Ett nytt Subnautica verkar vara under utveckling

Robot
Ett nytt Subnautica verkar vara under utveckling

Havet är djupt som krabban Sebastian sa.

#Subnautica, #unknown, #worlds


Medlem

Below Zero verkar ha fått en del skit men jag hade väldigt kul (och väldigt läskigt) med det. Hade varit trevligt med ett spel med ännu större ytor och ännu djupare avgrunder (huvva). Underbara och fruktansvärda spel. Ser mycket fram emot mer av den varan.

Medlem

Ska spela Subnautica 2 efter Elden ring,,, lagom kanske då tills Subnautica 3


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra spel. Mystiskt och spännande. Vissa moment är väldigt skrämmande.

Ej spelat Below Zero ännu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hoppas de för en gångs skull gör ett med native co-op. Kört de andra men har känt att det hade varit bra mycket roligare med en polare att dyka runt med. Blev lite långdraget själv.

Skribent

Jag hade gärna haft någon form a co-op-element. Inte fullskaligt multiplayer, men för två personer som ska överleva att bli Robinsoned på en ny planet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har för mig att de sagt att de inte kommer göra något spel på samma tema igen? Däremot att de kan göra något annorlunda fast i samma universum.

Medlem

Älskade första, survival spel är inte min genre men Subnautica lyckades verkligen fånga mig. Så otroligt bra koncept, synd att Bellow Zero fått så mycket kritik. Kommer testa det själv och se men har inte så höga förväntningar.

Det ska väl inte vara så svårt att göra ett bra Subnautica om man bygger det från grunden av första? Gör som en reskin på första spelet fast med nya miljöer, nya monster och lite nya mechanics så kommer det bli bra. Folk älskade första av en anledning, inte nödvändigt att göra massa förändringar för det är det jag antar att de gjort med Bellow Zero.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hoppas de inspireras mer av originalet då. Inte för att tvåan var dålig, men den var ett steg i fel riktning... Tillbaka till upptäckarglädjen, bitte!

Geeks Gaming

Jag som hellre sett ett nytt Natural Selection :/

Avstängd

Subnautica var riktigt bra, kan bara stämma in i hyllningskören. Inte lirat uppföljaren Below Zero dock, det ser inte lika bra ut tyvärr

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hade gärna haft någon form a co-op-element. Inte fullskaligt multiplayer, men för två personer som ska överleva att bli Robinsoned på en ny planet.

Instämmer, co-op för två personer hade varit otroligt mysigt.

Medlem

He..he..."under" utveckling..


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Medlem

vill definitivt ha en 2a, men man vill ju även ha coop i den, 2-4 spelare hade varit nice


signatur

//monster

Medlem

älskade subnautica och spelade non stop från början till slut. hade inte alls lika kul med below zero, men har egentligen ingen aning om varför. det är ju egentligen bara "mer subnautica". vet inte om det har nåt att göra med huvudkaraktären, att man i första spelet var ganska anonym, gordon freeman'ish, medans man i below zero spelar en karaktär med backstory och röstskådis osv. kanske dödade mystiken en aning.

Medlem
Skrivet av Lippen:

He..he..."under" utveckling..

Ja.. vi får väl se vad som.. dyker upp i framtiden.
Bara de inte tagit sig vatten över huvudet..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av quadratis:

älskade subnautica och spelade non stop från början till slut. hade inte alls lika kul med below zero, men har egentligen ingen aning om varför. det är ju egentligen bara "mer subnautica". vet inte om det har nåt att göra med huvudkaraktären, att man i första spelet var ganska anonym, gordon freeman'ish, medans man i below zero spelar en karaktär med backstory och röstskådis osv. kanske dödade mystiken en aning.

Samma här, älskade det första men below zero var bara..meh. Men det kanske bara är så med detta spel, efter ett tag blir det enformigt.

Medlem

Om det inte kommer vara under vatten kanske de kommer göra något i rymden, kanske i stil med Breathedge.
Hur som helst är de jäkligt duktiga på speldesign så kommer säkert vara prima oavsett!

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Om det inte kommer vara under vatten kanske de kommer göra något i rymden, kanske i stil med Breathedge.
Hur som helst är de jäkligt duktiga på speldesign så kommer säkert vara prima oavsett!

Subnautica 3 - Supernautica

Avstängd

Below Zero intresserade mig inte för att det utspelade sig i typ ett arktiskt klimat.
Fanns säkert massa saker under ytan men själva settingen kändes trist.
Gillade korallrevet i första.
Verkar också vara mer story i below zero vilket jag ogillar.

Första spelet var kul innan man hade träffat på alla monster. När man väl hade gjort det och varit "längst ner" så försvann mystiken lite så klarade det aldrig.

Skulle vilja se ännu större djup och monster i nästa spel.

Medlem

Nice! Subnautica är en av de bästa spelupplevelserna jag haft.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Below Zero intresserade mig inte för att det utspelade sig i typ ett arktiskt klimat.
Fanns säkert massa saker under ytan men själva settingen kändes trist.
Gillade korallrevet i första.
Verkar också vara mer story i below zero vilket jag ogillar.

Första spelet var kul innan man hade träffat på alla monster. När man väl hade gjort det och varit "längst ner" så försvann mystiken lite så klarade det aldrig.

Skulle vilja se ännu större djup och monster i nästa spel.

Mystiken och djupet upplevdes som barnpoolen i äventyrsbadet om man kom från Subnautica.


signatur

Retro.

Medlem

Subnautica (Ej below zero) Var så mycket mer intressant och skrämmande.

Du själv visste mindre än game mechanics vilket alltid gör ett spel roligare, men hur spelet/storyn/gameplay var uppsatt var helt annorlunda.

Du krashlandade på en planet. Vad skall jag göra?

Below zero var inte alls samma sak.

Medlem

Av en slump så klarade jag Below Zero igår. Grymt bra spel men det var för mycket på land. Hela grejen med Subnautica tycker ju jag är utforskandet under ytan. Några saker får de dock gärna fixa. Co-op, bättre gps, mat behöver inte ruttna på 3 minuter, mer fokus på djupet. Hade velat dyka ännu djupare. Mer ubåtar och fordon och upgrades. Mindre story och mer utforskande.

Medlem

Har precis bara doppat tårna (hihi) i det första Subnautica. Är vanligtvis inget fan av öppna survivalspel så jag fastnade inte jättekraftigt för det tyvärr, köpte det mest på en rea p.g.a. de glödande recensionerna det fått av folk som jag litar på och som jag vet inte heller är större survivalfan i vanliga fall. Det jag köpte var en bundle med båda spelen i, därför vore det kul att veta på vilka sätt Below Zero skiljer sig, om någon orkar ta sig tiden och beskriva det på ett annat sätt än de officiella PR-uttalandena gör. Måhända är det någonting som tilltalar mig mer än huvudspelet (eller mindre..).

Medlem

Hade gärna sett lite bättre material och bygg system. En stor del av tiden som gick åt var att bara hitta material i första spelet. Men på fel sätt. Plockade man upp en järnmalm så var den "slut", så man fick åka runt hela "världen" för att hitta mer. I Below Zero så fanns det depoer men det minskade bara problemet lite grann. Hade hellre sett typ Satisfactory material system.

Och sen byggsystemet. Man kan designa och 3d skriva ut en ubåt men inte en basic generator... Och clipping problemen när man är i en bas. Fiskar och vatten flyter in lite då o då

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Har precis bara doppat tårna (hihi) i det första Subnautica. Är vanligtvis inget fan av öppna survivalspel så jag fastnade inte jättekraftigt för det tyvärr, köpte det mest på en rea p.g.a. de glödande recensionerna det fått av folk som jag litar på och som jag vet inte heller är större survivalfan i vanliga fall. Det jag köpte var en bundle med båda spelen i, därför vore det kul att veta på vilka sätt Below Zero skiljer sig, om någon orkar ta sig tiden och beskriva det på ett annat sätt än de officiella PR-uttalandena gör. Måhända är det någonting som tilltalar mig mer än huvudspelet (eller mindre..).

Väldigt kort skulle jag sammanfatta de större förändringarna från Subnautica till BZ såhär:
- En lång radda QoL-förbättringar, exempelvis kopplat till basbyggande, gränssnitt och liknande
- Betydligt mer berättelsedrivet, spelet leder dig vidare i mycket större utsträckning
- Mindre känsla av ensamhet, min reflektion är att det mycket beror på att man ser en porträttbild av den som "pratar" i loggar
- Signifikant mindre värld, vilket leder till att biomerna är mindre och mindre variation i faunan, mindre transporter för att samla material
- Mycket större del av spelet utspelar sig ovanför ytan jämfört med ettan
- Du kommer över några kartor under spelets gång, vilket gör att du inte är vilse på samma sätt

För min del var det en helt annan upplevelse. Ettan kunde verkligen ge mig en känsla av obehag, och det fanns platser som jag hade genuint svårt att utforska på riktigt. Jag var ständigt lite vilsen och kände mig otroligt "liten" i brist på bättre ord. I BZ var känslan mycket mer som ett vanligt äventyrsspel. Jag kände aldrig att jag var i någon slags riktig fara och det fanns inte samma känsla av osäkerhet och övergivenhet.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Below Zero saknade den här:

och därmed så var den sämre.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Är vanligtvis inget fan av öppna survivalspel

vet inte om det var exakt vad du menade, men bara som en inflikning så är subnautica inte ett "öppet" spel så som rust, minecraft eller liknande. det är ett singleplayerspel med en story, en början och ett slut. det går ut på att du ska klara det, och efter det är avklarat så är det slut.

som sagt så kanske jag missuppfattade vad du menade, men jag har märkt att många verkar tro att subnautica är ännu ett "typiskt" early access open-ended survivalspel som bara pågår i all oändlighet. världen är dessutom handgjord, och inte genererad, som i så många andra survivalspel.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hade gärna haft någon form a co-op-element. Inte fullskaligt multiplayer, men för två personer som ska överleva att bli Robinsoned på en ny planet.

Det känns inte som helt rätt spel för co-op tycker jag. En stor del av Subnautica är den där känslan av ensamhet man har när man spelar, och den försvinner nog väldigt fort när man har en polare med sig.

12
Skriv svar