Return To Monkey Island släpps i år, i regi av Ron Gilbert

Robot
Return To Monkey Island släpps i år, i regi av Ron Gilbert

Bomben släppte Gilbert redan den första april. Sicken luring!

#monkey-island, #return-to-monkey-island


Medlem

Bästa spelnyheten på länge!

Medlem

Om spelet har samma art direction som teasern här så.njääää, not a fan... men det ser åtminstone ut o vara 2D


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hoppas på att de gör nysläpp av trean också till dagens konsoler.

Medlem

Alltså, är det första april fortfarande?

Monkey Island är min GOAT.

Medlem
Medlem

Wow! Ron Gilbert ÄR Monkey Island, fantastiska nyheter!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Bästa nyheten!

Medlem

Fantastiska nyheter!

Jag hoppas att Lucasfilm Games kan låta någon göra ett nytt Indiana Jones spel i stil med de gamla LucasArts-äventyren också (jag utgår från att Machine Games inte gör detta).

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Zymac:

Om spelet har samma art direction som teasern här så.njääää, not a fan... men det ser åtminstone ut o vara 2D

Håller med, det ser lite "off" ut. Men det blir säkert roligt iaf.


signatur

Jump in.

Mycket ser jag komma, men inte detta. Grymt!

phi
Medlem

Jag tror fan att jag tjuvskjöt i kallingarna nu.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Om spelet har samma art direction som teasern här så.njääää, not a fan... men det ser åtminstone ut o vara 2D

Skrivet av Mortaigne:

Håller med, det ser lite "off" ut. Men det blir säkert roligt iaf.

Ser ut att vara samma art direction som Special edition av ettan och tvåan har

Skrivet av InsaneSharky:

Hoppas på att de gör nysläpp av trean också till dagens konsoler.

Enligt Gilbert så är detta trean. Han har tidigare sagt att om han gör ett nytt Monkey Island så kommer det fortsätta där tvåan slutade.

Medlem

WHAT!?

Bannemig den största nyheten på åratal. Jag är praktiskt taget uppvuxen med Monkey Island!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Underbara nyheter. Pepp på max.

Medlem
Skrivet av Thane:

Enligt Gilbert så är detta trean. Han har tidigare sagt att om han gör ett nytt Monkey Island så kommer det fortsätta där tvåan slutade.

Han har redan bekräftat att Curse of Monkey Island är canon och som du ser i trailern så är Murray från trean med i spelet. Om även fjärde eller femte spelet är canon vet vi inte än men kanske.

Medlem

Kul att Michael Land är tillbaka o gör musiken. Han gjorde ju även den fantastiska musiken till The Dig.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Wohoooo! Bästa nyheten på jävligt många år!!

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kul att Michael Land är tillbaka o gör musiken. Han gjorde ju även den fantastiska musiken till The Dig.

Musiken i Dig är skitbra. Synd att man inte kan säga det om resten av komponenterna...

Medlem
Skrivet av Thane:

Ser ut att vara samma art direction som Special edition av ettan och tvåan har

Njaa inte riktigt, SE versionerna har väl mera "handmålad" look, denna verkar vara mer "flashlookalike 2D vektorgrafik gjord i Illustrator" -som många 2D spel använder sig av. vilket är förståeligt, då det inte uppstår samma problem vid skalning till olika upplösningar, men jag gillar inte den looken

Förövrigt gillar jag verkligen inte stilen de hade i Special Editions heller. Trean är fortfarande den som ser bäst ut enligt mig (om vi snackar tecknad look och inte pixelgrafik som ettan o tvåan)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Jh
Medlem

Vad i självaste.. fin nyhet! 😊🙏 pepp till max. Thimbleweed Park var underbart. Jag hoppas en del av det rinner över till nya Monkey Island.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Skrivet av Zymac:

Njaa inte riktigt, SE versionerna har väl mera "handmålad" look, denna verkar vara mer "flashlookalike 2D vektorgrafik gjord i Illustrator" -som många 2D spel använder sig av. vilket är förståeligt, då det inte uppstår samma problem vid skalning till olika upplösningar, men jag gillar inte den looken

Förövrigt gillar jag verkligen inte stilen de hade i Special Editions heller. Trean är fortfarande den som ser bäst ut enligt mig (om vi snackar tecknad look och inte pixelgrafik som ettan o tvåan)

Instämmer helt. Trean hade bra och genomarbetade miljöer och sprites. Även om det var väldigt annorlunda stil mot de första två spelen så kan man inte säga annat än att det var välarbetat.

Fyran var väl 3D-spektaklet och det som ligger närmast i stil till trailern. Lite för kantigt, lite för fult. Din liknelse till flash är spot on.

Remasters av originalen tyckte jag höll stilen med viss värdighet ändå.

Men att få ett "äkta" MI av Ron och Tim med röstskådespelarna från trean... det gör ändå att jag kan ta nästan vilken grafisk stil som helst bara de sätter känslan i allt annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Zymac:

Njaa inte riktigt, SE versionerna har väl mera "handmålad" look, denna verkar vara mer "flashlookalike 2D vektorgrafik gjord i Illustrator" -som många 2D spel använder sig av. vilket är förståeligt, då det inte uppstår samma problem vid skalning till olika upplösningar, men jag gillar inte den looken

Förövrigt gillar jag verkligen inte stilen de hade i Special Editions heller. Trean är fortfarande den som ser bäst ut enligt mig (om vi snackar tecknad look och inte pixelgrafik som ettan o tvåan)

Mhm, det var mitt intryck också. Gillart icke.


signatur

Jump in.

Medlem

Äntligen ett spel att se fram emot. Kan inte minnas när det släpptes ett riktigt bra spel senast.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Om spelet har samma art direction som teasern här så.njääää, not a fan... men det ser åtminstone ut o vara 2D

Kul, tyckte det såg helt underbart ut och blev faktiskt hooked pga den här art stylen!

Medlem

Håller med samtliga om att det är fantastiskt kul att vi får se Gilberts version av del 3, men skit vilken kass grafik. Inte alls samma känsla som i de gamla versionerna.

Medlem

Vad häftigt, helt oväntat. Man har ju inga större förhoppningar att jättar som Disney skulle släppa en licens så där bara. Och att det kommer i år med, dom måste ha smugit rejält med det.

Medlem

Det här har jag hoppats på så länge och vågar tro det blir en värdig uppföljare med själv

Förstår att grafiken blir så den blev. Tror han hade en ganska eländig upplevelse med produktionen av Thimbleweed Park. Jag följde med utvecklingen via podcasten och han verkade stundvis lite frustrerad över hur lång tid det tar att producera pixelgrafik.

Skrivet av Arclander:

Håller med samtliga om att det är fantastiskt kul att vi får se Gilberts version av del 3, men skit vilken kass grafik. Inte alls samma känsla som i de gamla versionerna.

Murray säger ju "Ron Gilbert told me he'd never make another Monkey Island unless--" innan han blir hivad ner i vattnet så tror du inte man kan läsa mellan raderna här att han tar tillbaka det han sagt tidigare om det?

Edit: Okej, Ron Gilbert bekräftar själv att MI3 inte går ur canon, så då behöver man inte spekulera mer om det

Medlem

Och Guybrush Threepwood får sin röst genom Dominic Armato. Helt jävla underbart detta.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Årets överraskning!

Spelade om Curse of Monkey Island för några veckor sedan och tänkte att en nytt spel i serien kändes omöjligt med Disneys förvärv av Lucasarts och att rättigheterna nog glömts bort längst ner i någon dammig låda då pengarna inte är stora att hämta.

Kul att bli motbevisad!

123
Skriv svar