Äta döda djur vs. döda växter

Medlem
Äta döda djur vs. döda växter

Då har vi glas i falukorven också...

Jag har en fråga till veganer.

Hur kommer det sig att det är fel att äta döda djur men inte döda växter?

En växt är en levande organism. Den behöver specifika förutsättningar för att överleva. När du rycker den ur jorden så dör den.

Varför är en växt mindre levande i era ögon? Är det för att ni får bättre kontakt med djur? Att djuren antar en "levande form" för att de har en annan nivå av medvetande?

Det lustiga är att det t.o.m. finns köttätande växter. Vad är er kommentar till detta?

Skrivet av Wikipedia:

Köttätande växter, eller insektsätande växter, är en gemensam benämning på växter som får tillskott av kväve och fosfor genom att fånga insekter eller små vattendjur och sedan lösa upp dem med proteinlösande enzymer eller med hjälp av bakterier. Sådana växter kallas karnivora.

Medlem

Jag är ingen vegetarian, men kan sympatisera med dom som väljer att vara det. För mig handlar det nästan uteslutande om en sak. Intelligens.

Men jag litar på våra svenska bönder och tror att djuren hanteras bra. Jag är noga att tänka på att köpa kött som kan ge mig den garantin.

Veganer förstår jag mig dock inte på. Djur kan ge oss föda utan att det ska behöva bekosta dom livet, varför välja bort det?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

kort och simpelt.
jag respekterar folk som inte vill äta djur vilken orsak dem än har, jag respekterar inte folk som ska klanka ner på en för man själv äter kött, dem människorkna har glömt bort att vi är köttätare från begynnelsen och varför ska vi ändra oss för deras moral inte är densamma som oss andra

men jag håller mig till köttet, människorna växte upp med att äta kött från djurriket och grönsaker och jag har inga planer på att ändra det, båda är en bra kombination

en rolig tanke är hur vi skulle se ut om sedan människans begynnelse vi enbart hade ätit grönsaker och växter, jag tror vår fysiska form ej hade vart densamma

Medlem

Jag är inte vegetarian själv så jag kan mycket väl ha fel men jag tror att anledningen till att många har lättare att finna medlidande med djuren är att det är livsformer som påminner väldigt starkt om oss själva till skillnad från växter, insekter, bakterier och andra levande organismer. Det är därför mycket lättare att sätta sig in i deras situation.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Jag är ingen vegetarian, men kan sympatisera med dom som väljer att vara det. För mig handlar det nästan uteslutande om en sak. Intelligens.

Men jag litar på våra svenska bönder och tror att djuren hanteras bra. Jag är noga att tänka på att köpa kött som kan ge mig den garantin.

Veganer förstår jag mig dock inte på. Djur kan ge oss föda utan att det ska behöva bekosta dom livet, varför välja bort det?

Det mesta beror nog helt och hållet på hur vi hanterar djuren, det är väl knappast något nytt under solen att det inte är särskilt "humant" med hur vi slaktar och huserar djuren.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Egendödat kött är alltid godast, då vet man att djuret har haft ett fritt liv och att det hade en chans att överleva.

Medlem

Jag har ingen ideologi kring det hela men jag slutade äta kyckling för många år sedan.

Efter alla nyhetsinslag med dessa stackars fåglar packade i burar i rad efter rad där dom tappade sina fjädrar och såg helt miserabla ut så slutade det helt enkelt att smaka gott. Idag mår jag nästan illa av bara tanken på att äta kyckling.

Jag kan tänka mig att det finns dom som har liknande upplevelser med annat kött också. Men, cynisk som jag är, misstänker jag att många "radikala" veganer är det av politiska skäl snarare än ett genuint medkännande för djuren.


signatur
Medlem
Skrivet av SuperTank:

Jag är ingen vegetarian, men kan sympatisera med dom som väljer att vara det. För mig handlar det nästan uteslutande om en sak. Intelligens.

Men jag litar på våra svenska bönder och tror att djuren hanteras bra. Jag är noga att tänka på att köpa kött som kan ge mig den garantin.

Veganer förstår jag mig dock inte på. Djur kan ge oss föda utan att det ska behöva bekosta dom livet, varför välja bort det?

Hur menar du när du säger intelligens? Förstod inte det.

Annars så tycker jag egentligen detsamma. Man sympatiserar för att man vill ju inte att djuren skall leva i något slags koncentrationsläger och som bäst lyckas överleva plågorna där för att sedan ändå slaktas på ett vedervärdigt vis.

Medlem

Man undrar hur dessa galningar lyckas få in glasbitar i kycklingar och korvar utan att det märks.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Egendödat kött är alltid godast, då vet man att djuret har haft ett fritt liv och att det hade en chans att överleva.

Du menar att då behöver man inte känna någon skuld att människan har haft djuret som slav.

Hurvida djuret haft ett "fritt" liv är väl inte lika lätt att avgöra. Det kanske just rymt från ett slakteri. But I know what u mean.

Växter har inget centralt nervsystem, och jag tror inte de har något medvetande som känner av påverkan utifrån. Därför anser jag att djur som vi håller som slavar får utstå mer lidande än en illa skött växt.

Inaktiv

Har alltid tänkt på detta, ta alltid hand om djuren och håll inte på med djurplågeri, tänk när vi dör, då kanske vi blir en gris som snart ska slaktas i t ex mellanöstern där de inte använder dem snällaste mot djuret metoderna precis


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Jag ser inga problem med att äta kött om djuren behandlas väl hela sitt liv.
Jag som gammal bonde vet ju hur vi och vänner gjorde/gör och det funkar jätte bra.
Sedan när man ser skräck exempel ifrån nått östland eller annat, när dom misshandlar osv.. tycker jag absolut inte det är okej, det är helt fel.
Men i mina ögon behöver vi kött, kött är både nyttigt för kroppen och bra för kroppen.
Vem har sett en stor stark vegan? tex


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Människor är djur, djur äter djur.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Både kött o grönt är ju svingott...Men jag tycker att djuren skall behandlas respektfullt,stressat kött smakar nämligen piss:O

Medlem

För att göra det enkelt att välja livsval, se här:

Köttätare - Glad

Vegetarian - Ledzen

Bring it on!


signatur
Medlem

Slashneed: Typ som Mac Danzig som tävlar i UFC och är vegan?

Medlem

Ser inga problem med att äta kött så länge dom lever gott och dör snabbt. Sen så finns ju också miljöfrågan och pga det så kan jag tänka mig att dra ner på kött men att totalt sluta ser jag ingen anledning till.

Medlem

Är det bara jag som är cynisk nog att börja tvivla på alla de här glashistorierna? Visst, i början kanske någon militant grupp lyckades smyga in glas men i varenda jävla kycklinganläggning och nu falukorv med?

Känns mer och mer som en massa WT-folk ser sin chans att få sina 15 min och trycker in en glasbit i kycklingen/korven för att sedan grina ut i aftonbladet eller liknande.

Medlem
Skrivet av Ophe:

Är det bara jag som är cynisk nog att börja tvivla på alla de här glashistorierna? Visst, i början kanske någon militant grupp lyckades smyga in glas men i varenda jävla kycklinganläggning och nu falukorv med?

Känns mer och mer som en massa WT-folk ser sin chans att få sina 15 min och trycker in en glasbit i kycklingen/korven för att sedan grina ut i aftonbladet eller liknande.

Min gissning är att militanta veganer men hjälp av annat löst folk genomfört en samaktion

Medlem

SALLAD ÄR MORD!

ska jag skaffa en tröja som det står på.

Medlem

Lite OT, men var det inte djurrättsaktivister som saboterade kycklingen och köttet?
Isånafall låter det VÄLDIGT dumt och oigenomtänkt. När butikerna blir tvungna att slänga all kyckling så måste ju tillverkarna slakta ÄNNU mer kycklingar för att få fram varor till butiken.
Smart..


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Blackbeard:

SALLAD ÄR MORD!

ska jag skaffa en tröja som det står på.

haha. lägg upp en bild på det sen


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av ghoül:

kort och simpelt.
jag respekterar folk som inte vill äta djur vilken orsak dem än har, jag respekterar inte folk som ska klanka ner på en för man själv äter kött, dem människorkna har glömt bort att vi är köttätare från begynnelsen och varför ska vi ändra oss för deras moral inte är densamma som oss andra

men jag håller mig till köttet, människorna växte upp med att äta kött från djurriket och grönsaker och jag har inga planer på att ändra det, båda är en bra kombination

en rolig tanke är hur vi skulle se ut om sedan människans begynnelse vi enbart hade ätit grönsaker och växter, jag tror vår fysiska form ej hade vart densamma

för det första skulle inte tänderna se likadana ut.
för det andra skulle INGEN kunna få mig att gilla kött bara lite mindre. bästa födan EVER.


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

"Why are animals made of food if we are not supposed to eat them?"

Medlem

Hurvida kött är gott eller om det ger bra med näring är ju egentligen ganska irrelevant som jag ser denna diskussion.

Det handlar väl i grunden om att man som intelligen människa med en utvecklat empatiskt sinne bör kunna inse att slaveriet, den fysiska och psykiska misshandel som vissa djur får genomleva, p.g.a. att vi tycker det är så gott med kött, inte kan rättfärdigas rent moraliskt när det uppenbarligen finns gott om alternativ.

Medlem
Skrivet av SidPao:

Hurvida kött är gott eller om det ger bra med näring är ju egentligen ganska irrelevant som jag ser denna diskussion.

Det handlar väl i grunden om att man som intelligen människa med en utvecklat empatiskt sinne bör kunna inse att slaveriet, den fysiska och psykiska misshandel som vissa djur får genomleva, p.g.a. att vi tycker det är så gott med kött, inte kan rättfärdigas rent moraliskt när det uppenbarligen finns gott om alternativ.

Bra argument där. Men det är ganska svårt att utveckla det när man inte ser problemen. Dagligen lider människor världen runt och man bryr sig inte heller nämnvärt mycket just p.g.a det att man inte har det i sin vardag.

Vad jag inte förstår är att om glasattacken är gjord för att vinna sympati för frågan så kan jag säga att någon sådan får de inte. Det här är människor som är villiga att skada eller mörda oss andra som äter mer eller mindre kött. Svårt att inte ta det jävligt personligt, milt sagt.

Medlem
Skrivet av SidPao:

Hurvida kött är gott eller om det ger bra med näring är ju egentligen ganska irrelevant som jag ser denna diskussion.

Håller med.

Skrivet av SidPao:

Det handlar väl i grunden om att man som intelligen människa med en utvecklat empatiskt sinne bör kunna inse att slaveriet,..

Slaveri gäller enbart människor emellan, men du menar förstås djurhållning.

Skrivet av SidPao:

...den fysiska och psykiska misshandel som vissa djur får genomleva,..

Dom flesta bönder sköter sin djurhållning bra, inget "misshandel" (det heter misskötsel när det rör djur) förekommer. Visst finns det rötägg men det är knappast ett skäl för oss att sluta äta kött.

Skrivet av SidPao:

...p.g.a. att vi tycker det är så gott med kött, inte kan rättfärdigas rent moraliskt när det uppenbarligen finns gott om alternativ.

Håller inte med. Vi har som människor ett större värde än andra djur, det är gemene mans uppfattning för annars så skulle vi alla vara vegetarianer.
Vi kan och ger oss själva rätten att förändra naturen och miljön så att den passar oss bättre, vi bygger samhällen och exploaterar naturen. Så länge vi inte överarbetar detta så fortsätter naturen sin stilla gång på dom platser vi låter den vara. Men vi behöver naturens resurser och ser till att effektivisera vårt nyttjande av naturen. Därför så förädlar vi dom naturresurser vi använder, vi planterar skog som växer fort, genom avel så tar vi fram grödor och djur som ger mer föda. Det har vi gjort i tusentals år och detta är en total förutsättning för att vårt samhälle ska fungera.
Det finns enligt mej alltså inget moraliskt som talar för en strikt vegetarisk kost. Möjligen av miljöskäl, men då man som vegetarian måste äta stora mängder av föda som inte kan odlas i Sverige för att få i sej tillräckligt med protein så bidrar man genom dom långa transporterna till miljöproblemen och då tror jag att det är bättre att äta lite biff istället, uppväxt i Sverige.


signatur

yolo

Medlem

Jag förstår att det känns enklare när man har specifik terminologi som tar udden av vad det faktiskt handlar om.

Precis som en nazist ser ner på "de lägre stående judarna", så blir den typen av distanstagande något som förstås hjälper att klicka på "kill"-knappen i slakteriet, men att de är kännande levande varelser tycker jag räcker även om de inte är vältalande poeter som printar citat i The New Yorker.

Att, som du själv skriver, hålla djur som genom kontrollerad avel är framtagna för att gagna mänskliga ändamål ser jag som den yttersta formen av slaveri. Alltså en ras som generation efter generation lever i "the matrix". Att det i sin tur inte nödvändigtvis är något av ondo kan man ju diskutera.

Vi gör oss själva en väldigt stor björntjänst i längden också, med stora köttfabriker och farmar där man använder antibiotika för att avhjälpa sjukdomar och sår p.g.a. mindre önskvärd djurhållning. Det i sin tur kommer genom kött och mjölk vidare till oss konsumenter som i sin tur skapar mer resistenta bakterier.

Hehe, läste snabbt igenom vad jag skrivit och tycker att jag låter lite väl aktivistig, men men.

Medlem

Man kan tycka att djurhållning är som slaveri men det kan aldrig vara slaveri för slavar är alltid människor, menade jag.
Men det du menar med terminologi, det gäller ju veganerna också:
"Slaveri" "misshandel" "tortyr" "äta lik" etc. man använder speciella termer för att få saker att låta värre än vad det är.

Det går inte att jämföra Förintelsen med djurhållning, även i ett naturligt perspektiv är det onormalt att samma art begår massmord på sin egen art.
Att äta andra djurarter däremot är helt naturligt.
Vi är väl helt enkelt inte beredda på att utöka dom mänskliga rättigheterna till att gälla djuren också. När kor kan tala, så kanske


signatur

yolo

Skrivet av Pliskin:

"Why are animals made of food if we are not supposed to eat them?"

Exakt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Skriv svar