1år utan spel!

Medlem
1år utan spel!

Jag har många gånger gjort lite galna äventyr. Det kan vara att vandra 100 mil i Spanien över 6 veckor eller bestiga Afrikas högsta berg och resa genom halva Afrika med buss i 3 månader. Jag har även jobbat i Indien 3 månader och i Japan 6 månader och mycket annat. Allt detta har varit helt enormt bra upplevelser som slår allt annat jag gjort i livet.

Nu är det dags igen!

Denna gång åker jag och jobbar i Japan ett par år. Något exakt datum för återresa har jag inte så detta äventyr blir mer långsiktigt. Beslutet innebär också att jag valt att sälja min Nintendo Switch, mitt Playstation 5, mitt Valve Index och alla spel. Jag lägger helt enkelt dator/tv-spel åt sidan och kör ett "nytt liv" igen så som många gånger förut. I resväskan har jag endast kläder och sådant man behöver för den första tiden i ett nytt land.

Vad jag ska göra med all tid som man kommer få när man inte har tillgång till spel vette tusan men jag tänker att det löser sig. Man hitta nya nöjen och andra saker att göra.

Jag lämnar tryggheten i Sverige. Och givetvis kommer jag att sakna 6 veckors semester och våran enormt flexibla arbetskultur. Jag kommer givetvis sakna vänner, syskon, syskonbarn och föräldrar. Det finns säkert oerhört mycket annat jag kommer sakna också som man inte tänker på förens man märker att det inte finns tillgänglig.

Så detta är väll ett litet hejdå till FZ som jag annars följer varje dag. Men kanske jag kommer tillbaka om något år och det lär väl finnas en del spel att spela då. Jag är väldigt nöjd över att jag nu i sista stund lyckades få död på sista bossen i Elden Ring så även om jag inte hann köra alla bossar i spelet så hann jag i alla fall köra det mesta.

Hur ser det ut för dig? Hur länge skulle du kunna tänka dig att vara helt utan dator/tv-spel?

FM-guru
F.d. Sisyr

Alltså, nu svarade jag på frågan utifrån vardagen här hemma. Då blir det "en dag går nog". Spel är ju min främsta hobby! Men med det sagt så har jag tidigare också varit och backpackat längre perioder, och det är ju en helt annan grej. Då har jag inga problem att vara utan spel (eller dator i allmänhet).

Med det sagt får du ha det så kul i Japan, spel eller ej! Sayonara!

Medlem

5 månader är det längsta för mig så långt, och det beror på att jag har snöat in i att göra chiptunes istället för att lägga all dötid på att spela. Men, nu är jag igång igen. Härjade med Street Fighter V i helgen. Love it.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem

Själv är man beroende 😎
Spelar kanske minst varannan dag efter jobbet några timmar. Troligen för att"glömma" allt annat som jag saknar i livet. Det är en ond cirkel, olycklig så man spelar, spelar så man sover dåligt/mindre som i sig gör en olycklig.
mindre skärm på både telefon och datorn skulle göra under. Har ett väldigt ohälsosam relation med min sömn. Sover sjukt dåligt om nätterna. Ska försöka skära ner på båda och funderar på skaffa glasögon mot blå skärm ljus, någon som vet om det fungerar?

Medlem

Jag har gjort en liknande resa. Jag bodde i Japan 2010-2011, inte för att jobba men för att plugga japanska. Jag tänkte likadant som du när jag åkte. Om jag åker till Japan vill jag ju inte sitta inne och spela TV-spel.

Dag 3 i Japan träffade jag dessutom tjejen som kom att bli min nuvarande fru. Så jag hade fullt upp att bara att umgås med henne och plugga den första månaden.

Fast redan ifrån den första veckan gick man ju och dregla på elektronikgator och i affärer som Biccamera, inte minst i arkadhallar. Efter en månads dreglande råkade jag hitta ett svinbilligt Nintendo Wii med New Super Mario Bros. Det blev ändå ett köp och lite spelande ändå, men kanske någon timma varannan vecka eller så? Inte lika mycket som i Sverige, inte på långa vägar! För man har ju fullt upp med att upptäcka Japan!

Jag köpte även en PSP för att lira Monster Hunter med polaren. Vi köpte var sitt, men jävlar vad spelet var svårt. Det var ju hur mycket text som helst i kombination med ny spelmekanik man aldrig sett. Just ja, jag klarade ju ut Metal Gear: Peacemaker på PSP:n när jag bodde där. Det är väl ändå 20-30 timmar i det spelet?

Totalt sett så spelade jag kanske 5% av tiden jag normalt la på spel innan jag åkte till Japan. Så nä, man behöver inte någon konsol. Särskilt inte första månaden. Men, med handen på hjärtat är det är jävligt ”gutt att ha” dock, samtidigt som att det inte är ”något måste”. Ta till exempel regnperioden där det regnar konstant i en månad, eller på högsommaren när det är 36-44 grader varmt ute varje dag (och 27 grader mitt i natten), då är det jävligt skönt att bara hålla sig inne en dag och spela något. Man får rätt trötta fötter av att gå 6-10 kilometer om dagen. Någon dags vila är guld värt.

Jag hoppas du får en trevlig resa! Ta med dej ett par sköna skor som varken ger skoskav eller trötta fötter. Jag läste att du antagligen gått mer på dina resor än vad jag gjort i hela mitt liv totalt sett, så du har garanterat koll på hållbara skor.

Hoppas det blir sköj!

Förresten, flyger du med KLM via München eller vad finns det för flygrutter idag? Jag och familjen åker antagligen ner till svärföräldrarna i juni-aug. Vi brukar normalt flyga med Finnair, över Nord Korea 2.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av noyart:

Själv är man beroende 😎
Spelar kanske minst varannan dag efter jobbet några timmar. Troligen för att"glömma" allt annat som jag saknar i livet. Det är en ond cirkel, olycklig så man spelar, spelar så man sover dåligt/mindre som i sig gör en olycklig.
mindre skärm på både telefon och datorn skulle göra under. Har ett väldigt ohälsosam relation med min sömn. Sover sjukt dåligt om nätterna. Ska försöka skära ner på båda och funderar på skaffa glasögon mot blå skärm ljus, någon som vet om det fungerar?

Jag klagade mycket på dålig sömn när var yngre (hela 20-åren).. Har sedan dess fått rejäl rutin vad gäller sömn. Sover färre timmar, men betydligt mer effektivt då jag lägger mig nästan samma tid alla dagar i veckan. Har hela mitt liv fullständigt vänt på dygnet så fort det blivit helg... Skitdåligt. Jag kan inte påstå att det hade hjälpt om jag själv sa åt mig detta ens... Men rutiner hjälper mycket! Det märker jag inte minst på mina barn, men det är en annan historia. Fysisk aktivitet är ytterligare en sak som hjälper sömn - men som också kan va sjukt svår att motivera.. Men kanske hitta en podcast att ta med på en 20-30 minuters promenad på kvällen.

Medlem

Jag skulle kunna vara utan väldigt, väldigt länge, jag behöver serietidningar, vissa böcker och sommar, det räcker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag lämnar tryggheten i Sverige. Och givetvis kommer jag att sakna 6 veckors semester och våran enormt flexibla arbetskultur. Jag kommer givetvis sakna vänner, syskon, syskonbarn och föräldrar. Det finns säkert oerhört mycket annat jag kommer sakna också som man inte tänker på förens man märker att det inte finns tillgänglig.

Men visst packar du väl ned några tuber Kalles Kaviar åtminstone?

EDIT:


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Avis på dig att kunna göra en sån resa och bara dra iväg. Har funderat på det själv, men är för lat för att komma igång.

