Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Hahaha känner igen det där.
160h in och upptäckte att där minsann var en gömd grotta på stället man slogs mot radahn 😱

Hehe, den hittade jag långt senare med. Sneaky att dom lade en grotta där, också en av de bättre!

Gen
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, det är den i byggnaden/kyrkan man startar i

Ska dubbelkolla så jag inte missat den

Skrivet av caracarn:

Enda chariotgrotta jag varit i men tyckte att den var hyfsat lätt att ta sig igenom. Kunde hoppa ner och springa och charioten kom inte ikapp mig.

Sen kollade jag precis en tutorial för grottan och märkte att jag missat hälften av den
Sen att man ju faktiskt kan döda chariotes hjälper ju....

Det går inte att döda chariots genom att attackera dem, däremot finns det mekaniker som gör att man kan få dem att förstöra varandra som i Auriza Hero.

Skrivet av NordhNet:

Haha ja där är flera vägar att ta
Tyvärr är det den enda grottan där vagnarna går att ha sönder, om jag inte minns fel

Om ni menar att Fingerfolks är den enda grottan så gick det även i Auriza

Skrivet av Mutumba:

Aha så jag kom nu på att du behöver använda Rune Arcs för att få ut något av Great runes. Över hundra timmar in i spelet...

Dessvärre försvinner effekten när man dör :/

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Haha ja där är flera vägar att ta
Tyvärr är det den enda grottan där vagnarna går att ha sönder, om jag inte minns fel

Om inte minnet sviker mig, så finns det 2 catacombs där man kan ha sönder chariots. Jag minns inte namnen på dom, men i en av dom kan man skjuta med pilbåge på ett antal stora klot som hänger från taket, som ramlar ner på chariots om man tajmar det korrekt. Sen i den andra kan man få dom att krocka med varandra.

Geeks Gaming
Skrivet av nixpix:

Om inte minnet sviker mig, så finns det 2 catacombs där man kan ha sönder chariots. Jag minns inte namnen på dom, men i en av dom kan man skjuta med pilbåge på ett antal stora klot som hänger från taket, som ramlar ner på chariots om man tajmar det korrekt. Sen i den andra kan man få dom att krocka med varandra.

Oooh, det får jag testa!

Medlem

Efter allt man läst om Radahn så var det lite nervöst att gå upp emot honom för första gången...

Men det visade sig att han var en total mes som gick ned på första försöket! Red i en cirkel om spammade kometmagi och så var han borta.

Full med övermod så stegade jag därefter in i grottan bakom honom... Och fick så mycket spö att det räcker till nästa vecka också. Bossen var även den superhemsk. Det gick till slut, men jäklar vad jag fick kämpa.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Gen
Medlem

Har fastnat :/

Är i Leyndell och har utforskat allt jag kan se inklusive tillhörande Catacombs och Shunning-Grounds (även dödat Esgar samt Mohg). Vart fan går man vidare? Ska inte Godfrey vara här?

Medlem
Skrivet av Gen:

Har fastnat :/

Är i Leyndell och har utforskat allt jag kan se inklusive tillhörande Catacombs och Shunning-Grounds (även dödat Esgar samt Mohg). Vart fan går man vidare? Ska inte Godfrey vara här?

Vet inte riktigt om jag förstår var du är men gissar - ta Erdree Sanctuary grace'n och gå upp för trädrötterna där, bara att följa vägen sen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Hallå där allihopa, det är såhär att jag har bara spelat bloodborne men tröttnade för de var så svårt, samt gameplay var inte utmärkt enligt mig. Tror ni elden ring fortfarande kan vara nåt för mig?

Älskar ju open world spel om de är bra gjorda.

Efter allt man hört om elden ring hur jäkla bra det ska vara så blir man ju nyfiken. Vad är det som gör spelet så bra?

Är det givande att utforska världen? Hittar man spännande loot som gör karaktären omedelbart bättre och mer tilltalande?

Har tittat på massor av gameplay men hittar inte nåt som ser fantastiskt ut. Vad missar jag för nåt?

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Hallå där allihopa, det är såhär att jag har bara spelat bloodborne men tröttnade för de var så svårt, samt gameplay var inte utmärkt enligt mig. Tror ni elden ring fortfarande kan vara nåt för mig?

Älskar ju open world spel om de är bra gjorda.

Efter allt man hört om elden ring hur jäkla bra det ska vara så blir man ju nyfiken. Vad är det som gör spelet så bra?

Är det givande att utforska världen? Hittar man spännande loot som gör karaktären omedelbart bättre och mer tilltalande?

Har tittat på massor av gameplay men hittar inte nåt som ser fantastiskt ut. Vad missar jag för nåt?

Köp på Steam och testa nån timme, gör en refund om det inte var roligt, easy peasy.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Hallå där allihopa, det är såhär att jag har bara spelat bloodborne men tröttnade för de var så svårt, samt gameplay var inte utmärkt enligt mig. Tror ni elden ring fortfarande kan vara nåt för mig?

Älskar ju open world spel om de är bra gjorda.

Efter allt man hört om elden ring hur jäkla bra det ska vara så blir man ju nyfiken. Vad är det som gör spelet så bra?

Är det givande att utforska världen? Hittar man spännande loot som gör karaktären omedelbart bättre och mer tilltalande?

Har tittat på massor av gameplay men hittar inte nåt som ser fantastiskt ut. Vad missar jag för nåt?

Gillar du inte gameplayet från tidigare FromSoft-spel lär du inte heller älska Elden Ring, även om spelet öppnar upp för fler spelstilar än tidigare titlar gör. Världen är kul att utforska och full av hemligheter men väldigt få, om några, items i spelet kommer att göra dig omedelbart bättre utan det handlar mer om grindande och repetition

Medlem

Då har man sänkt Radahn och även gjort färdigt Ranni’s quest och annat smått och gott. Var hemma sjuk från jobbet igår och det var första gången sedan release som jag satt och spelade hela dagen.

Upptäckte en mindre detalj som kanske kan vara någon till nytta. Man kan snabbt gå till det första föremålet man har i sin quick item-meny genom att hålla nedåtpilen intryckt (Playstation). På så sätt återvänder åtminstone jag smidigt till mina flaskor under en strid. Det är ju värdelöst att börja bläddra mitt i allt

Dex
Medlem
Skrivet av Knalle:

Då har man sänkt Radahn och även gjort färdigt Ranni’s quest och annat smått och gott. Var hemma sjuk från jobbet igår och det var första gången sedan release som jag satt och spelade hela dagen.

Upptäckte en mindre detalj som kanske kan vara någon till nytta. Man kan snabbt gå till det första föremålet man har i sin quick item-meny genom att hålla nedåtpilen intryckt (Playstation). På så sätt återvänder åtminstone jag smidigt till mina flaskor under en strid. Det är ju värdelöst att börja bläddra mitt i allt

Funkar även med "uppåtknappen" för spells

Gen
Medlem
Skrivet av Fezk:

Vet inte riktigt om jag förstår var du är men gissar - ta Erdree Sanctuary grace'n och gå upp för trädrötterna där, bara att följa vägen sen.

Fick kolla den interaktiva kartan och ser att jag inte har lyckats hitta West Capital Ramparts. Får googla då det finns två enorma blåa dörrar som är stängda som man antagligen ska öppna på något sätt.

Geeks Gaming
Skrivet av Knalle:

Då har man sänkt Radahn och även gjort färdigt Ranni’s quest och annat smått och gott. Var hemma sjuk från jobbet igår och det var första gången sedan release som jag satt och spelade hela dagen.

Upptäckte en mindre detalj som kanske kan vara någon till nytta. Man kan snabbt gå till det första föremålet man har i sin quick item-meny genom att hålla nedåtpilen intryckt (Playstation). På så sätt återvänder åtminstone jag smidigt till mina flaskor under en strid. Det är ju värdelöst att börja bläddra mitt i allt

Japp, funkar likadant på alla system och är en sann livräddare.

Pockets (genom att hålla inne Y/triangel (tror jag) är också en sjukt effektiv genväg.
Tog mig säkert 20h innan jag faktiskt började använda den

S_Z
Medlem

Ca 120 timmar in nu, väldigt längesen jag var så uppslukad av ett spel. Gillar verkligen denna bisarra värld de skapat, vill ha mer, ge mig en bok och/eller film
Och en art book med alla dessa märkliga varelser och miljöer.

Medlem
Skrivet av Gen:

Fick kolla den interaktiva kartan och ser att jag inte har lyckats hitta West Capital Ramparts. Får googla då det finns två enorma blåa dörrar som är stängda som man antagligen ska öppna på något sätt.

Har du gått upp för den stora drakvingen? Den är precis efter gracen som heter något med Balcony... Minns inte exakta namnet. Är ett par jobbiga fiender där, varav en som skjuter pilar.

