Rösta fram tidernas bästa rollspel!

Medlem

Min topplista över dem bästa spelen öht går till FfVII, FFIX, samt Witcher 3. Självklart har jag inte spelat alla spelen på listan men jag tror nog att Witcher 3 har vunnit över dem flestas hjärtan. Trots det så ger jag min röst till Final Fantasy IX. Det förenar alla aspekter som jag vill ha i ett spel: en bra historia med välskrivna karaktärer, ett fantastiskt välgjort stridssystem där alla karaktärer kan bidra med något unikt. En värld med mycket charm och fyllt med intressanta aktiviteter. Musiken av Nobuo Uematsu är både stämningsfullt och passande i alla skeden. Final fantasy serien blev aldrig detsamma efter det och inte många spel har fastnat så hårt i mitt minne som Zidanes, Daggers, Freyas och Vivis äventyr.

Medlem

önskar att man kunde rösta mass effect legendary edition den borde ju räknas, den var perfa


signatur

//monster

Medlem

Såklart blev det Zelda 2! Även om många spel är bättre på listan. Men en personlig favorit!


signatur
Medlem

Legend of Dragoon! Underskattat av vissa och en klassiker hos andra. Klar favorit när jag såg namnet. För er som inte spelat det än testa det! Lite speciellt men riktigt bra.

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Varför ska du hålla på och lägga dig i och försöka nedvärdera andra människor för? Dumjävel.

Nej nej, allt jag ville veta var hur du motiverade att ett av spelvärldens mest älskade rollspel inte hörde hemma på denna lista, din satan.

Medlem

Dungeon Master (mest för jag är säkert på att ingen annan kommer att rösta på det).

Medlem

Mass Effect. Satte ribban även om uppföljarna är mer tekniskt kompetenta.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Assassin's Creed är rollspel?

Mmkay.

Om inte de nyare AC-spelen kan räknas som rollspel så borde inte heller Witcher 3 det. Dom är ju faktiskt väldigt lika i sin design.

Medlem

Såå många bra spel i listan, men helt klart ett gäng som inte jag tycker hör hemma i en rollspelsdiskussion.

Trots hård konkurrens så kommer alltid min röst falla på The Elder Scrolls: Morrowind. Det spelet förändrade hur jag ser på spel helt och hållet. Magiskt och mäktigt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

God of War ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Kingdom Come även om Morrowind absolut va frestande. Det liret hade lika stor impact som Kingdom Come men att Kingdom Come kunde träffa så hårt när man är över 40 gör det mer imponerande än när man är ung och oerfaren och inte fattar varför din kniv med stat 0 inte gör någon skada längre då du tror du lirar fps

Medlem

Det verkar varit rätt högt i tak när man gjorde denna listan Det är svårt att bara välja ett men jag skulle nog ändå säga Knights of the old republic.

Medlem

Skulle vilja se Bloodborne på den här listan.

Medlem

Kan ni inte dölja omröstningen?
Står mellan mass effect och Wither 3, svårt val!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Backloggens befriare
Skrivet av Påskmust:

Om inte de nyare AC-spelen kan räknas som rollspel så borde inte heller Witcher 3 det. Dom är ju faktiskt väldigt lika i sin design.

Nu är ju jag inte @Mortaigne men jag personligen ser inte The Witcher 3 som ett rollspel direkt. Actionrollspel möjligen, men den genren är ju så bred så att det mesta får plats.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hade faktiskt varit roligare om man delat upp det i genrer och sen ställt top 2 mot varandra i ett slutspelsträd.

Men fan vilken svår lista, så många att välja

Daz
Medlem

Min röst gick till Zelda 2 The Adventure of Link just för att det troligtvis är det första spelet med rollspelselement som jag spelade så det är rollspelet som format mig allra mest.

Men det är grymt svårt att bara välja ett spel från den listan. Witcher 3 tycker jag satte en helt ny ribba när det kom och det är ett alldeles fantastiskt spel. Gamla godingar som Fallout 1&2 , Baldurs Gate 1&2, Planescape Torment, Elder Scrolls Morrowind med mera är också väldigt bra spel.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Påskmust:

Om inte de nyare AC-spelen kan räknas som rollspel så borde inte heller Witcher 3 det. Dom är ju faktiskt väldigt lika i sin design.

Nu röstade jag ju inte på The Witcher 3 heller för att...

Skrivet av keffkebab:

Nu är ju jag inte @Mortaigne men jag personligen ser inte The Witcher 3 som ett rollspel direkt. Actionrollspel möjligen, men den genren är ju så bred så att det mesta får plats.

Nu är jag inte riktigt lika hård i min bedömning som Keffkebab, men TW3 spelar definitivt i den mer actionbetonade "light"-delen av RPG och jag skulle nog säga att det är väldigt många spel på den där listan som inte kvalar in ens så långt.

