Snabbkollen - Har du tagit en längre paus från spel?

Robot
Snabbkollen - Har du tagit en längre paus från spel?

Svara ärligt - FZ dömer inte!

#snabbkollen


FM-guru
F.d. Sisyr

Längsta pausen har väl varit närmare ett år. Men det är mindre ett beslut att inte spela och mer ett resultat av resande.

Medlem

Vad räknas som längre paus? hmm...

Medlem

Definitionsfråga, men ibland går det ett gäng månader utan spel. Inte ett aktivt val, ibland är suget helt enkelt större för andra saker.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Tar ofta paus men spelar nästan varje månad.
Längsta pausen var mellan 2008-2017...
Sen blev jag singel igen 😂

Medlem

Känns mer som att jag får mindre o mindre lust o spela ju mer tiden går. Finns hur mycket bra spel som helst men när man kommer hem på kvällen känner jag mer "nää orkar inte" sen sitter jag o zappar lite på tv, kollar nyheterna kollar in något på Netflix etc istället eller slösurfar.

Köpt årets storspel men flesta ligger oöppnade och inplastade i sina fodral. Har känslan av att kan jag inte viga en hel helg eller vecka åt ett spel som jag gjorde förr är det ingen ide att ens börja för då kommer det bara ligga där oklarat med några timmars speltid bara och jag minns inte vad jag höll på med och orkar inte börja från början nästa gång man får en tanke på att spela något.

Känns konstigt att gilla spel men ändå inte lust att spela.

Gnällkuk
Skrivet av enborn:

Vad räknas som längre paus? hmm...

Är nog ingen som kan svara dig på den frågan, allt är ju relaterat till ditt egna spelande. Spelar du 6h om dagen, varje dag? Ibland på helgerna?

Kanske hade varit mer intressant att fråga hur många som frivilligt gjort ett längre uppehåll. Annars tror jag de flesta har gjort det när man flyttat, börjat plugga, träffat en partner, bildat familj osv. När hade du själv en paus där tiden ändå fanns, men du valde bort spel ändå för att de inte intresserade dig.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

vet inte om det räknas, men mellan 2004 - 2009 så tog jag i stort sett en paus från alla spel förutom WoW.

Medlem

Hade en 7-årspaus när jag var 0-7 år gammal.

Medlem

Har väl sedan barnsben alltid spelat något minst 4-5 dagar i veckan. Men när jag flyttade till Japan så hade jag en period på kanske 1-2år där jag inte hade TV, dator, spelkonsoler hemma, så det skulle väl vara den längsta pausen för mig antar jag. Efter 6år så flyttade jag tillbaka och började jobba i Sverige igen så nu sitter man väl och spelar 1-2 dagar i veckan iaf.

ELF
Medlem

Var länge sedan det gick mer än en månad.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Personligen har jag märkt att jag är lite periodare. Spelar intensivt ett spel i någon/några månader för att sedan lägga bort allt och inte spela alls. Kommer i skov så att säga.

Sen är familjesituationen med småbarn, hus och sambo inte direkt som när man var 15 bast och inte hade något ansvar...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

även jag lite periodare. men den längsta perioden utan var när min dotter föddes, såklart. då fanns det varken tid, lust lr ork


signatur

//monster

Medlem

Hoppade en generation Playstation (4), köpte nu när barnen blev mer mogna PS 5 samt alla minikonsollerna. Har själv börjat spela igen, ser det som nån form av avslappning och där man kan fokusera på ”inget”, händer dock att barnen bryter genom barriären när man sitter och lirar men då får man byta över till något mer anpassat.

Ser det lite så här att bara sitta å dega framför TVn en kväll så kan jag lika gärna gå ner och dra av ett par timmar i källaren.

Medlem

Som nämt har jag haft en 10års paus. Dock har jag fuskat någon gång om året och spelat exv. FIFA Hos nån kompis etc. Sista året tog jag upp retrospel. Men det blev mest ett evigt samlande och, som jag tolkar det, ett tecken på att jag var påväg tillbaka! Så jag har sålt av mycket retro i förmån för ps5:an.

Det var helt mitt eget val att ”sluta” men jag minns att jag läste liknande trådar runt 2010 om att folk kände sig mätta. Det var nog det jag också kände efter: commodore 64, Nes, PC (Bf2, cs etc) ps1, ps2, ps3, Xbox och xbox360. Samt Gameboy, Gameboy color och PSP = man kände tillsist att man inte uppskattade det lika mycket. Men nu är det andra bullar! Så j—- taggad! Fick Back 4 blood idag! Hoppas konsolen kommer snart!

Medlem

Började spela när jag var 4 år och har nog inte haft en pause längre än ett par veckor sedan dess. 33 år nu med lägenhet, sambo, katt och fulltidsjobb sedan många år tillbaks

It's not a lake, it's an ocean

Nej, inte medvetet. Inte ens under livskriser och familjetragedier. Spelandet har gått upp och ned, förstås. Åren med Saturn var nog något slags botten, dels eftersom högstadietiden var så full av annat, dels för att det var riktigt tungt att vara Sega-fanboy då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Ja. I högsta grad ofrivilligt pga högskolestudier. Finns inte tid just nu

Redaktör
Skrivet av enborn:

Vad räknas som längre paus? hmm...

Det bestämmer man själv, utifrån hur man brukar spela.


signatur
Medlem

Japp, när jag är utomlands, så ett par veckor om året, haha.

Jag har dock perioder där jag spelar otroligt lite i några månader, menar då alltså 30-60 min om dagen innan jag blir uttråkad, kan vara i 1-3 månader innan jag hittar något spel som är kul igen. Har haft en sådan period nu sedan januari där jag spelat otroligt lite, max en timme om dagen, vilket är väldigt lite för mig i alla fall och kan knappt räknas som regelbundet spelande haha.

Medlem

Skulle bli koko utan spel. Är jag iväg så blir det mobilspel.

Medlem

Efter studierna och I början på mitt arbetsliv hade jag en period där mitt liv bestod av: jobb, fest och sömn. Det blev ca 3 år där jag spelade väldigt lite. Mörkaste tiden i mitt liv. Nu för tiden får jag in i alla fall 1000 timmar per år.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Ibland har det gått en hel dag utan spel. Sååå... ja?

Medlem

Ja verkligen. Har ju tre barn så

Medlem

Inte helt utan spel, men när jag var utbränd hörde det till vardagen att bara ligga på soffan efter jobbet och stirra på mobilen tills klockan var 11 och läggdags. Det var nog 8-10 månader då spelandet hölls på miniminivå, och det vill jag aldrig uppleva igen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Satt fast i ett WOW-träsk mellan 2004 och våren 2020 typ så missade i stort sett allt under den tiden. Men någon regelrätt paus tror jag inte jag har haft på det sättet. Det positiva med att ha haft ett så stort uppehåll är dock att jag nu har en backlogg som är fylld till brädden med fantastiska titlar. Sinnessjukt hur mycket tid som plötsligt uppenbarade sig när jag la av med WOW...

Medlem
Skrivet av greb1989:

Satt fast i ett WOW-träsk mellan 2004 och våren 2020 typ så missade i stort sett allt under den tiden. Men någon regelrätt paus tror jag inte jag har haft på det sättet. Det positiva med att ha haft ett så stort uppehåll är dock att jag nu har en backlogg som är fylld till brädden med fantastiska titlar. Sinnessjukt hur mycket tid som plötsligt uppenbarade sig när jag la av med WOW...

Det var imponerade! Vilken dedikation. Minns en polare som fastnade back in the days runt studenten. Att han vid den tiden hade en effektiv speltid på 1 år! Hissnande siffror tyckte man då. Men du måste ha plöjt några år på WOW? (Det blir ju inte lika uppenbart när man hoppar runt på olika titlar, för visst är det så att wow räknar hur mycket man spelar?)

Medlem

32 veckor i skrivande stund. Men snart blir det ändring på det. Jobba 100%, studera 50% samt två små barn har gjort att man fått prioritera bort. Tiden har inte räckt till. Nu är studierna klara så hjärnan ska bara kyla ned sig lite innan jag ska mata den med pixlar.

Medlem

Inte för saken skull. Men det har hänt. Till exempel på sommaren, när jag gör längre resor eller har väldigt mycket att göra. Har inga abstinensproblem när jag inte spelar.

Medlem

Har knappt spelat under det senaste halvåret. Har helt enkelt inte funnits någon tid. Blir nog att man tar upp handkontrollen igen till sommaren.

12
Skriv svar