Är det bara jag, men har spel inte blivit mer enformiga? Eller har dom alltid varit det?

Medlem
Är det bara jag, men har spel inte blivit mer enformiga? Eller har dom alltid varit det?

Jag har kommit på mig själv med att inte spela klart flera spel på senaste. Det är inga "dussinspel" heller utan Ghost of Tsushima, Death Stranding och Elden Ring. För att nämna några.

Elden ring är väl lite mer variation kanske. Men Ghost och Death stranding. Fantastiskt snygga spel och allt, men herregud vad sega. Nu kommer lite spoilers om dom två spelen.

Om vi börjar med Ghost of Tsushima. Ett otroligt snyggt spel. Storyn började lovande. Men ju längre in i spelet jag kom så var det samma uppdrag mer eller mindre hela tiden. Olika platser, samma uppgift.

Death Stranding har jag iofs inte lagt så mycket tid på än, men det är samma där. Skitsnyggt. Men fan vad segt det är och det ska levereras på samma platser hela tiden...

Jag fastnar aldrig riktigt i spel längre. Senaste spelet jag verkligen fastnade i var Red dead Redemption 2. Ja, argument kan föras om att det är lite enformigt med. Fast det är väldigt olika uppdrag, mycket olika karaktärer och där kändes det aldrig enformigt.

Sedan dess har jag försökt med en massa spel. Några exempel är RE: Village, Cyberpunk och Hitman 3 är några fler förutom dom ovannämnda.

Dom senaste spelen jag faktiskt spelat klart är Last of Us och Spiderman: Miles Morales. Tjo, Last of Us fastnade jag lite för. Spiderman var likaså väldigt same same och det blir mer att jag tvingar mig själv igenom spelet snarare än att jag längtar efter att komma hem efter jobbet och spela spelet.

Medlem

Det har nog alltid varit så - överlag.

Varje spel kommer med en viss core gameplay. När man är 5-10 timmar in så revolutioneras sällan själva gameplayen. Man får sällan helt nya tekniker då, utan spänningen/utmaningen kommer ifrån själva leveldesignen hos spelet.

Bra spel, såsom ”Death Stranding” och ”The Messenger” ger dock nya färdigheter och verktyg under hela resan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Spelet behöver en rolig och intressant core-mekanik som gör det roligt att "grinda" oavsett om det är liknande saker man gör hela tiden. Elden Ring är ett spel jag blev beroende av och då är jag lite samma som dig att jag har svårt att fastna för spel i dagens läge.

200 timmar blev det som jag la ner och nu tar jag en paus innan jag gör nästa build i det spelet. Plockade upp GT7 när det var release och nu är vi ett gäng som är beroende av det istället haha. Flyt? Ingen aning men satan vad roligt vi har/haft.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Spelet behöver en rolig och intressant core-mekanik som gör det roligt att "grinda" oavsett om det är liknande saker man gör hela tiden.

Väl sagt.

Denna core-mekanik bör gärna bjuda på möjligheten att ständigt kunna bli lite bättre också. I kombination med att spelets utmaning inte blir trivial. Fast detta är inte allt…

The Witcher 3 må ha rätt trivialt stridssystem, särskilt när man är över 50 timmar in. Vapenoljan blir ju bara jobbig tillslut. Men den stora världen, den mysiga atmosfären, människorna, narrativet, vägval och hemligheter att utforska gör spelet underbart så länge man inte utforskat allt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag vet inte, tycker själv det finns ganska stor variation av spel. Har nog aldrig känt att det inte finns mycket att välja mellan. Sen kanske det är svårt att hitta något man själv fastnar för.

FM-guru
F.d. Sisyr

Varenda spel du nämner är ju någon form av FP/TP actionlir. Dags att vidga vyerna om spelen inte längre blidkar? Finns ju hur mycket som helst inom spelvärlden som erbjuder radikalt annorlunda upplevelser mot titlarna du nämner. Klart det blir enformigt i längden om man bara spelar samma typ av spel.

Geeks Gaming
Skrivet av Marooned:

Jag har kommit på mig själv med att inte spela klart flera spel på senaste. Det är inga "dussinspel" heller utan Ghost of Tsushima, Death Stranding och Elden Ring. För att nämna några.

Elden ring är väl lite mer variation kanske. Men Ghost och Death stranding. Fantastiskt snygga spel och allt, men herregud vad sega. Nu kommer lite spoilers om dom två spelen.

Om vi börjar med Ghost of Tsushima. Ett otroligt snyggt spel. Storyn började lovande. Men ju längre in i spelet jag kom så var det samma uppdrag mer eller mindre hela tiden. Olika platser, samma uppgift.

Death Stranding har jag iofs inte lagt så mycket tid på än, men det är samma där. Skitsnyggt. Men fan vad segt det är och det ska levereras på samma platser hela tiden...

Jag fastnar aldrig riktigt i spel längre. Senaste spelet jag verkligen fastnade i var Red dead Redemption 2. Ja, argument kan föras om att det är lite enformigt med. Fast det är väldigt olika uppdrag, mycket olika karaktärer och där kändes det aldrig enformigt.

Sedan dess har jag försökt med en massa spel. Några exempel är RE: Village, Cyberpunk och Hitman 3 är några fler förutom dom ovannämnda.

Dom senaste spelen jag faktiskt spelat klart är Last of Us och Spiderman: Miles Morales. Tjo, Last of Us fastnade jag lite för. Spiderman var likaså väldigt same same och det blir mer att jag tvingar mig själv igenom spelet snarare än att jag längtar efter att komma hem efter jobbet och spela spelet.

Det är ju inte direkt några småtitlar du nämner där, alla AAA-titlar med tung story.

Det kanske är dags för lite variation med titlar utan eller med mindre story och större fokus på Gameplay?

Kanske testa spel i stil med Noita eller liknande som man bara kan slänga sig in i utan att direkt tänka på intriger, story och olika moraliska val?

KoP
Medlem

Spel var mera enformiga förr i tiden då spel endast fokuserade på en eller två features för just det spelet.

Ta t.ex Pac Man som exempel. Där plockar du endast pluppar, unviker spöken eller jagar spöken, och det gör du i 100 banor eller så. :'D

Snacka om enformigt.

Sen finns det ju självklart gamla rpg-spel ifrån sent 80-tal som bjuder på äventyr och variation men den stora massan snöade nog mest in på shmup eller beat em up spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hanzo:

Det har nog alltid varit så - överlag.

Varje spel kommer med en viss core gameplay. När man är 5-10 timmar in så revolutioneras sällan själva gameplayen. Man får sällan helt nya tekniker då, utan spänningen/utmaningen kommer ifrån själva leveldesignen hos spelet.

Bra spel, såsom ”Death Stranding” och ”The Messenger” ger dock nya färdigheter och verktyg under hela resan.

Detta.

Jag har spelat Gears of War 1-3 på sistone, eftersom jag började serien med del 4, och här förändras grunden i gameplayet inte alls. Det är faktiskt likadant i Gears 5, så det är har hänt väldigt lite på cirka 15 år. Men när man har ett så stabilt gameplay som i Gears, fungerar det fortfarande och är lika roligt nu som då.

Något jag gillar är när utvecklarna ger spelaren nya färdigheter allt eftersom. Jag minns hur besviken jag var på Quantum Break där all arsenal fanns där i princip från början, och sedan hände inget mer. BioShock var roligt för att man upptäckta nya plasmider allt eftersom och kunde vara lite taktisk kring vilka man skulle använda när man hade ett helt gäng att välja bland.

Sedan finns det ju andra sätt att få spelet att utvecklas och kännas nytt mellan varven - att introducera fordon, exempelvis. Har man under 5-10 timmar vant sig vid att slåss till fots och sedan får tillgång till en tank, en motorcykel eller ett flygplan är det riktigt kul.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Pong är ju ganska tvåsidigt dock...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Många spel öser på med alldeles för många fiender. Känns som att en del utvecklare är lite lata. Det blir inte spännande, utan bara tjatigt och irriterande.
Dock är det detta inget nytt påhitt (Doom)

Många bossfighter är också tjatiga och irriterande.
Bossen kan vara 20 meter hög och riktigt ful och läskig. Ändå måste den ha hjälp av en massa små as som springer runt och distraherar.

Medlem

Nja, inte enformigt kanske. Men kvalitén på spel som släpps idag håller inte samma nivå som spel som släpptes för cirka 10 år sedan. Investerare har kommit in i spelbranschen på ett sätt som kan jämföras med musik och film där ändamålet enbart är störst vinst.

Har sedan jag införskaffade mitt XSX gått tillbaka till gamla spel som jag aldrig trodde jag skulle röra som tex. Fable, Psychonauts 1, Mass Effect. Samtidigt har jag gått på indiespel som tex. Stardew Valley, Nobody Saves the World, Weird West. Och jag vill påstå att dessa spel är betydligt bättre än de AAA som släpps idag där allt saknar själ och passion samtidigt som girigheten syns rakt igenom.

Ne, spelen var bättre förr.

Medlem

Du kanske blir mer kräsen med åldern?

Brukar kolla genom steams discover köer och ratar spel på 5 sekunder som ser ut som något jag redan spelat. Blir svårare och svårare att hitta något intressant att lägga tid på, t.ex. ny gameplay eller en ny värld att utforska.

Skrivet av Hipshot:

Pong är ju ganska tvåsidigt dock...

Haha, om du har någon att spela med dvs.

Medlem

Håller med ts, väldigt sällan som spel utvecklas till något mer än tidigare.
Tur att vi har indie och nintendos plattformar som vågar försöka med nya saker, som att spela genom att vifta med kontrollen (tycka vad man vill, men dom försöker utveckla spelandet)
Annars är det ju mer same same. Men så har det ju varit sedan länge.
Som i alla andra brancher. Man ser knappt skillnad på vanliga bilar, ingen som vågar med risken att det inte säljer..

Skrivet av Lirilesh:

Nja, inte enformigt kanske. Men kvalitén på spel som släpps idag håller inte samma nivå som spel som släpptes för cirka 10 år sedan. Investerare har kommit in i spelbranschen på ett sätt som kan jämföras med musik och film där ändamålet enbart är störst vinst.

Om det Lirilesh säger är helt sant och spelen blir sämre av att utvecklare får lön för mödan, så borde de bästa spelen just nu flöda från typ Afrika och Sydamerika eller något annat land som är något steg ovanför nivå "U-land" men inget investerare vill betala för.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Om det Lirilesh säger är helt sant och spelen blir sämre av att utvecklare får lön för mödan, så borde de bästa spelen just nu flöda från typ Afrika och Sydamerika eller något annat land som är något steg ovanför nivå "U-land" men inget investerare vill betala för.

Vänta nu, vad har det jag skrev om med löner att göra? Och du är skev om du tror att vinsterna från tex Acitivision delas ut till de anställda.

Medlem

Egentligen är AAA-spelen på många sätt bättre rent objektivt: De håller i många fall en längre tid, sedan får man en uppföljare som är nästan likadan, ser bättre ut, stödjer fler typer av kontroller, anpassade till folk som varken hör eller ser, lättare att spela online, det är reor var och var annan dag, det finns mycket mera information om spelen om man faktiskt inte vill köpa grisen i säcken.

Sedan är de dock själlösa skal utvecklade på stora företag av chefer som en gång i tiden gjorde spel i sitt garage utan lön med några polare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vänta nu, vad har det jag skrev om med löner att göra? Och du är skev om du tror att vinsterna från tex Acitivision delas ut till de anställda.

Jag svarar åt honom: Det tror han inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag känner igen det där, enligt statistik från Xbox avslutade jag endast 11% av mina påbörjade spel år 2020 (tror jag att det var). Mitt problem är nog mer att jag blivit kräsen och har mindre tid nu som vuxen. Sen är det säkerligen så att spelbranschen blivit så pass stor att många projekt behöver säkerställa vissa intäkter för att studion ska överleva och att experimenterande framför allt äger rum i mindre påkostade spel.

Flakmonkey

Tror inte spel är mer enformiga nu än vad de var tidigare, snarare tvärtom, däremot så är spel så ofantligt mycket längre nu än vad de var tidigare så att man hinner tröttna på dem. Sen så ska man väl inte sticka under stolen att spel då oftare bjöd på något nytt (talar 80-90-tal nu) men det berodde snarare på att det var så lite som var utforskat och det fick ju en enormt skjuts när 3D-grafiken kom. Då kunde man ju helt plötsligt göra helt nya grejjer vilket gjorde att gamla koncept kändes nya bara för att de var i 3D. Den enda tekniska nymodigheterna som kommit sedan dess är väl egentligen rörelsekontroller likt Wii som visade sig vara något av en fluga och nu på senare år Virtual Reality som har potential men inte är något för gemene man ännu.

Den största anledningen till att man ledsnar tror dock jag beror på att man utvecklas som person. Nu talar vi om spel, men jag ser samma sak med musik, film, TV, etc etc. Jag konsumerar inte det på samma sätt som när jag var yngre. Visst kommer det något ibland som verkligen griper tag i en, men inte som förr när jag fastnade i det mesta som jag satte mig in i. Då hjälpte det ju dock också att det jag fastnade i snabbt var avklarat, det tog inte månader att ta sig igenom ett spel hur stora de än kändes när det begav sig. Kanske hade jag tröttnat på super mario bros eller Zelda 1 om de tagit mig veckor/månader att klara som många spel gör idag. Jag menar de är ju inga under av variation direkt, även om de var nyskapade då det begav sig.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Jag har kommit på mig själv med att inte spela klart flera spel på senaste. Det är inga "dussinspel" heller utan Ghost of Tsushima, Death Stranding och Elden Ring. För att nämna några.

Elden ring är väl lite mer variation kanske. Men Ghost och Death stranding. Fantastiskt snygga spel och allt, men herregud vad sega. Nu kommer lite spoilers om dom två spelen.

Om vi börjar med Ghost of Tsushima. Ett otroligt snyggt spel. Storyn började lovande. Men ju längre in i spelet jag kom så var det samma uppdrag mer eller mindre hela tiden. Olika platser, samma uppgift.

Death Stranding har jag iofs inte lagt så mycket tid på än, men det är samma där. Skitsnyggt. Men fan vad segt det är och det ska levereras på samma platser hela tiden...

Jag fastnar aldrig riktigt i spel längre. Senaste spelet jag verkligen fastnade i var Red dead Redemption 2. Ja, argument kan föras om att det är lite enformigt med. Fast det är väldigt olika uppdrag, mycket olika karaktärer och där kändes det aldrig enformigt.

Sedan dess har jag försökt med en massa spel. Några exempel är RE: Village, Cyberpunk och Hitman 3 är några fler förutom dom ovannämnda.

Dom senaste spelen jag faktiskt spelat klart är Last of Us och Spiderman: Miles Morales. Tjo, Last of Us fastnade jag lite för. Spiderman var likaså väldigt same same och det blir mer att jag tvingar mig själv igenom spelet snarare än att jag längtar efter att komma hem efter jobbet och spela spelet.

Detta är anledningen varför jag enbart spelar multiplayer spel. Den mänskliga faktorn i fiender blir aldrig enformig och du måste alltid tänka en extra gång . Helst skall det vara Coop eller team deathmatch så att du både måste interagera med dina egna medlemmar, samtidigt som du måste analysera motståndet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Som någon annan skrev tycker jag det är lite konstigt att bara ta upp AAA spel och klaga på enformigt gameplay. Det är länge sen storspelen skapade nya intressanta koncept. Som en del brukar påpeka här på FZ är det ofta indie spel som kan skapa någon ny idé nu för tiden. Som något storföretag sen kan sno och göra ett lite sämre spel på


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Det har aldrig funnits en tid tidigard där det finns så mycket variation på spel så jag håller inte med.
Du måste vidga vyerna.

Ang Death stranding och Elden ring är det rätt nischade spel.
Inte för alla helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jo tyvärr är det så, speciellt på AAA-sidan. Företagen anställer gärna 100 personer för att göra perfekta ögonbryn eller grässtrån, men har många färre som jobbar med själva storyn eller övergripande gameplay/game design (beroende på vilken typ av spel det är). Det fokuseras för mycket på det grafiska och tekniska, för lite på djup och skoj och historia/berättelse.

Medlem

Det enda jag kan säga är att spel, beroende på utgivare har ändrats MYCKET. Men, det som de flesta inte verkar klara är att göra samma sak i tv-spel, som det även togs upp här på FZ så har Ghost of Tsushima har världs rekord på att ett Open-World spel faktiskt klarats ut av 50%, av alla som spelat det.

(https://www.fz.se/forum/trad/443848-50-har-slutfort-ghost-of-...)

Så det är egentligen det att de flesta bara inte vill göra samma sak i ett spel, och sedan slutar de upp i FIFA/CoD/Fortnite/PUBG/Diablo/PoE/WoW/FFXIV etc och gör samma sak i 5K+ timmar och ingen förstår egentligen varför.

Det är som sagt att folk behöver det där nagget som får en att vilja veta om vad som händer längs med vägen, och har man inte fastnat så tappar man det. Eller så tycker man som en vän förklarar det, att resan som räknas och inte slutet.

Sj har jag kört Ghost of Tsushima, underbar story. En lite förvrängd version av vad som hände i verkligheten.(Är dock Weeb/ Japan fan-boy, gillar Anime/Manga och speciellt Samurajer.)
Kan inte säga något om Death Stranding, har många vänner som kört det som älskar det, medans jag ej kan förstå hur, däremot älskar jag Diablo 3.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Marooned:

Jag har kommit på mig själv med att inte spela klart flera spel på senaste. Det är inga "dussinspel" heller utan Ghost of Tsushima, Death Stranding och Elden Ring. För att nämna några.

Elden ring är väl lite mer variation kanske. Men Ghost och Death stranding. Fantastiskt snygga spel och allt, men herregud vad sega. Nu kommer lite spoilers om dom två spelen.

Om vi börjar med Ghost of Tsushima. Ett otroligt snyggt spel. Storyn började lovande. Men ju längre in i spelet jag kom så var det samma uppdrag mer eller mindre hela tiden. Olika platser, samma uppgift.

Death Stranding har jag iofs inte lagt så mycket tid på än, men det är samma där. Skitsnyggt. Men fan vad segt det är och det ska levereras på samma platser hela tiden...

Jag fastnar aldrig riktigt i spel längre. Senaste spelet jag verkligen fastnade i var Red dead Redemption 2. Ja, argument kan föras om att det är lite enformigt med. Fast det är väldigt olika uppdrag, mycket olika karaktärer och där kändes det aldrig enformigt.

Sedan dess har jag försökt med en massa spel. Några exempel är RE: Village, Cyberpunk och Hitman 3 är några fler förutom dom ovannämnda.

Dom senaste spelen jag faktiskt spelat klart är Last of Us och Spiderman: Miles Morales. Tjo, Last of Us fastnade jag lite för. Spiderman var likaså väldigt same same och det blir mer att jag tvingar mig själv igenom spelet snarare än att jag längtar efter att komma hem efter jobbet och spela spelet.

Tror du kan behöva söka efter ny genre, som platformers eller Metroidvania där man faktiskt får nya funktioner som man låser upp mer av spel världen med som behövs för att ta sig vidare.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Marooned:

Jag har kommit på mig själv med att inte spela klart flera spel på senaste. Det är inga "dussinspel" heller utan Ghost of Tsushima, Death Stranding och Elden Ring. För att nämna några.

Elden ring är väl lite mer variation kanske. Men Ghost och Death stranding. Fantastiskt snygga spel och allt, men herregud vad sega. Nu kommer lite spoilers om dom två spelen.

Om vi börjar med Ghost of Tsushima. Ett otroligt snyggt spel. Storyn började lovande. Men ju längre in i spelet jag kom så var det samma uppdrag mer eller mindre hela tiden. Olika platser, samma uppgift.

Death Stranding har jag iofs inte lagt så mycket tid på än, men det är samma där. Skitsnyggt. Men fan vad segt det är och det ska levereras på samma platser hela tiden...

Jag fastnar aldrig riktigt i spel längre. Senaste spelet jag verkligen fastnade i var Red dead Redemption 2. Ja, argument kan föras om att det är lite enformigt med. Fast det är väldigt olika uppdrag, mycket olika karaktärer och där kändes det aldrig enformigt.

Sedan dess har jag försökt med en massa spel. Några exempel är RE: Village, Cyberpunk och Hitman 3 är några fler förutom dom ovannämnda.

Dom senaste spelen jag faktiskt spelat klart är Last of Us och Spiderman: Miles Morales. Tjo, Last of Us fastnade jag lite för. Spiderman var likaså väldigt same same och det blir mer att jag tvingar mig själv igenom spelet snarare än att jag längtar efter att komma hem efter jobbet och spela spelet.https://www.fz.se/forum/trad/429930-faq-fz-bb-kod

Känner igen mig i det du säger så ska försöka förklara hur jag själv hittat hem till roliga upplevelser igen, även om det innebär att man ofta får vänta på nya releaser eller vara beredd på att spela gamla spel 😅

Jag tror man ändras lite över tid men känner att spel ofta bytt ut core-gameplay mot items, levels och liknande för att hålla fast spelare. Jag har noll intresse för det numera så där faller stor del av marknaden bort direkt. Konstigt hur jag en gång i tiden knappt kunde sluta spela action-RPG i stil med Diablo men nu nästan helt tappat intresset för loot-mekanismerna. Det kan fortfarande vara kul såklart men när allt bara fokuserar på loot och uppgraderingar utan någon annan substans runt om blir känslan nästan att det hela kvittar. Även spel som bevisligen många älskar men som huvudsakligen har en repetitiv gameplay loop funkar knappt.

Jag spelar nästan bara RPG med fokus mot D&D sidan av spektrumet. Många open-world som påstår sig vara RPG har extremt tunn värld när det väl kommer till kritan. Men D&D innebär ofta att spelen har intressanta världar, låter mig som spelare utforska och vara kreativ samt håller nyfikenheten uppe. Disco Esylium, Divinity Original Sin 2 osv. har varit helt fantastiska spel och nästan gjort det svårt att spela annat. Var inte så tidigare men antar man ändrat sig lite. Vill ha bra berättelser och action har blivit mindre intressant. Kanske samma för dig?

Så huvudsakligen letar jag efter upplevelser som verkar unika, har en bra berättelse och värld, förlitar sig väldigt lite på grinding och helst låter mig som spelare vara kreativ. Då spelar jag ofta klart och vill ha ännu mer när det väl är slut.

Medlem

Jag känner att jag sällan spelar klart ett spel nuförtiden, men kanske inte av helt samma anledning som TS.

För mig fungerar det så att jag spelar ett spel - oavsett hur mycket jag älskar spelet/spelserien, jag börjar bli uttråkad efter 4-5 timmar för allt känns som alla andra spel, tar en paus över helgen, glömmer bort kontrollerna och det slutar med att jag aldrig plockar upp spelet igen.

Jag har svårt att sätta fingret på vad problemet är, men det jag misstänker är största problemet är att majoriteten av spel som släpps nuförtiden (förutom lite indie grejer här och där) är samma sak och antalet kategorier känns färre än någonsin.

I nuläget känns det som det finns 3 kategorier. FPS, Roguelikes eller 3rd person open world. Verkligen alla studios gör något av dessa 3 sedan finns det inget annat om man inte lyckas hitta någon udda indie-gem ibland. Jag blir så extremt uttråkad av att starta ett nytt spel märka att "jaha, jag ska ta mig ur den här grottan, klättra upp för nästa Ubi-tower för att låsa upp lite av kartan, sedan följa questpilarna..". Det känns som att alla spel är samma sak nuförtiden med skillnaden att det är annan art.

Jag är lite äldre och hade chansen att njuta av spel när det var relativt nytt, alla spelstudios testade olika saker, extremt många floppar men samtidigt en extrem variation på alla spel, spel som grej hade inte "min/maxats" till s.k. perfektion som det är idag. Det känns som att allt som görs nuförtiden följer exakt samma mallar och sedan kanske tar ut svängarna med 5-10% för att inte riskera att förlora kunder för att man gjorde "fel". Nu talar jag givetvis i välda breda penseldrag men för mig känns det så varje gång något announce'as.

Nu blev det en jävla gubb-rant, men det känns som att alla studios upplever att dom har knäckat koden för "det perfekta spelet" och vågar/vill inte testa något annat.

Medlem

Tror inte det är spelen det är fel på för utbudet har aldrig varit större nu än förr, men det finns en verklig chans att det är du och din smak som gradvis ändrats med tiden utan att du själv är medveten om hur.

Som Molotov säger, vidga vyerna lite. Spelen du nämner ovan är ju hyllade storspel som man verkar ”måste” gilla för att vara en ”äkta gamer”, men det är långt från sanningen och det finns så mycket mer där ute som inte är AAA

Som sagt, utbudet har aldrig varit större, men det gör det också svårare att hitta skogen för alla träden. Lycka till! 🙂

Medlem

Tror att man blir lite mer kinkig ju äldre man blir, speciellt om man spelat i många år, känns som att det fanns mer spel "back in the day" men dom var ju betydligt kortare och simplare, idag är spel minst på 30h och det är levelsystem i alla spel och en massa grind.

Känner själv ibland att jag äger typ en drös med spel och förut kunde jag spela samma spel om och om igen, nu kan ja starta ett spel som jag spelat en gång och tänkt dra igenom igen, men tröttnar på 5 minuter och avinstallerar.

123
Skriv svar