finner hela FZ som ett hangout för mogna gamers. De flesta är 25 år eller äldre, väldigt många är omkring 35-45, några är över 50. Själv är jag 35.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Case closed.

Fast du har ju inte kommit med något exempel på vad som gör Twitch dåligt

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag kollar inte heller på Twitch.

Det är för krångligt. I jämförelse med youtube går det inte bara klicka på länken och titta. Jag stänger ner direkt när Twitch vill att man loggar in eller laddar ner en app.

Jag gillar att ni kör Fragzone Fredag på youtube. Då slipper man krångla med login/app-förfrågningar.

När det kommer till live-streams så kollar oftast på Fragzone Fredag eller när någon nära vän streamar ett spel.

FZ Fredag är speciellt. Jag finner hela FZ som ett hangout för mogna gamers. De flesta är 25 år eller äldre, väldigt många är omkring 35-45, några är över 50. Själv är jag 35.

Du behöver varken logga in eller ladda ned någon app på Twitch.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nej, kunde inte bry mig mindre. Streamers känns som game influencers, och influencers skyr jag som pesten.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Du behöver varken logga in eller ladda ned någon app på Twitch.

Testade nu. Det ser ut som du har rätt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Jag är övertygad om att twitch tar fokus från dom saker FZ faktiskt gör bra.

Jag hänger inte alls med i vad du menar?
Varför är twitch camcer?
Vad är det med twitch som tar fokus från FZ?
Du måste förklara mer jag är intresserad av att veta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Följer en del kanaler och det är rätt kul att kolla in nya spel som kommer. Det som har blivit skit är exploatering av kvinnor som hottube och annan smörja. Låt det vara 100% spelkanal så blir det trevligt.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nej, kunde inte bry mig mindre. Streamers känns som game influencers, och influencers skyr jag som pesten.

Jag kan hålla med till viss del angående influencer delen, men det finns så många streams/streamers där det är mycket mer ett community där folk bara hänger.
Mycket snack och diskussioner om strategier o.s.v.

Och på dem jag kollar normalt på på andra skärmen när jag spelar spel som kanske kräver mindre "focus" t.ex turnbased spel så är det inget donationstjat.

Men jag undviker i princip alla stora streamers då jag varken orkar med den typen av personlighet dem vanligen har samt att chattarna är bland det mest enerverande jag vet.

Det är som att korsa Youtubes kommentarsfält med Facebook
Det får ens hjärnceller att heller vilja ta självmord än att fortsätta försöka läsa att korkat som skrivs.
Eller bara det generella spammet som blir vilket gör interaktion mer eller mindre omöjlig.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det med twitch som tar fokus från FZ?

Det borde ju ta resurser från FZ antar att de betalar någon sorts ersättning till de som strömmar åt FZ.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det borde ju ta resurser från FZ antar att de betalar någon sorts ersättning till de som strömmar åt FZ.

Tycker du det är dåligt att FZ erbjuder Streaming?
Hade det varit skillnad om det var på youtube?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker d e nice o både streama och titta på olika streams. D gör såatt man blir mer involverat me publiken o "träffar" liksinnade.

Att ingen har skrivit om STOCKHOLMS SVERIGES största ESport händelse på flera år APEX LEGENDS Finalen utspelas sig i Stockholm 29 April till 1 Maj !!


signatur

Protect ya neck

Medlem

Jag (är snart 37) kollar rätt ofta på twitch när jag spelar Football Manager (vilket är lite för mycket). Jag tittar mest på sånt jag vet att jag aldrig kommer spela, perfekt att få uppleva något som jag vet att jag varken har tid eller lust att lägga tid på att lära mig.

Jag förstår varför folk inte dras till Twitch. Väldigt många streamers är hetsiga, otroligt skrikiga och kräver uppmärksamhet hela tiden. Precis sånna streamers går fetbort. Men att säga att det är fel på något du inte förstår eller bryr dig om är inte bara onödigt utan slöseri på din och andras tid och energi. Det finns massor av saker jag inte gillar, men vet ni vad, jag väljer att inte bry mig om det eller kommentera detta. Sociala medier har fört med sig en kultur av att just in åsikt är viktig, det är den inte. *Rant over*
(Självklart inser jag det ironiska med att dela mina åsikter i detta inlägg)

Jag är väldigt kräsen när det gäller streamers och youtubers. Det finns lite olika streamers som jag tycker är okej att strökolla på men den jag alltid återvänder till är Lirik. Vet inte varför men gillar hans humor, roliga röstskådespel, historieberättande och skitsnack mot folk i sin chatt samtidigt som han uppskattar de som inte beter sig som idioter.


