Return To Monkey Island släpps i år, i regi av Ron Gilbert

Medlem

Bästa nyheten i modern tid. Min favoritserie genom tiderna. När jag spelade igenom del 1 och 2 första gångerna kunde jag knappt engelska. Vi får väl se om det går bättre denna gång


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Murray säger ju "Ron Gilbert told me he'd never make another Monkey Island unless--" innan han blir hivad ner i vattnet så tror du inte man kan läsa mellan raderna här att han tar tillbaka det han sagt tidigare om det?

Edit: Okej, Ron Gilbert bekräftar själv att MI3 inte går ur canon, så då behöver man inte spekulera mer om det

Det han sa en gång i tiden var att han inte skulle göra ett nytt om han inte ägde IP't själv. Det ville Murray säga men blev tystad eftersom Gilbert gör ett nytt ändå.

Medlem

Min favorit, Murray.

Medlem

Grymt! Monkey Island 1 & 2 är bland mina varmaste spelminnen.

Medlem
Skrivet av neocon:

You're as repulsive as a monkey in a negligee.

I look THAT much like your fiancée?

Medlem

Skönt att det inte blir ett 3d spel. Money island serien har betytt väldigt mycket för mig. Och så länge musiken(som är en väldigt viktig del) är bra. Så är jag säker på att jag kommer att gilla det här spelet.

Medlem

Skönt att det inte blir ett 3d spel. Money island serien har betytt väldigt mycket för mig. Och så länge musiken(som är en väldigt viktig del) är bra. Så är jag säker på att jag kommer att gilla det här spelet.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Grymt! Monkey Island 1 & 2 är bland mina varmaste spelminnen.

Mina med, + ”Indy Fate of Atlantis”


signatur

Banksy

Medlem

Stort Monkey Island fan.. vet inte riktigt vad jag tycker om den nya stilen. Känns lite som den där ryckiga "papercut-out" looken på animationen har gjorts om och om igen till förbannelse och saknar de gamla spelens charm. Men jag håller hoppet uppe eftersom Ron Gilbert håller i spakarna.

Att Peter Mcconnel gör musiken utlovar något fantastiskt bara det.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

A Game by Ron Gilbert
Music by Michael Land

Det räcker så. HYPE!

Monkey Island 1 är fortfarande bland mina topp bästa 5 spel någonsin. Trots 30+ års spelande av otroligt många spel efter det så är det få som slår minnet av när jag laddade disken och såg introt och hörde den fantastiska theme-sången på min gamla amiga, för första gången! Det är ett av mina bästa spelminnen någonsin.

Medlem

Helt sanslöst, trodde aldrig det skulle hända.

För er som undrar över grafik-stilen så är det bekräftat samma art director som gjorde spelet "Knights and Bikes" för några år sedan: https://store.steampowered.com/app/592480/Knights_And_Bikes/

Kan inte säga att jag älskar vektor-looken precis, men är ett mirakel att spelet öht existerar så hoppas på det bästa.

Medlem
Medlem
Skrivet av Isso:

Min favorit, Murray.

”What are you doing up there?

I am standing as a testament...

Standing?

*Ehm*...hanging as a testament to the power of the forces
of Evil that will one day claim victory over the entire earth!

How long are you going to keep doing that?

As long as it takes.

Must get pretty dull up there, I suppose.

Never! The powers of darkness are never dull! We will one
day prove that... ...oh, who am I trying to fool? I'm bored out of my skull.
Figuratively speaking, of course.”

😄

Medlem

Mortal fool!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Om spelet har samma art direction som teasern här så.njääää, not a fan... men det ser åtminstone ut o vara 2D

Kan bara instämma med dig. För mig står och faller spelidén med hur pass de lyckas presentera spelet. Jag tvivlar inte en sekund på att de lyckas med story, pussel etc. Men ska det se ut så där så är känslan, om jag är ska uttrycka mig försiktigt, tveksam.

Medlem
Skrivet av maq777:

Musiken i Dig är skitbra. Synd att man inte kan säga det om resten av komponenterna...

Men nej, menar du att du inte gillar spelet? Har för mig att det var så mysig lite mystisk stämning hela spelet.
Och jah älskar alla film-referenser och att T-1000 spelar en av karaktärerna. "Have you seen this boy?"


