Uppgraderat Playstation Plus släpps i sommar!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Revenue är intäkter och inte samma sak som netto-vinst. MS redovisar väl inte utgifter specifikt för speldivisionen så vitt jag vet. Därmed säger siffrorna bara att intäkterna har ökat men ev. vinst för speldivisionen får vi inte veta. Motbevisa mig gärna med siffror, jag hittar inget iaf.

Du har rätt i att MS inte redovisar utgifterna tillräckligt detaljerat på divisionsnivå. Men jag skrev bara att de generar vinst (oklart storlek). Det baserade jag på de läckta uppgifterna från Epic-rättegången där MS själva sa “The gaming business is a profitable business" om xbox. Finns att läsa bland annat på The Verge (eller kanske t.o.m. FZ).

Medlem

Rätt jättesäker på att jag hade köpt årsprem av bästa om jag hade ett ps5.
Rätt nice deal!

Edit jag kör game pass på pc men deras app gör att jag flera gånger avslutat allt. Hur man kan göra en så vansinnigt dålig app vet jag inte.

Medlem

Jag rättade det här åt Sony så att de kan ge Game Pass en match.

PS Plus Retro 8,99 eur/mån
• PS och PS2
• 340 spel

PS Plus Essential 11,99 eur/mån
• PS3 och PS4
• 740 spel

PS Plus Extra 13,99 eur/mån
• PS5

PS Plus Premium Pass 19,99 eur/mån
• Crème de la crème
• Day One titlar
• PC

Medlem
Skrivet av Najkan:

Rätt jättesäker på att jag hade köpt årsprem av bästa om jag hade ett ps5.
Rätt nice deal!

Edit jag kör game pass på pc men deras app gör att jag flera gånger avslutat allt. Hur man kan göra en så vansinnigt dålig app vet jag inte.

Du ska köra Xbox-appen även på PC.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Samtliga Xbox Game Studios-utgivna spel (dvs Microsoft) har släppts på Game Pass på releasedagen de senaste fem, sex åren eller så (Quantum Break kan ha varit först). Så bl.a. Halo Infinite, ett par Forza, Sea of Thieves, MS Flight Sim, Gears 5, Ori. Lista här.

(@Mortaigne får rätta mig om jag har fel.)

Jo det var ju en del. Kvantiteten blir ju dock asjobbig när man har så begränsat med tid :P. Hade varit lättare om det släpptes ett enda megaspel/år som kom till samtliga format haha.

Jag tror ändå Sonys drag är ganska smart. Prenumeranterna har ökat stadigt sen starten och nu erbjuder de ett par anledningar till för att skaffa Ps+ utan att höja priset eller ta bort något från basabonnemanget. Det är ju inget Gamepass förvisso men exklusiviteterna säljer ju som smör ändå.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Samtliga Xbox Game Studios-utgivna spel (dvs Microsoft) har släppts på Game Pass på releasedagen de senaste fem, sex åren eller så (Quantum Break kan ha varit först). Så bl.a. Halo Infinite, ett par Forza, Sea of Thieves, MS Flight Sim, Gears 5, Ori. Lista här.

(@Mortaigne får rätta mig om jag har fel.)

De har släppt allt eget från 2018, State of Decay 2 och Sea of Thieves var först ut på våren där.

Det släpps också en mängd tredjepartsspel Dag 1, väldigt snart bland annat MLB The Show 22 från...Sony


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De har släppt allt eget från 2018, State of Decay 2 och Sea of Thieves var först ut på våren där.

Det släpps också en mängd tredjepartsspel Dag 1, väldigt snart bland annat MLB The Show 22 från...Sony

Alltså har de kommit något stort exklusivt spel mer än 2 simulatorer och Halo till GamePass sen 2018? Alltså spel som hade sålt miljontals om de släppt det separat istället?
Lite skillnad på Sony och MS exklusiva titlar mellan 2018-2022.

Medlem

Så "Nya" "Game Pass" för Playstation är deras gamla Game Pass (PS Plus) som dom haft hela tiden.. Bara att dom typ påstår att det ska sluta suga om man betalar mer?


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av Anton Q:

Så "Nya" "Game Pass" för Playstation är deras gamla Game Pass (PS Plus) som dom haft hela tiden.. Bara att dom typ påstår att det ska sluta suga om man betalar mer?