Jag vet att jag klarar minst en vecka utan, låg på sjukhus för något år sedan utan dator och det gick bra. Chattade med polare via mobilen då, men det är ju inte spel.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag har gjort en liknande resa. Jag bodde i Japan 2010-2011, inte för att jobba men för att plugga japanska. Jag tänkte likadant som du när jag åkte. Om jag åker till Japan vill jag ju inte sitta inne och spela TV-spel.

Dag 3 i Japan träffade jag dessutom tjejen som kom att bli min nuvarande fru. Så jag hade fullt upp att bara att umgås med henne och plugga den första månaden.

Fast redan ifrån den första veckan gick man ju och dregla på elektronikgator och i affärer som Biccamera, inte minst i arkadhallar. Efter en månads dreglande råkade jag hitta ett svinbilligt Nintendo Wii med New Super Mario Bros. Det blev ändå ett köp och lite spelande ändå, men kanske någon timma varannan vecka eller så? Inte lika mycket som i Sverige, inte på långa vägar! För man har ju fullt upp med att upptäcka Japan!

Jag köpte även en PSP för att lira Monster Hunter med polaren. Vi köpte var sitt, men jävlar vad spelet var svårt. Det var ju hur mycket text som helst i kombination med ny spelmekanik man aldrig sett. Just ja, jag klarade ju ut Metal Gear: Peacemaker på PSP:n när jag bodde där. Det är väl ändå 20-30 timmar i det spelet?

Totalt sett så spelade jag kanske 5% av tiden jag normalt la på spel innan jag åkte till Japan. Så nä, man behöver inte någon konsol. Särskilt inte första månaden. Men, med handen på hjärtat är det är jävligt ”gutt att ha” dock, samtidigt som att det inte är ”något måste”. Ta till exempel regnperioden där det regnar konstant i en månad, eller på högsommaren när det är 36-44 grader varmt ute varje dag (och 27 grader mitt i natten), då är det jävligt skönt att bara hålla sig inne en dag och spela något. Man får rätt trötta fötter av att gå 6-10 kilometer om dagen i Japan. Någon dags vila är guld värt.

Jag hoppas du får en trevlig resa! Ta med dej ett par sköna skor som varken ger skoskav eller trötta fötter. Jag läste att du antagligen gått mer på dina resor än vad jag gjort i hela mitt liv totalt sett, så du har garanterat koll på hållbara skor.

Hoppas det blir sköj!

Förresten, flyger du med KLM via München eller vad finns det för flygrutter idag? Jag och familjen åker antagligen ner till svärföräldrarna i juni-aug. Vi brukar normalt flyga med Finnair, över Nord Korea 2.

När jag bodde i japan förra gången så reste jag runt till nya ställen varje helg. Nu var det ett tag sedan men jag hoppas att jag kan göra något liknande igen. Hade jag köpt mig en spel-konsol eller speldator så tror jag dock att jag väldigt lätt hamnar i en slags bekvämlighet där man efter jobbet går hem och spelar och inte gör så mycket annat efter en månad eller två. Därav blir det inte något spel för min del. Jag går gärna ut i regnet

Jag flyger med Finnair som flyger med mellanlandning i Helsingfors och sedan en rejäl omväg runt. Så flygresan blir ett par timmar längre än vanligt. Finnair är nog inte bästa valet så länge de måste flyga runt Ryssland.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Men visst packar du väl ned några tuber Kalles Kaviar åtminstone?

Haha. Svensk lakrits har jag med mig men Kalles Kaviar vette tusan

Medlem
Skrivet av Lasrod:

[...] Hade jag köpt mig en spel-konsol eller speldator så tror jag dock att jag väldigt lätt hamnar i en slags bekvämlighet där man efter jobbet går hem och spelar och inte gör så mycket annat efter en månad eller två. Därav blir det inte något spel för min del. Jag går gärna ut i regnet

Jag flyger med Finnair som flyger med mellanlandning i Helsingfors och sedan en rejäl omväg runt. Så flygresan blir ett par timmar längre än vanligt. Finnair är nog inte bästa valet så länge de måste flyga runt Ryssland.

Jag köper det. Ett år utan spel är en fin utmaning med. Det finns tid och spela ikapp i sen framtiden, brukar jag tänka. Detta tankesätt gäller förresten nu med, då jag är småbarnsförälder.

Nu är din chans att verkligen djupdyka och njuta av Japan! Nu har du chansen att göra upptäckter att berätta om, resten av livet.

Okej, ja det är låter lite läskigt att flyga nära Ryssland idag. Fast samtidigt ska det vara lugnt, annars hade det inte gått några flyg. Putin har viktigare saker att bråka med.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

För ett par år sedan hade jag nog svarat annorlunda men som det är nu hade det kunnat vara hur länge som helst. De gånger jag fastnar framför spel idag är när jag drar igång något gammalt som påminner om hur det var när spel var bra, annars blir det mest att jag installerar någonting och stänger av efter att ha testat i 15-20 minuter. Detta i kombination med flera konkurrerande intressen får mig att tro att övergången inte hade varit särskilt svår.

Medlem

Låter jättespännande! Är själv i processen att flytta hem till Sverige igen efter ha spenderat en större del av det senaste årtioendet utanför Sverige. Har spelat då-och-då men egentligen främst spel från tidigt 2000-tal (tänk Civilization 3, Rome Total War, Hearts of Iron II) på min extremt gamla dator. Däremot så köpte jag en Playstation 5 bara någon månad sedan och är väl egentligen "current" i min setup för första gången på nästan 15 år.

Så som svar på din fråga, helt utan spel har jag nog inte varit mer än en månad. Men att hänga med det senaste inom spelvärlden då har jag klarat mig i över ett årtioende

Medlem

Kul med Japan. Gillar verkligen landet, var där 2015 i Tokyo samt åkte skidor upp i Niseko. Flög direkt till Tokyo med SAS då för ca 7 tkr tur och retur. Men det var ett tag sen. Har alltid spelat men spelade ganska mycket mindre när jag var ca 30 - 35 sen kom spel intresset tillbaka. Spelar inte lika mycket längre pga jobb och osv men det blir lite oftast en timme per dag och något mer på helger. Spel är min främsta hobby, har aldrig hittat något som är lika roligt och avkopplade även om jag har andra hobbys. Har tröttnat på det mesta jag har hållit på med förut spel.

Medlem

Inga problem, jag börjar bli för gammal för spel ändå

Medlem

Låter kul! När jag själv planerade resa till Japan 2020 så insåg jag att jag behövde en spellaptop, så sålde min stationära och köpte en sådan istället (inget jag ångrar i efterhand precis).

Om man får fråga, vart i Japan ska du arbeta? Själv arbetar jag för tillfället i Tokyo!

Medlem
Skrivet av VirtualBoost:

Låter kul! När jag själv planerade resa till Japan 2020 så insåg jag att jag behövde en spellaptop, så sålde min stationära och köpte en sådan istället (inget jag ångrar i efterhand precis).

Om man får fråga, vart i Japan ska du arbeta? Själv arbetar jag för tillfället i Tokyo!

Vad kul. Jag kommer arbeta i Saitama vilket är strax utanför Tokyo. 🙂

Medlem

Lycka till! Själv är jag för trygg och feg för att göra något sådant.
Men, det är inget fel att börja spela lite igen om du känner suget komma

Gnällkuk

Imponerande ändå vilket enormt fokus och driv vissa människor har! Jag hade personligen tyckt det blivit väldigt tråkigt efter ett par veckor utan att kunna spela om jag ville. Hårdvara och spel har ju varit min hobby sedan jag var liten, så att bara välja bort det hade varit väldigt svårt för min egen del.

Även om du (gissar jag), väljer bort spel för att fokusera på ditt nya liv och arbete så behöver du ändå fylla tomrummet med någon annan hobby. Jag tror vi behöver tydliga saker som skiljer nytta och nöje, men de ska så klart vara i symbios. Att viktigare saker så som arbete och familj inkräktar på hobby/nöje får man väl helt enkelt acceptera och "stå ut" med, men det bör ändå finnas tid för sådant också så du faktiskt får unna dig själv med en tillflykt med något som roar och stimulerar dina sinnen, oavsett vad det är.

Hoppas du får en spännande och lärorik tid i Japan! Du får gärna återkomma och uppdatera oss med vad du tar dig an när du inte spelar och tiden är mogen för nöjen igen


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sista åren har jag insett att även om jag definitivt behöver någon form av regelbunden distraktion så måste det inte nödvändigtvis vara spel. Spelar betydligt mindre nuförtiden och lägger mer tid på musik och TV-serier. Så för mig är svaret "hur länge som helst".


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Låter som ett spännande äventyr!

Jag har en vän i Saitama-ken. Är ett trevligt område!
Lugnare än Tokyo, men ändå nära om man vill ta sig dit.

日本の生活体験を楽しんで下さいね!

Medlem

Om jag inte spelar så läser jag böcker. så det är inget problem. Vi är väl flera som är så gamla här att vi minnns en tid innan dator/konsolspel fanns i våra liv?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Skulle jag på ett långt äventyr skulle jag givetvis klara mig utan, svarade därefter. Men i vardagliga livet går det sällan mer än en vecka utan spel. Ett aktivt val från min sida, då jag gillar spel.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Spännande med jobb i Japan! Men varför inte införskaffa typ en Switch Lite iaf och spela lite på tåget eller så i alla fall? Men självklart finns det mer i livet än spel, så skulle lätt klara ett år utan - eller egentligen hur länge som helst - men roligare med

Inaktiv

Tillräckligt med sprit i dunk och öl, klarar man allt.

Hjälpte min 82 årige far att byta startmotor idag, sen skulle vi kolla att den funkade....pappa är nog den i AA där vi bor som varit nykter längst, han körde, han fick blåsa, sen frågade jag om jag fick blåsa....poliserna sa att det var konstigt, blåste igen, klev in i cittran igen, och pappa frågade "hur djävla mycket promille har du?" Låg strax över 3, så jag har andra saker att göra när jag inte spelar!

Medlem

Kan? Absolut
Vill? Absolut inte


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Gissar på att du inte är så gammal. Då gillade jag också utlandsäventyr. Har gjort ca 60 resor med jobbet sedan 1994. Längst i Iran och Kina 1997 resp 1994.

Nu när man blivit gammal(54) så finns det inget bättre än att stanna hemma och spela och jobba på huset efter jobbet.
Reser inte mer än när jag absolut måste. Tycker det är skittråkigt att resa i världen!

Spelar varje dag flera timmar. Fru och barn. Funkar bra ihop ändå.

Skulle inte kunna tänka mig att vara utan spel en enda dag.
Sen skulle man givetvis klara det för resten av livet om man blev tvungen.

Medlem

ett år, är du vilt galen karln!? hade hamnat på psyket för mindre


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Tillräckligt med sprit i dunk och öl, klarar man allt.

Hjälpte min 82 årige far att byta startmotor idag, sen skulle vi kolla att den funkade....pappa är nog den i AA där vi bor som varit nykter längst, han körde, han fick blåsa, sen frågade jag om jag fick blåsa....poliserna sa att det var konstigt, blåste igen, klev in i cittran igen, och pappa frågade "hur djävla mycket promille har du?" Låg strax över 3, så jag har andra saker att göra när jag inte spelar!

Över 3 promille?

Nej, det är tyvärr inte någon höjdare, varesig för dej, din hälsa eller det som känns motigt i livet.
Då är det bättre du försöker hitta hjälp och spela jävla massa TV-spel istället.

I vanlig ordning, kommer du inte lyssna på det jobbiga som jag eller andra säger.
Du måste själv hitta viljan att bli bättre än vad du är idag.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

123
Skriv svar