Det bästa halvbra spelet?

It's not a lake, it's an ocean
Det bästa halvbra spelet?

Det är ganska lätt att räkna upp de där riktigt bra spelen som tar en med storm, som vi knappt tröttnar på, som får skyhöga betyg och älskas av de flesta. Men så finns det en icke oansenlig del spel som inte riktigt lever upp till 97 på Metacritic, som inte vinner några priser och som det inte pratas om så mycket på spelforum.

Så låt oss göra det, låt oss hylla de där halvbra spelen som vi haft väldigt roligt med. Spel som trots att de kanske inte är skapelsens krona ändå har lyckats underhålla oss kungligt.

Vilka är de mest underhållande halvbra spelen ni har lirat?

För min egen del kan jag nämna tre.

Zombi U
Lanseringsspel till Wii U för snart tio år sedan, och redan då såg det daterat ut, lite som något endast en mor kan älska. Men jag fastnade för Ubisofts atmosfäriska zombieskräckis. Systemet med permadeath gjorde mig extra spänd, ljudet och musiken höll mig klistrad vid handkontrollen och de nedgångna Londonmiljöerna fascinerade. Det gjorde mig benägen att förlåta oerhört enformiga strider och undermålig grafik.

Terminator: Resistance
Licensspel har en usel historik, och det har gjorts ett otal kassa Terminator-spel genom åren. Resistance är inget mästerverk, för då hade det ju inte nämnts i den här tråden, men ett spel som utstrålar kärlek till filmerna (de första två, vi glömmer resten). Atmosfären är bitvis riktigt tät, och extra bra blir det när spelaren har riktigt ont om vapen eller inget alls och terminatorerna patrullerar korridorerna. Även striderna är rätt roliga, och jag brydde mig oväntat mycket om överlevarna jag mötte. Att spelet har en av de bästa versionerna av filmens ledmotiv är inte heller fy skam.

Sonic Lost World
Sonic i 3D har inte blivit någon hit på över två decennier, men Sonic Team ger inte upp. På Wii U testade de något nytt, uppenbart inspirerade av Super Mario Galaxy. Fast ändå något helt annat. Jag gillade att de vågade spänna bågen lite, och även om kontrollen var ungefär lika katastrofal som vanligt och fienderna dötrista, fanns det något här som höll mig kvar. Kalla det... charm?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Detta är ju CI Games specialitet. Spel som Enemy Front, Lords of the Fallen och Sniper: Ghost Warrior (där trean är bäst) är alla titlar som ser riktigt bra ut och överlag har bra gameplay, någonstans känner man dock att det inte riktigt är AAA-kvalitet. Kan tycka att såväl WW2-shootern Enemy Front som Dark Souls-tolkningen Lords of the Fallen tar steget över "halvbra" till "bra" men de blir heller aldrig riktig minnesvärda.

Medlem

Bra och nyskapande ämne. Finns en del spel som är värda att testa trots att dom inte fått toppbetyg. Har för övrigt var sugen på att testa Terminator Resistance länge. Hoppas det kommer till Game Pass eller kanske ges bort av Epic.
Mitt tips är annars Road Redemption. Typ en remake på gamla Road Rash till Mega Drive. Kul racing men lite halv knepig styrning. Faktiskt egentligen bättre än betygen det fick. Var i early access sjukt länge. Rekommenderas om du gillade Road Rash.

Medlem
Backloggens befriare

Dead Island får min röst.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag gillade Blue Estate. En rail shooter med kass humor känns som en klassisk actionfilm från 90 talet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lauchen:

Bra och nyskapande ämne. Finns en del spel som är värda att testa trots att dom inte fått toppbetyg. Har för övrigt var sugen på att testa Terminator Resistance länge. Hoppas det kommer till Game Pass eller kanske ges bort av Epic.
Mitt tips är annars Road Redemption. Typ en remake på gamla Road Rash till Mega Drive. Kul racing men lite halv knepig styrning. Faktiskt egentligen bättre än betygen det fick. Var i early access sjukt länge. Rekommenderas om du gillade Road Rash.

Det har jag spanat in lite grand. Älskade Road Rash till Mega Drive! Men det är ju några år sedan nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Apocalypse på Playstation 1 är det första jag tänker på. Med Bruce Willis i huvudrollen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freakon:

Apocalypse på Playstation 1 är det första jag tänker på. Med Bruce Willis i huvudrollen.

Spelade du Die Hard-trilogin? Det första spelet var rätt kul. Dassigt på många sätt, men charmigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Allt från "Budget-Bioware" dvs Franska Spiders. Jättebra halvbra spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Har två, idag tyvärr övergivna, spel som båda förtjänar bättre än de fick.

