Snabbkollen - Kan nya Monkey Island bli lika bra som seriens bästa?

Robot
Snabbkollen - Kan nya Monkey Island bli lika bra som seriens bästa?
Medlem

Dom senaste spelen av Ron Gilbert som jag har spelat, The Cave från 2013 och Thimbleweed Park från 2017, var ju båda bra spel. Men båda två saknade också det där lilla extra. Men jag hoppas på det bästa.

KoP
Medlem

Får nog svårt att slå dom första 2 spelen i serien. För oss som var med när spelen kom så är det ju så mycket annat som man förknippar med spelen.

Tiden, nostalgin, känslan.

Det tror jag absolut om man räknar bort det här med nostalgi och att man var yngre.

Avstängd

Jag tänker lite så att när man kommer på en häftig setting som med Monkey Island och gör en spelserie av den, då kommer också de flesta av de mest briljanta idéerna förmodligen redan ha använts i spel nummer 1, och sådant man inte lyckades få in i spel nummer 1 hamnar i spel nummer 2.
Efter ett antal spel finns det förmodligen inte lika många briljanta idéer kvar att utforska.

För att det ska bli lika bra eller bäst tror jag att man behöver utveckla gameplayet eller konceptet på något sätt. Att bara göra samma sak räcker inte.

Medlem

De två sista valen är typ samma? Det sista borde vara: "det går inte" eller "kommer inte ske" eller "aldrig på en söndag" eller något sådant...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot

Känns som tiden sprungit ifrån den här genren. Men blir gärna positivt överraskad. Monkey Island spelen var roliga men alldeles för svåra.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

De två sista valen är typ samma? Det sista borde vara: "det går inte" eller "kommer inte ske" eller "aldrig på en söndag" eller något sådant...

Förtydligat!


signatur
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Jag tänker lite så att när man kommer på en häftig setting som med Monkey Island och gör en spelserie av den, då kommer också de flesta av de mest briljanta idéerna förmodligen redan ha använts i spel nummer 1, och sådant man inte lyckades få in i spel nummer 1 hamnar i spel nummer 2.
Efter ett antal spel finns det förmodligen inte lika många briljanta idéer kvar att utforska.

För att det ska bli lika bra eller bäst tror jag att man behöver utveckla gameplayet eller konceptet på något sätt. Att bara göra samma sak räcker inte.

Funkar ju för alla andra dagens AAA-spel.

Medlem

Blir svårt eftersom konsumenten, dvs jag, inte är lika bra som på tiden det begav sig.

Medlem

Med bästa så hoppas jag vi menar det tredje? Artworken i det var så sjukt mysigt och dialogen med röstskådespelarna och allt var så jävla bra!

Medlem

Omöjligt är det definitivt inte. Gilbert har designat många bra spel även efter de första två Monkey Island. Det enda som gör att det möjligen inte känns helt säkert är att Tim Schafer inte ska medverka. Bedömer dock ändå chanserna som stora.

Medlem

Med tanke på ribban tror jag det blir svårt - de första tre spelen var magiska, inte minst relativt till hur spelvärlden och -tekniken såg ut då.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent

Med tanke på hur jäkla bra Thimbleweed Park är (jag gav det 5/5 i min recension!) så har Ron Gilbert helt klart förtjänat mitt förtroende. Jag tror det här kan bli riktigt bra!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

I'm rubber, you're glue!

Blir svårt att mäta sig med gammal klassiker


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

1
Skriv svar