Hursomhelst måste man upp för den stora förstelnade vingen för att komma vidare i området.

Rätt luddigt och ganska lätt att missa.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Hallå där allihopa, det är såhär att jag har bara spelat bloodborne men tröttnade för de var så svårt, samt gameplay var inte utmärkt enligt mig. Tror ni elden ring fortfarande kan vara nåt för mig?

Älskar ju open world spel om de är bra gjorda.

Efter allt man hört om elden ring hur jäkla bra det ska vara så blir man ju nyfiken. Vad är det som gör spelet så bra?

Är det givande att utforska världen? Hittar man spännande loot som gör karaktären omedelbart bättre och mer tilltalande?

Har tittat på massor av gameplay men hittar inte nåt som ser fantastiskt ut. Vad missar jag för nåt?

Om det är själva Open World du gillar så kan jag rekommendera Outward som nästa månad kommer släppa ett Defintive Edition, mer vyer och mer äventyrs känsla än ER. ER open world bygger mycket på att de ser destinationer vertikalt på klippor och så som du sen tar dig till, men i praktiken så är det mycket skog, dalar, träsk eller kullar runt om dig så det är ofta inte så mycket view distance. Hästen gör också att man kanske missar att ta in områden också. Outward har nästan alltid stora vyer och lugnare tempo och man kan inte teleportera runt som är helt kasst att ha med i ett open world spel. Om du gillade Morrowind rekommenderar jag Outward över Elden Ring.

Annars är ELEX 1 fenomenalt när det kommer till open world utforksa. Man har en jetpack som gör att man kan flyga korta avstånt och slänga sig ner för stup och överleva. ELEX 2 har kommit ut och verakr bra, men det patchas fortfarande och har prestanada problem på ATI.

Gen
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har du gått upp för den stora drakvingen? Den är precis efter gracen som heter något med Balcony... Minns inte exakta namnet. Är ett par jobbiga fiender där, varav en som skjuter pilar.

Hursomhelst måste man upp för den stora förstelnade vingen för att komma vidare i området.

Rätt luddigt och ganska lätt att missa.

Det var det samt en av dörrarna jag hade missat, kom vidare och nu gjort klart staden inkl bossarna. Lätt den hittills bästa delen av spelet!

Medlem
Skrivet av Tor:

Där i krokarna ligger jag också så det borde vara okej, får väll ge mig på att testa och refunda ifall det skiter sig helt

Jag funderar på något roligt build med dex och int eller något, hade gärna gått helt ur min comfort zone och kört ren magi men jag är inte tillräckligt modig (plus att magiska samurajer är ju alltid coolt). Brukar alltid köra strength med sköldpaddetendenser så det blir nog skoj (om jag får igång det när jag testar om en stund).

Det som varit kanon med Elden Ring är att många olika builds funkar fint, ett tips är dock att försöka fokusera på en i taget istället för att sprida ut statsen och försöka få en jack of all trades så att säga 😊

Tor
Medlem
Skrivet av bond12:

Det som varit kanon med Elden Ring är att många olika builds funkar fint, ett tips är dock att försöka fokusera på en i taget istället för att sprida ut statsen och försöka få en jack of all trades så att säga 😊

Jo jag har spelat dark souls 1-3 innan så jag har lite koll på hur det brukar vara. I slutändan fastnade jag mer för spells så det blev ganska mycket int och mind med en magisk katana ifall det blir trångt. Rhaddan, Rennala och Godwyn har trillat, var mest problem med Rennala som caster men det löste sig lite med katanan (även om hon spammar summons lite väl mycket).

Testpilot

Då har jag sett eftertexterna och klarat av Elden Ring sisådär 120 timmar efter att jag påbörjade min resa. Väldigt stort spel med mycket innehåll, jag såg nu att jag har missat några bossar så blir att gå tillbaka och klå dom. Tycker det är ok att save scumma för att få se de olika sluten och mitt favoritslut är såklart waifu slutet, det kändes mest passande för min karaktär

Lyckades inte fullfölja Brother Corbyns questlinje men i princip alla andras genom spelet.

Det som är lite problematiskt med spelet är väl mer av ett genre problem då jag blev lätt överlevlad, var runt 160 vid slutet vilket kändes lite för högt även om sista bossen är en tuff jäkel ändå. Prestandaproblem var mest i den öppna världen mot större fiender och bossar, annars var det inga större bekymmer för mig.

Gillade verkligen legacy dungeons eftersom de kändes som de aldrig skulle ta slut! Blade of Miquella är också spelets svåraste boss och den enda jag behövde få extern hjälp med, kändes lite svår för en melee karaktär men det kanske bara är jag.

Känns lite tomt nu när resan är slut och sluten i sig ger inte mycket kött på benen direkt. Hängde ändå med hyfsat i berättelsen som är aningen tydligare än vanligt. För mig är det helt klart 5/5 och en stark kandidat till årets spel

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Känns lite tomt nu när resan är slut och sluten i sig ger inte mycket kött på benen direkt. Hängde ändå med hyfsat i berättelsen som är aningen tydligare än vanligt. För mig är det helt klart 5/5 och en stark kandidat till årets spel

Jag klarade också härom dagen och tycker med det känns lite tomt. Det blev Rannis slut för mig men det kändes tyvärr lite pluttigt efter ett så episkt spel.
Avinstallerade direkt men en sak som gnager lite i mig är att jag missade just Blade of Miquella som ska vara spelets svåraste boss. Är det värt att återinstallera och gå tillbaka för denna fight? Eller kommer jag bara bli galen för att jag säkert inte kommer ta henne? Kör alltid offline mode så blir inga coop-hjälpare för mig.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Jag klarade också härom dagen och tycker med det känns lite tomt. Det blev Rannis slut för mig men det kändes tyvärr lite pluttigt efter ett så episkt spel.
Avinstallerade direkt men en sak som gnager lite i mig är att jag missade just Blade of Miquella som ska vara spelets svåraste boss. Är det värt att återinstallera och gå tillbaka för denna fight? Eller kommer jag bara bli galen för att jag säkert inte kommer ta henne? Kör alltid offline mode så blir inga coop-hjälpare för mig.

Installera omedelbart!

Har man inte klarat Malenia så har man inte klarat spelet... Skojar bara. Men seriöst så tycker jag du ska ge dig på det igen. Med tanke på att du inte dödat Malenia så antar jag att du även missat hela hennes område i spelet, vilket är ganska stort.

Tycker ändå det var ett lite märkligt beslut av From att göra Malenia till en optional boss, men men... Rätt mycket som man inte måste göra för att klara main story nu när jag tänker efter.

Gjorde du Fias quest? Är en boss där med. Finns även en annan väl gömd boss i sista området... Säger inte mer än så för vill inte spoila.

Finns så sjukt mycket content i spelet. Jag hittade fortfarande saker (småsaker men ändå) efter 250 timmar.

Hur många timmar har du? Gillade du spelet så tycker jag absolut att du ska köra mer. Kanske starta en helt ny gubbe från scratch? Det gjorde jag!

Testpilot
Skrivet av Korvspad:

Jag klarade också härom dagen och tycker med det känns lite tomt. Det blev Rannis slut för mig men det kändes tyvärr lite pluttigt efter ett så episkt spel.
Avinstallerade direkt men en sak som gnager lite i mig är att jag missade just Blade of Miquella som ska vara spelets svåraste boss. Är det värt att återinstallera och gå tillbaka för denna fight? Eller kommer jag bara bli galen för att jag säkert inte kommer ta henne? Kör alltid offline mode så blir inga coop-hjälpare för mig.

Jag tyckte ändå att det var det mest intressanta slutet. Övriga är lite mer status quo utan att säga för mycket. Sedan är samtliga slut öppet för tolkning såklart.

Jag tycker helt klart det är värt det. Det är en stor dungeon innan du kommer till henne som jag tyckte var riktigt spännande. Skulle tro att man behöver ha en rätt hög level dock, jag var väl 150 något.

Blir nog betydligt tuffare om man spelar offline utan hjälp från andra spelare, men säkert inte omöjligt. Kanske enklare om man är en magiker som kan hålla avståndet och ändå attackera. Experimentera med olika ashes summons. Allt beror på din egen motivation, jag är en sån som vill se och besegra alla bossar med eller utan hjälp (är inte superduktig på Souls spel men är envis).

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Installera omedelbart!

Har man inte klarat Malenia så har man inte klarat spelet... Skojar bara. Men seriöst så tycker jag du ska ge dig på det igen. Med tanke på att du inte dödat Malenia så antar jag att du även missat hela hennes område i spelet, vilket är ganska stort.

Tycker ändå det var ett lite märkligt beslut av From att göra Malenia till en optional boss, men men... Rätt mycket som man inte måste göra för att klara main story nu när jag tänker efter.

Gjorde du Fias quest? Är en boss där med. Finns även en annan väl gömd boss i sista området... Säger inte mer än så för vill inte spoila.

Finns så sjukt mycket content i spelet. Jag hittade fortfarande saker (småsaker men ändå) efter 250 timmar.

Hur många timmar har du? Gillade du spelet så tycker jag absolut att du ska köra mer. Kanske starta en helt ny gubbe från scratch? Det gjorde jag!

Skrivet av Mutumba:

Jag tycker helt klart det är värt det. Det är en stor dungeon innan du kommer till henne som jag tyckte var riktigt spännande. Skulle tro att man behöver ha en rätt hög level dock, jag var väl 150 något.

Blir nog betydligt tuffare om man spelar offline utan hjälp från andra spelare, men säkert inte omöjligt. Kanske enklare om man är en magiker som kan hålla avståndet och ändå attackera. Experimentera med olika ashes summons. Allt beror på din egen motivation, jag är en sån som vill se och besegra alla bossar med eller utan hjälp (är inte superduktig på Souls spel men är envis).

Har kört drygt 80 timmar. Finns flera ställen i spelet som jag inte har utforskat. Jag tycker egentligen att spelet bara är 3/5 (så tråkig är jag), men det är som att jag ändå inte kan släppa det 😊

Jag är lite som du Mutumba, inte så bra men envis. Sen är det som att jag inte riktigt kan gå vidare i livet om inte bossjävlarna går ner först.

Nu är det i alla fall installerat igen och jag har just knäppt en folköl. Nu ska jag uppgradera min mimic ash till max och sedan bär det av mot Malenia! Tack för peppet!

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Jag klarade också härom dagen och tycker med det känns lite tomt. Det blev Rannis slut för mig men det kändes tyvärr lite pluttigt efter ett så episkt spel.
Avinstallerade direkt men en sak som gnager lite i mig är att jag missade just Blade of Miquella som ska vara spelets svåraste boss. Är det värt att återinstallera och gå tillbaka för denna fight? Eller kommer jag bara bli galen för att jag säkert inte kommer ta henne? Kör alltid offline mode så blir inga coop-hjälpare för mig.

Klarade Miquealla idag, tyckte inte hon var jättesvår... Kanske är lite högre lvl än vad som är tänkt dock.

Medlem
Skrivet av piddau:

Klarade Miquealla idag, tyckte inte hon var jättesvår... Kanske är lite högre lvl än vad som är tänkt dock.

Mycket hänger på vad man kör för build också.

Medlem
Skrivet av piddau:

Klarade Miquealla idag, tyckte inte hon var jättesvår... Kanske är lite högre lvl än vad som är tänkt dock.

Pro 😊
Vilken har varit svårast enligt dig då?

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Pro 😊
Vilken har varit svårast enligt dig då?

Haha gud nej, jag är extremt dålig... Men vet inte, jag och Miquealla clickade rejält, jag fick in hennes moves relativt snabbt och hon gjorde inte sin idiot-svärd-grej-död på några av försöken så var nära ett par gånger innan också. Så det var nog lite tur också.

Skulle säga att den jag hade svårast för var nog Margit för mig. Han är inte det längre! Men det är nog den jag dött mest på. Commander Niall ville inte heller fastna för mig.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Installera omedelbart!

Har man inte klarat Malenia så har man inte klarat spelet... Skojar bara. Men seriöst så tycker jag du ska ge dig på det igen. Med tanke på att du inte dödat Malenia så antar jag att du även missat hela hennes område i spelet, vilket är ganska stort.

Tycker ändå det var ett lite märkligt beslut av From att göra Malenia till en optional boss, men men... Rätt mycket som man inte måste göra för att klara main story nu när jag tänker efter.

Gjorde du Fias quest? Är en boss där med. Finns även en annan väl gömd boss i sista området... Säger inte mer än så för vill inte spoila.

Finns så sjukt mycket content i spelet. Jag hittade fortfarande saker (småsaker men ändå) efter 250 timmar.

Hur många timmar har du? Gillade du spelet så tycker jag absolut att du ska köra mer. Kanske starta en helt ny gubbe från scratch? Det gjorde jag!

Har fortfarande PTSD på Fia’s deathbed dream. Skippade den på de andra genomspelningarna. Är ju ett av sluten och en av remembrance


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar