Kön har inte längre någon betydelse för möjligheten att gifta sig

Medlem
Kön har inte längre någon betydelse för möjligheten att gifta sig

Beslut från Riksdagen efter dagens debatt:

Citat:

Kön har ingen betydelse för möjligheten att gifta sig.

En persons kön ska från den 1 maj inte längre ha betydelse för möjligheten att gifta sig. Lagen om registrerat partnerskap upphävs. Redan registrerade partner ska kunna fortsätta att vara det om de vill. De som i stället önskar vara gifta ska kunna omvandla sitt registrerade partnerskap till äktenskap genom en enkel anmälan eller genom en vigsel.

Det ska även i fortsättningen vara möjligt att förordna en borgerlig vigselförrättare för ett enstaka tillfälle. Lagfarna domare i tingsrätt ska inte längre vara vigselförrättare.

Röster: Ja = 261, Nej = 22, Nedlagda röster = 16

Skrivet av Dagens nyheter:

Riksdagens mycket klara ja, 261 röster för, kom efter en lång och känsloladdad debatt. Tjugoen kristdemokrater och en centerledamot röstade nej. Femton moderater och en kristdemokrat lade ned sina röster.

Några kommentarer angående detta? Här finns det väl inga kristdemokrater förutom Elias?

Medlem

Är glad för homosexuellas skull. Så ska det vara. Man väljer inte att bli homosexuell, man föds till det. Det kan man inte rå för.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Mångifte då? det kan man väll inte än i swe?

för folk som vill äre kul, även om mina åsikter kanske inte klaffar 100% så anser jag att dom ska få göra vad dom väll, även om jag personligen kanske inte är jordens största fan.
Men det är mitt problem, inte deras
bra btw, att röstingen blev så pass stor skillnad på ja och nej. den här frågan känndes som att den behövdes redas ut, och då är en stor mariojetet viktig.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tycker det är lite weird att staten (eller religionen eller någon/något annan) ska bry sig om de som älskar varandra har en penis eller en vagina. Det är liksom inte relevant på något sätt.

Kärlek är kärlek. Jag älskar min pojkvän över allt annat - varför förkasta den kärleken?

Bra citat från filosofen John Corvino:
"I think there's something perverted about the fact that we hate people because of whom they love. We do violence against people because of the affection that exist in their lifes.

...

I'm asking you to judge people not on WHOM they love - but on WHETHER they love."

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Tycker det är lite weird att staten (eller religionen eller någon/något annan) ska bry sig om de som älskar varandra har en penis eller en vagina. Det är liksom inte relevant på något sätt.

Kärlek är kärlek. Jag älskar min pojkvän över allt annat - varför förkasta den kärleken?

Bra citat från filosofen John Corvino:
"I think there's something perverted about the fact that we hate people because of whom they love. We do violence against people because of the affection that exist in their lifes.

I'm asking you to judge people not on WHOM they love - but on WHETHER they love."

Skönt att kön man står i har inte någon betydelse längre... eller vänta, jaha, kön!

Är faktiskt märkligt hur folk kan hata varandra för att dom älskar någon, speciellt kristendomen då deras budskap är just att kärlek är det allra viktigaste.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det var då fan på tiden.

Medlem

Jag har absolut inget emot detta, jag förespråkar att alla människor ska ha samma värde och rättigheter, men samtidigt undrar jag varför homosexuella människor vill gifta sig när kyrkan inte vill annat än att se dom döda, i sin mildaste form ser dom som störda människor och att deras sexuella läggningar är en sjukdom...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Med tanke på hur förlegad äktenskapet egentligen är så är det konstigt att det har tagit såhär lång tid.
Men det är klart, det finns ju fortfarande förlegade konservativa krafter även utanför kritdemokraterna - bland den mörkblå högern:

Citat:

Femton moderater...lade ned sina röster.

Dom ville alltså inte gå emot partiet men visade sitt motstånd.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Werzion:

Jag har absolut inget emot detta, jag förespråkar att alla människor ska ha samma värde och rättigheter, men samtidigt undrar jag varför homosexuella människor vill gifta sig när kyrkan inte vill annat än att se dom döda, i sin mildaste form ser dom som störda människor och att deras sexuella läggningar är en sjukdom...

Det handlar enbart om att provocera och att bryta ner all sorts sund moral i samhället.

De skiter fullständigt i om de får gifta sig i kyrkan eller inte.

