Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Spelet är relativt kort. Om du spelar NG+ på din karaktär så kan du klara av hela main-storyn på ~4 timmar om inte mindre, beroende på hur snabb du är att döda bossarna. Det är så jag låste upp min 2:a ending. Nu gör jag en helt ny playthrough för att låsa upp en 3:e ending

Testade att starta journey 2, och det går ju rätt snabbt precis som du säger. Trodde det skulle vara mycket svårare, men är ju i princip samma svårighetsgrad (?), med skillnaden att man har en endgame-karaktär från start. Har rushat mig fram till bossen i Farum Azula på 3 h! Mycket märklig känsla måste jag säga. Att denna enorma värld som jag just lagt närmare 80 timmar på faktiskt går att klara på en kväll, med en stark karaktär. Så nu kanske jag kan få det slut jag ville ha, trots allt.

Medlem

Personligen var Rannis slut det bästa

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jaaa. Lättare än Isshin ifall du kör med en stark spirit summon.
Svårare än Isshin ifall du kör utan. Vilket jag försöker med nu i NG+

Tyckte inte hon var så megafarlig som folk försöker att få det till även utan spirit ashes. Hon har ett par attacker som är lite extra jobbiga att undvika men utöver det så var hon rätt straight forward enligt mig.

Isshin var för egen del galet mycket svårare och tog säkerligen 3-4 ggr fler försök än vad Melania gjorde. Utöver det så tycker jag att det finns andra FromSoft-bossar som också har varit svårare.

Lite reflektioner sådär 250h in, kört igenom 3-4 ggr med lite olika builds och specs, finns fortfarande en del spelstilar jag inte testat (någon form av high vit/str tex) men tror jag sett det mesta av spelet (såklart inte allt, men det mesta).

Det är ett sjukt bra spel, nog det bästa jag spelat sedan Witcher 3. Jag hypeade satan i typ ett år inför Warhammer total war 3 releasen men har inte rört spelet sedan den 27e... säger en del.

Vad spelet gör bra, kanske bäst någonsin, är open world där upptäckarglädje (och tillhörande belöningar) varvas lysande med den röda tråden som är main story arket.

Vad spelet gör halvbra, tycker jag, detta är såklart brutalt subjektivt, är berättandet. Jag vet att detta sättet att berätta en historia är lite FromSoftwares grej, och det är bra, men ja tror man kunde sneglat liiiiiite mer på traditionellt berättande och hittat enligt mig en bättre balans mellan att få saker serverat och låta spelaren använda sin fantasi.

Vad jag tycker spelet gör ganska dåligt, är incitament för att använda olika typer av consumables och därför också övervägande majoriteten av all crafting i spelet... jag har craftat pilar en gång... tror jag.... men det slutar ungefär där.

Systemet för att använda är lite för klonky, tar lite för lång tid, incitamenten är lite för små. Detta gör att jag aldrig, under mina 250h använt en enda consumable. Jag har nog 35 runic arcs som väntar på mig i inventoryt på alla mina karaktärer. Tillsammans med otaliga fetter, kärl och annat krimskrams med lätt svårtydda användningsområde. Jag hade velat se lite större behov av att applicera olika skadetyper för att kunna hantera olika områden/bossar, större incitament bättra på någon specifik resistens för att kunna handskas med en boss.

Kanske man kunde ha ett system där consumables inte försvinner när man dör direkt så länge man arbetar på en boss? Men att de försvinner om man lämnar området. Gör bossarna lite svårare när man bara helt vanilla slår huvudet mot dem, men belöna användandet av rätt prylar.

Kanske!? ja vet inte. Det kanske bara är jag och då får ja väll skärpa mig, men har svårt att tro det.

Bottom line: Det är ett sjukt bra spel, 9.5 indianer av 10 möjliga trots vissa skavanker.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tyckte inte hon var så megafarlig som folk försöker att få det till även utan spirit ashes. Hon har ett par attacker som är lite extra jobbiga att undvika men utöver det så var hon rätt straight forward enligt mig.

Isshin var för egen del galet mycket svårare och tog säkerligen 3-4 ggr fler försök än vad Melania gjorde. Utöver det så tycker jag att det finns andra FromSoft-bossar som också har varit svårare.

Jag antar upplevelsen och motståndet kan skilja sig rejält hos henne beroende på vilken level och build man kör Första gången jag fick ner henne med mimic var jag lvl 100.
Nu när jag försöker solo, så är jag lvl 163 i ng+ och kör med hennes svärd mot henne. Hon har fått 30% mer hp, det blir en rätt lång och utmattande fight även fast rätt straightforward (förutom flurryn)

Sekiro har ju den mest balanserade fromsoft upplevelsen där de flesta behöver gå igenom nästintill exakt samma sak med samma tillgångar och motstånd. Hade önskat att de tog mer av det till Elden Ring, typ att bosshards gav majoriteten av ökad styrka.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Testpilot

Jag har nu kommit till Forge of the Giants så jag antar att slutet närmar sig! Har två frågor till er som klarat spelet:

1. Jag har kommit fram till Malenia blade of Miquella boss fighten men har inte klarat henne ännu, värt att göra det innan jag accepterar Melinas fråga om the ultimate curse eller vad hon nu sa? Kusligt lika namn dom har för övrigt

2. Är Melina frågan en klassisk point of no return?

Jag har klarat av Rannis questline (är jag rätt säker på) och även hittat Lord of Frenzy rummet men blev avrådd av Melina, så antar att det kan vara ett av sluten med. Men misstänker att man inte kommer "välja slut" ännu.

När jag redan är igång:

3. Antar att man är kvar i spelvärlden även efter eftertexterna? Är väl bara i Bloodborne som man kastades in i NG+ direkt efter slutbossen har jag för mig.

Svara gärna utan spoilers, frågar här eftersom det är bättre än att googla tror jag.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag har nu kommit till Forge of the Giants så jag antar att slutet närmar sig! Har två frågor till er som klarat spelet:

1. Jag har kommit fram till Malenia blade of Miquella boss fighten men har inte klarat henne ännu, värt att göra det innan jag accepterar Melinas fråga om the ultimate curse eller vad hon nu sa? Kusligt lika namn dom har för övrigt

2. Är Melina frågan en klassisk point of no return?

Jag har klarat av Rannis questline (är jag rätt säker på) och även hittat Lord of Frenzy rummet men blev avrådd av Melina, så antar att det kan vara ett av sluten med. Men misstänker att man inte kommer "välja slut" ännu.

När jag redan är igång:

3. Antar att man är kvar i spelvärlden även efter eftertexterna? Är väl bara i Bloodborne som man kastades in i NG+ direkt efter slutbossen har jag för mig.

Svara gärna utan spoilers, frågar här eftersom det är bättre än att googla tror jag.

1. Du kan slåss mot Malenia efter du klarat storyn. No worries. Personligen gjorde jag Malenia allra sist, efter att jag hade klarat sista bossen och levlat lite till. Jag anser att Malenia är spelets egentliga "sista boss". Helt klart svårast i mitt tycke i alla fall. Mest minnesvärda bossen och känns väldigt Sekiro-inspirerad.

2. Nej, skulle jag säga. Det finns ingen point of no return i spelet. Leyndell förändras förvisso precis innan slutet så det enda man bör tänka på är att bli färdig i det området (samla, utforska osv) innan man dödar sista bossen i Crumbling Farum Azula.

3. Ja, man är kvar. Du får frågan efter eftertexterna om du vill påbörja Journey 2. Tryck nej och du är tillbaka precis där du var innan. Du kan påbörja Journey 2 via Roundtable närsomhelst.

Jag har spelat alla Soulsborne och Elden Ring är utan tvekan det "snällaste" av alla om man ser till hur mycket du inte kan missa av misstag. Tror till och med att man kan döda sista bossen och sedan fixa alla slut efteråt. I alla fall sluten kopplade till Ranni, Fia och det "dåliga slutet".

Sen kan du så klart bara välja ett av sluten när du väl är klar med alla quest lines, såvida du inte vill save scumma.

Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

1. Du kan slåss mot Malenia efter du klarat storyn. No worries. Personligen gjorde jag Malenia allra sist, efter att jag hade klarat sista bossen och levlat lite till. Jag anser att Malenia är spelets egentliga "sista boss". Helt klart svårast i mitt tycke i alla fall. Mest minnesvärda bossen och känns väldigt Sekiro-inspirerad.

2. Nej, skulle jag säga. Det finns ingen point of no return i spelet. Leyndell förändras förvisso precis innan slutet så det enda man bör tänka på är att bli färdig i det området (samla, utforska osv) innan man dödar sista bossen i Crumbling Farum Azula.

3. Ja, man är kvar. Du får frågan efter eftertexterna om du vill påbörja Journey 2. Tryck nej och du är tillbaka precis där du var innan. Du kan påbörja Journey 2 via Roundtable närsomhelst.

Jag har spelat alla Soulsborne och Elden Ring är utan tvekan det "snällaste" av alla om man ser till hur mycket du inte kan missa av misstag. Tror till och med att man kan döda sista bossen och sedan fixa alla slut efteråt. I alla fall sluten kopplade till Ranni, Fia och det "dåliga slutet".

Sen kan du så klart bara välja ett av sluten när du väl är klar med alla quest lines, såvida du inte vill save scumma.

Stort tack

Gen
Medlem

Stångades en bra timme med Gelmir Heroe's Cave, usch, chariots är helt klart min värsta fiende. Löjligt lätt boss om jag jämför med Auriza Heroe's Grave som har omöjliga bossar. Sen lyckades jag cheesa en Rune Bear innan Hermits Village, det var ren glädje då jag avskyr kräken, svåra som fan är de också.

Dingade lvl 100 så det är också kul. Pumpar INT just nu (tänkte ta 70 för att kunna använda de spells som kräver så mkt) men ska nog ta och slänga in lite poäng i VIG/END/MND.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Stångades en bra timme med Gelmir Heroe's Cave, usch, chariots är helt klart min värsta fiende. Löjligt lätt boss om jag jämför med Auriza Heroe's Grave som har omöjliga bossar. Sen lyckades jag cheesa en Rune Bear innan Hermits Village, det var ren glädje då jag avskyr kräken, svåra som fan är de också.

Dingade lvl 100 så det är också kul. Pumpar INT just nu (tänkte ta 70 för att kunna använda de spells som kräver så mkt) men ska nog ta och slänga in lite poäng i VIG/END/MND.

Jag är level 150 ungefär, blir ju så när man vill upptäcka alla grottor och områden Finns många jobbiga fiender i spelet du glömde nämna fåglar och giftgrodor...

Geeks Gaming
Skrivet av Gen:

Stångades en bra timme med Gelmir Heroe's Cave, usch, chariots är helt klart min värsta fiende. Löjligt lätt boss om jag jämför med Auriza Heroe's Grave som har omöjliga bossar. Sen lyckades jag cheesa en Rune Bear innan Hermits Village, det var ren glädje då jag avskyr kräken, svåra som fan är de också.

Dingade lvl 100 så det är också kul. Pumpar INT just nu (tänkte ta 70 för att kunna använda de spells som kräver så mkt) men ska nog ta och slänga in lite poäng i VIG/END/MND.

Efter Fringefolk Hero’s Grave blev det ett hårt ”Nope” på grottor med chariots.
Men… så småningom så kommer jag säkert göra dessa med även om det är motvilligt

Tor
Medlem

Elden ring är nog ändå det mysigaste soulsbourne så långt som jag har kommit (Rennalas summon spam till trots). Förvånansvärt behagligt så långt, inget i närheten av ragequit än... precis dödat Rhaddan och gör nu Rannis quest i Nokkron. Vi får väll se hur resten av spelet behandlar mig.

Det blev ganska mycket magi på min Samurai, får ändå till rätt fin skada på min katana vid behov då den gjordes magisk. Ibland känner man sig lite ostig som kör magi men lite ost är ju gott.

Hur är det med Bell bearings i Ng+? Följer dom med i shopen eller måste man ta dom på nytt? Tänker mer specifikt på uppgraderings grejerna: smithing/somber Stone och Grave/ghost glovewort!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag har nu kommit till Forge of the Giants så jag antar att slutet närmar sig! Har två frågor till er som klarat spelet:

1. Jag har kommit fram till Malenia blade of Miquella boss fighten men har inte klarat henne ännu, värt att göra det innan jag accepterar Melinas fråga om the ultimate curse eller vad hon nu sa? Kusligt lika namn dom har för övrigt

2. Är Melina frågan en klassisk point of no return?

Jag har klarat av Rannis questline (är jag rätt säker på) och även hittat Lord of Frenzy rummet men blev avrådd av Melina, så antar att det kan vara ett av sluten med. Men misstänker att man inte kommer "välja slut" ännu.

När jag redan är igång:

3. Antar att man är kvar i spelvärlden även efter eftertexterna? Är väl bara i Bloodborne som man kastades in i NG+ direkt efter slutbossen har jag för mig.

Svara gärna utan spoilers, frågar här eftersom det är bättre än att googla tror jag.

Det finns ett slut som "nästan" har en point of no return.
Det förhindrar alla andra endings om man inte använder ett specifikt item på ett specifikt ställe.
Oavsett om man väljer att använda detta item så kan man inte få Melina's ending.
Men notera att Melina's ending är ett "Elden Lord" ending som det finns fler av, dvs man får samma trophy/achievement för ett flertal olika endings.

Det finns 3st "huvud" endings som vardera har varsin trophy.

Du är kvar i slutet om du väljer att inte starta Journey 2, det kan du välja själv i Roundtable Hold.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Det finns ett slut som "nästan" har en point of no return.
Det förhindrar alla andra endings om man inte använder ett specifikt item på ett specifikt ställe.
Oavsett om man väljer att använda detta item så kan man inte få Melina's ending.
Men notera att Melina's ending är ett "Elden Lord" ending som det finns fler av, dvs man får samma trophy/achievement för ett flertal olika endings.

Det finns 3st "huvud" endings som vardera har varsin trophy.

Du är kvar i slutet om du väljer att inte starta Journey 2, det kan du välja själv i Roundtable Hold.

För mig är point of no return en punkt i spelet där du blir "utelåst" från den öppna världen och/eller inte kan progressa "bakåt", något sådant finns inte i Elden Ring. Antar att det är en definitionsfråga det där.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Hur är det med Bell bearings i Ng+? Följer dom med i shopen eller måste man ta dom på nytt? Tänker mer specifikt på uppgraderings grejerna: smithing/somber Stone och Grave/ghost glovewort!

Följer inte med.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Följer inte med.

Tack.
Lite små trist skulle jag tycka, dom är dryga att leta efter och få tag på, får man se till att uppgradera dom nya sakerna man vill prova på i NG+ innan man påbörjar helt enkelt!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Hur är det med Bell bearings i Ng+? Följer dom med i shopen eller måste man ta dom på nytt? Tänker mer specifikt på uppgraderings grejerna: smithing/somber Stone och Grave/ghost glovewort!

Du får inte med några Bell Bearings, så mitt tips är att farma Runes och köpa massa Smithing Stones innan du startar Journey 2.
Jag har en farm-runda i Elphael, Brace of the Haligtree, från Prayer Room Grace och ned till 2st Cleanrot Knights, brukar ge 40-70k beroende på om man får bonus från vissa mobs, och det tar bara ett par minuter.

Skrivet av Ichabod:

Du får inte med några Bell Bearings, så mitt tips är att farma Runes och köpa massa Smithing Stones innan du startar Journey 2.
Jag har en farm-runda i Elphael, Brace of the Haligtree, från Prayer Room Grace och ned till 2st Cleanrot Knights, brukar ge 40-70k beroende på om man får bonus från vissa mobs, och det tar bara ett par minuter.

Ja det skulle precis bli min fråga om dom stenarna man har i sitt inventory följer med.. så tack


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Gen
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag är level 150 ungefär, blir ju så när man vill upptäcka alla grottor och områden Finns många jobbiga fiender i spelet du glömde nämna fåglar och giftgrodor...

Som caster är fårglar och giftgrodor inte så farliga Däremot är fiender som gärna vill kramas inte alls roliga eller bossar med extrem range som Crucible Knight.

Skrivet av NordhNet:

Efter Fringefolk Hero’s Grave blev det ett hårt ”Nope” på grottor med chariots.
Men… så småningom så kommer jag säkert göra dessa med även om det är motvilligt

Den minns jag inte om jag gjort. Läste att den har Tree Spirit som boss och minns att jag mötte en sådan som jag helt enkelt inte kunde klara av (hade inte Comet sorceries då), kanske var den.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Som caster är fårglar och giftgrodor inte så farliga Däremot är fiender som gärna vill kramas inte alls roliga eller bossar med extrem range som Crucible Knight.

Ja, såklart. Kul hur olika spelstilar påverkar, jag spelar Samuraj med svärd och sköld så blir mycket närstrid. Crucible Knights är tuffa oavsett dock tänker jag.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ahhh blir tokig! Försöker klara Fire Giant med min lvl80 PvP build men går f*n inte. Lite väl mycket glascannon över builden för PvE 🤪

Någon vänlig själ som vill hjälpa typ ikväll?
På Xbox, itsNuZ och password (som ökar summon range tillräckligt för typ 120-130 karaktärer iaf) kan vi skicka DM om.

#ineedtogitgud

Fick du hjälp? Jag kan komma å hjälpa senare ikväll annars, efter 21-22 ?

Geeks Gaming
Skrivet av Gen:

Den minns jag inte om jag gjort. Läste att den har Tree Spirit som boss och minns att jag mötte en sådan som jag helt enkelt inte kunde klara av (hade inte Comet sorceries då), kanske var den.

Japp, det är den i byggnaden/kyrkan man startar i

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Efter Fringefolk Hero’s Grave blev det ett hårt ”Nope” på grottor med chariots.
Men… så småningom så kommer jag säkert göra dessa med även om det är motvilligt

Enda chariotgrotta jag varit i men tyckte att den var hyfsat lätt att ta sig igenom. Kunde hoppa ner och springa och charioten kom inte ikapp mig.

Sen kollade jag precis en tutorial för grottan och märkte att jag missat hälften av den
Sen att man ju faktiskt kan döda chariotes hjälper ju....

NuZ
Testpilot
Skrivet av bulleboss:

Fick du hjälp? Jag kan komma å hjälpa senare ikväll annars, efter 21-22 ?

Tja!
Nae de blev aldrig så ikväll kanske runt 21-22?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Geeks Gaming
Skrivet av caracarn:

Enda chariotgrotta jag varit i men tyckte att den var hyfsat lätt att ta sig igenom. Kunde hoppa ner och springa och charioten kom inte ikapp mig.

Sen kollade jag precis en tutorial för grottan och märkte att jag missat hälften av den
Sen att man ju faktiskt kan döda chariotes hjälper ju....

Haha ja där är flera vägar att ta
Tyvärr är det den enda grottan där vagnarna går att ha sönder, om jag inte minns fel

Testpilot

Aha så jag kom nu på att du behöver använda Rune Arcs för att få ut något av Great runes. Över hundra timmar in i spelet...

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tja!
Nae de blev aldrig så ikväll kanske runt 21-22?

OM min fru däckar av trötthet innan dess så absolut!

NuZ
Testpilot
Skrivet av bulleboss:

OM min fru däckar av trötthet innan dess så absolut!

Kontaktar dig i PM för gamertag! Haha ja min brukar alltid somna i soffan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Geeks Gaming
Skrivet av Mutumba:

Aha så jag kom nu på att du behöver använda Rune Arcs för att få ut något av Great runes. Över hundra timmar in i spelet...

Hahaha känner igen det där.
160h in och upptäckte att där minsann var en gömd grotta på stället man slogs mot radahn 😱

Skriv svar