Dom slår ihop PS+ och PS Now (som funnits sen 2014).

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Alla ni som klagar på att inte stora spel släpps dag ett kommer nog bli ledsna när Microsoft gör samma sak.

Att släppa storspel, som ensamt säljer miljoner, dag ett på en tjänst som kostar 100kr är helt enkelt dålig business. Företag gillar pengar, trots allt.

Dock så har ju Microsoft visat med både Forza Horizon 5 och Halo Infinite att spelen säljer otroligt bra trots att dom finns på game pass. Dom säljer både sin tjänst och spel bra.

samtidigt som Microsoft ser en framtid i att spela på många format och Sony inte gör det, så är det klart att deras affärsmodeller skiljer sig. Men att Microsoft skulle sluta släppa spel dag1 tror jag aldrig kommer hända.

Medlem

Det är väl kul att det händer något i det blå laget, men det här låter som ett tråkigt svar på Game Pass om det inte släpps stora titlar på releasedagen. Att de bara släpper PS1, PS2 och PS3-spel på den dyraste nivån känns även lite snålt. Detta är något som borde ingå i den billigaste nivån.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

De vill tjäna de större pengarna och därav detta alternativ. Deras senaste spel Gran Turismo 7 och Horizon skriker medelmåttigt trots prislapp på 850kr och ena av dom fylld med MTX.

Rätt uppenbart att du inte spelat Horizon på den kommentaren. Enligt mig ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Sedan gillar vi alla olika slags spel men att kalla det medelmåttigt är raka motsatsen till vad det är. GT7 har jag inte kört igång ännu så kan inte uttala mig där.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Mariva:

Rätt uppenbart att du inte spelat Horizon på den kommentaren. Enligt mig ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Sedan gillar vi alla olika slags spel men att kalla det medelmåttigt är raka motsatsen till vad det är. GT7 har jag inte kört igång ännu så kan inte uttala mig där.

Gillar personligen inte första Horizon så har inte spelat Forbidden West men att kalla kanske generationens snyggaste spel som uppenbarligen väldigt många älskar, medelmåttigt är ju bara ett troll som gör:)

Redaktör
Skrivet av Deekar:

Alltså har de kommit något stort exklusivt spel mer än 2 simulatorer och Halo till GamePass sen 2018? Alltså spel som hade sålt miljontals om de släppt det separat istället?
Lite skillnad på Sony och MS exklusiva titlar mellan 2018-2022.

Finns en lista här, sortera på releasedatum. Klart färre storspel har släppts till Xbox on PS på senare år, det är ingen hemlighet, men några finns det. Hur Game Pass påverkar vet nog bara MS, likaså hur mycket GP drar in/kostar dem. Tjänsten har över 25 miljoner prenumeranter som betalar 100-135 kr/mån (efter billig första månad), så grovt uppskattat får MS in omkring 2 miljarder kr i månaden där.


signatur
Medlem
Skrivet av gundemannen:

Dock så har ju Microsoft visat med både Forza Horizon 5 och Halo Infinite att spelen säljer otroligt bra trots att dom finns på game pass. Dom säljer både sin tjänst och spel bra.

samtidigt som Microsoft ser en framtid i att spela på många format och Sony inte gör det, så är det klart att deras affärsmodeller skiljer sig. Men att Microsoft skulle sluta släppa spel dag1 tror jag aldrig kommer hända.

Men det beror väll på att MS släpper på fler plattformar.
Hur mycket säljer MS på xbox tex?
Jag gissar att spelen som säljs på MS store på PC är närmast obefintlig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Definerar man Game Pass enbart som en tjänst som ger tillgång till storspel på release, ja då är detta inte Game Pass. Men de har ju rätt stora likheter också - prenumerationstjänster med många spel, online-access, spelsaves i molnet - så jämförelsen måste inte vara helt off om man ser till hela tjänsterna.

Jag tycker inte att jämförelsen håller. Känna lite som clickbait som någon nämnde.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Men hur går de tillväga om man har en aktiv PS+ som inte löper ut förens sista december iår. Känner de av att jag redan har ps+ och om jag vill uppgradera till premium, känner systemet av min nuvarande premie? Vill ju inte betala fullpris för premium 1år som lägger sig uppe på nuvarnade ps+ som har mer än 6månader kvar innan den löper ut....