Medlem
Skrivet av kossan12:

sund moral

Ursäkta?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

2009.... Det tog ända till år 2009 för detta att gå igenom. Det var då på tiden.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:

2009.... Det tog ända till år 2009 för detta att gå igenom. Det var då på tiden.

Nog för att jag ogillar både kyrkan och kristendomen.
Men på vilket sätt menar du att det är positivt att man tvingar kyrkan att viga homosexuella par?

Precis som Werzion så förstår jag inte varför man som homosexuell vill gifta sig i kyrkan över huvud taget, idioti.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Werzion:

Jag har absolut inget emot detta, jag förespråkar att alla människor ska ha samma värde och rättigheter

Håller med helt

Skrivet av Werzion:

men samtidigt undrar jag varför homosexuella människor vill gifta sig när kyrkan inte vill annat än att se dom döda, i sin mildaste form ser dom som störda människor och att deras sexuella läggningar är en sjukdom...

eller hur, skulle aldrig vilja gifta mig i en kyrka där medlemmarna hatar mig eller min ''sort''
jag tror att dem kämpat mer för att ha rätten att kunna göra det som alla andra människor

Medlem

i o m att kyrkan inte är helt befriad från staten så ska den väl lämpligen vara öppen för alla i samhället...
Dessutom så kan man ju gifta sej borgerligt utan att blanda in kyrkan.


signatur

yolo

Medlem

Undrar hur det skulle vara om vi hade Asargudar nu?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av SuperTank:

2009.... Det tog ända till år 2009 för detta att gå igenom. Det var då på tiden.

Nog för att jag ogillar både kyrkan och kristendomen.
Men på vilket sätt menar du att det är positivt att man tvingar kyrkan att viga homosexuella par?

Precis som Werzion så förstår jag inte varför man som homosexuell vill gifta sig i kyrkan över huvud taget, idioti.

Nu är jag lite liquored up (HOCKEY! gogo HV71). Så vi ska se hur den här formuleringen ska gå till...

Kort och gott. Det handlar om diskriminering.
Det finns säkerligen homosexuella som är troende och vill inget hellre än att gifta sig. Att hindra dom från att göra det på kriteriet "av samma kön" är för mig... ja, jag förstår det bara inte.

En "klubb" ska kunna eller ta in eller sparka ut medlemmar nära på hur fan dom vill. Men det måste ändå ske inom någon slags ram. Skulle det fortfarande bara vara kyrkans affär om de bestämde sig för att hindra Svarta från att gifta sig?

Rätta mig om jag har fel nu för det var ett tag sedan jag följde debatten och känner väll mig inte riktigt "up-to-date". Men nog handlar det väll inte om att "tvinga" präster att viga paren heller? Det är väll snarare så att det är upp till prästerna själva att välja om de vill viga paret eller inte?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

http://www.dn.se/nyheter/politik/klart-for-homoaktenskap-1.83...

Citat:

Trots att lagen börjar gälla om en månad, första maj, ser det inte ut att bli några kyrkliga äktenskap för homosexuella förrän kring årsskiftet. Men bara om kyrkomötet, Svenska kyrkans högsta beslutande organ, beslutar behålla vigselrätten och införa en ny vigselordning för samkönade par.

Om jag förstår saken rätt så är det väl upp till kyrkan om dom tänker viga homosexuella eller inte. Den här lagen tvingar inte på något sett kyrkan till det utan lagen handlar om att homosexuella ska kunna gifta sig och få samma lagliga rättigheter som heterosexuella. Rätta mig gärna om jag förstått fel.

Iaf, som redan nämnts så var det verkligen på tiden.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Är man inte kristen så förstår jag inte alls varför man skall gifta sig i kyrkan, vare sig man är homo eller hetero.
Förbättrar det förhållandet på något sätt?

Jag är nyfiken.

edit; jag glömde:

Skrivet av SuperTank:

Det finns säkerligen homosexuella som är troende

Väljer man att följa en religion där största delen av anhängarna ser ner på en pga. ens sexuella läggning får man skylla sig själv anser jag.

Homosexuella och kristna passar väl ungefär lika bra ihop som svarta och Ku Klux Klan.

Skrivet av SuperTank:

En "klubb" ska kunna eller ta in eller sparka ut medlemmar nära på hur fan dom vill. Men det måste ändå ske inom någon slags ram.

Om ägaren och folket på klubben hatar dig, vad fan ska du då in där o göra?

Skrivet av SuperTank:

Skulle det fortfarande bara vara kyrkans affär om de bestämde sig för att hindra Svarta från att gifta sig?

Jag tror inte att någon svart person skulle vilja gifta sig i en rasistkyrka.

Skrivet av SuperTank:

Rätta mig om jag har fel nu för det var ett tag sedan jag följde debatten och känner väll mig inte riktigt "up-to-date". Men nog handlar det väll inte om att "tvinga" präster att viga paren heller? Det är väll snarare så att det är upp till prästerna själva att välja om de vill viga paret eller inte?

Så det har alltså varit förbjudet enligt lag att viga homosexuella i kyrkan?

Om det stämmer så var det verkligen på tiden, ja.

Självklart skall prästerna få bestämma själva om dom vill eller inte vill.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Är man inte kristen så förstår jag inte alls varför man skall gifta sig i kyrkan, vare sig man är homo eller hetero.
Förbättrar det förhållandet på något sätt?

Jag är nyfiken.

Traditioner antar jag.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Traditioner antar jag.

Då är det väl god tid att ändra på våra traditioner.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Men var det inte bara borgerligt det gällde?


signatur

I am the liquor

Medlem
Skrivet av kossan12:

Att homosexualitet är fel och sjukt.

Det vore väldigt intressant att få reda på vad som framkallar sådana hära åsikter hos folk.

Jag har alltid tyckt att det är någonting underligt med män som inte tycker att det är fint med två vackra kvinnor som smeker varandra sådär som dom kan göra ibland på film.

Är du lite smygbög själv kanske?

:heart:


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av kossan12:

Att homosexualitet är fel och sjukt.

Det vore väldigt intressant att få reda på vad som framkallar sådana hära åsikter hos folk.

Jag har alltid tyckt att det är någonting underligt med män som inte tycker att det är fint med två vackra kvinnor som smeker varandra sådär som dom kan göra ibland på film.

Är du lite smygbög själv kanske?

:heart:

Kanske sunt förnuft? Som alla Normala människor vet kan inte 2 personer av samma kön skaffa barn tex. Det är ju så av en anledning. Sedan att det strider mot naturens lagar är ju också en del av det.

Hahaha! Där kom det, det urkassa argumentet som inte ens kan räknas som ett argument.
Bara för att jag tycker att homosexualitet är fel och sjukt gör det mig knappast till smygbög.

Tycker du tex att ha sex med djur är normalt?
Inte? Kanske du är lite smyg-zoofil själv då.
Så jäkla dåligt resonemang.....

Medlem
Skrivet av kossan12:

Kanske sunt förnuft? Som alla Normala människor vet kan inte 2 personer av samma kön skaffa barn tex.

Om man inte kunde bry sig mindre om att skaffa barn då?
Vissa personer har sex för njutningen, inte för att skaffa barn.

Skrivet av kossan12:

Det är ju så av en anledning. Sedan att det strider mot naturens lagar är ju också en del av det.

Svenska Wikipedia säger:
"En naturlag är postulat inom fysiken, jämförbart med ett axiom inom matematiken. Vi kan inte "bevisa" att en naturlag är sann, vi kan dock genom upprepade experiment (empiri) se att inget talar emot den."

Menar du att man via experiment har kommit fram till att det skulle vara omjöligt att ha sex med någon av samma kön?

Skrivet av kossan12:

Bara för att jag tycker att homosexualitet är fel och sjukt gör det mig knappast till smygbög.

Men du tycker att vackra kvinnor som smeker varandra är fel och sjukt?;)

Skrivet av kossan12:

Tycker du tex att ha sex med djur är normalt?

Jag likställer sexuella övergrepp på djur med mord på djur.
Med tanke på att jag äter kött dagligen och inte bryr mig det minsta, precis som många andra i dagens samhälle, så är mitt svar på frågan: Ja.

Skrivet av kossan12:

Kanske du är lite smyg-zoofil själv då.

Kanske det.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av Greger:

Traditioner antar jag.

Då är det väl god tid att ändra på våra traditioner.

Traditioner är nedärvda från våra förfäder. Jag tycker det är fint. Ser inget behov av att ändra på detta - tvärtom.

Här är en lista med tio argument mot en könsneutral äktenskapslag i Sverige:

1. Homosexualitet är emot naturen. Svenskar ogillar allt onaturligt som glasögon, plast och luftkonditionering.

2. Att tillåta äktenskap för homosexuella är att uppmana folk att bli homosexuella, på samma sätt som folk blir långa av att umgås med långa människor.

3. Om homosexuella får ingå äktenskap är nästa steg alla möjliga slags icke önskvärt beteende. Folk kanske till och med vill gifta sig med sina husdjur eftersom en hund har juridiska rättigheter och kan skriva under ett äktenskapsavtal.

4. Heterosexuella äktenskap har funnits länge och har inte förändrats det minsta. Det är fortfarande tillåtet för män att slå sina fruar, en gift kvinna är sin mans egendom, svarta får inte gifta sig med vita och skilsmässor är olagliga.

5. Heterosexuellas äktenskap kommer att förlora sitt värde om man tillåter homosexuella att gifta sig. Det kränker heligheten i i Britney Spears 55-timmars bara-på-skoj-äktenskap.

6. Heterosexuella äktenskap är giltiga eftersom en man och en kvinna kan skapa ett barn. Homosexuella, infertila eller äldre ska inte få gifta sig, eftersom världens barnhem inte är fulla än och vi behöver fler barn.

7. Barn till homosexuella blir förstås också homosexuella, precis som heterosexuella föräldrar bara får heterosexuella barn.

8. Äktenskap för homosexuella har inget stöd i religionen. I en religiöst styrd stat som Sverige bygger vi hela landets värderingar på en enda religion, och det är därför som vi inte har religionsfrihet.

9. Barn behöver en manlig och en kvinnlig förebild i hemmet. Av det skälet har vi lagar mot att barn växer upp med ensamstående föräldrar.

10. Homosexuella äktenskap kommer att förändra vårt samhälles grundvalar. Vi kommer aldrig att kunna anpassa oss till nya sociala värderingar, liksom vi inte kunnat anpassa oss till bilar, tjänstesamhällets framväxt eller den ökade medellivslängden.

Saxat från http://wwjv4.com/politics/top-10-reasons-gay-marriage-is-unam...

Homosexualitet har till och med evolutionära fördelar. Läs senaste numret av Illustrerad Vetenskap.

Ett exempel på en evolutionär fördel är att homosexuella par i djurriket tar hand om föräldralösa ungar som ingen annan vill ta hand om. Om det dessutom är två hanar som tar hand om ungen har ungen 10 gånger större chans att överleva än i vanliga fall. Det fungerar så i djurriket - men ändå är vi människor rädda för att låta homosexuella adoptera föräldralösa barn. Vi människor är allt bra dumma. Den intelligentaste varelsen på Jorden? Pyttsan.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuella-kontakter-van...

Så någon "onaturligt"? Lol.

Kan för övrigt rekommendera denna video. John Corvino, filosof, talar om homosexualitet. Och ställer några mycket relevanta frågor.
http://www.youtube.com/watch?v=SutThIFi24w

Medlem
Skrivet av kossan12:

Kanske sunt förnuft? Som alla Normala människor vet kan inte 2 personer av samma kön skaffa barn tex. Det är ju så av en anledning. Sedan att det strider mot naturens lagar är ju också en del av det.

Så det du menar är att alla homosexuella har någonting fel i skallen?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Dags att ta ifrån kyrkan all politisk och juridisk makt i samhället.
Edit: Ser att högerpopulisten kossan12 har hittat hit också.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Ett exempel på en evolutionär fördel är att homosexuella par i djurriket tar hand om föräldralösa ungar som ingen annan vill ta hand om. Om det dessutom är två hanar som tar hand om ungen har ungen 10 gånger större chans att överleva än i vanliga fall. Det fungerar så i djurriket - men ändå är vi människor rädda för att låta homosexuella adoptera föräldralösa barn. Vi människor är allt bra dumma. Den intelligentaste varelsen på Jorden? Pyttsan.

Fast det finns inga för/nackdelar med att låta ett barn ha två homosexuella föräldrar, eller nackdelen är väl att dom kan mobbas, men fördelen är väl att dom får en ökad förståelse och blir mer öppensinnade.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av kossan12:

Kanske sunt förnuft? Som alla Normala människor vet kan inte 2 personer av samma kön skaffa barn tex. Det är ju så av en anledning. Sedan att det strider mot naturens lagar är ju också en del av det.

Så det du menar är att alla homosexuella har någonting fel i skallen?

Exakt det jag menar.
De hamnar i samma kategori som pedofiler, zoofiler, nekrofiler & liknande.

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av kossan12:

Kanske sunt förnuft? Som alla Normala människor vet kan inte 2 personer av samma kön skaffa barn tex. Det är ju så av en anledning. Sedan att det strider mot naturens lagar är ju också en del av det.

Så det du menar är att alla homosexuella har någonting fel i skallen?

Exakt det jag menar.
De hamnar i samma kategori som pedofiler, zoofiler, nekrofiler & liknande.

Skriv svar