Finns nog inget genrebegrepp som blivit så urvattnat som RPG, vilket tydliggörs av den här listan och kommentarerna. Är Halo Infinite nu också ett RPG för att man har en öppen värld att ranta runt i, uppgraderingar att hitta och mer frihet än tidigare? Nej, naturligtvis inte.


signatur

Jump in.

Medlem

Är ju rackarns svårt detta, då man kan ha många titlar av dessa man gillar som ändå skiljer sig väldigt mycket. En väldigt bred kategori detta, måste ta mig en funderare på vilken som blir mitt val, men i nuläget lutar det åt fallout då de blev ett stort genomslag för genren.

Medlem

Konstig lista.

Men Wow kommerr alltid vara största och bästa rollspelet. Även fast expansionerna blivit sämre på sistone.

Medlem

Röstade dark souls 3 men helt ärligt finns ju 10 spel på den där listan som man lika gärna kunde röstat på. Olika styrkor och svagheter. Spelade olika perioder i livet. Många fantastiska rollspel har släppts. Det senaste var elden ring (shit vad bra) men jag är säker på att vi kommer få se ännu fler fantastiska världar och berättelser inom kort Älskar scifi och fantasy, det verkar många andra också göra!

Backloggens befriare

Man kan ha många åsikter om många av spelen på listan.. Men Baldur's Gate 3 - det kan väl få släppas först i alla fall? @Tomas Helenius


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Inte för att jag tycker att det är det "bästa" rollspelet, men det är väldigt märkligt om Might and Magic VI är med på listan, men inte Might and Magic VII, som är bättre på princip allt jämfört med sexan. Så upp med Might and Magic VII på listan, för rättvisans skull..

Sen vilket spel som faktiskt är bäst har jag inte bestämt mig om än, om det ens går..

Medlem

Mycket bra spel på listan. Min favorit kommer alltid vara Persona 4 golden. Fantastiskt spel, men också det spel som återuppväkte min kärlek för jrpgs. Nier Automata och replicant borde varit med också. Håller också med om disco elysium. Det är fantastiskt.


signatur

Ultrazine

Medlem

Wizardry 7 ligger mig varmast om hjärtat.

Medlem

Min förvåning över det preliminära resultatet ligger någonstans mellan ingen och totalt försumbar.

Däremot är det en hel del riktigt trevliga spel på listan, och att få till någon slags topp 5-lista där, och i vilken ordning spelen i så fall skulle vara... det blir rejält marigt. Disco Elysium står för mig ut som något rätt unikt bland de listade spelen ändå måste jag säga, ett speciellt spel på många sätt.

Det bästa överlag? Kanske inte, med den konkurrensen, men det hör helt klart hemma på listan.
Vad gäller hårklyverier kring gränsen mellan vad som kan klassas som RPG och inte, öppna gärna en ny tråd för det - det vore en intressant diskussion att ha, men kanske inte en som bör dränka den här tråden.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sååå mycket bra...
Personligen har jag en hel hög favoriter aom skulle kunna konkurrera.
Zelda 3, Kotor, Morrowind, Baldurs Gate 2, Neverwinter Nights, Witcher 3, Fallout 2, Final Fantasy 7 och 9, Deus Ex, WoW mm....

Har fan ingen aning 😅

Känns som det skulle bli ett mer "rättvist" resultat om man fick rösta på flera faktiskt

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Därför om man anser att Assassins Creed är ett rollspel men inte Zelda. Då kan man lika bra ta bort Fallout och t.ex Secret of Mana också. S.O.M är väl också ett actionrollspel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av TheConsul:

Ruskigt svårt att bara välja ett alternativ, fick faktiskt fundera och att beroende på dagsformen hade jag svarat annorlunda imorgon.

Skrivet av Maysay:

Inget Zelda, men Assassins Creed?

Om Asscred är med tycker jag Zelda platsar också, men Zelda är inte rollspel. De är "action-adventure"-spel som har några få rollspelselement. Tvåan exempelvis kan man levla i som sticker ut från serien i stort och är ett action rpg.

Egentligen borde inte Zelda eller Asscred i stort varit med, utan diverse titlar som Zelda II, Origins, Odyssey och Valhalla hade platsat.

Nu glider jag in lite snabbt här, efteråt när ni snackat, och utan att ha sett listan.

Med det sagt ska inte tråden spåra ur mer än vad den gjort. Vill ni fortsätta den eviga och mycket underhållande konversationen om vilka spel som är rollspel och vad som krävs för att något ska klassas som ett rollspel - gör då en tråd.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Egentligen borde inte Zelda eller Asscred i stort varit med, utan diverse titlar som Zelda II, Origins, Odyssey och Valhalla hade platsat.

Den stora beklagan brukar ju oftast vara att assassins creed slutat vara assassins creed och börjat bli open world rpgs

Skriv svar