Nu är den imponerande Matrix-demon "tillgänglig" på pc

Robot
Nu är den imponerande Matrix-demon "tillgänglig" på pc

Men den är inte helt rättfram att köra igång.

#The-matrix-awakens, #Unreal-engine


Redaktör
Ponny

Är ju ingen sport om den är enkel att ladda ner!?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

"Men den är inte helt rättfram att köra igång."

Hehe, Pc i ett nötskal

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

"Men den är inte helt rättfram att köra igång."

Hehe, Pc i ett nötskal

Vad menar du?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bing chilling!

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Vad menar du?

Lite troll kanske men hen har ändå något av en poäng att det många gånger kan vara knepigare att få något att starta på en PC än t ex en Xbox.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Lite troll kanske men hen har ändå något av en poäng att det många gånger kan vara knepigare att få något att starta på en PC än t ex en Xbox.

Suck, allt är inte trollande. Jag tyckte rubriken var rolig och kostade på mig ett litet skämt med viss sanning i. Det är väl ingen hemlighet att en pc är krångligare än en konsoll generellt?

Inaktiv
Skrivet av lars_kongo:

Suck, allt är inte trollande. Jag tyckte rubriken var rolig och kostade på mig ett litet skämt med viss sanning i. Det är väl ingen hemlighet att en pc är krångligare än en konsoll generellt?

Jag kanske använde ”trollande” lite slarvigt men du får ändå erkänna att det fanns en viss ansats till provokation eller att det iaf går att tolka så.

Annars kan du ta å googla på Poe’s Law

Medlem

Något som kan vara intressant att veta är att demot inte utnyttjar konsolernas snabba lagring, utan bör rulla på bra även på en S-ATA SSD.
Enligt Digital foundry så utnyttjar den alltså upp till 300MB/s jämfört med 2500MB/S(Xbox) eller 5500MB/S(PS5).

Hoppas på bra optimeringar framöver eller något liknande så att vi slipper 30FPS dock, demot klarade väl inte riktigt av att hålla sig låst till 30 heller, men det bör väl såklart ses som ett test för att pressa gränserna.

Medlem

vad kräver den på pc för att köra ?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Något som kan vara intressant att veta är att demot inte utnyttjar konsolernas snabba lagring, utan bör rulla på bra även på en S-ATA SSD.
Enligt Digital foundry så utnyttjar den alltså upp till 300MB/s jämfört med 2500MB/S(Xbox) eller 5500MB/S(PS5).

Hoppas på bra optimeringar framöver eller något liknande så att vi slipper 30FPS dock, demot klarade väl inte riktigt av att hålla sig låst till 30 heller, men det bör väl såklart ses som ett test för att pressa gränserna.

Det kan nog optimeras ganska mycket iom att det är en första demo. Däremot tror jag nog att mycket är GPU-begränsat också så man ska nog inte hoppas på allt för stora underverk pga snabb SSD.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Det kan nog optimeras ganska mycket iom att det är en första demo. Däremot tror jag nog att mycket är GPU-begränsat också så man ska nog inte hoppas på allt för stora underverk pga snabb SSD.

Varierande assets och snabba förflyttningar var väl några av de stora fördelarna med tekniken, vilket hade passat väldigt bra här.
Jag tror att de skulle kunna göra betydligt mer ifall de inte hade någon flaskhals där, samtidigt som Direct storage även sparar systemprestanda(bland annat CPU), vilket förmodligen även gäller konsoler.

Vi ska nog våga hoppas på ett generationsskifte när det kommer till SSD, svårt att ta steget när man exkluderar en stor användarbas bara.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varierande assets och snabba förflyttningar var väl några av de stora fördelarna med tekniken, vilket hade passat väldigt bra här.
Jag tror att de skulle kunna göra betydligt mer ifall de inte hade någon flaskhals där, samtidigt som Direct storage även sparar systemprestanda(bland annat CPU), vilket förmodligen även gäller konsoler.

Vi ska nog våga hoppas på ett generationsskifte när det kommer till SSD, svårt att ta steget när man exkluderar en stor användarbas bara.

Jo det tror jag med. Framförallt i kombination med att man kan fasa ut stöd för en cpu som inte skulle duga i en halvmodern mobil. SSDn kommer ju kunna ge stora världar med tunga texturer och liknande men det krävs ju även en del beräkningskraft för att få liv och rörelse. Men ja det ska bli väldigt spännande att se vad direct storage kan erbjuda när det används fullt ut! Detta känns lite som en aptitretare.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Gnällkuk

Hade varit intressant om grabbarna från DF kunde dissikera demon, nu är det ju ett litet projekt men ändå. UE5 känns som en väldigt lovande motor. Har sett demon tidigare så är ganska ointresserad av det i sig, men hur den presterar mellan tummen och pekfingret känns ganska relevant även om det bara är en slice.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Jo det tror jag med. Framförallt i kombination med att man kan fasa ut stöd för en cpu som inte skulle duga i en halvmodern mobil. SSDn kommer ju kunna ge stora världar med tunga texturer och liknande men det krävs ju även en del beräkningskraft för att få liv och rörelse. Men ja det ska bli väldigt spännande att se vad direct storage kan erbjuda när det används fullt ut! Detta känns lite som en aptitretare.

Men ändå intressant ändå med State of Unreal där utvecklare beskriver UE5 som ett extremt stort steg framåt.
Visst det är ju marknadsföring, men förhoppningsvis så var inte utvecklaren som nämnde det helt ute och cyklar.

Det som egentligen är mest intressant är hur mycket som kommer kunna klämmas ut ur motorn utan att det kräver extrem hårdvara.
Vad kommer vi få se i spel som ligger på 60FPS till konsol? Kommer skalningstekniker kunna kompensera upp en del för att kunna ge liknande grafik som i Matrix demot?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Lite troll kanske men hen har ändå något av en poäng att det många gånger kan vara knepigare att få något att starta på en PC än t ex en Xbox.

Skrivet av lars_kongo:

Suck, allt är inte trollande. Jag tyckte rubriken var rolig och kostade på mig ett litet skämt med viss sanning i. Det är väl ingen hemlighet att en pc är krångligare än en konsoll generellt?

Tänkte mer det står klart och tydligt i nyheten att det inte är ett fristående "demo spel" utan man kör via unreal engines marknadsplats.

Så krångligare än starta ett spel på en konsol? ja kanske det
PC Generellt är som en konsol annars idag när det gäller spel så jag brukar motargumentera "felaktigheter" så det inte skrämmer iväg potentiella "nya användare"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänkte mer det står klart och tydligt i nyheten att det inte är ett fristående "demo spel" utan man kör via unreal engines marknadsplats.

Så krångligare än starta ett spel på en konsol? ja kanske det
PC Generellt är som en konsol annars idag när det gäller spel så jag brukar motargumentera "felaktigheter" så det inte skrämmer iväg potentiella "nya användare"

Fast det är absolut inte felaktigt att påstå att PC är lite mer krångligt än konsol. Ta ett steg tillbaka och tänk kring drivrutiner etc, är ju betydligt enklare för en ej insatt förälder att köpa en konsol till sitt spelintresserade barn än en pc och komma igång med spelandet. Har spelat hela livet på pc fram till jag gick över till konsol vid ps4 generationen. Däremot har man mer möjligheter på PC helt klart inom det flesta delarna av spelandet.

On Topic så testade jag denna på ps5 och var väl ett hyfsat techdemo, intressant i 10 minuter kanske.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Fast det är absolut inte felaktigt att påstå att PC är lite mer krångligt än konsol. Ta ett steg tillbaka och tänk kring drivrutiner etc, är ju betydligt enklare för en ej insatt förälder att köpa en konsol till sitt spelintresserade barn än en pc och komma igång med spelandet. Har spelat hela livet på pc fram till jag gick över till konsol vid ps4 generationen. Däremot har man mer möjligheter på PC helt klart inom det flesta delarna av spelandet.

On Topic så testade jag denna på ps5 och var väl ett hyfsat techdemo, intressant i 10 minuter kanske.

Ja kanske lite mer krångligt men jag vill påstå att konsoler idag är betydligt "krångligare" än förr.
Sen det här föräldrar argumentet att köpa konsol till sina barn, ja det är vad jag kallar för ipad föräldrarna
Det är faktiskt ganska vanligt att man köper speldatorer till sina barn, mer vanligt än vad folk verkar tro här.
Många som kör konsol är "trötta vuxna" som inte "orkar" hålla på med datorer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Suck, allt är inte trollande. Jag tyckte rubriken var rolig och kostade på mig ett litet skämt med viss sanning i. Det är väl ingen hemlighet att en pc är krångligare än en konsoll generellt?

Krångligare är fel ordval, mindre användarvänlig snarare. :).
Men när något strular på en pc går det iaf felsöka och hitta en lösning.

Men helt ärligt tycker jag gaming på pc är lika krångelfritt som på konsoler these days.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja kanske lite mer krångligt men jag vill påstå att konsoler idag är betydligt "krångligare" än förr.
Sen det här föräldrar argumentet att köpa konsol till sina barn, ja det är vad jag kallar för ipad föräldrarna
Det är faktiskt ganska vanligt att man köper speldatorer till sina barn, mer vanligt än vad folk verkar tro här.
Många som kör konsol är "trötta vuxna" som inte "orkar" hålla på med datorer

Jag har aldrig sagt att är vanligt eller ej med speldatorer till barn etc, du kör in på ett sidospår. Jag jämnförde bara PC med konsol gällande mitt exempel kring någon som ej är insatt i spelande/pc-miljö. HELT klart enklare med konsol.

Sedan som ovan skrev, krångligt kanske är fel ord att använda. Tror detta dock försvinner mer och mer iom att alla som växer upp nu använder datorer dagligen i skolor, men ta en 80-talist som fått knodd och aldrig varit intresserad i sitt liv. Vågar man trycka på installera? Vad är en drivrutin? Vad är steam? Jag köpte ett spel på medimarkt men fick ingen skiva? etc

Sedan är det nästan lite komiskt för jag brukar beskriva mig med att jag faktiskt inte orkar hålla på med datorer när jag snackar valet mellan pc/konsol. Och ja, jag inser att jag aldrig kommer bli lika bra på fps igen, dock har man efter x antal år blivit duglig med kontroll. Vill mina barn framöver ha en pc att spela på så är det inget bekymmer, de är dock nöjda med ps4/5 än så länge, tack och lov. (vi har ingen pc)

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Jag har aldrig sagt att är vanligt eller ej med speldatorer till barn etc, du kör in på ett sidospår. Jag jämnförde bara PC med konsol gällande mitt exempel kring någon som ej är insatt i spelande/pc-miljö. HELT klart enklare med konsol.

Sedan som ovan skrev, krångligt kanske är fel ord att använda. Tror detta dock försvinner mer och mer iom att alla som växer upp nu använder datorer dagligen i skolor, men ta en 80-talist som fått knodd och aldrig varit intresserad i sitt liv. Vågar man trycka på installera? Vad är en drivrutin? Vad är steam? Jag köpte ett spel på medimarkt men fick ingen skiva? etc

Sedan är det nästan lite komiskt för jag brukar beskriva mig med att jag faktiskt inte orkar hålla på med datorer när jag snackar valet mellan pc/konsol. Och ja, jag inser att jag aldrig kommer bli lika bra på fps igen, dock har man efter x antal år blivit duglig med kontroll. Vill mina barn framöver ha en pc att spela på så är det inget bekymmer, de är dock nöjda med ps4/5 än så länge, tack och lov. (vi har ingen pc)

ok
Känns som att vi sidospårar nu från ämnet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nedladdning pågår. Snart klar. Spännande!


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Körde demon på PS5 när den kom. Bästa demon på länge.

Jag rekommenderar alla som spelar demon att titta och lyssna på Digital Foundrys kommentarer för att få en bättre förståelse.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Hittade en Google drive länk men den har haft för många requests. Vore perfekt om någon kunde slänga upp en torrent nånstans


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Suck, allt är inte trollande. Jag tyckte rubriken var rolig och kostade på mig ett litet skämt med viss sanning i. Det är väl ingen hemlighet att en pc är krångligare än en konsoll generellt?

Beror nog vilken intelligensnivå man ligger på.

Pratar vi konsol förr i tiden alltså NES/SNES/SEGA osv var det bara att trycka i kasetten och slå på on knappen.

Idag, ps4/ps5/Xbox osv ska man skapa användare, synca med routern, ställa in om det ska vara åldersgräns osv, ladda hem spelet, uppdatera konsolen.

Det var bättre förr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar