Diskutera - De mest överskattade spelen

Medlem
Skrivet av B-itta:

Death Stranding som artikel bild? Come on, skulle hellre kalla det underskattat istället, med all kritik den fick från folk.

Håller med! Fy skäms! ;-D

Jag skulle nog säga GTA V och RDR2. Fantastiska världar men definitivt överskattde spel i mina ögon.

Medlem

Letar i tråden och kollar om det är något jag glömt, men nej, jag kör aldrig någonsin kört klart spel som underpresterar. Jag ger upp innan halva spelet. Jag tvingar mig inte igenom en massa tråkiga timmar. Så jag har svårt att säga att vissa spel är överskattade, de är inte för mig, men jag upplever inte allt spelen erbjuder. Större titlar jag har gett upp, inte alls spelat klart, är Dragon Age 1, The Witcher 2, Zelda Twilight Princess, Bioshock 1,Batman Arkham City och Crysis 2. Men jag har inte alls skit att slänga på någon titel som har gott omdömen och som jag testat utförligt.

Medlem

Har svårt att komma på något jag tycker är helt och hållet överskattat, men det bästa jag kan komma på måste väl ändå vara Elden Ring. Jag gillade spelet, det jag spelade under mina ungefär 40 timmar, men den graden det hyllas till känns helt konstigt för mig

Skrivet av Molotov:

Frågan för vem.
Välkommen tillbaka...

Vem är tillbaka? Inte säg att det är Pecman...

Medlem

Witcher 3 med råge

Medlem

Minecraft, fortnite, Dota 2, CS och Pubg när nog på min lista

Medlem

Enligt gnällgubben:

Elden ring: för dess bångstyriga kontroller och "trial and error" gameplay. Och ja, har spelat 100+ timmar så nu har verkligen gett det en ärlig chans.
Cyberpunk 2077: För dess tråkiga värld och banala AI, och då har jag inte ens nämnt optimeringen.
TW3: För dess undermåliga gameplay, resten är spelet är dock mumma.

Känns spontant som alla dessa GOTY-utmärkelser delas ut alldeles för generöst från vänster till höger, man kan ju undra om många inte ens har spelat andra spel i hela sitt liv eller har de senaste 15-20 åren varit så pass undermåliga?

Ungefär som mackan man köper på närmaste subway plötsligt innehåller räkor eller lax bara för att kocken "tagit ut svängarna" i köket den dagen, då blir det plötsligt den bästa mackan man ätit.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Busko:

Minecraft, fortnite, Dota 2, CS och Pubg när nog på min lista

Tack.
Jag är så jävla trött på minecraft.
gillade det inte innan... och nu har jag två barn som tjatar om att spela hela tiden.

Medlem

Har alltid haft så svårt att förstå Half-life grejen... Folk säger att storyn är helt makalöst bra och allt är så bra och bäst.
Men jag har försökt gilla spelen, och hsr spelat igenom de som finns. Men jag sitter där och blir bara mer och mer förbannad ju längre in i spelen jag kommer..
I min mening är det vansinnigt överskattat..

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Visst gillar vi olika. Och det är bra så.

Men det finns ju ett fenomen bland oss människor som gör att vi antingen tokhyllar eller totaldissar saker. Film, spel, musik, whatever. Jag minns så väl när "Titanic" kom på bio, vann 11 Oscar och blev världens mest inkomstbringande film. Den var universellt älskad. Sedan kom motreaktionen, och plötsligt var den bland många världens sämsta film. Inte 3/5 utan 1/5. Det är intressant det där.

Ur min synvinkel.

Filmprojektet Titanic upplevdes under sin tid, ståtlig i sin helhet. Filmen tingade en speciell känsla inom mig som lilleplutt, när filmen var alldeles färsk i tiden. Idag ser jag helt annorlunda och mer moget på filmväsendet, än vad den där 11-12 åriga valpen uppdagade för tankar runt filmernas innehåll.

Trots allt har blicken skärpt sig för filmernas pålägg som försöker dölja ett slarvande. Just därför är jag mer genuint intresserad för serier idag, än det kala innehåll som plottras ut från Hollywoods big-smörj 1½-2½ dramatiseringar. Filmerna idag, trots sina enorma budgetar är grymt förutsägbara och linjära i sina handlingar. De är tama. Man satsar på en handling som är Volvo, som man vet passar massan vilket ger "garanterade" vinster, sett till de satsade pengarna.

Serierna är bättre idag. För här vågar man göra handlingen unik som prövar och underhåller våra tyckos sprön. House of Cards, Better Call Saul, Chernobyl, Bodyguard, Trailer Park Boys.... det finns ett gäng som inte följer idealet och är underhållande.

Det här syns genom spelvärlden också. Ett anmärkningsvärt rött streck kan tydas i många erkänt storslagna spel, vilket gör produkten tråkig, riktigt tråkig. Istället för anmärkningsvärd och underhållande. För gäspar när innehållet i det stora hela, känns som ett upprepande av det vi redan gjort.

Detta gäller dock inte inom Farming Simulator, där pengar finns att tjäna. Iaf så... idag hade jag nog bättre genomsyrat Titanics handling, mellan tårarna som släpps för musiken.

Edit: tycket har ju också en viss fördelaktigt vinkel för det gamla. Nostalgikänslan gör många saker roligt, fast det nödvändigtvis inte är något bra. När knäcken jämförs med teknik och innehåll som finns idag. Aja, det är vad det är.

Medlem

Eftersom jag spelar Master Chief Collection just nu och har reflekterat över det, Halo-serien. Som så många andra. iaf de första spelen, och Jag har inte spelat online, så jag syftar på kampanjen. Det är inte jättedåligt, men repetitiv, ofta förvirrande bandesign, mycket som är oklart, och 2:an är inte ens avslutad, så jag kan inte förstå varför det skulle vara så fantastiskt? Inte ens på "sin" tid.

Första Halo körde jag när det kom, redan då kändes det som att det fick överkompenserande lovord för att det var det bästa för de svältfödda på Xbox. Klart överskattat i kampanjläget känner jag iaf, men plus för ett nytt speluniversum såklart. Microsoft kan ju också vara inblandat i att bibehålla myten om dess storhet, inte minst pga Cortana.

Medlem

Sony spel är grovt överskattade imo, bra samt väldigt bra spel men bästa spelen är de långt ifrån att vara. Spelar horizon zero dawn nu, toksnyggt spel men ganska livlöst och saknar verkligen upptäckarglädje i open world aspekten. Hur det skulle vara GotY det året är oförståeligt.

Medlem

Om man ser till antalet spelare och hur sjukt stort det är så måste ju Fortnite vara det mest överskattade.
Usel gameplay, ful design, dåligt tekniskt och noll skjutarkänsla. Det har kanske aldrig har hyllats som ett superspel men det måste ju klassas som överskattat när ett så dåligt spel kan vara ett av dom populäste i flera år.

Medlem

Kan på rak arm nämna 5st spel som jag blivit besviken på och kan inte för mitt liv förstå varför de blivit hyllade som mästerverk.

#5 - Zelda: Breath of the Wild.
Dundertråkigt, ser ut som skit, värdelös mekanik.

#4 - Death Stranding.
Du bara går och går och går... och springer... och ramlar... surfar textmatande menyer från helvetet.
Avskydde i princip alla karaktärer och allt dösnack.... inget som händer. Spelet känns som att utföra jobb.
Allt känns innehållslöst fastän alla pladdrar satan.

#3 - God of War (2018)
Fördummat och sanslöst tråkig gameplay som inte känns ens ett uns roligt. Horribel kamera. Komplett värdelösa fiender som likadana. Extremt dålig och repetitiv combat.
Story som är lika tunn och intressant som ett A4 ark.
Karaktärer som beter sig och pratar som valfri nutida amerikan trots att det utspelar sig i en helt annan tid.
Boy, boooooy, BOJJJJJJJ - BEHIND YOU!!!!!! (håll käften...).
Och folk hyllar den här smörjan till skyarna och jag fattar verkligen inte varför.
Det kommer inte ens i närheten av originaltrilogins briljans.

#2 - Metal Gear Solid V
Jag vet inte om man ska lägga skulden på Konami eller Kojima.
MGSV är bara ett tomt skal av vad Metal Gear Solid en gång var. Allt var skit. Hysteriskt dålig regi med äcklig shakycam, snuskigt innehållslös story, katastrofal voice acting, enformigt gameplay, miljöombyte existerar inte.... och slutet kunde jag räkna ut med ärslet vad som skulle hända genom att se på introt.... bra där 👌....
Och alla älskade den här tomkartongen till spel? Vad hände!?

#1 - Cyberpunk 2077
Skit. Trasigt skit.
Varenda sekund av dethär spelet var ju trasigt på ett eller annat vis... Det gick ju inte att göra en enda grej ordentligt.
Och en del t.o.m påstår att det minsann inte alls var trasigt på PC... Jag bara undrar, blundade ni under tiden ni körde eller körde vi faktiskt samma spel.
Varenda aspekt av spelet var ju skit.
Visuella buggar, script som är trasiga, mekaniken funkade inte som den skulle, röstskådespelet var under all kritik på 50% av casten, ljudproblem, laddningstider i biljakter / race, bilar sprängs när man kör på folk, t-posar på karaktärer överallt, npc's ghostar upp från gatorna, fysikmotorn flippar satan när man kliver ut ur en bil i farten, förbryllande undermålig kontroll och CDPR verkar inte förstå hur man gör ett ordentligt inventory och combatsystem, trailer som spoilar vad som händer med den bästa karaktären i spelet... OCH! Polis-systemet var ju bland det största skämten som uppenbarade sig!
Ovanpå allt dethär så var själva spelet så fruktansvärt tråkigt och förutsägbart.
Tror jag har över 20gig med inspelade repriser ifrån när jag spelade. Det tog aldrig stopp på buggar.

Och vissa satte det här eländet som sitt GOTY.
Överskattat är bara förnamnet. (Min åsikt!!!!) 😉

BONUS - Red Dead Redemption 2 Singleplayer-kampanj.
Om du gillar något av följande:
-Göra exakt samma sak i 45h, i snigelfart.
-Uppdrag misslyckas pga oskrivna regler.
-Uppdrag misslyckas pga för hårt skrivna regler.
-Att kunna förutse vad som ska hända härnäst, med röven...
-Röstskådespel som inte låter naturligt. (som låter inläst.)
-Fruktansvärda kontroller.
-Långa och tröööööööööööga animationer...som gör en vansinnig.

Då, är det här ett spel precis för dig!
(Trodde inte Rockstar kunde göra ett sämre spel än GTAV. Hade dock fel.)

Medlem

Instämmer med bilden om Death Stranding, utan konkurrens. Tyckte egentligen att allt utom handlingen i spelet var riktigt bra, men handlingen var så fullständigt idiotisk att jag helt enkelt inte kunde fortsätta. Det är nog det enda spel jag någonsin slutat spela helt på grund av att jag helt enkelt inte klarat att fortsätta lyssna på den löjliga dialogen. I och med att konsensus tycks vara att det är ett bra spel och kanske ännu mer att Kojima kan skriva berättelser är det alltså i stort sett så överskattat som något kan bli i mina ögon.

Medlem

Halo serien, Borderlands serien, Assassins Creed (efter fyran) och 99% av JRPG spel med idiotiska konversationer, rörelseanimationer och flera andra saker jag inte kan förstå hur det funkar för folk.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Typ alla AAA-spel på senare år... :'(

Medlem

World of Warcraft.
Efter att ha bränt ut från Star Wars Galaxies efter CU släppet sommaren 2005 så testade jag en hel uppsjö med olika MMOs, ett av dessa var WoW och det var bland de tråkigaste av dom. I slutändan fastnade jag för EVE som jag spelat till och från sen dess.

Medlem

Allt från Nintendo efter SNES.

Medlem

Alla spel från Ubisoft. Alla Call of Duty. Alla spel som har World War II som tema. Halo. Gears of War. Helt ärligt så kan jag väl uppskatta många av dessa spel i korta perioder, men känns inte som det finns något minnesvärt när man tänker tillbaka på nåt av dem. Sen kanske de inte är så överskattade egentligen, men onekligen populära sett till försäljning/antal spelare.

Medlem

Älskade cyberpunk 2077 men satan vad de hypade upp det i jämförelse med vad de levererade

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Last of us ok, där kan jag hålla med, men resten? Är du galen? 🤣😃

Troligen en som allmänt inte gillar ps-spel. Har antagligen inte ens testat 🤷🏻‍♂️


signatur

Banksy

Medlem

Storheten med Half-Life-spelen har jag aldrig riktigt förstått. Nog för att de var helt okej, och fysiken när tvåan släpptes var ju helt fantastisk, men spelen i sig kändes väl okej men inget som stack ut direkt.

Crysis var ungefär i samma bana. Alla tjatade om grafiken också men jag tyckte inte ens att den var så speciell. Roligt var det då inte för jag orkade nog inte längre än ett par timmar.