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Följer (nästan) enbart indie-utvecklare och moddare på Twitch och kollar på när de antingen utannonserar tillägg eller testar
beta-versioner av mods.
Jag tycker det är roligt när man har chans att kommunicera med de man tittar på, på ett personligt plan. Dvs, jag kan komma med input och utvecklaren / utvecklarna svarar och vi kan ha en diskussion.
Väldigt sällan man har möjlighet till sådant när man tittar på större streamers.

Är ändå inte så värst intresserad av att titta på när andra "spelar spel". Då ska det isf vara bekanta till mig (med undantag för FZ-streamers, som jag tycker är väldigt trevligt!), eller vara väldigt specifika spel jag är intresserad av.

Har länge undvikit Twitch då jag (fortfarande) tycker att platformen är fruktansvärt spretigt utformat och ser ut som skit ärligt talat.
Chattarna är ofta fulla med obegripliga emojis och ikoner och jag tycker att strömmarna är väldigt trögdrivna jämfört med YouTube.

Medlem

Kollar aldrig twitch men youtube och kanalen "Hollow"
Skitrolig snubbe och otroligt likeable


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag har fram till denna vecka i princip aldrig kollat Twitch. Nu kikar jag på en kille (Dr4gonblitz) nöta världsrekord i Symphony of the Night.

Annars kikar jag några gånger i veckan på Youtube på Covert Go Blue spela Magic the Gathering - Arena.
Där får man tips på nya roliga lekar (han spelar en ny lek varje dag) och han diskuterar rådande metat etc, så man blir bättre rustad för att spela online sen.

Medlem

Kollar en hel del på twitch.
Gillar att kolla på, precis som andra här skrivit, lugnare streamers.
Mina top 3 nedan.

Favoriten är Dansgaming. Skön casual-lirare med härlig humor. Årets höjdpunkt är Horror month i oktober som uppfanns av Dan.
https://www.twitch.tv/dansgaming

Pestily är en annan. Lirar mycket Tarkov.
https://www.twitch.tv/pestily

Sacriel som har ungefär samma upplägg som Pestily.
https://www.twitch.tv/sacriel

Medlem

Ska erkänna att jag länge var emot Twitch. Såg inte charmen med en skrikig person som sitter och spelar med tolv chattboxar rullandes och bara tackar för donationer och säger namn på personer som skriver. Min bror gillar mer den typen av personligheter och det var han som visade mig, varav min aversion...

Dock har jag på senare tid letat ordentligt i djungeln och hittat mer sansade personer som har fokus på spelet och eventuell diskussion angående spelet i sig. Detta har gjort att jag uppskattar Twitch mer.


signatur

Submission is for the weak

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Det borde ju ta resurser från FZ antar att de betalar någon sorts ersättning till de som strömmar åt FZ.

Twitch-satsningen påverkar inte redaktionens vanliga resurser.

Skrivet av anon_326443:

Jag är övertygad om att twitch tar fokus från dom saker FZ faktiskt gör bra.

Då kan jag som redaktör glädja dig med beskedet att så inte är fallet.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Twitch-satsningen påverkar inte redaktionens vanliga resurser.

Då kan jag som redaktör glädja dig med beskedet att så inte är fallet.

Det ser tyvärr inte ut så på er startsida.

Jag har kollat på er youtube, det är väldigt bra, men twitch.....
Det verkar som ni målat in er själva i ett hörn, om man ser på svaren på era twitch-annonser, hälften av dom oftast 13 svaren är från dom som streamar...

Medlem

Kollar aldrig på stream då jag inte gillar att dom gånger jag har provat så kan man inte pausa, samt att jag hellre ser på mer "behandlat" content på youtube där det är klippt och redigerat för att ge en trevlig upplevelse. Är inte så intresserad av att se content skaparna sitta och läsa och integrera med en chatt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker du det är dåligt att FZ erbjuder Streaming?
Hade det varit skillnad om det var på youtube?

Det är innehåll jag hade klara mig utan. Men finns det folk som uppskattar det och inte tar resurser från det vanliga innehållet på hemsidan är det ju toppen. Jag behöver inte klicka på sånt jag inte gillar, även om det sker ibland när jag har tråkigt.
Jag har aldrig varit förtjust i Live utan föredrar inspelat innehåll där de klippt bort "fluffet".

Men jag ska inte va en bitter pojke nu utan ska ge det en timme och se hur det är att följa strömmen.

Skrivet av Tomas Helenius:

Twitch-satsningen påverkar inte redaktionens vanliga resurser.

👍

Skriv svar