Tribes: Vengeance
Fick toppbetyg i flera medier, även Fragzone vill jag minnas, men väl vid release var intresset svalt och idiotutvecklaren la ned spelet någon månad senare utan knappt nån marknadsföring och utan utlovade uppdateringar. Huvudmenyn i spelet visade för fan alternativ som ännu inte var fungerande 🤦‍♂️
Antar att Vivendi Universal Games var före sin tid, släppte ofärdiga spel redan 2004.

Battleborn
Släpptes samtidigt som Overwatch och fick knappt en chans mot Blizzards monstersucce.
Tyvärr, jag gillade Overwatch men i min mening var Battleborn långt mycket roligare.

Insåg nu att jag delvis lämnade ämnet då jag anser dessa spel mycket mer än ”halvbra”, men men 😄


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Overblood
Blue Stinger
SOS: The Final Escape
Deadly Premonition

Medlem

Nazi Sniper Zombies


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det känns som att på äldre dar så fanns det en djävulskt massa halvbra spel som man nötte om och om, från 8-bit / amiga o framåt, började väl avta med Ps1 / ps2, när AAA-titlarna kom. Kan inte minnas något spel som varit halvbra de senaste 2 generationer som jag orkat fortsätta lira.

Kanske Devil May Cry.

Medlem

Blue Stinger till Dreamcast.

Medlem

Mad Max [PS4, Xbone, PC]

En solklar 7:a som också är en 9:a!

Medlem

Lost Planet 3! En Nic Cage-kopia i huvudrollen med stor charm och bra röstskpdespelare (övriga i spelet not so much haha) och hela spelet har en skön stämning. Känns som en lillebror till Dead Space 3 (DS3 hör inte till denna tråden, det är bättre än så!)

Kul trådämne!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Utan tvekan Black (2006) av Criterion Games. Verkligen ett halvbra spel.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Frilansare

Skulle vilja spela fler "halvbra" spel, men tidsbristen gör ju tyvärr att man väljer det göttaste (om det nu inte är i jobbsyfte).
Men någon ovan skrev Mad Max - håller med. Typiskt halvbra spel som man ändå hade kul med, på ett lättsamt sätt. Så snart det var avstängt glömde man det, inget att gå och våndas över.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det har jag spanat in lite grand. Älskade Road Rash till Mega Drive! Men det är ju några år sedan nu.

Klart värt att testa om du gillade Road Rush. Som sagt mycket bättre än sitt rykte tycker jag.

Medlem

Singularity.

Inte ett halvbra spel dock utan ett riktigt bra spel men det blev plågsamt bortglömt. Alla borde verkligen spela detta.

Medlem

Syndicate som släpptes till 360 och ps3 kanske kan falla in under den kategorin?


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Jag vet att många avskydde det men jag hade kul i Metal Gear Survive trots ganska jämnbrun spelvärld och korkade fiender. Men det var ändå något med storyn och nämnda jämnbruna spelvärld som höll mig kvar tills jag hade spelat igenom det.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Scarface : The world is yours. Klassisk gta-klon. Och måste nog även lägga Mad Max även i denna kategori


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av Kolsvart:

Syndicate som släpptes till 360 och ps3 kanske kan falla in under den kategorin?

Syndiate var långt ifrån perfekt, men jag tycker också det fick oförtjänt mycket skit. Gillade att vissa banor var fps-varianter från originalet och så tyckte jag scifi-miljön var trevlig. Sen co-op är alltid trevligt!

Det som var lite synd i allt var att det fanns mycket mer potential i spelet än vad som blev och det är kanske det folk är besvikna på?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sleeping Dogs är ett klockrent exempel på ett halvbra spel som jag älskar att spela igenom!

Medlem

Utan tvekan https://www.freegameempire.com/games/Warlords-2-Deluxe
Warlords 2 kanske var riktigt bra när det kom?
Men vi spelade det mest som alternativ till Heroes spelen, snabbt och roligt hot seat lir.
Fick igång min "gamla" installation från en gammal HD i höstas (i win10 då alltså)¨.

FM-guru
F.d. Sisyr

Gudfadern-spelet, månne? Det hade många problem men även en hel del underhållande spelmekanik.

Medlem

Alla Assassin's Creed-spel sedan AC: Brotherhood (den sanna trean där man toppade formeln).

Spelat dem allihopa, mindre justeringar och nytillägg i varje ny installation. Visst, fick ett uppsving med AC: Origins och efterföljande, men ingen WOW-faktor.

7:a fast 10:a för mig (i underhållningssynpunkt) är AC4: Black Flag (vindbrisarna i karibien och möjlighet att leva ut sina drömmar som pirat)!

Medlem

Utmärkt betygsskala jag tycker fz ska anamma och bygga vidare på! Riktigt bra halvbra, riktigt bra bra, riktigt bra dåligt osv.

OnT: skulle säga de spel jag inte kommer återvända till och snabbt glömde bort men ändå tyckt varit värda en hel genomspelning som typ Jedi Fallen Order och Dark pictures anthology spelen.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

123
Skriv svar