Sen har vi Fortnite. Jag köpte spelet i början och tyckte PVE:n var ganska kul att spela med kompisar. Att bygga baser, samla vapen och köra lite som ett tower defense ungefär. Men PVE:n dog ut helt från utvecklarhåll, så vi som lade pengar på spelet och sponsrade dess utveckling från början fick nobben totalt och alla PVP-spelare kom in och tog över spelet med battle royale istället. Jag menar, PVP:n i det spelet är ju urkass, med byggande av väggar hit och dit och det är ju närmast tragiskt att titta på när folk spelar. Spelet är liksom inte byggt för PVP ens egentligen.

Medlem

Half-Life 3


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Storheten med Half-Life-spelen har jag aldrig riktigt förstått. Nog för att de var helt okej, och fysiken när tvåan släpptes var ju helt fantastisk, men spelen i sig kändes väl okej men inget som stack ut direkt.

Crysis var ungefär i samma bana. Alla tjatade om grafiken också men jag tyckte inte ens att den var så speciell. Roligt var det då inte för jag orkade nog inte längre än ett par timmar.

Sen har vi Fortnite. Jag köpte spelet i början och tyckte PVE:n var ganska kul att spela med kompisar. Att bygga baser, samla vapen och köra lite som ett tower defense ungefär. Men PVE:n dog ut helt från utvecklarhåll, så vi som lade pengar på spelet och sponsrade dess utveckling från början fick nobben totalt och alla PVP-spelare kom in och tog över spelet med battle royale istället. Jag menar, PVP:n i det spelet är ju urkass, med byggande av väggar hit och dit och det är ju närmast tragiskt att titta på när folk spelar. Spelet är liksom inte byggt för PVP ens egentligen.

HL1 var väldigt banbrytande när det kom.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Storheten med Half-Life-spelen har jag aldrig riktigt förstått. Nog för att de var helt okej, och fysiken när tvåan släpptes var ju helt fantastisk, men spelen i sig kändes väl okej men inget som stack ut direkt.

Crysis var ungefär i samma bana. Alla tjatade om grafiken också men jag tyckte inte ens att den var så speciell. Roligt var det då inte för jag orkade nog inte längre än ett par timmar.

Sen har vi Fortnite. Jag köpte spelet i början och tyckte PVE:n var ganska kul att spela med kompisar. Att bygga baser, samla vapen och köra lite som ett tower defense ungefär. Men PVE:n dog ut helt från utvecklarhåll, så vi som lade pengar på spelet och sponsrade dess utveckling från början fick nobben totalt och alla PVP-spelare kom in och tog över spelet med battle royale istället. Jag menar, PVP:n i det spelet är ju urkass, med byggande av väggar hit och dit och det är ju närmast tragiskt att titta på när folk spelar. Spelet är liksom inte byggt för PVP ens egentligen.

Tänk vad Epic games har sjunkit... från att de gång på gång levererat högkvalitativa klassiker genom i princip hela 90-talet (unreal, unreal tournament, jazz jackrabbit...). Efter unreal tournament 2004 har kvaliteten sjunkit som en sten.

Half life var revolutionerande för sin tid och var banbrytande. Har AI som klår många av dagens AAA-titlar.

Crysis 1 har inte direkt åldrats med värdighet, tycker det är lite halvt mediokert.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kuros241:

Herrejösses...

Ja det är kul det här 😉

Medlem

Samtliga Zeldaspel, Soulsserien, World of Warcraft, Diablo 3, Lost Ark, Counter-Strike, Apex, PUBG, H1Z1 - egentligen bara allt som är battle royale

Förvånad hur ett så värdelöst spel som Super Mario Bro's fick så många uppföljare, minns jag att jag redan som sexåring tänkte vilket genomtråkigt spel medan mina 6 respektive 8 år äldre syskon fann det storligen underhållande. (Mario 64 är ganska kul)

Medlem

Breath of the wild inte alls lika bra som alla säger.

Elden Ring bra spel men långt ifrån perfekt.

GTAV bra men styltigt.

Medlem

Halo - Alla pratar så bra om dessa spelen men när jag provar dom förstår jag inte alls vad som är bra med dom.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Last of Us, Uncharted, Shadow of the Colossus, Horizon Zero Dawn, God of War

Spot on.
Jag skulle inte kalla något av dem dåligt, men helt klart överskattade.

Ok jag har bara nosat på första timmarna på Shadow och Uncharted, men de sög inte in mig

Skriv svar