Rösta fram tidernas bästa rollspel!

Medlem

Efter en del fundering så måste nog valet falla på oblivion, det är nog det som jag haft mest underhållning med utav dessa (jag räknar inte med wow här då ja inte riktigt tycker det är samma kategori av spel). Valet stod mellan Fallout och Oblivion, men i slutändan vart det Oblivion då det har gett mest för mig. Det är en svår fråga då den blir väldigt subjektiv så man får ju gå efter sig sjäv.

Medlem

Witcher 3 när det kommer till story, men ur ett frihetsperspektiv skulle jag säga oblivion eller skyrim.

Medlem

Kan inte ni i redaktionen på FZ skriva vilka era favoritrollspel är samt motivera era val? Nu när ni ändå gett oss denna smått omöjliga uppgift - att välja en enda favorit i denna fantastiska genre - kanske det ändå är er tur liksom? 😌

Edit: såg nu att Jocke svarat i tråden men jag tänkte typ nån form av artikel med beskrivningar osv och från hela red. 🌞

Medlem

Det är en riktig bastardlista ni har lyckats sålla fram. Lite äventyr, lite action med ”rollspels” inslag lite jrpg. Om Witcher 3 eller FF7 vinner är det snudd på en skandal.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Håller med i sak och att RDR2 och AC Orgins/Odyssey inte är renodlade RPGs men håller inte med om att Odyssey inte är ett mästerverk, jag älskar det spelet, välskriven mainstory, svinbra skådespeleri, ultrasnyggt, stämningsfullt och fullkomligt fullsmetat med content. Sällan en utmaning spelmässigt men likt RDR2 så flyter man mest med som i en film.
Med det sagt röstade jag på TW3 för att.. ja det är bäst.

Det finns mycket som är bra med Odyssey. Otroligt skön känsla med det antika Grekland.

Men avskydde MMO-känslan med så tydligt levlade zoner och väldigt snäv levelgating som gjorde att om du gick i en högre levlad zon än du själv så gjorde du overkligt minimal skada på fiender. Kändes så himla artificiellt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Gillar Bethesda, men KCD var bäst som rollspel. Du kan knappt stå på bena och ska lära dig slåss, det är inte bara buttonmashing utan ett helt combat system. Du spelar en roll som en bondpojk som flyr under ett anfall och det märks att skills spelar roll i början av spelet då du är helt försvarslös och knappt kan hålla i ett spel.

Bästa rollspelet jag spelat, men jag sket i storyn och gjorde som vanligt och började samla prylar istället och blev svinrik. Fin skog att utforska också, fast den var lite för tom, känns som man kunde springa 2 km utan att se något i skogen, för att sen se ett par svampar.

Håller med om att naturen var ganska tom på spännande saker, lite för tom till syvende och sist, men samtidigt är det en styrka med sån realism.

Kingdom Come gjorde så många medvetna designval som var väldigt modiga. Istället för att överösa spelaren med blingbling och häftiga blixtar och dunder så vågade de lita på att det vardagliga skulle hålla som grund och att realistiska händelser från medeltiden skulle räcka för att engagera spelaren.

Det fungerade på mig och uppenbarligen några till på Fz som håller Kingdom Come som allra högst bland RPGs. Jag är så lycklig att flera i tråden lovprisat spelet och hoppas lite på samma sorts popularitetsboost för en Kingdom Come-sequel som med Witcher 2 till Witcher 3.


signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av Jud1t:

Det är en riktig bastardlista ni har lyckats sålla fram. Lite äventyr, lite action med ”rollspels” inslag lite jrpg. Om Witcher 3 eller FF7 vinner är det snudd på en skandal.

Alla spel på listan är nominerade av er besökare, jag har bara lagt in dem i en omröstning.

Sen är det rätt mycket upp till var och en vad som är rollspel och inte - det finns ju ingen lag som avgör det. Som synes av nomineringarna.


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Tror det är en större fanbase, och av de som gillar båda så tror jag många nog väljer skyrim först, även jag själv.

Men vem väljer dessa framför Morrowind?!

Jag tycker inte om levelsystemet i Oblivion. Sen finns det en del andra nyheter som jag föredrar i Skyrim. Morrowind är tyvärr för old school för mig och jag saknar helt nostalgisk koppling till det.

eld
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tycker inte om levelsystemet i Oblivion. Sen finns det en del andra nyheter som jag föredrar i Skyrim. Morrowind är tyvärr för old school för mig och jag saknar helt nostalgisk koppling till det.

Precis! Jag gillade inte hur världen levlade med en i oblivion, så föredrog Skyrim.

Samtidigt så kom jag från daggerfall vilket ändå även det är väldigt annorlunda från resten av spelen.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Få spel klår de relativt nya Disco och Elden Ring.

Väldigt många äldre spel klår båda.

Medlem
Skrivet av Sille:

Väldigt många äldre spel klår båda.

Eh, nej.
Enligt dig, kanske. (Och säkerligen enligt en del andra också, smaken är onekligen som baken.)
Men mer objektivt och/eller på det stora hela? Nej.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sille:

Väldigt många äldre spel klår båda.

Kanske men kanske inte. Har lagt många timmar i Baulders gate och Neverwinter osv men inget slår Elden Ring. Möjligen Mass Effect som ligger varmt om hjärtat


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar