Köpa PS5 på Tradera?

Medlem
Köpa PS5 på Tradera?

Hej!

Jag börjar bli trött på att vänta på denna maskin. Jag vill verkligen inte stödja scalpers men snart orkar jag inte bry mig längre. Såg idag en ligga på 7 lax, skulle vara villig att lägga lite extra men har aldrig handlat genom Tradera förut. Vet någon om det är mycket scams där? Folk som utnyttjar hela PS5 hysterin kanske?

Följer en Twitter och stått i kö på Inet nu ett bra tag och ser inte ut som om det kommer vara möjligt för mig att få tag på konsolen på annat sätt än att antingen köpa från scalper eller vänta vem fan vet hur länge?

Någon med erfarenhet som kan ge lite input?

Tack tack!

Medlem

Handlar på Tradera var och varannan vecka. Aldrig blivit lurad. Men, det betyder inte att det är riskfritt. Mitt tips är att kolla upp säljaren. Är telefonnumret korrekt, etc. Kolla säljarens betyg. Gör inte affärer med en rookie.

Medlem

Man måste registrera sig + att betalningen sker igenom tradera så att bli scammad som på blocket förekommer inte. Du vet ju vem du köper av, sen får man betyg också.

Medlem
Skrivet av andreascee:

Man måste registrera sig + att betalningen sker igenom tradera så att bli scammad som på blocket förekommer inte. Du vet ju vem du köper av, sen får man betyg också.

Ok men det låter bra ska registrera mig och ta mig en titt! Tack!

Medlem
Skrivet av maq777:

Handlar på Tradera var och varannan vecka. Aldrig blivit lurad. Men, det betyder inte att det är riskfritt. Mitt tips är att kolla upp säljaren. Är telefonnumret korrekt, etc. Kolla säljarens betyg. Gör inte affärer med en rookie.

Ok tack för tipset och ditt svar. Blir att kolla om man kan hitta något bra

Medlem
Skrivet av andreascee:

Man måste registrera sig + att betalningen sker igenom tradera så att bli scammad som på blocket förekommer inte. Du vet ju vem du köper av, sen får man betyg också.

Det kan hända ändå. En kompis till mig trodde sig köpa God of War till ps4 billigt när det var nytt från ett konto på Tradera som hade sålt mkt och hade goda betyg ett par år bakåt i tiden.
Han betalade och fick inget spel, och 2 dagar senare var personens profil fyllt med dåliga betyg från mängder med folk som blivit lurade av samma person inom ett par dagars tid.
Gissar på nån som hackat en annans konto och sålt genom den och tagit pengarna. Personen kanske går spåra men är det en kriminell nolltaxerare så får man inga pengar tillbaka från hen iaf.

Bara en varning, skit händer på Tradera också.

Medlem

Min erfarenhet av Tradera är enbart positiv. Har köpt och sålt där i över tio år och har aldrig haft några problem... Det är långt ifrån samma vilda västern som jag upplever att Blocket är när jag köpt och sålt där.

Medlem
Skrivet av maq777:

Handlar på Tradera var och varannan vecka. Aldrig blivit lurad. Men, det betyder inte att det är riskfritt. Mitt tips är att kolla upp säljaren. Är telefonnumret korrekt, etc. Kolla säljarens betyg. Gör inte affärer med en rookie.

Hur ska en rookie kunna få betyg om man inte ska göra affärer? Alla börjar ju som det.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Hur ska en rookie kunna få betyg om man inte ska göra affärer? Alla börjar ju som det.

Man får hålla sig till att sälja billigare saker i början tills man fått tillräckligt bra betyg helt enkelt, inte fel att handla en del i början och få betyg den vägen också.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Min erfarenhet av Tradera är enbart positiv. Har köpt och sålt där i över tio år och har aldrig haft några problem... Det är långt ifrån samma vilda västern som jag upplever att Blocket är när jag köpt och sålt där.

Låter som Tradera funkat bra för många. Såg att alternativ för delbetalning fanns. Är det upp till säljarna eller är det möjligt för alla saker som ligger uppe där?

Har inte gjort jätte mycket research och passar på nu när man kan få lite tips från folk med erfarenhet

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Hur ska en rookie kunna få betyg om man inte ska göra affärer? Alla börjar ju som det.

Hen kan göra affärer med någon annan först. Med prylar som inte kostar så mycket.

Medlem

Håller man sig till säljare med flera omdömen (och få till inga negativa) så är Tradera-upplevelsen överlag positiv kan jag tycka. De jag haft problem med har uteslutande varit profiler med väldigt få omdömen och endast ett fåtal gånger. Två affärer minns jag på rak arm: Den ena med en säljare som sålde två spel i paket men "glömde" att lägga i skivan till det ena spelet. Den andra med en köpare som backade ur affären efter att ha budat upp priset över deras egna budget. Båda gånger ville personerna lösa det "externt" för att undvika negativa omdömen, givetvis genom att själva hota med negativa omdömen. Ingen hjälp från Tradera så blev utan spel i ena fallet och fick lista om min annons i det andra fallet (och dessutom hantera alla frågor kring varför annonsen genast lades ut igen efter att ha sålts).

Någon här på FZ tipsade om Twitterkontot PS5Kollen som med jämna mellanrum uppdaterar när en butik får in PS5 på lager. Kan tipsa om att använda Twitter via mobil för att ställa in pushnotiser för det kontot, konsolerna har flera gånger funnits kvar i lager när jag kollat via deras notiser.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Låter som Tradera funkat bra för många. Såg att alternativ för delbetalning fanns. Är det upp till säljarna eller är det möjligt för alla saker som ligger uppe där?

Jag är ganska säker på att det är upp till säljarna. Det vanligaste när jag handlar (oftast samlarföremål) är direktswish.

Medlem

Jag själv blev förvånad över hur enkelt det var att få tag på en. Jag åkte till Mediamarkt, betalade 6000 i förskott, fick höra att det tar ca 1-2 veckor. Mycket riktigt dök det upp ett sms 10 dgr senare att det fanns en som väntade på mig. Har Mediamarkt ändrat så det inte går att göra så längre? Det här var drygt 6 månader sen tror jag.

Medlem

Nu vet jag inte hur det fungerar nuförtiden men när jag fick tag på min ps5 (sommaren 2021) så hade webahallen, mediamark osv släpp på morgonen , runt 09-11 har jag för mig. Detta borde väl vara mer frekvent idag tänker jag. Jag följde tråden här på fz där användare tipsar om släpp (hade ju även koll själv på nämdan sidor). Det var dock rätt tidkrävande och det tog väl ungefär 2-3 veckor innan jag lyckades få tag på en. Många gånger som man kom in några minuter försent och alla redan var slut. På ett sätt så var jakten i sig rätt underhållande. Detta var första gången jag valde att inte förhandsboka en ps (sedan jag börjaden köpa ps när ps2 kom ) , detta pga att jag ansåg att släppet sv ps4 var jäkla segt, då det inte fanns många titlar som tiltalade mig. Samma tyckte jag till viss del ske även med ps5, så det gjorde inte så mycket att jag fick vänta.

Medlem
Skrivet av maq777:

Handlar på Tradera var och varannan vecka. Aldrig blivit lurad. Men, det betyder inte att det är riskfritt. Mitt tips är att kolla upp säljaren. Är telefonnumret korrekt, etc. Kolla säljarens betyg. Gör inte affärer med en rookie.

Det har jag blivit. Två olika säljare som sålde brända dvd-skivor. Tradera gjorde inget åt det, trots att jag kontaktade dom.
En bekant blev lurad och fick undermåliga prylar som inte stämde med beskrivningen. Dator, mobil.
Brorsan köpte PS5 från Tradera, men kollade omdömen noga först.
Det går tydligen att fejka även omdömena.
Sorgligt att man inte ska kunna lita på folk.
Skulle också vilja ha en PS5, men törs man köpa därifrån?
Läste om deras köparskydd, men det kan krångla det också. Ord mot ord, osv, läste jag på ett forum.
Vafan

Medlem

Helt ärligt, om du ändå ska lägga ut 7000 på en beggad konsol så skulle jag helt klart rekommendera att köpa från butik. Du kan ju få en ps5 med fifa 23 från amazon för 7349 och då har du garanti osv om nåt strular. Känns klart mer värt än att köpa från tradera eller blocket. Nu gjorde jag bara en snabb koll, så det är möjligt att det finns i lager även i andra butiker som inte listas på prisjakt osv.

Edit:

Skrivet av scaryfoot:

Det har jag blivit. Två olika säljare som sålde brända dvd-skivor. Tradera gjorde inget åt det, trots att jag kontaktade dom.
En bekant blev lurad och fick undermåliga prylar som inte stämde med beskrivningen. Dator, mobil.
Brorsan köpte PS5 från Tradera, men kollade omdömen noga först.
Det går tydligen att fejka även omdömena.
Sorgligt att man inte ska kunna lita på folk.
Skulle också vilja ha en PS5, men törs man köpa därifrån?
Läste om deras köparskydd, men det kan krångla det också. Ord mot ord, osv, läste jag på ett forum.
Vafan

Haha vadå det här var ju en svingammal tråd Ditt meddelande lurade mig, kollade inte datum på originalposten

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Helt ärligt, om du ändå ska lägga ut 7000 på en beggad konsol så skulle jag helt klart rekommendera att köpa från butik. Du kan ju få en ps5 med fifa 23 från amazon för 7349 och då har du garanti osv om nåt strular. Känns klart mer värt än att köpa från tradera eller blocket. Nu gjorde jag bara en snabb koll, så det är möjligt att det finns i lager även i andra butiker som inte listas på prisjakt osv.

Edit: Haha vadå det här var ju en svingammal tråd Ditt meddelande lurade mig, kollade inte datum på originalposten

Skulle aldrig köpa begagnad. Gick en ny på Tradera igår för 7150:-
Dom flesta nu på Tradera ligger på 8000:-
Kollat massa butiker, hittar bara för runt 10000:- - 12000:-

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Skulle aldrig köpa begagnad. Gick en ny på Tradera igår för 7150:-
Dom flesta nu på Tradera ligger på 8000:-
Kollat massa butiker, hittar bara för runt 10000:- - 12000:-

Jo men även om den är ny från tradera så har du ju ingen garanti osv (eller visst, om de har kvitto så har du ju garanti från deras inköpsdatum). Som sagt, Amazon har i lager just nu för 7349 ink fifa 23 med leverans på måndag...

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jo men även om den är ny från tradera så har du ju ingen garanti osv. Som sagt, Amazon har i lager just nu för 7349 ink fifa 23 med leverans på måndag...

Ja, just det, såg det igår. Rätt bra pris faktiskt. Ska läsa lite mer om hur det funkar med garanti därifrån.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, just det, såg det igår. Rätt bra pris faktiskt. Ska läsa lite mer om hur det funkar med garanti därifrån.

Det funkar på samma sätt som alla andra butiker, inga konstigheter.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det funkar på samma sätt som alla andra butiker, inga konstigheter.

Jag brukade handla från Amazon UK tidigare, svenska Amazon är väl rätt nytt? Vill inte att det ska bli krångligt, om konsolen skickas från utlandet och det är annan sorts garanti.

Medlem

Går det inte vara att gå in och boka på typ mediamarkt eöler elgiganten längre?
Det gjorde jag då jag köpte, 11 dagar semare hämtade jag ut.
Håll koll annars på deras hemsidor, tror inte dom säljer online utan mannfår besöka butik mem dom brukar skriva på hemsidan att man kan knalla in och boka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag brukade handla från Amazon UK tidigare, svenska Amazon är väl rätt nytt? Vill inte att det ska bli krångligt, om konsolen skickas från utlandet och det är annan sorts garanti.

Amazon sverige är en svensk butik, så svenska lagar och garantier gäller. Jag returnerade en vara senast för någon vecka sedan, fick en dhl-retursedel att klistra på och lämnade in hos mitt närmsta ombud helt enkelt.

Medlem
Medlem

Åh tack! Kollade senast igår, då fanns inga. Beställde nu

1
Skriv svar