Uppföljaren du trots allt köpte.

Medlem
Uppföljaren du trots allt köpte.

Det finns liknande trådar sedan tidigare som behandlar ämnet uppföljare på olika sätt, t.ex. vilka som inte motsvarade ställda personliga förväntningar. Den här tråden handlar om samma ämne, men med en liten tvist. Uppföljaren du av någon anledning valde att köpa kort efter att den släppts trots vetskapen att en i stort sett enig kritiker- och spelarkår gett den svidande kritik om att den inte levde upp till tidigare delars storhet. Varför köpte du spelet trots den breda allmänna uppfattningen om att spelet hade stora brister eller var rent dåligt? Är det ett köp du ångrar? Observera att det inte handlar om spel du har förhandsbokat och sedan sågats när de släpptes. Då har du redan investerat och vill såklart försöka få ut så mycket som möjligt ur den.

Det finns många spelserier och franchises att välja mellan där en eller spel flera varit betydligt sämre än de hyllade föregångarna. Mitt exempel är Mass Effect: Andromeda. Jag visste när jag köpte att det inte motsvarade vad folk förväntade sig och att det fanns flera brister i mekaniken och storyn som inte skulle gå att polera bort med tiden. Det var inte många som tyckte att det var ett riktigt bra spel och ändå kunde jag inte låta bli att köpa det. ...och ja, jag blev besviken. Men jag ångrar inte köpet. Jag vill så gärna tycka om spelet och jag har gett mig på det och spelat en stor del av spelet från start i 3 olika omgångar. Men varje gång når jag en punkt där mekaniken och storyn helt enkelt är för klen att få mig att vilja fortsätta. Men jag har trots det haft roligt med titeln en tid innan jag ledsnat ur och den har gjort ett avtryck hos mig. Delvis i form av bortkastad potential, men även i att ha tillgodosett ett sug efter att få utforska mer av Mass Effect universumet. Jag misstänker att jag kan göra om detta misstag fler gånger. Det finns spel på horisonten som har potential som till exempel nyligen utannonserade nästa del i The Witcher.

Medlem

Mass Effect: Andromeda tyckte jag var helt okej spel, hade inte riktigt samma "wow" känsla som de tidigare spelen. Gillade själva gunplayet, men tyckte resten av loren var lite meh. Man besökte en helt ny galax och kunde bara knåpa ihop 1-2 nya raser?

Geeks Gaming

GTA V
Jag blev som de flesta mäkta imponerad av III och hade kul med den då revolutionerande sandlådan.

IV (och iterationerna innan) fastnade jag aldrig för på samma sätt och hade faktiskt ganska tråkigt.

Trots detta blev det ett köp av V och det är ju inte direkt något jag ångrar men har nog fortfarande under 40h totalt genom åren över olika plattformar.

Medlem

Vet inte om det räknas riktigt, men efter Yakuza 0, Kiwami och Kiwami 2 så köpte jag hela Remastered Collection (3+4+5) och det tog tvärstopp vid trean. Det är ett sämre spel på alla sätt, men det är inte riktigt rättvist då 0 är en prequel som är sju år nyare än trean och Kiwamispelen är remakes som är ännu nyare än så. Hursomhelst så har jag tänkt fortsätta med 4, 5 och 6 i över ett år nu men bara inte orkat.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

dark souls 2.

är inte på långa vägar förtjänt av allt hat det fått.

Medlem

Company of Heroes 2.

Kan inte riktigt sätta fingret på varför det inte är bra. Men ettan är helt klart i en annan liga, typ allt är bättre. Får de hur jag gör med trean. Är sugen på ett nytt strategi-spel så hoppas det blir bra.

FM-guru
F.d. Sisyr

Usch, jobbig tråd då jag ofta går på dessa nitar. Jag vill att uppföljaren ska bli bättre och någonstans tar det överhanden trots att det inte sällan är ganska uppenbart att så inte kommer vara fallet.

Mafia 3 är kanske det mest extrema exemplet. Allt innan släpp skrek fiasko, sedan dök det upp några positiva ord om spelet och vips så satt jag där och spelade själv. Ett mediokert, intetsägande spel på egen hand, men en riktigt usel Mafia-uppföljare. Tvi vale!

Kan tyvärr inte dra mig till minnes ett exempel på omvänd reaktion - alltså där jag fått för mig att skaffa en bespottad eller förbisedd uppföljare och sedan blivit positivt överraskad - men det har garanterat skett det med. Tyranny, kanske? Det är inte direkt en uppföljare, men släpptes efter en kort utvecklingsprocess bara något år efter Pillars of Eternity och lånar en hel del grejer därifrån. Floppade kommersiellt och är i allmänhet inte ett spel man hör mycket om, men oj vilken positiv överraskning - det är ju ett högkaratigt RPG som är klart vassare än Pillars of Eternity i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Thane:

Company of Heroes 2.

Kan inte riktigt sätta fingret på varför det inte är bra. Men ettan är helt klart i en annan liga, typ allt är bättre. Får de hur jag gör med trean. Är sugen på ett nytt strategi-spel så hoppas det blir bra.

Samma här. Ettan är så mycket bättre, men vet inte exakt varför jag tycker det. Runt 2000h i CoH1 blev till 150h i CoH2. Jag gav det verkligen ett försök, men gick inte. Hoppas innerligt att CoH3 blir ett 1000+ timmar underhållning.

Ett annat spel, som jag inte riktigt vet om det var dåligt mottaget av recensenter, var Dragon Age 2. Efter DA: Origins var förväntningarna skyhöga. Men jag verkligen krigade mig igenom storyn. Kändes inte ens som om det var samma genre nästan.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av noyart:

Mass Effect: Andromeda tyckte jag var helt okej spel, hade inte riktigt samma "wow" känsla som de tidigare spelen. Gillade själva gunplayet, men tyckte resten av loren var lite meh. Man besökte en helt ny galax och kunde bara knåpa ihop 1-2 nya raser?

Håller med om att Andromeda är helt ok.. faktiskt ganska bra särskilt om man gillar ögongodis. Har tweakat utförligt och får det riktigt snyggt med ett RTX2060Super i ultrawide 3440x1440.
Ett tips till er med liknande setup är att skippa AA och köra reshade med SMAA och även testa DPX, FakeHDR och smart sharpen

Tips till alla som gillade mass effect 1-3 men avskräcktes av det initiala antiklimaxet . Det tar några timmar innan man kommer in i det men när man når första "vaulten" så blir det ganska episkt. Går ju att ignorera de mest irriterande woke-karaktärerna på rymdskeppet.

Medlem

Det jag kommer på är nog Battlefield V.
Det fick kritik, men på områden som jag egebtligen inte brydde mig. Kvinnor med cyberproteser i singleplayer typ. Jag vet inte om det var så men jag köpte för MP och hoppades att det skulle vara bra.
Spelet blev snabbt tråkigt men det beror nog på mig själv också. Trött på multiplayer shooter ovh har i dagsläget gett upp dom helt.
Kör jag MP shooter idag så är det i VR jag kör.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Mount & Blade: Bannerlord.

Var mycket hype under många år men när det väl släpptes var det som att all luft och hype bara pyste ut. Ingen sa att det var dåligt men ingen sa att det var så jättebra heller. Ingen sa egentligen någonting.

Köpte det för att jag själv hade väntat så länge och vad ska man säga, det är väldigt likt Warband men det är ändå inte samma sak, något fattas.
Svårt att förklara vad exakt som gör Warband och första Mount & Blade så kul att spela men den enkla och tydliga grafiken gör mycket, hur simpelt gränssnittet är och hur tydliga kontrollerna och rörelserna är.
Bannerlord kändes bara plottrigt och segt, hade inte samma klassiska trupper som Nord Huscarls och Swadian Knights och det var helt enkelt inte lika kul.

Startar hellre upp Warband än Bannerlord.

Medlem

Quake 2


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Final Fantasy X-2, jag gillade X mycket läste att x-2 var riktigt dåligt spel baserat på dans, tänkte att så dåligt kan det inte vara.

Det var precis så dåligt.

Medlem

Usch, jag är alldeles för lättlurad känner jag... finns spelserier där jag har varit så fäst vid serien att jag inte kunnat låta bli, antingen att jag förbokat och sedan känt mig besviken eller att jag köpt det tidigt trots tveksam kritik.
Exempel på besvikelser inkluderar:

Company of Heroes 2 - Inte extremt besviken, men det levde inte riktigt upp till ettan för mig. Sämre prestanda (att tvinga av replayfunktionen kan hjälpa) än ettan, samt Dawn of War 2 som bygger på samma motor, och de introducerade mekanikerna för line-of-sight och snö/kyla känns styltiga. Att spelet är always online även om man ska spela själv, och servrarna är nere lite titt som tätt, ger inga pluspoäng heller. Återigen, inget katastrofalt egentligen, men det blev inte den uppföljare jag hoppades på. Ska vara lite försiktigare optimistisk inför trean, planerar jag.

Command & Conquer: Red Alert 3 - Visst var C&C, och speciellt RA, rätt oseriösa i sin framtoning redan innan, men här vred de verkligen upp nivån till 11. Har svårt för den japanska fraktionen på alla sätt och vis. Spelade fortfarande igenom det, men att gå från det superba Red Alert och det mycket bra RA2 till det här kändes verkligen som ett steg i fel riktning.

Command & Conquer 4 - På tal om steg i fel riktning... jag var en gigantisk C&C fanboy när det begav sig (har en drös merch från tiden före C&C3), och kunde verkligen inte låta bli att förhandsboka C&C4. Jösses vilket snedsteg det var, och vad jag ångrade mig. Att man tar det gameplay som varit ganska hårt förankrat genom serien och river upp det så hårt, nej det här var verkligen ett uselt spel. Första (och förhoppningsvis sista) C&C jag inte spelat igenom.

Warhammer 40k: Dawn of War III - Om C&C4 var en gigantisk besvikelse så bleknar den ändå i jämförelse med DoW3, på ett liknande sätt tog man och gjorde ett billigt MOBA av en spelserie som tidigare haft ganska tajt (om än lite varierande mellan ettan och tvåan) gameplay. Jag är glad för att Steam hade infört refunds när det släpptes, för det här var ett av de största felköpen jag gjort i min spelhistoria.

-

Plus lite fler i korthet (en del har kanske blivit lite för hyllade för att passa in i tråden här, men personligen):

Alla Assassin's Creed efter ettan - Jag gillade den lite mer mystiska storyn med frågetecken kring hur Abstergo hängde ihop med det historiska, och oklarheterna man upplevde som Desmond. Sedan spårade det ur i senare spel, och jag tappade intresset någonstans längs vägen.

Borderlands 3 - Som jag nämnde i "överskattat"-tråden, man försöker alldeles för hårt, och jag önskar nästan jag kunde refunda spelet trots att jag fick det i en giveaway.

Civilization VI - Hur otroligt klent det kändes (det låga antalet byggnader tillgängliga och att allt kändes så förbannat inrutat med distrikt och deras begränsningar, samt att workers var i praktiken oanvändbara - ge mig möjligheten att själv bygga vägar damnit) jämfört med 5an gör att jag spelade det några timmar och sen lade det på hyllan. Det tillsammans med det kassa Starships och högst medelmåttiga Civ: Beyond Earth gör att jag drar mig för att bli hypad på något med Sid Meier-namnet på igen.

Empire Earth III - Med en pathfinding och AI från helvetet är det otroligt frustrerande att spela, vilket är synd då både ettan och tvåan var riktigt kul för sin tid.

Syberia III - ooptimerat och buggigt (vid release åtminstone, det blev en refund så jag har inte prövat sedan dess), bökig kamera och ännu bökigare kontroller.

-----

Men det finns positiva exempel också på uppföljare (eller "sidoföljare" om man kan kalla lite mer fristående sådana för det), där jag personligen blivit positivt överraskad (tar inte med sådana som är extremt hyllade, då blir det lite väl många - Portal 2 och Dawn of War 2 är exempel på sådana ^^):

Age of Empires III - inte direkt det mest allmänt uppskattade i serien, men jag gillade kortsystemet rejält, och möjligheten att verkligen anpassa sin spelstil i mer detalj med det. En matig single player-kampanj skadade absolut inte heller.

MechCommander 2 - jag testade ettan och fastnade aldrig riktigt för det, men tvåan däremot gick varmt *länge*. Nu var det ett antal år sedan jag spelade det sist, men för mig är det verkligen en klassiker.

MechWarrior 5 - Var tveksam till att det kunde leva upp till hypen en del hade efter MW4 (som jag själv aldrig ägde, men spelade det en del hos min kusin och gillade det starkt), men jag får erkänna att jag faktiskt haft rätt kul med det. Modvänligt (där vissa dessutom, som tur är, fixar en hel del buggar) och med expansioner/DLCer tycker jag det i slutändan är ett riktigt bra spel.

Rise of Nations: Rise of Legends (mer en fristående "uppföljare" till Rise of Nations) - Ett rent kriminellt underskattat RTS i mina ögon, med en väldigt ambitiös lore, story, kampanj och med väldigt varierande fraktioner, enheter och förmågor så kan jag komma tillbaka till det här även numera. Jag skulle vilja säga att det här nog är det spelet jag verkligen hade velat ha en uppföljare på mest.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Dawn of War 3. DoW 1 och 2 är högt rankade på min strategilista, där 1an är bättre än 2an

I och med 3an ville de nå en yngre publik och trodde att rts-moba skulle bli något.. men allt blev pankaka och spelet lades ner fort..
Trist, för oss som verkligen älskade 1an och 2an!

Inaktiv

Baldurs gate 2, Icewind dale 2, neverwinter nights 2, alla unreal/unrealtournament spelen till pc.

Är faktiskt nöjd med dom köpen.
Och, dom 3 dragon age spelen, nöjda med dom också.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Dawn of War 3. DoW 1 och 2 är högt rankade på min strategilista, där 1an är bättre än 2an

I och med 3an ville de nå en yngre publik och trodde att rts-moba skulle bli något.. men allt blev pankaka och spelet lades ner fort..
Trist, för oss som verkligen älskade 1an och 2an!

Trodde inte jag hade nått att svara i tråden. Men du påminde mig om en fälla som jag gick i efter release.

Medlem

Battlefield Bad Company 2, hatad vid release, hyllat nu.


signatur

IDKFA

KoP
Medlem

Duke Nukem Forever.

'Nuff said.

Gnällkuk

Dungeon Siege 3. Vilket munkiss


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

1080 avalanche…2,5 h så var jag färdig med det spelet.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Condemned 2.. Blev helt besatt av 1:an och spelade hela 2:an. Men det var två helt olika spel tyvärr..

Medlem

Warhammer 40k 2

Bottennapp av rang, jämfört med ettan.

Medlem

Av någon anledning köpte jag Quake 4, fyfan vilket skräp det var.

Medlem
Skrivet av wololo:

Av någon anledning köpte jag Quake 4, fyfan vilket skräp det var.

Själv tyckte jag det var sjukt snyggt och coolt!

Medlem
Skrivet av wololo:

Av någon anledning köpte jag Quake 4, fyfan vilket skräp det var.

Skrivet av noyart:

Själv tyckte jag det var sjukt snyggt och coolt!

Tycker quake 4 är riktigt bra, inte lika bra som föregångarna men har ju lite raven software-kärlek "inbakat".


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Final Fantasy-spelen efter XIII. Square Enix kan göra bra spel men fattar inte vad man satt för "talang" på deras flaggserie. Samma med Kingdom Hearts. Har likt förbannat alla spel som släppts efter. Samt massa B-spel i form av spinoffs som dom släppte till bärbara konsoler och typ Wii.

(FFXIV undandtaget, det ser grymt ut men jag spelar inte onlinespel)

När jag fick lite bättre ekonomiska förutsättningar och börja köpa det mesta som kom ut från Nintendo. Trots jag aldrig gillat plattformare och serier som Mario, Yoshi och Kirby. Gör som tur mer avvägda inköp nu förtiden.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Jag var ett fan av Fallout 3 och speciellt Fallout New Vegas. I och med Fallout 4 blev jag och många andra väldigt hypade och det byggdes upp stora förväntningar. Spelet släpptes och det blev många besvikna miner när det inte levde upp till alla förväntningar. Jag själv dock älskar spelet. Det är ett av mina mest spelade spel på runt 170h. Det kanske inte låter så mycket, men för mig är det betydligt mer än mina mer vanliga 5-10h för ett bra spel. Hade jag fortfarande haft kvar en speldator hade jag nog fortsatt spelat det. Får se om det tas upp igen med Steam Deck eller om jag kör FO:NV istället.


signatur

Hoppas du hittar på något bättre att skriva än det jag skrev.

Jag köpte Battlefield Hardline. Fick det billigt, som tur var.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Battlefield Bad Company 2, hatad vid release, hyllat nu.

Wut? Var BC2 hatat vid release? Det känns jag inte vid.

12
Skriv svar