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Jag tycker inte att jämförelsen håller. Känna lite som clickbait som någon nämnde.

Fair enough. Det var inte avsikten i alla fall. Min tanke är att Game Pass är något av standarden för prenumerationstjänster till konsol, typ som Netflix är för tv-streaming, och många PS-ägare är nyfikna på om PS Plus närmar sig GP. Därför nämnde jag det i rubriken.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Finns en lista här, sortera på releasedatum. Klart färre storspel har släppts till Xbox on PS på senare år, det är ingen hemlighet, men några finns det. Hur Game Pass påverkar vet nog bara MS, likaså hur mycket GP drar in/kostar dem. Tjänsten har över 25 miljoner prenumeranter som betalar 100-135 kr/mån (efter billig första månad), så grovt uppskattat får MS in omkring 2 miljarder kr i månaden där.

Har inte sett någon betala full pris för gamepass. Ser alltid på diverse forum att dom löst in xbox rewards och fått flera månader gamepass gratis.
Eller många som nyttjar deal med 100kr för 3 månader.
Många har även konverterat sina gold abonnemang till gamepass.
Sen finns alla som fick 2 års gamepass om dom delbetala sin xbox.
Så är nog väldigt få som betalar full pris.

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Har inte sett någon betala full pris för gamepass. Ser alltid på diverse forum att dom löst in xbox rewards och fått flera månader gamepass gratis.
Eller många som nyttjar deal med 100kr för 3 månader.
Många har även konverterat sina gold abonnemang till gamepass.
Sen finns alla som fick 2 års gamepass om dom delbetala sin xbox.
Så är nog väldigt få som betalar full pris.

kan det vara, men det är fortfarande bara gissningar. Tänk så här: det är kul att berätta att man gjort ett klipp, men trist att säga att man betalat ordinarie pris (särskilt när andra säger att de gjort ett klipp). Sånt kan påverka vad folk säger. Vidare är 100 kr/mån ganska lite pengar, så det kan hända att prenumerationer ligger och rullar (lite som med HBO, Disney+ och andra). Gissningar från min sida också, ville lyfta fram flera sätt att se på saken!


signatur
Medlem

Jag har Gamepass för det är otroligt mycket billigare för mig som vill spela nya spel. Att betala 700 kr för ett spel som jag kanske spenderar runt 30 timmar i är inte värt det. Då hade jag kunnat köpa 2 AAA-spel om året. Nu får jag typ ALLA bra AAA-spel samt väldigt många gamla AAA-spel som jag inte hunnit spela för samma pris som 2 spel om året. Nu har jag spelat halo, Forza, Avengers, Guardians samt MASSOR av andra spel redan i år. Så redan nu har jag sparat in minst det dubbla och det är bara snart April. Microsoft Gamepass är SJUKT värt priset, PS plus not so much.

Skrivet av Crank:

Blir väl samma gamla skräpsamling med några få undantag precis som på gamepass. Står över fast månadskostnad och köper dom AAA spel jag vill spela istället.

Tror gamepass är populärt för att man kan få konsol på avbetalning tillsammans med gamepass, och då intalar sig många att det är bättre än det egentligen är.

Dex
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Finns en lista här, sortera på releasedatum. Klart färre storspel har släppts till Xbox on PS på senare år, det är ingen hemlighet, men några finns det. Hur Game Pass påverkar vet nog bara MS, likaså hur mycket GP drar in/kostar dem. Tjänsten har över 25 miljoner prenumeranter som betalar 100-135 kr/mån (efter billig första månad), så grovt uppskattat får MS in omkring 2 miljarder kr i månaden där.

Visst får dom in mycket pengar för Gamepass, men samtidigt så blev dom ju av med jätte stora summor från Xbox Live eftersom många nog uppgraderade från Xbox live gold till Gamepass. Så samtidigt som dom får mycket pengar från Gamepass så får dom ju nu då in mindre pengar från Xbox Live Gold också.

Som jag skrev i en annan tråd så drar ju Sony in ungefär lika mycket pengar på PS+ (48 miljoner användare) som Xbox gör på Gamepass (25 miljoner användare) i ren inkomst och är ju rätt säker på att Gamepass kostar Xbox mycket mer pengar att hålla igång (betala 3:e parts utvecklare för att vara med och att deras egna spelförsäljning sjunker) jämför med vad PS+ kostar.

Så har så svårt och se vad Sony skulle tjäna på att göra en mer exakt kopia av Gamepass då dom förmodligen hade förlorat massa pengar på det bara.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har inte sett någon betala full pris för gamepass. Ser alltid på diverse forum att dom löst in xbox rewards och fått flera månader gamepass gratis.
Eller många som nyttjar deal med 100kr för 3 månader.
Många har även konverterat sina gold abonnemang till gamepass.
Sen finns alla som fick 2 års gamepass om dom delbetala sin xbox.
Så är nog väldigt få som betalar full pris.

Jag betalar fullpris, precis som du tror att väldigt få betalar fullpris så tror jag tvärtom att det är väldigt få som utnyttjar dessa kryphål att först bunkra upp med Gold för att sedan konvertera detta till GPU.
Och alla som "fick" Game Pass för att dom delbetalar sin xbox. vilka är detta? I Sverige så är det ju iaf så att om man köpte en Xbox All Access så får man inte Game Pass på köpet utan man betalar för xbox + Game Pass under två år.

Jag har inte sett någon betala fullpris för PS+/PSNow, för på internet har jag bara sett att folk köper helår för halva priset på reor.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Dock så har ju Microsoft visat med både Forza Horizon 5 och Halo Infinite att spelen säljer otroligt bra

Har du några konkreta siffror på detta?

Redaktör
Skrivet av Dex:

Visst får dom in mycket pengar för Gamepass, men samtidigt så blev dom ju av med jätte stora summor från Xbox Live eftersom många nog uppgraderade från Xbox live gold till Gamepass. Så samtidigt som dom får mycket pengar från Gamepass så får dom ju nu då in mindre pengar från Xbox Live Gold också.

Som jag skrev i en annan tråd så drar ju Sony in ungefär lika mycket pengar på PS+ (48 miljoner användare) som Xbox gör på Gamepass (25 miljoner användare) i ren inkomst och är ju rätt säker på att Gamepass kostar Xbox mycket mer pengar att hålla igång (betala 3:e parts utvecklare för att vara med och att deras egna spelförsäljning sjunker) jämför med vad PS+ kostar.

Så har så svårt och se vad Sony skulle tjäna på att göra en mer exakt kopia av Gamepass då dom förmodligen hade förlorat massa pengar på det bara.

Ja, nej - Sony lär inte släppa spel i PS Plus på release innan de behöver jaga in nya spelare till tjänsten, vilket jag antar är MS främsta skäl att göra det på GP.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fair enough. Det var inte avsikten i alla fall. Min tanke är att Game Pass är något av standarden för prenumerationstjänster till konsol, typ som Netflix är för tv-streaming, och många PS-ägare är nyfikna på om PS Plus närmar sig GP. Därför nämnde jag det i rubriken.

Hur har helt rätt i ditt antagande.


signatur

I drank what?

Dex
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, nej - Sony lär inte släppa spel i PS Plus på release innan de behöver jaga in nya spelare till tjänsten, vilket jag antar är MS främsta skäl att göra det på GP.

Nä och läste nu efteråt att även Jim Ryan hade bekräftat det ännu en gång också.

Ändå intressant och se vilka olika sätta både Xbox och Playstation satsar på nu. Dom går ju båda i rätt olika riktningar.

Det som jag tycker är lite kul också är att med största sannolikhet gör dom båda två helt rätt också med sina nuvarande satsningar även om dom är väldigt olika, men ändå väldigt rätt för respektive företag. Det känns som att båda företagen har lite "hittat rätt" med sina filosofier och att dom funkar väldigt bra, men samtidigt så testar dom även en hel del nytt också (sony med lite mer LaaS och Xbox fler stora titlar igen) så känns både kul och intressant för oss!

Det lär ju ge mer bra spel åt oss spelare

Medlem

Mitt PS Now skulle utgå nu i juni och trodde att det inte gick att förlänga längre. Men jag lyckades faktiskt förlänga prenumationen med 2 år, vilket betyder att jag kommer få migrera till den högsta nivån automatiskt (kostade runt 900 kr för min del, istället för ca 2400 kr). 😃 Min tanke från början var nivå 2, då jag inte bryr mig om retrospelen, förutom ev. GTA4. Men med tanke på att priset blev billigare nu jämfört med senare så var det ett måste.

Hur kan folk sedan kalla tjänsten för skräp?Tjänsten gynnar inte för de som trodde på dag 1 spel (hur man ens trodde på det?!), utan gynnar de som är tålmodiga som mig. Returnal, Death Stranding, Miles Morales, spel som jag ej har köpt, och detta är bara början. Returnal som kom ut i april/maj förra året är på kampanj idag för ca 640 kr (25%). Bara detta spel ger tjänsten värde med tanke på vad jag nu betalade för.

Jag tror följande kommer vara normen framöver. X spel säljer sina miljoner, når sin peak, och när försäljningen går ner drastiskt så hamnar de på tjänsten efter ca ett år, eller tidigare beroende på situationen. Något år senare lanseras spelen på pc för de som ogillar steaming. Det är en win-win-win för Sony, som är strategiskt smarta (win för oss med som har tjänsten).

Trodde verkligen folk på fantasin att Sony skulle "ge upp" alla 100-tals miljoner $ i intäkter av spelförsäljningar, som princip är garanterade pengar, och istället lägga det dag 1 i en tjänst som kanske/kanske inte lyckas och riskerar en enorm förlust av intäkter? Folk hade ju t.ex. kunnat köpa en månad för 150 kr för att spela minst ett spel, istället för vad spelen kostar idag.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag skulle kunna tänka mig en månad då och då för att få spela ps3-spel då min gamla ps3 har gått sönder, annars så är det inte så intressant för egen del.

Jag hade hoppats att de skulle bredda lite till och erbjuda deras enorma film- och anime-arkiv i de olika nivåerna. Då hade det varit riktigt intressant!

Sony köpte först Funimation och sedan nu nyligt köptes även Crunchyroll. De håller i detta nu på att lägga ned alla sina Anime kanaler och flytta allt innehåll till Crunchyroll. All anime kommer således släppas på samma plattform framöver. Det är enorma mängder Anime vilket gör att det kommer ta tid innan allt det äldre finns på samma plattform då de migrerar ett gäng varje vecka. Så ifall de ville slänga in Anime tjänsten i sin prenumerations tjänst så är det nog inte läge just nu. Vi kan säkerligen se det om någon månad. Kanske som ett offer där man får både Crunchyroll och PS Plus i ett till en början. Crunchyroll appen finns redan till konsol.

@bullen86 Helt enig. Tror folk har blivit bortskämda av Gamepass, speciellt de som inte längre vill betala fullpris för ett spel trots att spel kostar enorma mängder pengar att utveckla idag. Microsoft offrar i dagsläget intäkterna på sin egen spelkatalog genom att släppa dem dag ett för att vinna marknadsandelar åt Gamepass och bygga en installbase för prenumerationsmodellen som helhet. Något deras TV satsning föregående generation misslyckades med. Gamepass skulle inte ha haft det intresse det har idag om microsoft inte i princip gav bort sina nya spel där dag ett.

Det är därmed inte säkert att det kommer fortsätta så i all evighet. Speciellt om Microsoft misslyckas med att få tillräckligt antal månatliga prenumeranter på Gamepass för att täcka bortfallet från att släppa dessa spel dag ett.

Sonys modell ser jag som mer realistisk i det långa loppet. För egen del köper jag fysiskt till konsol och digitalt till PC. Jag hyr inte mina spel via en prenumerations modell. Jag kan dock tänka mig att teckna Sonys tjänst om några av de PS2 spel som inte släpptes i Europa finns med på lista eftersom jag då kan magasinera en importkonsol från spelrummet.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har du några konkreta siffror på detta?

Hittar inga exakta siffor på all försäljning. Men båda spelen låg högt upp på försäljningslistor under de första månaderna, där Forza Horizon 5 dessutom sålde riktigt bra innan spelsläppet, där ska det finnas siffor någonstans.

Skriv svar