Capcom höjer sina Japananställdas baslöner med 30 %

Robot
Capcom höjer sina Japananställdas baslöner med 30 %

Jo tack, det går bra nu.

#capcom


Medlem

Undrar hur Japanlönerna ligger till kontra deras västerländska löner? Är de högre eller lägre innan denna höjning?

Medlem

Ser ut som de lärt sig något - att belöna de anställda för att behålla kompetens. Något många företag inte fattat och därav har de personalomsättning av personal de inte vill förlora, men inte fattar hur man behåller.


signatur

I drank what?

Medlem
Medlem
Medlem

Capcom var ett företag som jag verkligen ogillade men efter att jag lirade Resident Evil 7 och senaste Devil May Cry tänkte jag "Capcom är inte så illa ändå..."

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Capcom var ett företag som jag verkligen ogillade men efter att jag lirade Resident Evil 7 och senaste Devil May Cry tänkte jag "Capcom är inte så illa ändå..."

Monster Hunter är också bra.

Gnällkuk
Skrivet av Mirage:

Ser ut som de lärt sig något - att belöna de anställda för att behålla kompetens. Något många företag inte fattat och därav har de personalomsättning av personal de inte vill förlora, men inte fattar hur man behåller.

Drabbar typ alla företag och alla branscher, man snålar för att sedan tappa enorma summor man får lägga för att rekrytera och utbilda nya personer. Rekryteringsbolagen jublar dock!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bra med bättre löner för anställda. Kommer även att sänka Capcoms utgifter i det långa loppet. Alltså win-win i mina ögon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Drabbar typ alla företag och alla branscher, man snålar för att sedan tappa enorma summor man får lägga för att rekrytera och utbilda nya personer. Rekryteringsbolagen jublar dock!

Så länge bolagen drar in vinster så lär det nog inte bli så mycket förändring dock.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Undrar hur Japanlönerna ligger till kontra deras västerländska löner? Är de högre eller lägre innan denna höjning?

Inte bra.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Undrar hur Japanlönerna ligger till kontra deras västerländska löner? Är de högre eller lägre innan denna höjning?

Lägre lön, 5 dagar semester och ingen föräldrapenning.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Lägre lön, 5 dagar semester och ingen föräldrapenning.

Så med andra ord, kul för Capcoms japanska arbetare!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Så med andra ord, kul för Capcoms japanska arbetare!

Jo, det är väl behövt.

De jobbar jävligt mycket i Japan. Ett av de värsta yrkena är Mangaka.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Värt att nämna att Japansk företags/arbetar kultur skapar en miljö där det i princip är omöjligt att bli avskedad. Lojalitet mot företaget är antagen till 100% och du börjar där direkt efter högskolan och slutar när du går i pension, dom har inte samma kultur som oss i väst där man hoppar emellan företag.

Istället för avskedning så brukar man skyfflas runt i företaget istället, ingen vill tappa ansikte så problem skeppas runt.
Konami har haft ett par high-profile cases där folk skickats ifrån spel-delen till deras "Sportsclub" del som hanterar Gym.

Så i detta fallet var det kanske inte helt ett försöka att "behålla" anställda då dom troligtvis inte skulle sluta ändå.

Kan iofs ändras iom att Capcom och japansk game development blir mer och mer internationellt, dock så är det fortfarande ovanligt i japan att kunna engelska, så troligtvis inte snart.

1
Skriv svar