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Hur taggad blev man inte nu? Många fina spelminnen med MI spelen (1-3) och med flera här så är Murray den klara favoriten. Trodde aldrig det skulle hända när det blev ett Disney IP.

Medlem

Hade ingen aning alls om att detta var på gång. Fan va skoj! Jag minns att jag var med och skrev på en protestlista mot Disney för några år sedan för att tillåta Gilbert använda MI IP't igen. Även om den kanske inte påverkat så mycket så var vi rätt många som skrivit under. Superkul att detta händer!

Medlem

Antar jag är den enda på detta forum som inte har en aning vem Ron Gilbert är, eller vad monkey island är för spel. Men kul att så många blir glada!

Medlem
Skrivet av Jh:

Vad i självaste.. fin nyhet! 😊🙏 pepp till max. Thimbleweed Park var underbart. Jag hoppas en del av det rinner över till nya Monkey Island.

Skrivet av Kyraal:

Det här har jag hoppats på så länge och vågar tro det blir en värdig uppföljare med själv

Förstår att grafiken blir så den blev. Tror han hade en ganska eländig upplevelse med produktionen av Thimbleweed Park. Jag följde med utvecklingen via podcasten och han verkade stundvis lite frustrerad över hur lång tid det tar att producera pixelgrafik.

Murray säger ju "Ron Gilbert told me he'd never make another Monkey Island unless--" innan han blir hivad ner i vattnet så tror du inte man kan läsa mellan raderna här att han tar tillbaka det han sagt tidigare om det?

Edit: Okej, Ron Gilbert bekräftar själv att MI3 inte går ur canon, så då behöver man inte spekulera mer om det

Har lite svårt att se vart man går efter Thimbleweed park, spelet är ju helt klart en hyllning till tidigare spel och är nästan komplett ur det perspektivet.
Men det spelet visar ju bara på hur fantastisk Ron är och vill han göra Monkey Island så kommer det förmodligen bli väldigt bra.

Vet inte vart det kommer på från början, men kan inte sluta tänka på Monkey Island när jag hör Little Sis Nora låten "Woodchuck song"

Vet inte riktigt vad som var problemet, men Monkey Island från 3:an och framåt fungerade inte för mig, älskade 1:an och 2:an dock samt Thimbleweed. Sen så var ju Maniac Mansion väldigt kul, men har inte haft tillfälle att köra Day of the tentacle än.
Har haft lite svårt för att komma in i Grim Fandango också, har inte riktigt förstått varför det är så populärt.

Medlem

Fantastiska nyheter! Älskar de gamla spelen och ser mycket fram emot detta.

Fantastiskt.
Nu är det bara att hoppas att det är ett spel för nådens år 2022 och inte något daterat anno 1991.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator

Jag tror nästan att jag kommer börja gråta av lycka!

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Antar jag är den enda på detta forum som inte har en aning vem Ron Gilbert är, eller vad monkey island är för spel. Men kul att så många blir glada!

Är några av de bästa äventyrs/pusselspel som har gjort tillsammans med Day of the tentacle och Sam & Max! Köp The Secrets Of Monkey Island Special Edition direkt!

Medlem

"I want to become a mighty pirate!"

Hurra! Detta var ju nästan mer osannolikt än Half Life 3!

Som jag längtat!


signatur

Nämen!

Medlem

Detta är awesome!

Medlem

Bättre och mer oväntad nyhet går nästan inte att få.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Om spelet har samma art direction som teasern här så.njääää, not a fan... men det ser åtminstone ut o vara 2D

Okay.

Medlem

Fan va kul!!
Dock är man generation Curse of monkey island, har ett starkt minne av att jag och en polare som nioåringar testa demot hemma hos honom där vi skrattade högt åt den fantastiska humorn. När man väl fick tag i fullversionen så blev det många genomspelningar under uppväxten.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Men nej, menar du att du inte gillar spelet? Har för mig att det var så mysig lite mystisk stämning hela spelet.
Och jah älskar alla film-referenser och att T-1000 spelar en av karaktärerna. "Have you seen this boy?"

Nää, spelet är väl inte särskilt bra?! Tyckte varken manus eller puzzel levde upp till hypen. Men musiken och till viss del även grafiken var grym.

Det är väl ingen som nämner The Dig när man pratar om Spielberg eller Orson Scott Card bästa verk direkt...

123
Skriv svar