Diskutera - De mest överskattade spelen

Medlem

Halo-serien och majoriteten av Mario-spelen i 3d och samtliga av From Softwares spel.

Medlem

Typ alla spel som är exklusiva till något format tycker jag får extra uppmärksamhet och får generellt för höga betyg. Blir alltid lätt besviken efter alla tokhyllningar. Exempel är Horizon1&2, senaste Zelda och Halo.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag vet inte riktigt vart jag vill placera Elden Ring. Personligen tycker jag inte det var i närheten så bra som folk får det att verka vara, men samtidigt kan jag förstå att folk kan tycka om det så som de gör även om jag själv inte håller med.
Det levde i alla fall inte upp till mina förhoppningar.

En vän gav mig Halo Master Chief Collection och ser verkligen ingenting som är tilltalande. Mycket verkar bara vara nostalgi som talar...? Jag tyckte dock om Halo Infinite, bara inte de tidigare spelen överhuvudtaget. Känns bara gammalt. Kan tänka mig att det var häftigt för sin tid, dock!

FFXIV, trots att jag själv spelat det sedan 2.0 och gör än idag, måste jag ändå säga att det är ganska "överskattat" i många fall. Jag håller mig fast vid att jag anser att storyn är helvetes bra (såvida man gillar den formen av stories, dock nog inget för alla), men gameplay:en brister ganska mycket i längden.

Jag har svårt att tycka att något riktigt är "överskattat", känns som ett emotionellt laddat ord bara.

Quake-konnässsör

Zelda: Breath of the Wild

Medlem
Skrivet av Therant:

Usch! såna här trådar får mig nästan illamående. Man gillar olika saker som människa, så är det bara. Att jag inte gillar ett visst spel, maträtt, öl, bil, hus etc så betyder det inte att det är överskattat. Det faller mig helt enkelt inte i smaken. Men idag så ska allt vara så svart och vitt hela tiden.
Men kör hårt, jag hittar själv till dörren.

Jag kan tycka att det finns utrymme för att uttrycka så väl positiva som negativa tankar kring saker, och det är svårt att isolera dessa (titta på en del speltrådar och/eller hyllningstrådar, det letar sig in kritik där också) - den här typen av tråd kan leda till intressanta diskussioner och tankar även om risken givetvis finns att det blir bitterhet och gnäll.

Sen hade jag gärna sett att det skapades två trådar parallellt, en för överskattade och en för underskattade spel. Förhoppningsvis hade det gått att hålla igång båda samtidigt och kunna få lite perspektiv åt båda håll.

OnT, spel jag personligen känner är överskattade, på rak arm:

GTA IV - Till att börja med var det helt värdelöst (och lite till) optimerat när det släpptes på PC, och det tog ett bra tag innan det blev spelbart. Story, karaktärer och berättande var därutöver så extremt stereotypt, klyschigt och krystat (även jämfört med tidigare spel i serien, där kändes det som att de inte tog sig själva på lika stort allvar) att jag inte klarade att spela igenom spelet. Den rejält bittra eftersmaken har fått mig att i princip avstå Rockstar-verk sedan dess. Lite synd, då jag egentligen hade velat pröva RDR-spelen.

Witcher 2 - Jag var till att börja med inte särskilt intresserad av Witcher-serien, men när jag såg hur mycket lovord som haglade var jag tvungen att pröva. Det tog mig inte många timmar att ge upp efter att bli så totalt frustrerad på kontroller, kamera och gränssnitt. Någon dag kanske jag prövar Witcher 3, men precis som ovan med Rockstar och GTA V/RDR känner jag mig inte särskilt sugen på att riskera samma frustration igen.

Age of Empires II HD - Personligen känner jag att tiden sprungit ifrån spelet, viss utveckling som skett de senaste 20 åren har fört spelmediet framåt, och jag känner inte att AoE2HD gynnas av att vara så stenhårt troget originalet. Det var bra för sin tid, men nu? Not so much. Jag förstår att purister gillar det, dock.

Borderlands 3 - Precis som med GTA IV upplever jag att 2K försöker alldeles för hårt här, det blir bara krystat och tappar för mig precis all den charm jag upplevde fanns i tidigare spel.

XCOM 2 - Jag saknar verkligen basbyggandet och möjligheten att mer variera soldaters loadout (att det som i originalspelen är möjligt att själv bestämma utan massa klassrestriktioner och extremt låsta alternativ för att välja vapen o.s.v.), samt en riktig RNG (visst, det öppnar för save scumming, men ändock), så det kändes högst mediokert när jag prövade det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Zelda: Breath of the Wild
Death Stranding
Half-life 2
Dragon Age: Inquisition
Hollow Knight
Spider-Man

Utan att ha spelat dem så ser hela Halo-serien sjukt överskattad ut med. Speciellt senaste spelet. Speciellt grafiken är sjukt överskattad.

Medlem

Shenmue utan tvekan
Var aldrig särskilt banbrytande. Bara tomt och trist redan då. Förstod ingenting.
Nästa riktiga frågetecken var The Last of Us.
Uncharted spelen var åtminstone underhållande att spela trots story. Nu hade vi bara en kass story.
Deus Ex: Invisible War
Deus Ex är ett mästerverk. Uppföljaren fick av någon märklig anledning bra kritik.
Det var bara så blekt, tomt och förenklat.
Förstår inte.

Medlem

Helt passande bild för denna artikel. Death standing är nog det mest överskattade spelet denna (o förra) generationen och hyllas bara för det är Kojima som ligger bakom. Tycker folk synd om han för han fick sluta på Konami? Kojima fanboys.

Medlem

Horizon 1 och 2. Vad i helvete är det som är så bra? Tråkig värld, tråkig dialog. Man somnar ju för fan. De är värt 7/10 max. De där 9-10 i betyg fattar ja inte.. finns så mycket bättre open world spel med mer atmosfär etc.

GTA V. Totalt bakslag från 4an som var fantastisk.

Kommer inte på fler nu

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av GooGeL:

Ur min synvinkel.

Filmprojektet Titanic upplevdes under sin tid, ståtlig i sin helhet. Filmen tingade en speciell känsla inom mig som lilleplutt, när filmen var alldeles färsk i tiden. Idag ser jag helt annorlunda och mer moget på filmväsendet, än vad den där 11-12 åriga valpen uppdagade för tankar runt filmernas innehåll.

Trots allt har blicken skärpt sig för filmernas pålägg som försöker dölja ett slarvande. Just därför är jag mer genuint intresserad för serier idag, än det kala innehåll som plottras ut från Hollywoods big-smörj 1½-2½ dramatiseringar. Filmerna idag, trots sina enorma budgetar är grymt förutsägbara och linjära i sina handlingar. De är tama. Man satsar på en handling som är Volvo, som man vet passar massan vilket ger "garanterade" vinster, sett till de satsade pengarna.

Serierna är bättre idag. För här vågar man göra handlingen unik som prövar och underhåller våra tyckos sprön. House of Cards, Better Call Saul, Chernobyl, Bodyguard, Trailer Park Boys.... det finns ett gäng som inte följer idealet och är underhållande.

Det här syns genom spelvärlden också. Ett anmärkningsvärt rött streck kan tydas i många erkänt storslagna spel, vilket gör produkten tråkig, riktigt tråkig. Istället för anmärkningsvärd och underhållande. För gäspar när innehållet i det stora hela, känns som ett upprepande av det vi redan gjort.

Detta gäller dock inte inom Farming Simulator, där pengar finns att tjäna. Iaf så... idag hade jag nog bättre genomsyrat Titanics handling, mellan tårarna som släpps för musiken.

Edit: tycket har ju också en viss fördelaktigt vinkel för det gamla. Nostalgikänslan gör många saker roligt, fast det nödvändigtvis inte är något bra. När knäcken jämförs med teknik och innehåll som finns idag. Aja, det är vad det är.

Jag håller generellt sett med, med inte helt och hållet. House of Cards är en nyinspelning av en brittisk 90-talsserie och är betydligt sämre än sin förlaga (där Ian Richardson utskåpar Kevin Spacey och där de höll sig till tre korta säsonger). Allt nytt är ju inte bra, det vimlar av ren dynga fortfarande, precis som på 80- och 90-talen. Chernobyl är mästerlig, dock, och Breaking Bad är ett av få exempel på en lång serie som faktiskt håller hela vägen in i mål. Bra manus bäddar för det.

För att återknyta till Titanic: jag var tonåring när den gick på bio och var redan Titanicfrälst. Filmen är fortfarande snygg, och den prisades ju för sin tekniska briljans då, inte för de fantastiska skådespelarprestationerna. Min poäng var dock att det ofta blir poppis att vara anti det som älskats av många.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Witcher 3
Battlefield 2
Halo serien
Gears of War serien

Spelen är okej men inte mycket mer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Nån får gärna förklara vad överskattat betyder. Kan något per definition vara överskattat?

Medlem

Jag fattade aldrig storheten i Uncharted 1-3. Har spelat dem både när de var nya och i remaken till ps4. Tråkiga strider med konsekvent alldeles för många fiender. Halvdana fordons-sektioner. Det fjärde spelet tycker jag däremot är riktigt bra.

Medlem

The Last of us 2
Uncharted 4
Assassins Creed: Valhalla
Returnal
Divinity Original Sin 2
Final Fantasy 7 Remake
Chrono Trigger
Super Smash Bros


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

"Minecraft Dungeons"

Det hyllas till skyarna men är nog ett av de sämsta arpg jag någonsin spelat... och då har jag spelat många!

Och har inget med temat att göra, älskar Minecraft. Men jösses vad dom missade öppet mål med "Dungeons" i mina ögon.

Medlem

Jag har spelat över 1000 spel och skulle säga helt utom tvivel dark souls.
Den har verkligen fått en större succé än vad den förtjänar.
Skulle aldrig ge högre än 2/10 i betyg till detta kejsarens nya kläder av gaming.

Medlem

cyberpunk, det var en fail jämfört med all hype, även om det var bra.


signatur

//monster

Medlem

Horizon Dawn, Spider-man, Last of Us, Tomb Raider, Ass Creed Valhalla.

Spelen känns anpassade för ungdomar då jag känner noll intresse för karaktärer eller storyn.

Medlem

Final Fantasy 7 Remake


signatur

"There will be another time"

Medlem

Nintedo GameCube, fattade aldrig grjejen med den. Eller allt annat efter den heller, för den delen.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

The witcher hade höga förväntningar på det men spelade Horizon zero först, och när jag började spela the witcher så störde jag mig över den dåliga grafiken så jag kunde inte spela klart det.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Ac valhalla, vilket genuint cut and paste skit spel, gav upp efter ca 40 timmar


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nån får gärna förklara vad överskattat betyder. Kan något per definition vara överskattat?

Lyxprodukter, fordonsbränsle, ananas på pizza, människans förnuft...

Bacon och bärs lyder inte under den här beteckningen.

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Nån får gärna förklara vad överskattat betyder. Kan något per definition vara överskattat?

Något man anser har fått oförtjänt mycket beröm.

Tycke och smak förstås - inga matematiska sanningar.


signatur
Medlem

Alla spel från Rockstar framförallt Red Dead Redemption.

Att Rockstar fortfarande med all sin erfarenhet lyckas få spel att känns osmidigare än Tibia är makalöst.

Fallout new vegas till Playstation 3
Får 2077 att verka välpolerat i jämförelse

Medlem
Skrivet av Roten:

Nintedo GameCube, fattade aldrig grjejen med den. Eller allt annat efter den heller, för den delen.

Var väl inget jättespeciellt med den, ganska rejäl uppgradering i FPS och grafik från sin föregångare dock, en del bra spel med.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Något man anser har fått oförtjänt mycket beröm.

Tycke och smak förstås - inga matematiska sanningar.

Men hur går det ens till? T. ex. Om miljoner(?) spelar Fortnite och jag tycker det suger så säger "jag" att Fortnite är fett överskattat skitspel.

Folk kommer och har självklart listat alla de mest populära spelen som Witcher 3, Skyrim, Elden Ring etc etc som överskattade spel när man egentligen menar att man själv inte tyckte om det så ordet överskattat är helt överflödigt som att man antyder att majoriteten har "fel" i att tycka om spel x. Jag tycker helt enkelt att vinkeln blir helt fel, känns mer logiskt då att prata om stora spel som gjort en besviken då det i praktiken är det man pratar om. Rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem

jag ångrar/ändrar lite efter tidigare kommentar. cyberpunk och ac valhalla är dom som failade mest


signatur

//monster

Medlem

Uncharted 1-3. En nära vän sade att de var hans favoritspel, så jag gav dem en chans. Men fy vad tråkigt jag hade. Huvudkaraktären känns som en karikatyr på en 80-talshjälte. Humorn är trött och storyn högst medelmåtta. Dessutom väldigt tråkig gameplay med horder av ensidiga fiender.

Assassin's Creed: Oddysey. Känns nästan rakt igenom som ett framstressat hafsverk. Karaktärerna är generiska, skådespelet platt och storyn ointressant. Världen är dessutom lika tom och tråkig som den är stor. För, nej, random encounters och grottor är inte content. Striderna är dock ganska roliga - sannolikt därför jag inte gav upp tidigare.

Death Stranding. Ack så vackert. Men alldeles för konstigt - och inte på något bra sätt. Karaktärerna är bara bisarra. Storyn och dialogen likaså. Stod i slutändan inte ut. Skämskudden behövde användas alldeles för ofta.

Andra spel som förtjänar ett omnämnande, men som jag egentligen spelar för lite för att ge ett ärligt omdöme, är: Breath of the Wild, Read dead redemption 2 och Half-Life 2.

För övrigt, lite roligt att se hur olika folk tycker. Många av mina favoritspel har nämnts är i tråden


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skriv svar